
 

 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Russia, December 2010) 

Language of Broadcast: Russian 
Content: 2 hours of original video and Russian 
features per week; 2.75 hours of audio podcast; 
Internet. 

Distribution: Robust multimedia website anchors multi-
channel digital distribution strategy: 

Social Media: Maintains VOA blogs and participation in 
social networks VKontakte, Facebook, Moi Mir, Twitter, and 
RuTvit, often using them to crowdsource content. 

Mobile Phones: Multimedia mobile website targets cell 
phone users in rapidly growing Russian mobile web market.   

Video: Branded YouTube channel where Russians can 
embed VOA videos on other websites and blogs. Service 
video is also reproduced on a Russian video news site, 
newstube.ru. Content is also frequently republished on 
popular Russian websites, including inosmi.ru, lenta.ru and 
gazeta.ru (over half a million video views per month.) 
Staff: 20 

Budget: $3,514,000 
Established: 1947 to present 

Language of Broadcast: Russian 
Content: 88 hrs. of original and 80 
hrs. of repeat radio prog. per week; 
Internet 

Distribution: 4 affiliates (1 FM, 1 MW, 
2 cable TV), 2 to 4 SW frequencies, 
Satellite 

RFE/RL’s delivery includes affiliates, plus our 
24-hour MW in Moscow, full audio streams 
available on municipal intranets, multiple SW 
frequencies, HotBird, AsiaSat in addition to 
Internet with streaming audio. 

New Media: Svoboda's interactive and 
multimedia website had almost 30 million 
visits in 2010. Their content is republished 
daily on leading news sites, with active blogs 
carried on their own and other sites. Svoboda 
is closely followed on popular social 
networking sites and has recently expanded 
its offerings with live streaming video to 
cover breaking events as they unfold and 

Percentage of surveyed  
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)** 

 VOA RFE/RL 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)** 

 VOA RFE/RL 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA) or 
Current Events in 
Russia (RFE/RL) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio na 3.2 

TV 2.9 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

R
us

si
an

 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

*Weekly reach for VOA included TV until December, 2008. December 2009 VOA radio reach may reflect 
unofficial rebroadcast of podcast. 
**Samples of VOA and RFE/RL weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio na 1.5 1.5 

Internet 0.9 1.5 1.6 

Total 0.9 2.5 2.6 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

47 64 

Dec 
06 

Oct 
07 

Dec 
08 

Dec 
09 

Dec 
10 

VOA Radio 
(& TV*) 4.2 1.7 0.2 0.3 

RFE/RL 
Radio 0.9 0.9 1.0 0.9 1.5 

BBC Radio 0.1 0.6 0.5 0.7 0.4 

0.0 
1.0 
2.0 
3.0 
4.0 
5.0 
6.0 
7.0 
8.0 
9.0 

10.0 

na 

Radio Internet 

VOA 1.1 

RFE/RL 1.8 1.8 

USIB 1.0 0.2 

0 

1 

2 

3 

na 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
*

 

Data are from a December 2010 nationwide 
survey of adults (15+) in Russia. 

external widget placement which embeds 
content on local sites. It also has a mobile 
site and branded YouTube channel. 

Staff: 28 
Budget: $7,809,000 

Established: 1953 to present 
 

84



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

     Stability           Political Freedom     Press Freedom                Ease of Distribution      Competition 

 Sam. 
VOA 

Annual 
Aud.** 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.** 

Sex % % % 

Male 46 65 52 

Female 54 35 48 

Age    

15-24 18 41 16 

25-34 19 33 22 

35-44 15 16 7 

45-54 17 7 27 

55-64 14 3 11 

65+ 15 0 16 

 
 Sam. 

VOA 
Annual 
Aud.** 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.** 

Education % % % 

None 0 0 0 

Primary 10 8 7 

Secondary 63 43 51 

Coll./Univ. 25 49 43 

Ethnicity/Nationality 

Russian 88 71 92 

Other 12 29 8 

 Sam. 
VOA 

Annual 
Aud.** 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.** 

Residence % % % 
Urban 75 64 76 
Rural 25 36 24 

Language 
Russian 96 100 100 
Other 4 7 5 
 
**Samples of VOA and RFE/RL weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

 

Russian Broadcasting 
Total Population of Target Country: 142.8 million 

 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

14% 
30% 

98% 96% TV 

Own Cell Weekly Use 
SMS 

Mobile 
Internet Use 

90% 
64% 

15% 

Cell Phone 

Top Seven 
Media Outlets 
1. Pervyi Kanal 
2. Rossiya 
3. NTV 
4. Ren-TV 
5. Radio Rosssii 
6. Radio Mayak 
7. Euronews TV 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2012): NOT FREE  
• Economist Intelligence Unit Instability (2010): HIGH RISK 
• The Russian state remains characterized by lack of political pluralism, 

widespread corruption, and arbitrary use of the legal and regulatory 
system for rewarding clients and punishing perceived opponents, in the 
view of Reporters Without Borders.  Freedom of assembly and political 
association are denied, restricted or manipulated by the authorities. 

• The September 2011 announcement of then President Dmitry 
Medvedev’s intention to again “swap” of positions with then Prime 
Minister Vladimir Putin, followed by systematic manipulation of 
December elections for the lower house that preserved a small majority 
for the ruling party, led to a broad-based protest movement against 
fraud and corruption of the political system unprecedented since 
Putin’s rise to power.  Putin’s election in March 2012 reinforced 
dissident forces’ resolve and continued erosion of support among many 
who had been drawn to the once-again President as a force for 
stability and growth. 

• The violence widespread in the North Caucasus continues to take the 
lives of hundreds of officials, insurgents and civilians in Chechnya, 
Ingushetia, Dagestan and Kabardino-Balkaria.  Its spillover into 
heartlands of the Russian Federation—as with the January 2011 bomb 
attack at Moscow’s Domodedovo Airport that killed at least 37 people—
remains a source of fear for ordinary Russians and a pretext for 
restrictions of personal freedoms and harsh responses to political 
challenges in the affected regions. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2012): NOT FREE  
• Reporters Without Borders Index (2011): 66.00 (142/179) 
• As it is by far the most popular medium and source of news for Russians, 

television remains the prime target of ruling authorities’ pressures against 
alternative information sources.  A small number of newspapers (e.g. 
Novaya Gazeta) and radio stations (eg. Ekho Moskvy) are allowed some 
space for reporting and opinion outside the central government’s controlled 
narrative.   

• Radio continues its decline as an important source of news for Russians, 
and regular broadcast of foreign content is restricted as it is on television.  
Use of shortwave radio remains in the low single digits despite, the lack of 
diversity on domestic media.  

• Internet continues to grow in reach and bandwidth, including outside of 
traditional media-rich centers of Moscow and St. Petersburg, and bears the 
fewest restrictions on diversity of information and viewpoints. 

• Nonetheless, Internet sites and social media are being targeted by 
authorities, who have sought to develop systems for monitoring “extremist” 
content, prosecuted or sued bloggers and sites for violating defamation or 
“anti-extremism” laws. Authorities have sponsored cyber-attacks on 
independent or dissident pages or sites, for example on LiveJournal and 
Novaya Gazeta. Hackers attacked the website of the election monitoring 
organization Golos during 2011 elections.  In March 2011, Reporters 
Without Borders added Russia to the list of countries “under surveillance” 
in its Enemies of the Internet report. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

50% 50% 38% 

4% 4% 

44% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

52% 45% 40% 36% 

Internet 

Web  
Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 166,800 
Weekly  
Visits  233,300 
RFE/RL  
Weekly  
Visitors    311,600 
Weekly  
Visits  805,400 
 
 

85



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A *   

Language of Broadcast: Avar, Chechen, Circassian 
Content: 7 hrs. of original and 7 hrs. of repeat radio programming 
per week; Internet 

Distribution: 2 IBB SW frequencies 

New Media: The service has 2 basic web pages (Avar & 
Circassian) and a full website (Chechen), which provide information 
on SW frequencies as well as contain audio links. 

Staff: 10 
Budget: $1,203,000 
Established: Avar: 1951 to 1970’s; 2002 to present; Chechen: 
1953 to 1970; 2002 to present; Circassian: 2002 to present 

Percentage of surveyed weekly audience that found 
broadcasts credible (%)** 

 
RFE/RL 

Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

Radio na na na 

TV na na na 

Percentage of weekly audience whose understanding of 
topics increased “A Great Deal” or “Somewhat” (%)** 

 
RFE/RL 

Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

Current Events na na na 
Current Events in 
Russia na na na 

U.S. Policies na na na 

Combined Scores from audience panel 

 RFE/RL Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

Radio 2.6 2.6 2.6 

TV na na na 
 
*Number reflects quality score for all three languages in the Russian 
North Caucasus service.  

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*The Russia North Caucasus Languages service (NCLS) targets the republics of Chechnya (population: 0.3m), Dagestan (1.8m), Karachaevo-Cherkessia (0.3m), 
Kabardino-Balkaria (0.7m) and Adygea (0.4m). Audience rates presented here are for Avar in Dagestan, Chechen in Chechnya and Circassian in Karachaevo-
Cherkessia/Kabardino-Balkaria. An October 2009 survey indicated a 0.0% total media weekly reach rate for RFE/RL NCLS in Kabardino-Balkaria.  
**Samples of weekly Avar, Chechen and Circassian weekly listeners are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 
RFE/RL 

Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

Radio 2.5 1.4 2.0 

TV na na na 

Internet na na na 

Total 2.5 1.4 2.0 

Awareness (%) 

RFE/RL Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

17 22 24 

Nov 
05 

Nov 
06 

Oct 
08 

Oct 
09 

Nov 
10 

RFE/RL Avar 3.9 5.1 2.6 3.6 2.5 

RFE/RL 
Chechen 4.5 5.6 1.1 1.1 1.4 

RFE/RL 
Circassian 

(KChR) 
2.4 1.2 2 

0.0 
1.0 
2.0 
3.0 
4.0 
5.0 
6.0 
7.0 
8.0 
9.0 

10.0 

Radio 

RFE/RL Avar 0.01 

RFE/RL 
Chechen 0.01 

RFE/RL 
Circassian 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

R
us

si
an

 N
or

th
 C

au
ca

su
s 

Data are from November 2010 surveys of adults (15+) in 
Adygea, Chechnya, Dagesta and Karachaevo-Cherkessia. The 

Chehnya survey is representative of the total adult population. The 
other surveys are representative of ethnic Adygs, ethnic Avars and 

ethnic Circassians in their respective republics. 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

<0.01 

na na 

86



 

  

       Stability         Political Freedom            Press Freedom             Ease of Distribution       Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

 Comb. 
Sam. 

Avar 
Wk. 
Rch. 

Chech. 
Wk. 
Rch. 

Circ. 
Wk. 
Rch. 

Sex % % % % 

Male 48 na na na 

Female 52 na na na 

Age     

15-24 27 na na na 

25-34 23 na na na 

35-44 18 na na na 

45-54 19 na na na 

55-64 9 na na na 

65+ 4 na na na 

 Comb. 
Sam. 

Avar 
Wk. 
Rch. 

Chech. 
Wk. 
Rch. 

Circ. 
Wk. 
Rch. 

Education % % % % 

None/Primary 6 na na na 

Secondary 34 na na na 

Technical 23 na na na 

Higher 37 na na na 

Ethnicity/Nationality 

Avar 39 na na na 

Chechen 6 na na na 

Kabardin 53 na na na 

Adyg 3 na na na 

 Comb. 
Sam. 

Avar 
Wk. 
Rch. 

Chech. 
Wk. 
Rch. 

Circ. 
Wk. 
Rch. 

Residence % % % % 

Urban 39 na na na 

Rural 61 na na na 

Language Spoken At Home 

Avar 32 na na na 

Chechen 49 na na na 

Circassian 7 na na na 

Russian 13 na na na 

Russia North Caucasus Broadcasting 
Total Population of Russia North Caucasus: See note* 

Own TV Own Sat. 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

34% 
16% 

98% 95% 
TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

33% 35% 30% 

2% 2% 
24% 

Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

47% 33% 32% 27% 

Internet 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS  Use 
for News 

95% 
66% 

25% 27% 

Cell Phone 

Chechnya Top Ten  
Media Outlets 

1. ORT-1 
2. RTR-Rossiya 
3. NTV 
4. GTRK Grozny 
5. ChGTRK Vainakh 
6. REN-TV 
7. STS 
8. Put’ 
9. Kultura 
10. Radio Grozny 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Russia—NOT FREE (Russia) 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
Russia—HIGH RISK (Russia) 

• Currently, the North Caucasus is Russia’s most difficult region 
in terms of political stability, human rights, and civil freedoms. 
Although the political context differs for each of the republics, 
the entire region is characterized by the ongoing fighting 
between Russian state troops and the insurgents, as well as 
among different insurgent leaders and groups.  

• The fighting is accompanied by mass murders masked as 
counter-terrorism activities; hundreds of people, especially 
younger males, have disappeared since the second Caucasus 
war. Widespread corruption and arbitrary appointments of 
officials by Kadyrov and other NC leaders introduce the 
extreme level of lawlessness. 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 40 
Weekly  
Visits 90 
 

M E D I A  U S E  (Using combined sample from Chechnya, Dagestan and Kabardino-Balkaria/Karachaevo-Cherkessia, Oct ‘09) 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

Russia—NOT FREE (Russia) 

• Reporters Without Borders Index: 66.00 (142/179) (Russia) 

• The media environment in the North Caucasus is highly repressive even 
compared to the rest of Russia, and many respondents find local reporting 
insufficient, while recognizing that it is dangerous to engage in honest journalism. 
As the insurgency accelerates, there may be increased demand for an alternative 
voice among Avars, Chechens, and Circassians in the North Caucasus.  

• Ramzan Kadyrov, president of Chechnya, is unusually repressive even by the 
standards of the Russian Federation. He was independently named by Reporters 
without Borders, along with Vladimir Putin, as one of the world’s worst “predators 
of the press.” The murders of two prominent critics of the Chechen regime, Anna 
Politkovskaya in 2006 and Natalya Estemirova, remain unsolved, and 
Estemirova’s murder provoked the closure of the Chechen office of the human 
rights group Memorial. Kadyrov has fostered a personality cult, posting his photo 
everywhere and starting petting newspapers using subsidies from the Russian 
government. According to Reporters without Borders, Chechen media “toe the 
line,” leaving few independent sources within the republic.  

• New technology is transforming the media environment in the North Caucasus; 
the Internet, satellite TV, and mobile phones enabled to serve as media platforms 
(until recently quite rare) have increased several-fold in the past few years and 
now compete with or eclipse traditional media platforms like radio and 
newspapers. 

87



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using data from Serbia & Montenegro, July 2010 & 2011) 

Percentage of surveyed weekly 
audience that found broadcasts 
credible (%) 

 VOA RFE/RL 

 Ser Mon Ser Mon 
Radio 81 98 95* 96* 

TV 92 96 na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA  
TV* RFE/RL 

 Ser Mon Ser Mon 

Cur. Events 80 95 92 96 
U.S. 
Society 
(VOA)  57 75 na na 
Current 
Events in 
Ser/Mon 
(RFE/RL) 76 87 89 92 

U.S. Pol. 58 74 na na 

Combined Scores from  
audience panel 

 VOA RFE/RL 
 Serbia Serbia 

Radio 3.7 3.4 

TV 3.5 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Credibility and understanding ratings are for RFE/RL on radio or Internet. 
**In Serbia, understanding ratings for VOA Radio are: 92% for Current Events; 60% for U.S. Culture; 
and 60% for U.S. Policies. In Montenegro, understanding ratings for VOA TV are: 98% for Current 
Events; 77% for U.S. Society; 92% for Current Events in Montenegro; and 71% for U.S. Policies. 

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA 
Serbia 

VOA 
Montenegro 

RFE/RL 
Serbia 

RFE/RL 
Montenegro 

Radio 2.5 4.7 2.0 3.8 

TV 10.4 26.6 na na 

Internet 0.4 1.0 0.2 1.5 

Total 11.2 27.5 2.0 5.1 

Awareness (%) 

VOA  
Serbia 

VOA 
Montenegro 

RFE/RL 
Serbia 

RFE/RL 
Montenegro 

68 66 65 65 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

Se
rb

ia
n/

M
on

te
ne

gr
in

 
Language of Broadcast: 
Albanian, Bosnian, Macedonian, 
Montenegrin, and Serbian 
Content: Albanian to Kosovo:  
10.5 hours original radio; Bosnian: 
10.5 hours original radio; .5 hours TV; 
Macedonian: 7 hours original radio;  
10 minutes TV; Serbian: 7 hours 
original radio; Montenegrin: 3.5 hours 
original radio; South Slavic Regional 
program: 12 hours original radio 
Distribution: 193 affiliates  
(150 FM, 43 TV) RFE/RL’s delivery 
includes affiliates in Bosnia and 
Herzegovina (49 FM, 29 TV), Kosovo 
(37 FM), Macedonia (5 FM, 13 TV), 
Montenegro (12 FM), and Serbia  
(47 FM, 1 TV), in addition to HotBird 
and Internet with streaming audio. 

Web: All of the Balkan Services are 
active on Facebook and Twitter, have 
mobile sites, and have branded 
YouTube pages in process. 
Staff: 12† 

Radio TV Internet 

VOA Ser 0.2 0.7 0.03 

VOA Mon 0.02 0.1 0.005 

RFE/RL Ser 0.1 0.01 

RFE/RL Mon 0.02 0.01 

0 

1 

2 

Data are from July 2010 & 2011 surveys of 
adults (15+) in Serbia and Montenegro. 

Dec 
05 

Jun 
07 

Jun 
08 

Jul 
09 

Jul 
10 

Jul 
11 

VOA Ser 15.3 15.4 14.3 15.7 11.3 11.2 

VOA Mon 29.5 40.0 27.6 22.6 23.5 27.5 

RFE Ser 4.1 4.0 3.5 2.1 2.3 2.0 

RFE Mon 11.0 16.8 7.8 6.8 5.9 5.1 

0.0 
5.0 

10.0 
15.0 
20.0 
25.0 
30.0 
35.0 
40.0 
45.0 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Language of Broadcast: Serbian 
Content: 3.85 hrs. of original TV programming per week; 
1.25 hours of audio podcast programming per week; Internet 
Distribution: 52 affiliates 
TV: The Service broadcasts 30-minute TV shows Open Studio (Mon-Fri) 
and Weekend Studio (Sat-Sun). The shows are rebroadcast by over 50 TV 
affiliates in Serbia (30), Montenegro (9), Kosovo (8), Republic Srpska 
(Bosnia-Herzegovina) (6), and Macedonia (1). There is also a weekly 
interactive program with public service TV Montenegro and two weekly TV 
interactive programs with major Serbian independent TV station, B92. 
Podcast: 1.25 hours of audio podcast programming per week. Around 20 
radio stations in Serbia and Kosovo simulcast the TV shows or use audio 
podcast. 
Web: Multimedia content on web and mobile sites is updated daily. The 
Service website focuses on service-originated content and interactivity. 
The website features and American Minute digital-only product (M-F). The 
Service offers videos on YouTube and engages audience via Facebook 
and Twitter. 
Staff: 10 
Budget: $1,498,000 
Established: 1943 to present; TV service established 
in 1996 
 

Budget: $4,525,000† 
Established: 1994 to present 
† Numbers reflect  RFE/RL Balkan Service totals . 
Please see separate Montenegrin page for further 
information on that market. 
 

na 

na 

88



 

7 
.  

M E D I A  U S E      Serbia                     Montenegro 

    Stability           Political Freedom        Press Freedom      Ease of Distribution        Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  
 

C O N T E X T  

 Serbia 
Sam. 

VOA  
Serbian 

Wkly. Aud. 

RFE/RL 
Serbian 

Wkly. 
Aud. 

Sex % % % 

Male 48 56 43 

Female 52 44 57 

Age    

15-24 14 4 0 

25-34 17 14 10 

35-44 15 16 22 

45-54 17 27 27 

55-64 17 22 27 

65+ 20 17 15 

 Serbia 
Sam. 

VOA  
Serbian 

Wkly. 
Aud. 

RFE/RL 
Serbian 

Wkly. 
Aud. 

Education % % % 

Elementary 32 22 24 

Secondary 51 53 44 

Higher 18 25 32 

Ethnicity/Nationality 

Serbian 86 84 85 

Montenegrin 1 2 2 

Other 13 14 12 

 Serbia 
Sam. 

VOA  
Serbian 

Wkly. 
Aud. 

RFE/RL 
Serbian 

Wkly. 
Aud. 

Residence % % % 

Urban 57 71 76 

Rural 43 29 24 

Language Spoken At Home 

Ser/Mon/Cro/Bos 94 96 93 

Other 6 4 7 

Serbian/Montenegrin Broadcasting 
Total Population of:  Serbia 7.3 M and Montenegro 0.6 M 

Serbia Top Ten  
Sources of News 
1. RTS 1,2 
2. B92 TV 
3. Pink 
4. Prva Srpska TV 

(previously Fox) 
5. Blic 
6. Google 
7. Vecernje Novosti 
8. Avala 
9. Kurir 
10. Radios 

Monte. Top Ten  
Sources of News 

1. TV Vijesti 
2. TV Crne Gore 
3. TV In 
4. Vijesti (newspaper) 
5. Dan 
6. Pink Montenegro 

TV 
7. TV Atlas 
8. Pobjeda 

(newspaper) 
9. Radio Crne Gore 
10. Vecernje novosti 

 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Serbia—FREE; Montenegro—FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

Serbia—HIGH RISK; Montenegro—HIGH RISK 
• Violence broke out at police outposts on the Serbia-Kosovo border on 

July 25th after special units of the Kosovo police force sought to seize 
control of security posts at the border crossings of Jarinje and Brnjak. 
The border had previously been patrolled by officers of the 3,000-strong 
EU rule of law mission (EULEX) in Kosovo and ethnic Serb officers of 
the Kosovo police. 

• Public dissatisfaction with Serbian government austerity policies is 
expected to grow, given the weak economic recovery, and further cracks 
may appear in the coalition government (Mladjan Dinkic, a deputy prime 
minister, resigned in February). 

• In May 2012, Nationalist Tomislav Nikolic won a run-off election against 
incumbent Boris Tadic. Nikolic’s commitment to EU orientation remains 
to be seen. 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TVUse 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

10% 
41% 

99% 96% 99% 

29% 
47% 

99% 98% 

TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

73% 

56% 51% 

3% 2% 

44% 

74% 
60% 53% 

8% 
5% 

47% 

Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet  
Use for 
News 

56% 46% 38% 34% 
60% 50% 40% 38% 

Internet 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

SMS Use 
for News 

87% 

65% 

11% 18% 

95% 

74% 

16% 
27% 

Cell Phone 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

Serbia—PARTLY FREE; Montenegro—PARTLY FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): Serbia— 29.00 (80/179); 

Montenegro—39.00 (107/179) 
• Television is, by far, the main source of news and information in Serbia. The 

flagship public network, RTS1, is among a handful of outlets that dominate the 
market.  

• According to Reporters Without Borders (RSF) in 2010, "death threats, physical 
or verbal assaults, harassment and corruption are unfortunately still the daily lot 
of the press." Journalists have been the victims of reprisals for investigating the 
criminal underworld, RSF said. 

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 7,600 
Weekly  
Visits   11,400 
RFE/RL  
Weekly  
Visitors   19,200† 
Weekly  
Visits   52,500† 
† Numbers reflect RFE/RL Balkan Service totals. Please see 
separate Montenegrin page for further information on that market. 

89



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Mogadishu, March 2010) 

Language of Broadcast: Somali 
Content: 17.5 hrs. of original and 7 hrs. of repeat radio programming per week; Internet 

Distribution: 7 affiliates (7 FM), IBB: 1 MW, 2 FM and 2-3 IBB SW frequencies 

Radio: The Somali Service is distributed: on shortwave; on VOA FMs in Hargeisa and 
Djibouti, which broadcast all Somali Service shows, originals and repeats, and on 5 private 
FM affiliates; via Arabsat, the leading satellite services provider in the Arab world. 

New Media: The Service’s website streams its broadcasts live and is particularly popular 
with the Somali diaspora community. Somali also has a mobile site, a Facebook page, and a 
Twitter account. Last year the Service launched a twice per day SMS campaign in 
Somaliland (North West Somalia) and in Puntland (North East Somalia) reaching an 
audience of 290,000 twice every day. Also, the Service has a dial-up program that is 
facilitated by a company called AudioNow through which listeners access VOA Somali 
Service programs through their telephones. 

Staff: 4 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio 89 

TV na 
 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA  

Current Events 94 

U.S. Culture 58 

U.S. Policies 44 
 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.4 

TV na 

 

C
re

d
ib

il
it

y 

So
m

al
i 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA 

Radio 61.7 

TV na 

Internet 10.6 

Total 63.6 

 

Awareness (%) 

VOA 

89 
 

Jan 2008 Mar 2010 

VOA Radio  66.4 61.7 

BBC Radio 81.5 66.9 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

50.0 

60.0 

70.0 

80.0 

90.0 

100.0 

Radio Internet 

VOA 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
* 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
 

*Due to the lack of reliable 
population data for Mogadishu it is 
not possible to project an audience 
estimate for the VOA Somali 
service, even in that city. 
Percentage reach is based on 
unweighted sample data. 

Data are from a March 2010 survey 
of adults (18+) in Mogadishu only.  

Budget: $1,269,000 
Established: 1992 to 1994;  
2007 to present 
 

90



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom              Ease of Distribution            Competition 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

Sex % % 

Male 64 65 

Female 36 35 

Age   

15-24 27 27 

25-34 37 47 

35-44 16 18 

45-54 5 6 

55-64 2 2 

65+ <1 <1 

 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

Education % % 

None 27 29 

Primary 23 22 

Secondary 25 29 

Higher 12 14 

Ethnicity/Nationality 

Somali 98 99 

Other 2 1 

 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban 100 100 

Rural na na 

Language 

Somali 98 99 

Arabic 2 1 

 

Somali Broadcasting 
Total Population of Somalia: 9.9 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

28% 21% 20% 32% 26% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

53% 38% 

7% 

34% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. Horn Afrik 
2. Capital Voice 
3. BBC Somali 
4. VOA Somali 
5. Radio Shabelle 
6. Radio Mogadishu 
7. Simba 
8. IQK 
9. GBC 
10. Furqan 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): 

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010): NA 
• In 2011, the embattled Transitional Federal Government 

(TFG) received significant African Union troop support to 
fight the Islamist insurgent group Al-Shabaab. The 
coordinated campaign let to success in recapturing all of 
Mogadishu. Al Shabaab lost much territory, as it had to 
engage in fighting multiple fronts after Kenyan troops 
entered Somalia in October 2011 in an attempt to stop 
kidnappings along the border. 

• Elections had been planned for the summer of 2011, but 
they have been postponed until 2012. The TFG hopes to 
increase control of a larger area of the country by then. 

• The 2011 drought and ensuing famine paired with the 
continuing instability led to large scale internal migration 
as well as the flight of tens of thousands of Somalis to 
Kenyan refugee camps. 

• With little rule of law, piracy and terrorism continue to 
flourish throughout the country. 

• Two regions, Somaliland and Puntland, have declared 
autonomous rule and essentially operate as independent 
states. 

M E D I A  U S E  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

89% 89% 88% 

9% 11% 

87% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

20% 17% 30% 25% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. Horn Afrik 
2. Shabelle 
3. Universal TV 
4. Al Jazeera 
5. Capital Voice 
6. Shabelle TV 
7. VOA  
8. CNN 
9. IQK 
10. BBC 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 88.33 (164/179) 
• Not surprisingly, Somalia’s media environment has been devastated by the country’s 

political and economic vacuum. There are few formally trained journalists, little and  
low-quality equipment, and insufficient financial resources. The few private radio and 
TV stations are often closely linked to political factions and subject to political 
pressure. 

• Journalists face incredible risks, with at least 19 journalists having lost their lives and 
countless others facing harassment and detainment by the various political factions. 

• The administrations of Somaliland and Puntland have imposed very tight media 
controls and censorship. The Islamist insurgent groups have also begun challenging 
the media: Hizbul Islam threatened violence against broadcasters who played music on 
air, and Al-Shabaab imposed a ban of its own, threatening reprisal against any station 
airing BBC or VOA programming. The degree of media freedom differs considerably 
throughout Somalia. While journalists enjoy a relative amount of freedom in Somaliland, 
official pressure on the media has increased in Puntland, and in south/central Somalia 
journalists remain under extreme threat from Islamic elements. 

• In the absence of rule of law or critical infrastructure, research of any kind is extremely 
challenging. There are no reliable estimates of population distribution on which to base 
national survey samples, and many areas are inaccessible. Even within Mogadishu, 
active fighting prevents researchers from moving freely. Local interviewers trained and 
coordinated through research centers in Nairobi, Kenya are able to collect reasonably 
representative data and conduct in-depth interviews and other qualitative studies, but 
research of any kind is risky and expensive. 

 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 41,600 
Weekly  
Visits         118,000 

91



 

 

Jun 2005 Dec 2006 Aug 2008 

VOA Radio 0.1 

Radio Marti 0.1 

TV Marti 0.1 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A *  

Language of Broadcast: Spanish 
Content: 162 hrs. of radio programming  
per week; Internet 
Distribution: AeroMarti, DirectTV, Hispasat 
DTH and NewSkies 319.51 satellites, MW, 
and 2-3 IBB SW frequencies 
Radio: Radio Martí broadcasts information and 
news analysis programs six days per week for 24 
hours per day, and one day per week for 18 hours 
per day via AM and shortwave. Surveys conducted 
among recent arrivals from Cuba show that Radio 
Marti was by far the most listened to station from 
abroad (51% said they heard Radio Marti programs 
their last year in Cuba). 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)*** 

 VOA Martí 
Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)*** 

 VOA Martí 

Current Events na na 

U.S. Culture  na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 Martí 

Radio 3.0 

TV 2.9 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA Martí USIB 

Radio 0.1 0.1 0.1 

TV na 0.1 0.1 

Internet na na na 

Total 0.1 0.2 0.3 

Awareness (%) 

VOA Martí 

na na 

Radio TV 

VOA 0.003 

Marti 0.003 0.003 

USIB 0.003 0.003 

0 

1 
National audience estimates from Cuba are 
not possible given political conditions. 
Phone survey data from 2003-2008 
estimate weekly reach among adults with 
land-line phones of  ≤2% for Radio Martí 
and ≤1% for TV Martí, though by 2008 very 
low acknowledged reach for any foreign 
content suggested underreporting due to 
respondent fear. 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
**

 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Sp
an

is
h 

to
 C

ub
a 

*Based on an August, 2008 telephone survey of Cuba. These data are representative of adults in households with published phone numbers, estimated at 
the time at approximately 20% of all Cuban adults; by 2011, an estimated 29% of Cuban adults lived in landline phone households. 
**In September 2011, 46 of 333 (14%) recent immigrants surveyed in Miami reported listening to Radio Martí at least weekly their last three months in 
Cuba and 14 (4%)reported seeing TV Martí content weekly, though their responses cannot be assumed to represent behavior of any larger group. 
***Due to differences in sample coverage between the August 2008 survey and previous surveys of Cuba, it is not possible to display trend information. 
****Samples of VOA and Marti weekly audience members in the survey are too small for meaningful analysis. 

VOA distributed on SW only. For language 
of broadcast, content, staff, budget & 
establishment date, see Spanish to Latin 
America on pg. 94. 

TV: TV Martí broadcasts 24 hours per day, seven 
days a week on the Hispasat satellite; two and a 
half hours per day five days a week on AeroMarti, 
and one hour per day Monday thru Friday, and two 
hours per day Saturday and Sunday on DirecTV 
satellite. TV Marti is also carried on a large number 
of cable stations throughout Latin America, and is 
available on the Internet (Martinoticias.com). 12% 
of respondents in surveys of recent arrivals from 
Cuba said they watched TV Marti during their last 
year in Cuba. 

New Media: Both Radio & TV Marti programming 
can be accessed through the OCB website, 
Martinoticias.com. The use of social networking 
sites YouTube, Twitter and Facebook is being 
expanded, attracting more visitors to the site. 

Staff: 128 
Budget: $28,416,000† 
Established: Radio Marti – 1985 to 
present; TV Marti – 1990 to present 
† includes additional indirect costs 
 

Jun 2005 Dec 2006 Aug 2008 

VOA Radio 0.1 

Radio Marti 0.1 

TV Marti 0.1 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

%
**

* 

na*** na*** 

na*** na*** 

na*** na*** 

92



 

   

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

       Stability           Political Freedom               Press Freedom              Ease of Distribution                  Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.*** 

Martí 
Weekly 
Aud.*** 

Sex % % % 

Male 47 na na 

Female 53 na na 
Age    

18-24 15 na na 

25-34 16 na na 

35-44 23 na na 

45-54 19 na na 

55-64 16 na na 

65+ 12 na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.*** 

Martí 
Weekly 
Aud.*** 

Education % % % 

None <1 na na 

Primary 6 na na 

Secondary 19 na na 

Associates 20 na na 

Trade 31   

University 24 na na 
Ethnicity/Nationality 
na    

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.*** 

Martí 
Weekly 
Aud.*** 

Residence % % % 
na    
Language 

na    
 
***Samples of VOA and Marti weekly audience members 
in the survey are too small for meaningful analysis. 

Spanish to Cuba Broadcasting 
Total Population of Cuba: 11.2 million 

Own TV Weekly TV Use 

95% 
98% 

TV 

Own Cell 

25% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlet  
1. Canal 6 Cuba Vision 
2. Canal 2 TV Rebelde 
3. Radio Progreso 
4. Radio Reloj 
5. Radio Rebelde 
6. TV Provincial 
7. Radio Enciclopedia 
8. Radio Emisoras Provinciales 
9. Radio Taino 
10. Telesur 
 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
MODERATE RISK  

• Cuba is unique in the Americas for the degree to which it represses 
virtually all forms of political dissent.  More than five years after 
transfer of chief executive authority from his brother Fidel, in 2011 
Raúl Castro’s government still uses detentions and imprisonment, 
physical violence, public “acts of repudiation,” forced exile, and internal 
and international travel restrictions to restrict contestation of its 
policies or authority. 

• The April 2011 Communist Party Congress saw Raúl take over the 
office of First Secretary from Fidel Castro, as well as approval of 
"guidelines" aimed greater legal space for private economic activity 
and reduced public sector employment.  Both have been slow to 
advance due to Party and bureaucratic resistance. 

M E D I A  U S E  (Phone Owners) 

Own Radio Weekly Radio 
Use 

82% 76% 

Radio 

Own PC Weekly 
Internet Use 

26% 

9% 

Internet 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE  

• Reporters Without Borders Index (2009): 94.00 (170/175) 

• The Cuban government tightly controls content on mass media, 
jams  terrestrial signals from US government and exile radio and TV 
outlets.  Independent journalists and bloggers face harassment, assault and 
detentions or imprisonment. Cuba lags behind all other Latin American 
countries in both Internet use and mobile phone penetration. Cuban laws 
prohibit listening to and watching Radio and TV Marti, and likely results in 
artificially low media use rates in surveys of Cubans on the island. 

• Dishes and receivers for DirecTV S. Florida beam are illegal, though one in 
eight recent immigrants surveyed had either household or shared access to 
satellite TV.  Many more obtain programs recorded off satellite and shared 
by USB flash drives or DVD. 

• State telecommunications services limit online access to on-island servers, 
though illegal access to the global web through friends or purchase of time 
on state or foreign-owned computers with full access allows access to a 
few percent of Cubans.  Mobile subscriptions rose to over 1.2 million 
subscriptions in 2011.  Aided by relatives who can add call-time from 
abroad, almost half of mobile users have made international calls and 40% 
have sent SMS messages abroad.  Foreigh text-to-post services allow 
Facebook and Twitter use. 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 8,200 
Weekly  
Visits 19,700 

 
 

93



 

 

Dec 
01 

Aug 
03 

Jan 
04 

Jun 
05 

Nov 
07 

VOA to 
Venezuela 5.1 3.5 4.1 4.2 

VOA to 
Ecuador 5.4 1.6 2.6 

0.0 
1.0 
2.0 
3.0 
4.0 
5.0 
6.0 
7.0 
8.0 
9.0 

10.0 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A   

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

Language of Broadcast: Spanish 
Content: 17 hours of original programming per 
week on radio and television; Internet 
Distribution: 225 affiliates (150 radio and  
75 TV) 

Radio: VOA produces news and informational 
programming each week on radio and television in 
addition to daily live interactives with leading affiliates 
in the region. 

 
 

Weekly Reach (%) by Media 

 Ven. Col. Ecu. Peru Bol.. 

Radio 3.5 1.1 2.1 1.8 5.6 

TV 0.4 2.3 0.5 1.0 1.7 

Internet 0.4 0.4 0.1 0.5 .5 

Total 4.2 3.2 2.6 2.2 6.8 

Awareness (%) 

Venezuela Colombia Ecuador Peru Bolivia 

na na na na na 

Radio TV Internet 

Venezuela 0.7 0.08 0.08 

Columbia 0.09 0.2 0.03 

Ecuador 0.2 0.05 0.01 

Peru 0.2 0.1 0.07 

Bolivia 0.2 0.07 0.02 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

 Venezuela 
Wkly. Aud. 

Colombia  
Wkly. Aud. 

Ecuador 
Wkly. Aud. 

Peru  
Wkly. Aud. 

Bolivia 
Wkly. Aud. 

Sex % % % % % 

Male na 41 78 48 66 

Female na 59 22 52 34 

Age % % % % % 

15-24 na 20 20 23 na 

25-34 na 19 26 23 na 

35-44 na 19 17 23 na 

45-54 na 19 17 14 na 

55-64 na 24 17 13 na 

65+ na na 2 4 na 

Education % % % % % 

Illiterate/ No Formal na na 0 4 1 

Elem./Inter. na na 11 29 11 

Secondary na na 52 62 49 

Coll./Univ. na na 37 5 39 

Data are from surveys of adults (15+) in urban Bolivia (August, 2008); urban Colombia (May, 2008); Ecuador (August, 2007); 
urban Peru (May, 2008) and Venezuela (November, 2007). 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
 

S
pa

ni
sh

 to
 L

at
in

 A
m

er
ic

a 

*Data for Credibility and Understanding ratings are not available for these countries. 

Total Population of 
Venezuela 29.3 million 

Colombia 46.9million 
Ecuador 14.7 million  

Peru 29.4 million 
and Bolivia 10.1million 

Distribution (cont.): 
TV: VOA's Spanish programs are regularly 
featured on such large TV stations as Andina de 
Television in Peru and El Tiempo in Colombia. 

New Media: The Service also has a robust web 
presence with voanoticias.com, a dedicated 
mobile web page and is active on social media 
sites such as Facebook, Twitter and YouTube. 

Staff: 15 
Budget: $2,835,000 
Established: 1941 to 1945; 1946 to 
1948; 1953 to 1956 (VOA contracted 
private radio stations to produce and 
transmit programs for Latin America); 
1960 to present 

94



 

  
M E D I A  U S E    

    Stability           Political Freedom                  Press Freedom      Ease of Distribution           Competition 

C O N T E X T  

Political Situation 
• Venezuela, Ecuador, Bolivia, Nicaragua and Honduras remain highly 

polarized between oppositions and ruling parties pursuing deep 
changes in political and economic regimes.  Use of state power to 
effect change and punish enemies has undermined the rule of law, 
led to violence, and reduced space for free debate on vital issues, 
garnering "Partly Free" ratings from Freedom House. 

• Colombia and Mexico, while electoral democracies, see democratic 
rule and civil order undermined by narcotraffickers who use 
violence and bribery, as well as by governments' use of extra-legal 
surveillance and violence against opponents. 

Media Environment 
• Television dominates media use and use for news, with broadcast channels 
reaching half or more of adults daily. Radio remains widely used on a weekly 
basis, but its audience reach at most hours remains far below that of TV, 
requiring more frequent airing of briefer content to build audience. Internet 
use is increasing, offering new opportunities for delivering content but 
requiring traditional media outlets to adapt to the ease of entry, user choice, 
and interactivity of online media 

• Cuba, Venezuela, Mexico and Honduras were rated "Not Free" in Freedom 
House's 2012 Press Freedom report, and other Spanish-speaking countries 
except Costa Rica and Uruguay were rated "Partly Free."  Media freedom is 
constrained by violence, use of defamation laws, tax or other regulatory 
harassment, and smears in state media against journalists. 

• VOA has actively pursued new affiliations with higher-reach/profile radio 
and TV partners, offering customized, shorter-format products as well as 
selected longer-format programs. 

• There is a clear opening to placing well-produced reports, interactives and 
features in high-reach VOA partner news and informative programs.  Better 
use of the IBB satellite feed (historically carried on many cable systems), 
targeted online/social media, and development of content and formats more 
appealing to those under 30 are opportunities for expanding audience.  

  

Spanish to Latin America Broadcasting 

 Venezuela Bolivia Colombia Ecuador Peru 

TV      

Own TV 96% 97% 99% 99% 97% 

Own Satellite Dish 4% 5% 16% 2% 3% 

Own Cable Access 29% 23% 71% 28% 40% 

Weekly TV Use 97% 95% 99% 99% 95% 

Weekly TV For News 93% 87% 89% 98% 88% 

Radio      

Own Radio na 92% 95% 94% 95% 

Weekly Radio Use 82% 80% 87% 88% 88% 

Weekly FM Use 83% 78% 84% 86% 92% 

Weekly MW Use 59% 26% 40% 46% 24% 

Weekly SW Use 2% 6% 5% 3% 3% 

Weekly Radio For News 70% 55% 60% 79% 65% 

Internet      

Own PC 18% 31% 56% 32% 26% 

Own Internet Access 8% 10% 43% 10% 15% 

Weekly Internet Use 19% 32% 53% 23% 41% 

Weekly Internet For News 18% 13% 31% 13% 20% 

Mobile Phone      

Own Mobile Phone 51% 76% 85% 73% 68% 

Weekly Use SMS 44% na 21% na 47% 

Ever Use Mobile Internet na na 7% na 9% 

Web Analytics 
Weekly Visitors 46,800 
Weekly Visits          53,400 
 
 

95



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Kenya, March 2011 & Tanzania, March 2010) 

Language of Broadcast: Swahili 
Content: 9.5 hrs. of original radio programming per week; Internet 

Distribution: 26 affiliates (26 FM), 1 IBB FM (Kigali) and 2-3 SW frequencies  

Radio: Two top-rated FM stations in VOA Swahili's target region carry its programming live: 
Citizen FM in Kenya and Radio Free Africa (RFA) in Tanzania.  

New Media: The service distributes targeted audio and video programming through mobile 
devices. Swahili has a website and a mobile site, a Facebook page, SMS distribution, and an 
email newsletter. 
Staff: 7           Budget: $1,024,000            Established: 1962 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that found 
broadcasts credible (%) 

 Kenya Tanzania 

Radio 94 99 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 Kenya Tanzania 

Current Events 99 93 

U.S. Culture 80 78 

U.S. Policies 67 67 

Combined Scores from  
audience panel 

 VOA 

Radio 3.2 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach (%) by Media 

 Kenya Tanzania 

Radio 11.6 18.1 

TV na na 

Internet 0 0.3 

Total 11.6 18.2 

Awareness (%) 

Kenya Tanzania 

52 47 

6.2 6.9 

11.6 11.7 11.6 

25.0 25.5 26.3 

15.9 

22.8 

10.5 

16.2 

3.6 5.6 
0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

Jul 04 Jun 05 Jun 07 Apr 09 Mar 11 

Kenya 

VOA 

BBC 

Radio 
China 

Radio Internet 

VOA Kenya 2.7 0.0 

VOA Tanzania 4.4 0.07 

0 
1 
2 
3 
4 
5 
6 
7 
8 
9 

10 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
* 

S
w

ah
ili

 

17.0 
22.8 22.4 

18.1 

35.1 

59.9 
50.8 49.6 

38.6 43.6 
33.7 29.7 

0.0 

20.0 

40.0 

60.0 

80.0 

Jun 04 Jun 06 Jun 08 Mar 10 

Tanzania 

VOA 

BBC 

DW 

Data are from an March 2011 survey of 
adults (18+) In Kenya and a March 2010 

survey of adults (15+) in Tanzania.  

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

*
 

*A March 2011 survey of adults (15+) in urban areas of the 
Demorcatic Republic of Congo indicated a weekly reach of 3.1% (an 
estimated audience of 0.5 million people) for VOA Swahili. 

96



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

     Stability           Political Freedom                 Press Freedom                   Ease of Distribution                Competition 

C O N T E X T  

Swahili Broadcasting 
Total Population: Kenya 41.6 M  & Tanzania 46.2 M  

Top Ten Sources  
of News (Tanzania) 

1. Radio Free Africa 
2. TBC1 
3. TBC Taifa 
4. ITV 
5. Radio One 
6. Star TV 
7. TBC FM 
8. Nipashe 
9. Radio Kwizera 
10. Mtanzani 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Kenya—PARTLY FREE; Tanzania—PARTLY FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
Kenya—VERY HIGH RISK; Tanzania—HIGH RISK 

• After the October 2010 general elections (marked by low voter 
turnout and accusations of vote rigging) that brought about a second 
10 year term for President Jakaya Kikwete (of the dominant CCM 
party), Tanzania's government experienced growing pressure in 2011 
to address economic hardships, corruption allegations and 
constitutional reforms. 

• The October 2010 elections in mainly Muslim, semi-autonomous 
Zanzibar island region saw an opposition candidate become President. 
The new government has to deal with calls for political and social 
reforms and solve tensions with the mainland. 

• 2011 saw the beginning of the long-demanded constitution review 
process in Kenya. Political reforms were overshadowed by a number 
of urgent issues, such as a large increase in famine refugees from 
Somalia, Kenyan troop’s involvement in Somalia since October 2011, 
and attempts to fight pirates and terrorists who seek to undermine the 
government. 

 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TVUse 

Weekly 
TV Use 

for News 

33% 

2% 4% 

55% 52% 

27% 
7% 3% 

49% 46% 

TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

93% 94% 
91% 

24% 14% 

93% 92% 88% 83% 

43% 

17% 

87% 

Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet  
Use for 
News 

3% 8% 11% 9% 3% 2% 4% 3% 

Internet 

Own Cell Weekly Use 
SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

SMS Use 
for News 

82% 

54% 

7% 

48% 
59% 

51% 

2% 

40% 

Cell Phone 

M E D I A  U S E      Kenya                       Tanzania 

Top Ten Sources 
of News (Kenya) 
1. Citizen FM 
2. Citizen 
3. KBC Kiswahili 
4. KBC 
5. KTN 
6. NTV 
7. Inooro 
8. Daily Nation 
9. Ramogi 
10. Kameme 

 Kenya 
Sam. 

Kenya 
Wkly. 
Aud. 

Tanz. 
Sam. 

Tanz. 
Wkly. 
Aud. 

Sex % % % % 

Male 47 66 51 67 

Female 54 34 49 34 

Age     

15-24 28 19 31 28 

25-34 34 33 32 32 

35-44 19 25 18 16 

45-54 11 11 11 15 

55-64 5 7 5 7 

65+ 3 5 3 3 

 Kenya 
Sam. 

Kenya 
Wkly. 
Aud. 

Tanz. 
Sam. 

Tanz. 
Aud. 
Wkly. 

Educ. % % % % 

None 8 6 8 3 

Primary 54 51 58 51 

Sec. 29 34 26 32 

Higher 9 9 7 13 

Ethnicity/Nationality 

Kikuyu 20 15 na na 

Kuhya 13 13 na na 
Sukum
a na na 19 12 

Waha na na 8 13 

Other 67 72 71 75 

 Kenya 
Sam. 

Kenya 
Wkly. 
Aud. 

Tanz. 
Sam. 

Tanz. 
Wkly. 
Aud. 

Residence % % % % 

Urban 32 26 26 26 

Rural 68 74 74 74 

Language Spoken at Home 

Swahili 36 47 80 85 

Kisukuma na na 9 6 

English <1 <1 <1 1 

Other 64 53 10 9 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

Kenya—PARTLY FREE; Tanzania—PARTLY FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011):  
Kenya—29.5 (84/179); Tanzania—6.00 (34/179) 

• The Kenyan market is driving much of the innovation in mobile phone use 
across the region; access to mobile phones is almost at saturation, with 
more than 80 percent of households owning at least one working phone.  

• Subscribing to news updates and using mobile web is not uncommon, 
particularly in urban areas. However, the three major Kenyan private media 
houses (Nation Media Group, Royal Media Services and the Standard 
Group) are far outpacing international broadcasters in reaching audiences 
through these new media tools. Cooperation with mobile service providers 
has been an important part of their success. 

Google Analytics 
Weekly Visitors      1,300 

Weekly Visits         3,200 

97



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Tajikistan, August 2011) 

Language of Broadcast: Tajik 
Content: 32 hrs. of original and 24 hrs. of repeat radio programming per week; Internet 

Distribution: 2 IBB SW frequencies and Satellite 
RFE/RL’s delivery includes multiple SW frequencies, HotBird, AsiaSat, Yamal in addition to 
Internet with streaming audio and mobile site. 

New Media: The Service has active Facebook, VKontakte and Moi Mir sites and has a 
branded YouTube site. 

Staff: 8 
Budget: $1,578,000 
Established: 1953 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 RFE/RL 

Radio 93 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 RFE/RL 

Current Events 93 

Current Events in Tajikistan 98 

Combined Scores from 
audience panel 

 RFE/RL 

Radio 3.3 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Ta
jik

 
 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 RFE/RL 

Radio 2.6 

TV 0.1 

Internet 0.1 

Total 2.7 

Awareness (%) 

RFE/RL 

17 

Dec 
2006 

Jul 
2007 

Aug 
2008 

Aug 
2009 

Jul 
2010 

Aug 
2011 

RFE/RL 
Radio 1.7 1.4 2.8 3.8 2.4 2.7 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio Internet 

RFE/RL 0.20 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a August 2011 survey of 
adults (15+) in Tajikistan. 

<0.01 

98



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability       Political Freedom             Press Freedom              Ease of Distribution        Competition 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Sex % % 

Male 42 53 

Female 58 47 

Age   

15-24 36 43 

25-34 25 11 

35-44 19 15 

45-54 11 18 

55-64 6 9 

65+ 4 6 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Education % % 

Primary 6 6 
Incomplete 
Secondary 19 7 
Secondary  
(Technical & 
General combined) 65 67 
Incomplete 
Higher/Higher 9 15 

Ethnicity/Nationality 

Tajik 82 91 

Uzbek 16 7 

Russian 1 0 

Other 1 2 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Residence % % 

Urban 28 36 

Rural 72 64 

Language 

Tajik 80 89 

Russian 15 6 

Uzbek 2 6 

Other 3 0 

Tajik Broadcasting 
Total Population of Tajikistan: 7.5 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

98% 

32% 

2% 

92% 91% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

92% 

30% 

3% 
12% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. TVT 
2. TV Safina 
3. Jahonamo 
4. Bakhoristan 
5. RTR Planeta 
6. Sadoi Dushanbe 
7. NTV 
8. ORT 
9. TNT 
10. TV Uzbekistan 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010): HIGH RISK 
• Regional Islamist groups are showing an increasing capability of staging 

attacks within Tajikistan. Poverty and unemployment continue to be sources 
of popular grievance.  

• As part of the 20th anniversary of Tajikistan's independence, parliament 
approved a prisoner amnesty bill initiated by the presidential administration. 
According to the prosecutor-general, Sherkhon Salimzoda, as many as 4,000 
inmates are expected to receive early release, with another 11,000 
detainees, suspects and those awaiting trial either being released, having 
their charges dropped or having their terms of imprisonment reduced in 
2011. Among the categories of prisoners expected to benefit from this bill 
are all female detainees, male minors and male detainees over the age of 55, 
detainees diagnosed as suffering from cancer and tuberculosis, veterans of 
the Afghan war, those involved in the mitigation of the Chernobyl nuclear 
disaster, and all foreigners. The amnesty law will not affect those already 
serving life terms and those convicted on terror charges. The authorities have 
indicated that participants in the mutinies of 1997 and 1998 organised by 
former Colonel Mahmud Khudoiberdiyev are expected to benefit from the 
amnesty. 

• Given the highly corrupt penitentiary system—which is headed by Lieutenant-
General Izatullo Sharipov, a relative of President Emomali Rahmon and a 
deputy justice minister—the purchase of places on the amnesty list is likely to 
be rife, whether as payment to prison guards for early release or purchasing 
a fake medical declaration that the inmate has cancer or tuberculosis. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 56.00 (122/179) 
• Tajikistanis continue to suffer from an “information vacuum,” due to 

low professionalism on the part of Tajik journalists and government 
censorship and licensing bottlenecks. One form of censorship is a 
licensing committee which habitually fails to approve applications 
for the establishment of private TV and radio stations unless they 
are pro-government. An intriguing exception is Radio Imruz, which 
has operated in the Tajikistani market for about two years and has 
developed an independent and even critical tone, despite its 
owner’s family ties to the president. 

• The Tajik media environment is technologically stagnant. Internet
access is growing slowly; growth of satellite and mobile phone
ownership seems to have stalled. The largest change is the sharp
decrease in radio set ownership, although radio use has not fallen.
Newspapers are an important news source in urban areas despite
the lack of a daily press. In general, urban populations enjoy better
access to all media platforms. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

37% 36% 34% 

4% 2% 

36% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

11% 5% 7% 7% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. TVT 
2. Jahonamo 
3. TV Safina 
4. NTV 
5. RTR Planeta 
6. Sadoi Dushanbe 
7. Yoshlar 
8. Planeta 
9. TV SM-1 
10. Asia ORT1 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors   12,600 
Weekly  
Visits 66,500 

 
 

99



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Tatarstan, October 2010) 

Language of Broadcast: Tatar-Bashkir 
Content: 8 hrs. of original and 20 hrs. of repeat radio programming per week; Internet 
Distribution: 1 to 2 IBB SW frequencies 
RFE/RL’s delivery includes multiple SW frequencies, HotBird, AsiaSat plus 1 FM affiliate in Crimea (Ukraine) 
in addition to interactive multimedia Internet with streaming audio (Cyrillic site with Latin page). Web content 
is republished in a weekly local newspaper. 

New Media: Internet has become Azatliq's main platform and the Service has responded to the shift by 
dedicating more and better resources to their interactive multimedia site. Active on multiple social networking 
sites including Facebook, vKontakte and Twitter, the service also has an Android). The service also has a 
mobile site.  
Staff: 6 
Budget: $979,000 
Established: 1953 to present 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that found broadcasts 
credible (%)* 

 Tatarstan Bashkortostan 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 Tatarstan Bashkortostan 

Current 
Events in 
Country na na 

U.S. Culture na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel* 

 RFE/RL 

Radio 3.2 

TV na C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of RFE/RL weekly listeners are too small for meaningful analysis. 

Radio Internet 

RFE/RL 
Tatarstan 0.02 0.00 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

Ta
ta

r-
B

as
hk

ir 

Data are from a October 2010 survey of adults (15+) in Tatarstan 

Dec 
2005 

May 
2007 

Jul 
2008 

Jul 
2009 

Oct 
2010 

RFE/RL 
Radio 17.6 11.7 13.0 7.8 0.6 

BBC Radio 12.6 14.0 11.2 8.1 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

50.0 

60.0 

70.0 

80.0 

Awareness (%) 

RFE/RL 

30 

Weekly Reach by Media (%) 

 Tatarstan 

Radio 0.6 

TV na 

Internet 0.0 

Total 0.6 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

**
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

100



 

  

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience* 

Education % % 

None/Primary 7 na 

Secondary/Vocational 41 na 
Spec. Tech/ Inc. 
Higher 28 na 

Coll./Univ. 24 na 

Ethnicity/Nationality 

Tatar 53 na 

Russian 39 na 

Other 7 na 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

Tatar-Bashkir Broadcasting 
Total Population of Tatarstan: 3.7 M , Bashkortostan 4.1M  

 

Top Ten  
Sources of News 

1. ORT 
2. RTR 
3. NTV 
4. TNV (Novyi Vek) 
5. EFIR 
6. www.yandex.ru 
7. www.mail.ru 
8. GTRK Tatarstan 
9. Argumenty i Fakty 
10. Russkoe Radio 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE (Russia) 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
HIGH RISK (Russia) 

• As Moscow aspires to gain uncontested control across 
Russia, Tatarstan’s future outlook is worsening. By 
President Medvedev’s decree, Tatarstan has already lost 
its independent government and the republic’s president. 
More is expected—there is some speculation that after the 
2012 presidential elections, Tatarstan might have to 
merge with neighboring Ulyanovsk and Kirov oblast to 
form the Kazan Kray. This process of “amalgamation”  is 
likely to increase the republic’s financial dependence on 
the Russian federal budget and to provide the Russian 
government with greater control over all Tatarstani 
institutions, including media outlets. 

Top Ten  
Media Outlets 

1. ORT 
2. RTR 
3. TNV (Novyi Vek) 
4. NTV 
5. EFIR 
6. STS 
7. TNT 
8. GTRK Tatarstan 
9. Radio Novyi Vek 
10. REN-TV 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE (175/196) (Russia) 
• Reporters Without Borders Index (2011): 66.00 (142/179) (Russia) 
• Currently, advertising and price wars in the media market and pervasive self-

censorship of journalists and editors make it difficult for independent media sources to 
succeed. Any movement toward amalgamation is likely to aggravate those hardships 
and force most independent outlets to leave the market. 

• Internet use experienced an impressive increase in 2010, mostly among the general
population, although Tatar speakers are also going online for news and information
slightly more often than in the previous year. Thirty-five percent of the general
population and 29 percent of Tatar speakers report going online weekly to follow
current events, a 10 percentage point and 2 percentage point increase compared to
2009, respectively. The list of top informational sources further underscores the
growing importance of the internet: Both the general population and Tatar speakers
name two websites—yandex.ru and mail.ru—among their three-most important sources
of news. 

    Stability         Political Freedom              Press Freedom               Ease of Distribution                 Competition 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience* 

Sex % % 

Male 44 na 

Female 56 na 

Age   

15-24 17 na 

25-34 19 na 

35-44 15 na 

45-54 17 na 

55-64 14 na 

65+ 18 na 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience* 

Residence % % 

Urban 76 na 

Rural 24 na 

Language 

Tatar 34 na 

Russian 64 na 

Other 2 na 
 

 

M E D I A  U S E ** 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

98% 

11% 
36% 

98% 97% TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

60% 59% 55% 

6% 5% 

56% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

47% 43% 35% 34% 

Internet 

Own Cell Weekly Use 
SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

88% 

54% 

4% 
26% 

Cell Phone Web Analytics 
Weekly  
Visitors 2,400 
Weekly  
Visits  8,300 

 
 

101



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A * (Using Data from urban Thailand, January 2011) 

Language of Broadcast: Thai 
Content: 9 hrs. of original radio programming per week; 20 min. of original TV 
programming per week; Internet 
Distribution: 40 affiliates (36 FM and 4 AM radio stations via satellite, 1 TV 
affiliate) 
Radio: The Service has 3 different radio programs: Hotline News from VOA Washington, 
Weekend with VOA, and English AmericanStyle, a weekly show which teaches American idioms. 
TV: VOA Thai Service’s Report from America and Eye on America are broadcast on TNN 24, 
which is a 24/7 news station, available in both cable and free TV. TNN 24 broadcasts in 110 
countries in Asia, Europe and Africa. 
New Media: VOA Thai has a website with audio and video, a YouTube site, and a Facebook 
page.  

Staff: 3 
Budget: $683,000 
Established: 1942 to 1958; 1962 to 1988; 1988 to present 
 

 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio na 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased “A 
Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA 

Current Events na 

U.S. Culture na 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.4 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Th
ai

 Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*The last available survey indicated a total media weekly reach figure of 2.5% 
for the VOA Thai service in Greater Bangkok. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA 

Radio 3.6 

TV 3.6 

Internet na 

Total 6.2 

Awareness (%) 

VOA 

8 

Jan 2011 

VOA  6.2 

Radio Internet 

VOA 0.40 0.40 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a January 2011 survey of 
adults (15-64) in urban Thailand. 

102



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                 Ease of Distribution           Competition 

 Sample* VOA 
Weekly Audience* 

Sex % % 

Male 53 67 

Female 47 33 

Age   

15-24 18 10 

25-34 23 32 

35-44 26 29 

45-54 21 18 

55-64 12 11 

 Sample* 
VOA 

Weekly 
Audience* 

Education % % 

Primary or less 2 0 

Junior School 24 14 

High School 36 25 

Vocational 13 17 

Coll./Univ. 25 44 

Ethnicity/Nationality 

na na na 

 Sample* 
VOA 

Weekly 
Audience* 

Residence % % 

Urban na na 

Rural na na 

Language   

na na na 
 
*The last available survey indicated a total media 
weekly reach figure of 2.5% for the VOA Thai service 
in Greater Bangkok. 

 

Thai Broadcasting 
Total Population of Thailand: 69.5 million 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
HIGH RISK 

• The Puea Thai party, led by Yingluck Shinawatra, won a decisive 
victory in the general election held on July 3rd, but this will not end 
the power struggle that has destabilised Thailand for the past five 
years. Divisions could yet emerge between the new government and 
the royalist, military-backed establishment, especially if Yingluck seeks 
amnesty for her brother, Thaksin Shinawatra, who was ousted as 
prime minister by the military in 2006. The eventual death of King 
Bhumibol Adulyadej also has the potential to be deeply destabilizing. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 61.50 (137/179) 

• The government and military control nearly all the national terrestrial 
television networks and operate many of Thailand's radio networks. 

• Multichannel TV, via cable and satellite, is widely available. The radio 
market, particularly in Bangkok, is fiercely competitive. There are more 
than 60 stations in and around the capital. 

• The media are free to criticize government policies, and cover instances of
corruption and human rights abuses, but journalists tend to exercise self-
censorship regarding the military, the monarchy, the judiciary and other
sensitive issues. 

Web  
Analytics 
Weekly  
Visitors 3,500 
Weekly  
Visits 4,800 

 
 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

17% 
39% 

99% 99% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

96% 

56% 

10% 

51% 

Cell Phone 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

80% 64% 62% 

9% 5% 

56% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

61% 49% 
35% 34% 

Internet 

103



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A*  (Using Data from Tibetan refugees Jan.-Dec. 2010) 

Language of Broadcast: Tibetan 
Content: 42 hrs. of original and 126 hrs. of repeat radio 
programming per week; 2 hrs. of original TV programming per 
week; Internet 
Distribution:  
3-4 IBB SW frequencies; TV via AsiaSat3, 24-7 satellite audio 
streaming, 8 hours daily satellite audio/text via TelStar 18 
Radio: 6 hours of original radio daily on up to 4 SW frequencies, 
also available via 24/7 satellite.  
TV: VOA Kunleng is the only Tibetan language TV program in 
Tibet not controlled by the Chinese Communist Party. Broadcast 2 
hours weekly and replayed an additional 14 hours weekly, it is 
viewed in all 3 major Tibetan regions and in the exile community 
which has strong contacts with those inside Tibet. 
New Media: A multimedia website, Facebook page, Twitter, 
YouTube, a Tibetan blog that delivers audio and video content, 
email newsletter. IPhone app waiting for approval from Apple. 
Staff: 22      Budget: $3,320,000     
Established: 1991 to present 

Language of Broadcast: 
Tibetan (in 3 major dialects of 
Amdo, Kham and Utsang) 
Content: 35 hrs. of original and 35 
hrs. of repeat radio programming per 
week; Satellite rebroadcasting; Internet 
Distribution: 3- 5 IBB SW 
frequencies; Satellite rebroadcasting 
Radio: 5 hours of original programs 
and 5 hours of repeat daily. 

Video: 3 webcasts per week featuring 
photos and footage from inside the 
target area. 

New Media: The Service currently 
maintains 5 blogs; newsletters sent on 
a daily basis; web and mobile sites and 
Facebook, Twitter, YouTube pages. 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that finds broadcasts 
credible (%) * 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA)  
or Current Events in 
Region (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.2 3.2 

TV 3.2 na 

 

C
re

d
ib

il
it

y 

Ti
be

ta
n 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Data are from a non-probability sample of Tibetan refugees in Nepal and cannot be use to project 
audience size or for trend analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio na na na 

TV na na na 

Internet na na na 

Total na na na 

Awareness (%) 

VOA RFA 

na na 

VOA Radio & 
TV 

RFA Radio 

Radio Internet 

VOA 

RFA 

USIB 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 
 

Data are from a non-probability sample of 
newly arrived Tibetan refugees in Nepal, 

conducted from January-December 2010. 

Political conditions in China’s 
Tibetan Autonomous Region (TAR) 
make it impossible to conduct any 
research to measure RFA’s or 
VOA’s audience there.  Any 
performance data herein are results 
of a refugee survey in Nepal and 
not projectable to any population  

Political conditions in 
China’s Tibetan 
Autonomous Region 
(TAR) make it impossible 
to conduct any research 
to measure RFA’s or 
VOA’s audience there.  
Any performance data 
herein are results of a 
refugee survey in Nepal 
and not projectable to any 
population  

Staff: 36 
Budget: $3,829,000 
Established: 1996 to present 
 

104



 

  
 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N ** 

C O N T E X T   

        Stability             Political Freedom   Press Freedom                Ease of Distribution                Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFA 
Weekly 

Aud. 

Sex % % % 

Male na na na 

Female na na na 

Age    

15-29 na na na 

30-44 na na na 

45-59 na na na 

60+ na na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFA 
Weekly 

Aud. 

Education % % % 

None/Informal na na na 

Elementary na na na 

Secondary na na na 

Coll./Univ. na na na 

Monastic na na na 

Region of Origin 

Amdo na na na 

Kham na na na 

Utsang na na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFA 
Weekly 

Aud. 

Residence % % % 

Urban na na na 

Rural na na na 

Nomadic na na na 

Language 

na na na na 
 
**Official 2000 census data suggest 2.4 million of the 5.4 
million Tibetans in the PRC live in the Tibetan Autonomous 
Region (TAR), which consists of the provinces of Amdo, 
Khamke and Utsang. 
 

 

Tibetan Broadcasting 
Total Population of Tibet Province: See note** 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE (China) 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK (China) 
• Thirty-five Tibetans are confirmed to have self-immolated since February 27, 

2009, to protest against Chinese rule. In response, Beijing has stepped up 
security in Tibetan-populated areas, ramped up “patriotic education” in schools 
and monasteries, and launched concerted attacks against the Dalai Lama as the 
mastermind behind the self-immolations. 

• Throughout the Tibetan autonomous areas of the PRC and beyond, there are 
intensified jamming efforts and increased restrictions on access to foreign news 
websites. In domestic media outlets, the government has increased censorship 
and manipulation of the press and the internet; new interpretations of criminal 
laws have been used to limit discussions deemed as passing of intelligence 
injurious to the state. 

• According to the State Department’s 2010 Human Rights Report, “The 
government continued its severe cultural and religious repression of ethnic 
minorities in Xinjiang Uighur Autonomous Region (XUAR) and Tibetan areas.” 

• A few months after the 2008 protests the preceded the Beijing Olympics, 
authorities announced severe penalties for spreading and listening to ‘rumors.’ 
Although article 35 of the PRC constitution guarantees freedom of speech, 
assembly, association and publication, such provisions are subordinated to the 
“national interest.” 

• Key Tibetan cultural leaders including writers, artists and educators continued to 
be arrested and prosecuted in 2010. Notable among these was Tragyal 
(Shogdung) arrested for inciting “splittism” after the release of his book critical 
of Chinese Tibetan policies. Kunchok Tsephel was sentenced to 15 years 
charged with disclosing state secrets related to his literary website Chodme 
‘butter lamp.’ 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE (China) 
• Reporters Without Borders Index (2011): 136.00  

(174/179) (China) 
• Virtually all Chinese media sources are owned by the state. Xinhua, the 

official news agency, has the status of a government ministry. Recognizing 
the importance and potency of information, authorities have vigorously 
pursued a policy of expansion of domestic media offerings to compete with 
and, in many cases, overwhelm external sources. 

• Control of information has intensified and broadened to include 
electronic/new media sources as well as traditional print and broadcast 
media outlets. There is increased censorship and manipulation of the press 
and the Internet. 

• Authorities have increased the number of Tibetan language broadcasts on 
television and radio, as well as the number of Tibetan-language newspapers. 

• PRC authorities in Tibet continue to spend significant amounts on radio 
jamming and hindering access to satellite television. Poor reception and 
jamming continue to be the biggest obstacles to audience growth in Tibet. 
The vast majority of regular listeners to VOA and RFA report their broadcasts 
are “not clear” or are difficult to hear. 

• Authorities continue to crack down on the use of large satellite dishes, which 
most easily receive foreign broadcasts, replacing them with cable access or 
smaller Ku-band dishes.  

• Recent research suggests that portable electronic media – including DVDs 
are a key source of information for Tibetans and anecdotal evidence 
suggests that recordings of VOA Tibetan television and USIB radio programs 
are spread this way. 

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors   7,000 
Weekly  
Visits  20,800 

RFA 
Weekly  
Visitors 5,900 
Weekly  
Visits  12,900 
 Analysis of refugee data -- while not necessarily representative of the home Tibetan population - suggests 

that access to media -different than in the rest of China. Only 5% of Tibetan refugees, for example, reported 
weekly Internet access while 49% reported having satellite TV access. 

TV Radio Internet Cell Phone 

Media use data 
is not available. 

Media use data 
is not available. 

Media use data 
is not available. 

Media use data 
is not available. 

105



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Turkey, December 2010) 

Language of Broadcast: Turkish 
Content: 2.5 hours of original radio programming; 2 hours of original TV programming; 
audio and video products on Internet 

Distribution: 1 affiliate (1TV); Internet 

TV: Turkey’s TGRT News TV network carries daily 4 live, 15 minute VOA Turkish 
newscasts and a 30 minute magazine program each week. VOA Turkish also presents, 
Monday through Friday, a daily 5-minute live interactive news roundup via Skype on TGRT 
News TV. 

New Media: The Service has web and mobile sites, a Facebook fan page, Twitter and 
YouTube accounts, and sends a daily email newsletter to 3,600 subscribers. 1.5 hours  
of weekly radio programming is presented as podcasts via mobile platform and Internet. 
The Service also produces 1 web-only video and 3 web-only audio products and maintains 
5 blogs. 

Staff: 7 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)* 

 VOA 

Radio na 

TV na 

 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 Radio TV 
Current 
Events na na 
U.S. 
Culture na na 
U.S. 
Policies na na 

 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.5 

TV 3.4 

C
re

d
ib

il
it

y 

Tu
rk

is
h 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA 

Radio 0.4 

TV 5.5 

Internet na 

Total 5.7 

 

Awareness (%) 

VOA 

na 
 

Nov 
2005 

Nov 
2006 

May 
2008 

Jun 
2009 

Dec 
2010 

VOA Radio & 
TV 1.7 0.5 1.0 1.2 5.7 

BBC Radio 1.8 0.4 1.3 0.3 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio TV 

VOA 0.10 1.6 

0 

1 

2 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

* Samples of VOA audience are too small for meaningful analysis. 

Data are from a December 2010 CATI survey (commisioned by DW 
and purchased by IBB) of adults (14+) living in areas of Turkey with 

population of more than 100,000. Includes 51 cities and 136 districts. 

Budget: $1,219,000 
Established: 1942 to 1945; 1948 to 
present; TV service established in 2005 
 

na 

106



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N * 

C O N T E X T   

    Stability         Political Freedom                Press Freedom                  Ease of Distribution         Competition 

 Sample VOA TV 
Weekly Audience 

Sex % % 

Male na na 

Female na na 

Age   

15-24 na na 

25-34 na na 

35-44 na na 

45-54 na na 

55-64 na na 

65+ na na 

 

 Sample VOA TV 
Weekly Audience 

Education % % 
Illiterate/  
No Formal na na 

Elem./Inter. na na 

Secondary na na 

Coll./Univ. na na 

Ethnicity/Nationality 

na   

 

 Sample VOA TV 
Weekly Audience 

Residence % % 

Urban na na 

Rural na  na  

Language 

na   

 

Turkish Broadcasting 
Total Population of Turkey: 74.0 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

57% 

8% 

98% 98% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

87% 

52% 

8% 

Cell Phone 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): PARTLY FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2011): HIGH RISK 
• Since the general election on June 12th there has been a marked escalation of 

the campaign of violence by the Kurdish terrorist group, the Kurdistan Workers' 
Party (PKK). In the month up to mid-August more than 30 Turkish soldiers died 
in attacks, including 13 in a gun battle with insurgents in the south east of the 
country on July 14th. Following this attack the Justice and Development Party 
(AKP) government, led by the prime minister, Recep Tayyip Erdogan, promised 
that the PKK would feel the full force of his government's response, but not until 
after the holy month of Ramadan, which began on August 1st. However, several 
more deadly attacks followed and on August 17th the government ordered the 
Turkish Armed Forces (TSK) to launch air strikes on PKK camps in northern Iraq. 

• One of the most important effects of the continued PKK attacks and the 
government's military response is that the revival of the democratic initiative to 
try to resolve the Kurdish problem that the AKP promised before the general 
election looks less likely than before. The government is likely to take an 
increasingly hawkish attitude, in terms of how to respond to the PKK threat in 
particular, and the wider social and economic problems related to the Kurdish 
issue. It has signalled its intention to give increased powers to local law enforcers 
in the Kurdish populated regions and government-appointed provincial governors, 
as well as reinforce special paramilitary forces to combat the PKK. 

M E D I A  U S E  * * 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011):  

70.00 (148/179)  
• A campaign in early 2011 by Turkish authorities has resulted 

in the arrest of thirteen journalists on charges of conspiring 
with the so-called Ergenekon plot to overthrow the Justice and 
Development (AK) Party government. The arrests in turn 
triggered widespread protests against the growing crackdown 
on press freedom in the country.  In all, some 50 journalists are 
currently in prison, one of the highest numbers of imprisoned 
journalists in the world. Turkish police claim the most recent 
arrests came as a result of information discovered during a 
search last month of the homes of four journalists associated 
with the opposition oriented television station, OdaTV. The 
journalists arrested all who worked for outlets critical of the 
AK-led government. Turkey’s president, Abdullah Gul, 
publically admitted the endangerment of civil liberties, claiming 
the actions are “casting a shadow over the level that Turkey 
has reached and the image that is lauded by everyone."  At the 
same time, Prime Minister Recep Tayyip Erdogan has 
defended the arrests. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

41% 
26% 

2% 3% 

24% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

34% 29% 25% 
21% 

Internet 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 7,700 
Weekly  
Visits 10,800 

 
 

na 

na 

**Media use data are from a May 
2010 nationwide survey of Turkey. 

107



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Turkmenistan, March 2010) 
 

Language of Broadcast: Turkmen 
Content: 11 hrs. of original and 45 hrs. of repeat; Internet 
Distribution: RFE/RL’s delivery includes 1 cross-border MW from Armenia 
covering the entire country, multiple SW frequencies, Yamal, HotBird, and AsiaSat.  

New Media: Internet with proxies and streaming audio, mobile site, Facebook,  
and Twitter. 
Staff: 9 
Budget: $1,150,000 
Established: 1953 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 RFE/RL 

Radio na 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 RFE/RL 

Current Events na 

Current Events in 
Turkmenistan na 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 RFE/RL 

Radio 3.0 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Tu
rk

m
en

 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 RFE/RL 

Radio na 

TV na 

Internet na 

Total na 

Awareness (%) 

RFE/RL 

na 

Aug 2002 Mar 2010 

RFE/RL 
Radio 0.0 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio Internet 

RFE/RL 0.0 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

*
 

Data are from a March 2010 survey of 
adults (15+) in urban Turkmenistan.  

*Insufficient data for trend analysis. 
**Sample of RFE/RL weekly listeners in the survey is too small for meaningful analysis. 

These audience figures are based  
on surveys conducted in politically 
repressive environments, generally 
hostile to international broadcasting. 
Because individuals in these countries 
are discouraged and even prohibited 
from listening to foreign broadcasts, 
audience figures may be higher than 
ones cited here.  

na 

108



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability         Political Freedom                Press Freedom                 Ease of Distribution               Competition 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience** 

Sex % % 

Male 48 na 

Female 52 na 

Age   

15-24 27 na 

25-34 31 na 

35-44 16 na 

45-54 18 na 

55-64 6 na 

65+ 2 na 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience** 

Education % % 

None/Primary 12 na 

Secondary 44 na 

Vocational 26 na 

Coll./Univ. 18 na 

Ethnicity/Nationality 

Turkmen 69 na 

Russian 16 na 

Uzbek 6 na 

Other 8 na 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience** 

Residence % % 

Urban 100 na 

Rural na na 

Language 
Turkmen 63 na 

Russian 32 na 

Other 5 na 
 
**Sample of RFE/RL weekly listeners in the 
survey is too small for meaningful analysis. 

 

Turkmen Broadcasting 
Total Population of Turkmenistan: 5.1 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

100% 93% 

11% 

99% 96% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

80% 
59% 

7% 

58% 

Cell Phone 

Top Ten Media Outlets 

1. NTV 
2. RTR 
3. ORT-1 Evraziya 
4. TV Turkmen Owazy 
5. TV Altyn Asyr Turkmenistan 
6. TV Ren 
7. TV Yaslyk 
8. TV Miras 
9. Channel 4 Turkmenistan 
10. TNT 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

HIGH RISK 
• President Berdymukhammedov, who came into office after Niyazov’s 

death, focuses on ending the country’s isolation and promoting the 
global position of Turkmenistan by using its natural gas reserves as 
leverage in political negotiations. In December 2009, Turkmenistan 
opened a pipeline to China, ending Russian monopoly on gas exports 
there and initiating the negotiations on potential gas exports to 
Europe. 

• As relations between Turkmenistan and Russia have cooled, 
Turkmenistan has turned to NATO and the USA with an offer to 
provide logistical support for military activities in Afghanistan.  

• Berdymukhammedov’s efforts to improve Turkmenistan’s internal 
situation are inconsistent and produce only modest outcomes. 
Turkmenistan’s democratization process has stagnated, even though 
the new president succeeded in phasing out Niyazov’s cult of 
personality. Elections are not free and fair, and corruption remains 
widespread. 

• Civil liberties in the country are severely restricted: freedom of speech, 
academic freedom, freedom of religion, and freedom of association 
are not guaranteed. As the government promotes Turkic identity, all 
minorities are restricted in their access to education, employment, and 
public services. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 140.67 (177/179)     

• The government controls all broadcasts and printed media and the judicial
system persecutes both independent media and non-government agencies
involved in social or political activities.   

• TV is the leading media in Turkmenistan with almost universal weekly
reach. Radio listening in urban Turkmenistan is relatively high at 41 percent
weekly; the majority listen on FM. However, only a quarter of the population
relies on radio when following current events; the rest use it as a source of
entertainment.  

 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

29% 
41% 

24% 
1% 1% 

24% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

31% 11% 13% 11% 

Internet 
Web Analytics 
Weekly  
Visitors  2,100 
Weekly  
Visits       5,200 

 
 

109



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Ukraine, October 2010) 
 

Language of Broadcast: Ukrainian 
Content: 2 hrs. of original and 0.75 hrs. of repeat 
TV programming per week; Internet 
Distribution:  14 TV affiliates (3 nat. and 11 reg.) 
TV: VOA Ukrainian produces the daily Chas-Time TV news 
program and the weekly Window on America TV magazine 
program. Chas-Time and Window on America are seen 
nationally on Channel 5 and the latter is seen on Channel 1, 
the state-run broadcaster, as well. Occasional special reports 
to some of Ukraine’s biggest networks are also provided. 
New Media: The service has web and mobile sites, a 
Facebook fan page, Twitter and YouTube accounts, and 
sends an email newsletter. Multimedia content on web and 
mobile sites is updated daily. 
Staff: 11  
Budget: $1,611,000 
Established: 1949 to present 

Language of Broadcast: Ukrainian 

Content: 15 hrs. of original and 8 hrs.  
of repeat radio prog. per week; Internet 

Distribution: RFE/RL’s Ukrainian Service 
has 12 FM, 2 UkV and 2 tochka local affiliates, 
an inter. multimedia Internet site with streaming 
audio and is also available on HotBird.  

New Media: The Ukrainian Service has a 
growing following on Facebook and VKontakte; 
a branded YouTube channel; multiple link 
exchanges including to aggregators which 
drives new traffic while allowing content to be 
easily re-published; and a mobile site. 

Staff: 12 
Budget: $2,441,000 
Established: 1954 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFE/RL 

Radio na 84 

TV 90 na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA RFE/RL 

Current Events 85 87 

U.S. Culture (VOA) or 
Current Events in 
Ukraine (RFE/RL) 75 86 

U.S. Policies 71 na 

Combined scores from 
audience panel  

 VOA RFE/RL 

Radio 3.7 3.4 

TV 3.7 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

U
kr

ai
ni

an
 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Weekly reach for VOA included radio and TV until October, 2009. 

Weekly Reach By Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio na 2.3 2.3 

TV 11.5 na 11.5 

Internet 0.3 0.4 0.5 

Total 11.6 2.6 13.1 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

70 50 

Oct 
2006 

Oct 
2007 

Oct 
2008 

Oct 
2009 

Oct 
2010 

VOA TV 11.5 10.8 13.6 7.6 11.6 

RFE/RL 
Radio 6.5 8.0 5.2 2.5 2.6 

BBC Radio 1.8 1.5 0.9 1.6 0.9 

0.0 
1.0 
2.0 
3.0 
4.0 
5.0 
6.0 
7.0 
8.0 
9.0 

10.0 
11.0 
12.0 
13.0 
14.0 
15.0 

Radio TV Internet 

VOA 4.5 0.10 

RFE/RL 0.9 0.20 

USIB 0.9 4.5 0.20 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Data are from an October 2010 survey  
of adults (15+) in Ukraine 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

*
 

110



 

  

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 7,200 
Weekly  
Visits         10,900 

RFE/RL  
Weekly  
Visitors  44,100 
Weekly  
Visits  107,900 
 
 

C O N T E X T   

    Stability         Political Freedom                 Press Freedom                    Ease of Distribution              Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Sex % % % 

Male 45 53 58 

Female 55 47 42 

Age    

15-24 16 13 13 

25-34 20 15 13 

35-44 17 17 20 

45-54 14 19 22 

55-64 15 20 20 

65+ 19 15 12 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Education % % % 

Primary 5 2 5 

Secondary 48 40 28 

Technical 27 30 34 

Higher 20 28 32 

Ethnicity/Nationality 

Ukrainian 84 87 80 

Russian 13 10 17 

Other 3 3 4 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Residence % % % 

Urban 67 61 63 

Rural 33 39 37 

Language 

Ukrainian 42 53 50 

Russian 41 31 38 

Ukrain./Russ. 16 16 12 

Ukrainian Broadcasting 
Total Population of Ukraine: 45.7 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

98% 

22% 31% 

96% 95% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

89% 

44% 

6% 

26% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. Inter 
2. 1+1 
3. ICTV 
4. STB 
5. Novyy Kanal 
6. TRC Ukraine 
7. UT-1 
8. Kanal 5 
9. ORT-1 
10. RTR Planeta 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index 

(2011): FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

VERY HIGH RISK 
• The past year witnessed big changes in the Ukrainian 

political and media landscapes. Newly elected 
President Viktor Yanukovych began strengthening his 
presidential power by diminishing the role of other 
branches of the government and the media. As a 
result, the relatively free media environment in place 
before this year changed for the worse. The 
government relapsed into old habits of controlling the 
most important information sources, preventing 
criticism of its performance and marginalizing 
oppositional voices. 

• Criminal cases were opened up against former 
president Yulia Tymoshenko in May 2010.  In 
October 2011, a Ukrainian court sentenced Mrs. 
Tymoshenko to seven years in prison after she was 
found guilty of abuse of office when brokering the 
2009 gas deal with Russia. The conviction is seen as 
"justice being applied selectively under political 
motivation" by the European Union and other 
international organizations. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): PARTLY FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 54.00  (116/179) 
• Attacks and threats on journalists have increased. Recently, several journalists reported 

their phones were tapped by the Security Services. The first outcries against censorship on 
TV appeared when Ukrainian journalists started the public action campaign, “Stop 
Censorship.” 

• By various methods, the government is trying to control the most important information
sources for Ukrainians. The quality of TV news has degraded most noticeably. Inter and UT-
1, in particular, show a tendency to present the government in a positive light and at the 
same time paint the opposition negatively or give no oppositional opinion at all. In addition,
the number of independent experts’ opinions on current events in different media is 
decreasing. 

• The government also took several steps in changing  legislation regarding different media.
The Law on Local Elections, enacted in the summer of 2010, has several provisions that
affect media and contradict the principle of free and equal elections. For example, article 50
gives preferential treatment to those who own stakes in media outlets; those candidates
pay less for their advertising. It is important to note that in smaller cities and settlements,
state-owned TV, radio or newspapers are among most popular outlets; thus this provision
encourages the representatives of the government media to run for local offices. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

58% 57% 
44% 

6% 5% 

53% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

37% 30% 27% 26% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. 1+1 
2. Inter 
3. ICTV 
4. STB 
5. 5 Kanal 
6. Channel Ukraine 
7. Novy Kanal 
8. ORT 
9. UT-1 
10. Akgumenty I Fakty 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

111



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Pakistan, July 2011) 

Language of Broadcast: Urdu & English 
Content: 55 hrs. of original radio programming per week, 36 hrs. of repeats per week; 4.5 hrs. 
of original TV programming per week; Internet 

Distribution: 2 affiliates (1 FM, 1 TV), 2 IBB SW frequencies, 2 IBB MW frequencies 
Radio: VOA’s radio programs (Urdu VOA) broadcast through one affiliate, the Pakistan 
Broadcasting Corporation (PBC). The government-owned radio service airs one live and one 
pre-recorded 30-minute program on a network of 12 FM stations in 12 cities around Pakistan. 
VOA’s Urdu service also broadcasts programs on 2 IBB MW and 2 SW frequencies. 

TV: VOA’s TV news-magazine program Beyond the Headlines (Khabron se Aage) is carried on 
one affiliate, Express News, one of Pakistan’s premier cable and satellite TV news sources. The 
broadcast airs Monday–Friday at 6:30 p.m., local time. 
Staff: 24 
Budget: $4,464,000 
Established: 1951 to 1953; 1954 to present 
 

 

Percentage of surveyed  
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio 92 

TV 81 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA Radio* 

Current Events  
in Pakistan 95 

U.S. Culture 59 

U.S. Policies 40 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.1 

TV 3.2 

C
re

d
ib

il
it

y 

U
rd

u Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA 

Radio 1.2 

TV 3.0 

Internet 0 

Total 4.1 

Awareness (%) 

VOA 

8 

Jun 
2006 

May 
2007 

Jul 
2008 

Aug 
2009 

Jul 
2011 

VOA Radio & 
TV 5.7 6.5 11.6 9.1 4.1 

BBC Radio 10.6 7.8 12.7 8.3 2.6 

0.0 

2.0 

4.0 

6.0 

8.0 

10.0 

12.0 

14.0 

16.0 

18.0 

20.0 

Radio TV Internet 

VOA 1.2 2.9 0.0 

0 
1 
2 
3 
4 
5 
6 
7 
8 
9 

10 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

* Understanding ratings for VOA TV are 76% for Current Events,  
 62% for U.S. Culture and 55% for U.S. Policies. 
 

Data are from a July, 2011 nationwide survey of adults (15+) in Pakistan. The 
survey excluded areas that are inaccessible due to the prevailing security situation 

or natural disaster: Federal Administrative Tribal Areas (FATA), Provincially 
Administered Tribal Areas (PATA), Northern Areas, Jammu & Kashmir. The survey 

is representative of 90% of the total adult population of Pakistan. Subsequent 
FATA data may be found on the Pashto page.  

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

112



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom               Press Freedom                  Ease of Distribution           Competition 

 Sample 
VOA  

Weekly 
Audience 

Sex % % 

Male 52 78 

Female 48 22 

Age   

15-24 28 31 

25-34 26 24 

35-44 22 20 

45-54 13 12 

55-64 7 10 

65+ 4 3 

 Sample 
VOA  

Weekly 
Audience 

Education % % 
Illiterate/  
No Formal 39 9 

Elem./Inter. 6 2 

Secondary 48 63 

Coll./Univ. 8 25 

Ethnicity/Nationality 

Urdu 10 30 

Punjabi 45 34 

Sindi 12 13 

Pashtun 12 8 

Other 11 15 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban 35 61 

Rural 65 39 

Language 

Punjabi 41 29 

Sariki 14 8 

Urdu 14 37 

Pashto 11 7 

Sindi 11 10 

Other 7 7 

Urdu Broadcasting 
Total Population of Pakistan: 177 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

68% 

4% 

35% 

66% 65% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

78% 

16% 
0.6% 

7% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. GEO News 
2. PTV1 
3. Express News 
4. GEO TV 
5. PTV  World/11 
6. Samaa 
7. ARY Digital 
8. ATV 
9. HumTV 
10. Dunya News 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
VERY HIGH RISK 

• The political and security environments in Pakistan remain 
challenging.  The country is currently waging a war against Pakistan 
faces some serious security challenges; it is currently waging a war 
against Taliban forces in the western region of the country bordering 
Afghanistan. This conflict has led to frequent terrorist attacks on both 
government and civilian targets across the country. 

• Pakistan has had a functioning democracy since the elections in 
2008 with the current government headed by Pakistan People's 
Party leaders, President Asif Ali Zardari and Prime Minister Yousuf 
Raza Gilani.  Upcoming elections are tentatively scheduled for 
October, 2012 or early 2013.   

• Pakistan’s relations with India are volatile due to unresolved conflict 
over Kashmir and inflamed by terrorist attacks on India originating 
from Pakistan. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011):  75.00 (151/179) 

• Despite its Freedom House rating, Pakistan has a strong domestic media; it
has seen considerable growth in independent TV and radio channels over
the past 5 years. However private TV channels have been subject to 
government interference.  

• State run TV is now outperformed by private news channels, a switch
driven by greater access to cable & satellite TV, although this access is
limited in rural areas. 

• While private FM radio channels have mushroomed, they are not allowed to 
carry substantial news content. 

• Internet is still limited to the urban elite. The press is diverse and free but
readership is mainly confined urban areas. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

13% 13% 
11% 

2% 1% 

13% 
Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

10% 

6% 
4% 

5% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. GEO News 
2. PTV1 
3. Express News 
4. ATV 
5. KTN 
6. GEO TV 
7. PTV World 
8. Aaj TV 
9. Jang 
10. PTV National 

Web  
Analytics 
Weekly  
Visitors 14,200 
Weekly  
Visits 29,500 

 
 

113



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  

Language of Broadcast: Uyghur 
Content: 7 hrs. of original and 7 hrs. of repeat 
radio programming per week; Internet 
Distribution: 4-5 IBB SW frequencies; Satellite 
rebroadcasting 

Radio: The Service broadcasts 1 hour of original 
program and 1 hour of repeat daily. 

Video:  The service produces a weekly video 
webcast featuring photos and videos from 
Uyghur communities across the globe. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 RFA 

Radio na 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 RFA 

Current Events na 

Current Events in Region na 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 RFA 

Radio 3.0 

TV na 

 

C
re

d
ib

il
it

y 

U
yg

hu
r 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region (XUAR) has a total population of 20.1 million—7.9 
million are Chinese; the rest belong to ethnic minority groups, of which 9 million are Uyghurs. 
(Source: Xinhua News, April 2006. Non-PRC sources suggest the Uyghur population may be 
much higher.) 

Weekly Reach by Media (%) 

 RFA 

Radio na 

TV na 

Internet na 

Total na 

Awareness (%) 

RFA 

na 

RFA Radio 

Radio Internet 

RFA 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 

%
 

In-country quantitative research in the Xinjiang 
Uyghur Autonomous Region (XUAR) is impossible. 

Political conditions in China’s 
Xinjiang Uyghur Autonomous 
Region (XUAR) make it impossible 
to conduct quantitative research to 
measure RFA’s Uyghur audience.  
 

Political conditions in 
China’s Xinjiang Uyghur 
Autonomous Region (XUAR) 
make it impossible to 
conduct quantitative 
research to measure RFA’s 
Uyghur audience.  
 

New Media: The service has web and 
mobile sites.  It has Facebook, Twitter 
and YouTube pages. Newsletters are 
sent on a daily basis. 

Staff: 12 
Budget: $1,180,000 
Established: 1998 to present 
 

114



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N 

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom                Press Freedom                Ease of Distribution              Competition 

 Sample RFA Weekly 
Aud. 

Sex % % 

Male na na 

Female na na 

Age    

15-24 na na 

25-34 na na 

35-44 na na 

45-54 na na 

55-64 na na 

65+ na na 

 Sample RFA Weekly 
Aud. 

Education % % 

Primary or less na na 

Junior School na na 

High School na na 

Vocational na na 

Coll./Univ. na na 

Ethnicity/Nationality 

Han na na 

Other na na 

 Sample RFA Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban na na 

Rural na na 

Language 

Mandarin na na 

Cantonese na na 

Other na na 
 

 

Uyghur Broadcasting 
Total Population of Xinjiang: 20.1million* 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE (China) 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
MODERATE RISK (China) 

• The Xinjiang Uyghur Autonomous Region of China is far more 
restricted than the rest of China. Tensions between Uyghurs and the 
ruling Han majority are at an historic high after violent clashes broke 
out between Uyghurs and Han Chinese in Xinjiang in July 2009. 
Chinese authorities responded with a harsh crackdown on Uyghurs in 
the XUAR. 

• Government surveillance of a wide range of activities in the XUAR is 
systematic and intense. Even the limited freedom of action enjoyed by 
residents in other areas of China is restricted in Xinjiang. Going 
beyond simple surveillance, the government literally shut down text 
messaging and internet in Xinjiang following the ethnic clashes in July 
2009. 

• As part of its Western development strategy, the Chinese government 
has put in place policies to encourage Han migration to the XUAR in 
an attempt to Sinofy the region and further secure Beijing’s control of 
Uyghur areas. 

• The research environment in Xinjiang is extremely sensitive and 
although limited research is possible in Xinjiang, most Uyghur 
research is conducted outside of the XUAR in Turkey or Central Asia. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE (China) 
• Reporters Without Borders Index (2011):  

136.00  (174/179) (China) 
• Chinese authorities tightly restrict any content they deem to be sensitive 

and this is doubly true of Xinjiang. Media consumers in Xinjiang are limited 
largely to official Chinese media sources. 

• Even under normal circumstances, US International broadcasters are 
among the most tightly censored media outlets in Xinjiang. RFA radio 
broadcasts are intensively jammed and international broadcasters’ websites 
are blocked. Such restrictions present serious obstacles to those in China 
attempting to access US international broadcaster content. 

• After the July 2009 ethnic clashes in the XUAR Chinese media restrictions 
in the Xinjiang reached a new high. The Internet service was suspended to 
the whole of the XUAR from July 2009 until May 2010 and even in 2012 
Internet restrictions remain severe. Text messaging services were 
suspended from July 2009 until January 2010 and text message content 
continues to be monitored. 

• Prior to July 2009 many relatively sophisticated young Uyghurs had begun 
to rely on the Internet and other forms of new media for Uyghur-language 
sources of news and information. Many Internet-savvy Uyghurs interviewed 
during qualitative research reported having used proxy servers or 
anticensorship software to access sensitive or blocked content. As in the 
rest of China, blogs, podcasts, social networking sites and micro-blogs had 
become a normal part of many Uyghur Internet users’ online routines. 
Recent research suggest that portable digital media, especially DVDs, have 
become a source of news for Uyghurs. 

• However, for many Uyghurs in rural XUAR, radio remains an important
source for Uyghur language news. Radio broadcasts are also looked upon
favorably because listeners are less susceptible to government monitoring
than those accessing sensitive content online. 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors   7,300 
Weekly  
Visits 14,000 

TV Radio Internet Cell Phone 

Media use data 
is not available. 

Media use data 
is not available. 

Media use data 
is not available. 

Media use data 
is not available. 

115



 

 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Uzbekistan, January 2011) 

Language of Broadcast: Uzbek 
Content:  3.5 hrs. of original radio programming per 
week; 0.5 hrs. of original TV programming per week; 
Internet 
Distribution: 3 affiliates (2 FM, 1 TV); 4 IBB SW 
frequencies; Satellite (Yamal, Hotbird, Asiasat) 

TV: VOA’s 30-minute weekly TV show Exploring America is 
carried by Keremet TV in Osh, Kyrgyzstan twice a week. The 
program is repeated on AsiaSat every day of the week. 

Radio: The daily 30-minute radio show is carried by Radio 
Almaz FM in Bishkek, Kyrgyzstan and broadcasted via 4 IBB 
SW frequencies and Shaharwand FM in Samangan, 
Afghanistan as well as satellites Yamal and Hotbird. 

New Media: The Service is active on web and mobile pages, 
podcast, RSS feeds, a Facebook fan page, Twitter, YouTube, 
and Russia based Мой Мир and ВКонтакте social media 
pages, and sends out a daily e-mail newsletter. 
Staff: 4  |  Budget: $585,000  
Established: 1958; 1972 to present; TV service 
established in 2004 
 

Language of Broadcast: Uzbek 
Content: 20.3 hrs. of original and  
32 hrs. of repeat radio programming 
per week; Internet 

Distribution: 1 IBB MW and 3 SW 
frequencies, Satellite 
RFE/RL’s delivery includes multiple SW 
frequencies, 1 cross-border MW from 
Armenia, Yamal, HotBird, and AsiaSat.  

New Media: Internet with proxies and 
streaming audio, Uzbek youth-oriented 
page in Latin script, mobile site, Facebook, 
Twitter and branded YouTube page. 

Staff: 10 
Budget: $1,431,000 
Established: 1953 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)* 

 VOA RFE/RL 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 
VOA 

Radio* RFE/RL 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA) or 
Current Events in 
Uzbekistan (RFE/RL) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.6 3.1 

TV 3.6 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

U
zb

ek
 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of VOA and RFE/RL weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio 0.2 1.2 1.3 

TV 0.4 na 0.4 

Internet 0 .1 .1 

Total 0.7 1.2 1.7 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

19 31 

Dec 
2006 

Nov 
2007 

Dec 
2008 

Dec 
2009 

Jan 
2011 

VOA Radio & 
TV 1.0 0.7 0.3 0.5 0.7 

RFE/RL 
Radio 0.4 1.0 0.5 0.4 1.2 

BBC Radio 0.5 0.8 2.3 0.4 0.3 

0.0 
1.0 
2.0 
3.0 
4.0 
5.0 
6.0 
7.0 
8.0 
9.0 

10.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.04 0.1 0.0 

RFE/RL 0.2 0.0 0.0 

USIB 0.3 0.1 0.0 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a January 2011 nationwide 
survey of adults (15+) in Uzbekistan. 

Audience figures based on surveys conducted  
in politically repressive environments. Because 
individuals in these countries are discouraged  
or even prohibited by their governments from 
listening to U.S. international broadcasts, actual 
audience numbers may be higher than the  
ones cited here. 
 

116



 

 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

       Stability           Political Freedom                 Press Freedom                Ease of Distribution         Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.* 

Sex % % % 

Male 50 na na 

Female 50 na na 

Age    

15-24 29 na na 

25-34 26 na na 

35-44 18 na na 

45-54 14 na na 

55-64 8 na na 

65+ 5 na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.* 

Education % % % 

None/Primary 1 na na 

Secondary 58 na na 

Technical 28 na na 

Higher 13 na na 

Ethnicity/Nationality 

Uzbek 86 na na 

Tajik 3 na na 

Russian 2 na na 

Other 10 na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.* 

Residence % % % 

Urban 53 na na 

Rural 47 na na 

Language 

Uzbek 86 na na 

Tajik 4 na na 

Russian 4 na na 

Other 6 na na 
 
*Samples of VOA and RFE/RL weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

 

Uzbek Broadcasting 
Total Population of Uzbekistan: 28.5 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

12% 7% 

99% 96% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

90% 

3% 

31% 

Cell Phone 

40% 

Top Ten  
Media Outlets 
1. TV Yoshlar 
2. UZ TV 1 
3. TV Sport (Tashkent) 
4. Markaz TV 

(Tashkent) 
5. Vodiy Sadosy/ 

Echo Doliny 
6. Uz Radio-4 Yoshlar 
7. ORT-1 
8. Uz Radio-2 Mashal 
9. NTV 
10. Namangan TV 

Top Ten  
Sources of News 
1. TV Yoshlar 
2. Uz TV 1 
3. TV Sport (Tashkent) 
4. Darakchi 
5. ORT-1 
6. NTV 
7. Vodiy Sadosy/ 

Echo Doliny 
8. Uz Radio-4 Yoshlar 
9. RTR 
10. Uz Radio-2 Mashal 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010): 

HIGH RISK 
• The political situation in Uzbekistan is dismal but stable. 

The country remains one of the most repressive in the 
region. Stability is maintained by draconian measures 
restricting citizens from voicing any opposition to 
authorities. 

• Uzbekistan’s president Islam Karimov started an 
unconstitutional third term in office in 2008. He and his 
clan continue to use their power to repress political 
opposition, freedom of speech, religion, and assembly. 
The country is also one of the most corrupt in the world -- 
ranked 177 out of 182 countries surveyed in 
Transparency International’s 2011 Corruption Perceptions 
Index. 

• As in the Soviet era, the government maintains a system 
of surveillance of its citizens. It has a widespread network 
of ‘whistleblowers’ in the mahallas (neighborhood 
communities) who report to authorities suspicious 
activities of citizens. The system is also used to carry out 
surveillance at mosques. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 83.00  (157/179) 
• The government of Uzbekistan shows no signs of decreasing pressure on media outlets

or civil society despite a somewhat improved relationship with the EU and the United
States in the last year. Complete control of mass media outlets, including the Internet, as
well as harassment of independent journalists, continued in 2011. There are no
independent media sources in Uzbekistan. Self-sustaining private media businesses are
practically nonexistent. TV, in particular, is heavily censored and used by the government
mainly as a propaganda tool. 

• The government has also taken new steps to control the Internet. According to IREX, the 
government applies sophisticated filtering technology to control the flow of information
via the Internet.  IREX information is supported by accounts from inside the country.
According to Expert-Fikri, the government has recently purchased state-of-the-art
filtering software that blocks articles based on keywords and monitors social networks
and blogs. The government has blocked the websites of international broadcasters for
several years—not only Western ones, but also a number of Russia-originated sites that
report on Uzbekistan, such as fergananews.com, centrasia.ru and uzmetronom.com. 

• The spread of recent revolutionary movements across the Middle East will probably lead
to further tightening of the Internet in Uzbekistan. As the reaction to the Osh events of
2010 demonstrated, the Uzbekistani government is wary of the effects outside 
demonstrations could have on their internal situation.  The Uzbekistani government used
pictures of violence in Osh on domestic TV to relay a message to Uzbekistanis that
revolutions bring violence and suffering. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

45% 
52% 47% 

3% 2% 

46% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

11% 5% 6% 5% 

Internet Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 3,000 
Weekly  
Visits 6,300 

RFE/RL  
Weekly  
Visitors  18,500 
Weekly  
Visits  102,600 
 
 

117



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Vietnam, January 2011) 

Language of Broadcast: Vietnamese 

Content: 10.5 hrs. of original radio programming per 
week; Internet 

Distribution: 2 IBB MW  

Radio: VOA Vietnamese broadcasts 2 daily radio programs 
for a total of 1.5 hours each day.     

New Media: The Service also has a multimedia website with 
audio, video, photos and blogs, as well as a mobile website 
and daily email news headlines. The Service maintains 6 
social media sites: Facebook, Twitter, Yahoo 360, GooglePlus 
and two YouTube video pages on which it posts its 4 web 
video products. 

Staff: 14     Budget: $1,671,000 

Established: 1943 to 1946; 1951 to present 

 

Language of Broadcast: Vietnamese 

Content: 17.5 hrs. of original radio 
programming per week; 4 hours of 
original video webcast per week; Satellite 
rebroadcasting; Internet 

Distribution: 1 MW affiliates in another 
country, 1-5 IBB SW frequencies, 
satellite rebroadcasting 

Radio: The Service broadcasts 2 ½  hours of 
original programs daily. 

Video: The Service is producing 2 video news 
webcasts five days a week, two weekly review 
programs, and 3 features weekly. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)** 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)** 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA) or 
Events in Vietnam (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.2 3.0 

TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Vi
et

na
m

es
e 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Due to differences in the sample areas and in weighting among recent surveys, trend data are not available. 
**Samples of VOA and RFA weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio 0.4 0.2 0.6 

TV na na na 

Internet na 0.0 0.0 

Total 0.4 0.2 0.6 

Awareness (%) 

VOA RFA 

na na 

Apr 2010 Jan 2011 

VOA Radio 0.9 0.4 

RFA Radio 0.2 0.2 

BBC Radio 0.9 

0.0 

1.0 

2.0 

Both VOA & 
BBC =  .9 

Radio Internet 

VOA 0.1 0.00 

RFA 0.10 

USIB 0.2 0.00 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

*
 

Jan 2011 survey of adults (15-64) in 
in 63 cities and provinces of Vietnam. 

Sample includes coverage of rural 
areas in these regions. 

Audience figures are based on surveys conducted in politically repressive environments that are generally hostile 
to international broadcasting. Because individuals are discouraged or even prohibited by their government from 
listening to U.S. international broadcasts, actual audience numbers may be higher than the ones cited here.  

New Media: Includes a multimedia website; a 
mobile site;  9 Facebook pages; 2 Twitter 
accounts; YouTube channel; 3 blogs 
(rfavietnam.com, WordPress, Yahoo 360 Plus) 
with 9 bloggers (3 inside the country); and an  
e-newsletter five days a week with 60,000 
subscribers. 
Staff: 18      Budget: $1,709,000 
Established: 1997 to present 

na 

na 

118



 

 
  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

       Stability           Political Freedom               Press Freedom        Ease of Distribution         Competition 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.** 

RFA 
Weekly 
Aud.** 

Sex % % % 

Male 50 na na 

Female 50 na na 

Age    

15-24 26 na na 

25-34 28 na na 

35-44 22 na na 

45-54 16 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.** 

RFA 
Weekly 
Aud.** 

Education % % % 

No formal 9 na na 

Primary 34 na na 

Secondary 41 na na 

Vocational 5   

Coll./Univ. 11 na na 

Ethnicity/Nationality 

na  na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.** 

RFA Weekly 
Aud.** 

Residence % % % 

Urban 31 na na 

Rural 69 na na 

Language 

Vietnamese na na na 

Chinese na na na 
 
**Samples of VOA and RFA weekly listeners in the survey 
are too small for meaningful analysis. 

 

Vietnamese Broadcasting 
Total Population of Vietnam: 87.9 million 

Own TV Own 
Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Access 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

99% 

26% 26% 

100% 100% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

85% 
60% 

2% 
18% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets  

1. VTV 
2. Local provincial TV 
3. Other provincial TV 
4. Regional radio stations 
5. Voice of Vietnam 
6. VCTV 
7. HCMC Cable TV 
8. SCTVC 
9. MTV 
10. Hanoi Cable TV 
 
 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• Vietnam has a one-party, authoritarian government, which strictly limits the 

freedoms of its citizens.  The State Department’s most recent human rights 
report noted a crackdown on dissent. “Individuals were arbitrarily detained for 
political activities and denied the right to fair and expeditious trials.” The report 
also noted “political influence, endemic corruption, and inefficiency” which it said 
“strongly distorted the judicial system. “ 

• Vietnamese living standards have risen rapidly since the mid-1980s when the 
government launched its Doi Moi reforms. The rapid growth in manufacturing of 
consumer goods for international markets expanded employment and 
entrepreneurial opportunities for Vietnamese, but the global recession has 
slowed foreign investment and demand for goods dramatically.  

• Vietnam has held joint military exercises with the United States Navy in the 
South China Sea, where its claims to the oil and mineral-rich Spratly Islands have 
conflicted with China. China’s naval activities in the disputed waterway prompted 
hundreds of anti-China protesters to take to the streets in Hanoi last summer. 
While Vietnamese initially tolerated these activities, the government eventually 
arrested dozens. 

• Vietnam has had numerous disputes with members of the Catholic Church over 
land claims and other issues. Currently, 17 young Vietnamese – mostly Catholic 
activists arrested since last July -- await trail in Hanoi on charges of “carrying out 
activities aimed at overthrowing the people’s administration” or for establishing or 
joining organizations with the “intent” to do so. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 114.00 (172/179) 
• There are no independent, privately run media outlets in Vietnam. Virtually all media 

outlets are under direct government control, including the managing and 
supervising of all publication and broadcasting activities. Reporters Without Borders 
ranked Vietnam 172 out of 179 countries in its 2011-2012 World Press Freedom 
Index. Freedom House’s Press Freedom Index categorizes Vietnam as “not free.” 

• Last summer, under pressure from China, Hanoi also arrested two journalists for 
reporting on China’s abuse of Falun Gong practitioners. 

• The government is hostile toward RFA, VOA and other international broadcasters 
who continue to face numerous obstacles in their efforts to disseminate news 
content (whether via radio or internet). 

• The government has been cracking down on Internet bloggers in particular, with the 
second largest number of imprisoned bloggers in a country outside China. 

• Although the Vietnamese government has restricted private access to satellite 
dishes, satellite penetration is now 26%, with most using small Ku band dishes. 

• Mobile phone ownership is very high in Vietnam—85 percent of households have at 
least one mobile phone; 70 percent of adults have their own personal mobile 
phone. There is relatively little difference between urban (93 percent of 
households) and rural areas (82 percent) in mobile penetration. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

24% 

55% 
40% 

22% 1% 

46% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

23% 19% 25% 24% 

Internet 

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 159,500 
Weekly  
Visits  396,400 

RFA 
Weekly  
Visitors        165,600 
Weekly  
Visits         361,300 

 

119



 

Weekly Reach by Media (%) 

 English Ndebele Shona Any Language 

Radio 5.4 8.8 7.9 10.3 

TV 0.4 na na 0.4 

Internet 0.1 0.0 0.0 0.1 

Total 5.8 8.8 7.9 10.7 

Awareness (%) 

VOA 

47 

P R O F I L E  

Language of Broadcast: English, Ndebele & Shona 
Content: 12 hrs. of original radio programming (“Studio 7”) per week; Internet 

Distribution: 1 MW and 2 or 3 IBB SW frequencies  

Radio: Though the government of Zimbabwe started jamming the Zimbabwe Service’s 909 AM signal 
in mid-2006, such interference has tapered off to a level best described as intermittent. The service’s 3 
SW frequencies cover the entire country of Zimbabwe, including the 20 percent of the national territory 
not reached by the Zimbabwe Broadcasting Corporation. 

New Media: The service also has a website (with sections for each language and streaming of 
programs) and periodically uses SMS as another distribution channel and a method for seeking 
information from its audience. The service maintains a Facebook page and a Twitter account and sends 
email newsletters in all three languages. 
Staff: 2 
Budget: $1,340,000 

Established: 2003 to present 

Percentage of surveyed weekly 
audience that found broadcasts 
credible (%)* 

 VOA 

Radio 90 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 VOA Radio 

Current Events 94 

U.S. Culture 63 

U.S. Policies 52 

Combined Scores from  
audience panel 

 VOA 

Radio 3.8 

TV 3.4 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Aug 
2005 

Dec 
2007 

Jul 
2009 

Jun 
2010 

Aug 
2011 

VOA Total 
Media 7.3 10.2 16.4 15.1 10.7 

0.0 

2.0 

4.0 

6.0 

8.0 

10.0 

12.0 

14.0 

16.0 

18.0 

20.0 

Radio TV Internet 

English 0.4 0.03 0.01 

Ndebele 0.6 0.00 

Shona 0.5 0.00 

Any Language 0.7 0.03 0.01 

0 

1 

2 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

Z
im

ba
bw

e 

*Credibility/understanding ratings and demographic profile information 
are for the VOA Zimbabwe Project in any language. 
 

Data are from an August 2011 survey of 
adults (15+) in Zimbabwe. 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Zimbabwe, August 2011) 
 

na 

na 

120



 

  

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                Ease of Distribution        Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

 Sample VOA Weekly 
Audience* 

Sex % % 

Male 48 61 

Female 52 39 

Age   

15-24 37 34 

25-34 27 33 

35-44 13 14 

45-54 9 8 

55-64 8 6 

65+ 6 3 

 Sample VOA Weekly 
Audience * 

Education % % 

None 6 2 

Primary 26 24 

Inc Secondary 25 24 

Secondary 39 43 

Higher 4 7 

Ethnicity/Nationality 

Shona 78 74 

Ndebele 12 14 

Other 10 12 

 Sample VOA Weekly 
Audience * 

Residence % % 

Urban 39 31 

Rural 61 69 

Language Spoken At Home 

Shona 82 77 

Ndebele 12 17 

English 1 1 

Other 5 5 
 
*Credibility/understanding ratings and demographic 
profile information are for the VOA Zimbabwe Project 
in any language. 

 

English, Ndebele & Shona Broadcasting 
Total Population of Zimbabwe: 12.1 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use  

for News 

49% 
27% 

1% 

50% 37% 

TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

58% 56% 52% 

5% 
14% 

52% 

Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

6% 7% 
10% 10% 

Internet 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

SMS Use 
for News 

70% 53% 

9% 

48% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. Radio Zimbabwe 
2. ZTV1 
3. Power FM 
4. SABC 
5. Botswana TV 
6. National FM 
7. Spot FM 
8. ZTV2 
9. France 24 
10. VOA/Studio 7 

Top Ten  
Sources of News 

1. Radio Zimbabwe 
2. ZTV1 
3. SABC 
4. VOA/Studio 7 
5. Power FM 
6. Herald 
7. Botswana TV 
8. National FM 
9. France 24 
10. ZTV2 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

VERY HIGH RISK 
• The dispute over the country's electoral timetable has not been resolved: 

President Robert Mugabe had insisted that the latest possible date for polls will 
be March 2012—a stance rejected by both the mainstream and the minority 
wings of the Movement for Democratic Change (MDC), with Morgan Tsvangirai, 
the MDC leader and prime minister, promising that elections will be held only 
after a new constitution has been drafted and approved at a national 
referendum, and new electoral laws are in place. Welshman Ncube, who leads 
the breakaway MDC-N movement, has been even more dismissive, saying that 
the drafting of a new constitution has not even started and that elections cannot 
be held before 2013. 

• Work on drafting a new constitution is already more than a year behind 
schedule, suggesting that a referendum on a new measure will not be held until 
early next year. Thereafter the MDC will demand the compilation of a new 
electoral register, a process that will take several months at least. It is feasible 
that Mr. Mugabe's Zimbabwe African National Union-Patriotic Front (ZANU-PF) 
will simply skip this part of the process, but any such elections would be unlikely 
to be recognised by the international community—and possibly not by African 
states either. 

• Continued disputes over the election schedule underscore the fact that many of 
the steps agreed by the signatories of the Global Political Agreement (GPA) that 
created Zimbabwe's Government of National Unity (GNU) have still not been 
implemented, three years after the GPA was signed in September 2008. 
Promised media and electoral reforms are not in place, while repressive 
legislation such as the Public Order and Security Act and the Access to 
Information and Protection of Privacy Act has yet to be repealed. 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 55.00 (117/179) 
• Strict government control of the media continues, but there are some signs

of liberalization. A new private newspaper was granted a license to print in
May 2010—the first in seven years—and the newly formed Zimbabwe Media
Commission theoretically has a mandate for reforming the media sector. 

• With wide availability of cheap reception hardware, free-to-air satellite
programming from South Africa via SABC, and constrictions on the local
media scene, ownership of satellite dishes and viewing of foreign TV
programming has risen substantially. Greater usage of external satellite TV
appears to be one of the factors leading to a decline in the VOA audience,
though this phenomenon may be reversed due to plans to encrypt the South
African channels. 

• Local journalists are subject to intimidation and imprisonment, and foreign
journalists are regularly denied credentials or harassed in other ways. Strict
media laws have been used to restrict the activities of private media outlets
and journalists. 

• Despite the controls on domestic media, a number of international stations
broadcast into the country via shortwave radio, including not only VOA, BBC,
and Deutsche Welle but also two stations run by expatriate Zimbabweans,
Voice of the People and SW Radio Africa. The government has periodically
jammed these shortwave broadcasts. 

• Media access and use are very sensitive issues in Zimbabwe, and
interviewers must secure permission to conduct interviews from the local
authorities in each area they visit. Any study mentioning international
broadcasters is met with suspicion by authorities loyal to the ruling Zanu-PF
party, and at times local authorities will deny permission to researchers. 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 324,700 
Weekly  
Visits 629,800 
 
 

M E D I A  U S E   

121




