
 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

     Stability           Political Freedom                Press Freedom                  Ease of Distribution             Competition 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience* 

Sex % % 

Male 47 na 

Female 53 na 

Age   

15-24 23 na 

25-34 23 na 

35-44 18 na 

45-54 17 na 

55-64 10 na 

65+ 9 na 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience* 

Education % % 

None/Primary 2 na 

Inc. 
Secondary 24 na 

Secondary 52 na 

Higher 22 na 

Ethnicity/Nationality 

Kazakh 54 na 

Russian 32 na 

Other 14 na 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience* 

Residence % % 

Urban 54 na 

Rural 46 na 

Language 

Kazakh 47 na 

Russian 48 na 

Other 5 na 
 
* Sample of weekly RFE/RL listeners is too small 
for meaningful analysis. 

Kazakh Broadcasting 
Total Population of Kazakhstan: 16.6 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

100% 

28% 23% 

99% 99% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

87% 

53% 

10% 
12% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. ORT-1  
2. Khabar 
3. Kazakhstan-1 
4. EL Arna 
5. KTK 
6. NTV 
7. NTK 
8. 31 Kanal 
9. Ren TV 
10. Rossia 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• Kazakhstan held parliamentary elections on January 15, 2012, which many 

believe was a ploy by Kazakh leaders to boost the country’s image in the eyes of 
western governments that see that country as having an unfair and less-than-
transparent electoral system.  Three parties were able to pass the electoral 
threshold, however none of the real opposition parties entered the Mazhilis, the 
lower house of the bicameral parliament.  

• President Nursultan Nazarbayev, the first and only president in Kazakhstan since 
the independence in 1991, won reelections in April 2011 at age 71.  In 2007 the 
parliament voted to allow Nazarbayev to stay in office for an unlimited number of 
terms.  This means that Nazarbayev will be able to control Kazakh politics even 
when he retires. However, after winning the presidential election, Nazarbayev 
stated that he was not considering giving up the presidential position. The 
overwhelming victory has been marred by reports of fraudulent electoral practices. 

• Kazakhstani law prohibits political parties on religions, ethnic, or gender bases; 
stripped of major political rights, all minorities continue to be discriminated against. 
Corruption and family-ties in all governmental agencies augment legislative 
discrimination. 

• The imbalance of the country’s economic position and traditional cultural practices 
leave the most vulnerable populations – women and migrant workers – the least 
protected in terms of access to employment, public and medical services, and at-
work and domestic violence. 

M E D I A  U S E  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW   
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

35% 
43% 40% 

2% 1% 

39% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

36% 
22% 24% 24% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. ORT-1  
2. Khabar 
3. Kazakhstan-1 
4. KTK 
5. NTV 
6. El Arna 
7. www.mail.ru 
8. Russkoe Radio 
9. 31 Kanal 
10. Evropa Plus 

Web Analytics 

Weekly  
Visitors    33,500 

Weekly  
Visits  95,400 

 
 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011):  

77.50 (154/179) 
• International observers agree that the recent developments in

Kazakhstan are a “disappointment” and a step back from the 
democratization of the media space, which began around 2000. 
In the past two years, Kazakhstan has adopted a number of laws
and regulations, which favor elected officials while restraining 
freedoms of speech and press and forcing independent outlets 
out of the market. 

• Nevertheless, Kazakhstanis continue to display a high level of 
confidence in their government and its policies. Reflective of this
attitude, survey findings show that the state-run media sources 
are trusted most among all media outlets available to the 
population. Moreover, more than half of Kazakhstanis favor state
censorship of media outlets. The population’s strong reliance on
state-run media sources poses a challenge for USIBs hoping to 
assume a stronger position in the Kazakhstani media market. 

• Internet use is on the rise again after a short period of
stagnation. However, low quality Internet connections and
oppressive Internet laws restrain Internet freedom and limit
Kazakhstanis’ online experiences. 
 

59



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Cambodia, July 2010) 

Language of Broadcast: Khmer 

Content: 10.5 hrs. of original radio programming 
and 1 hr. of original TV programming per week; 
Internet 

Distribution:  5 affiliates (3 FM, 2TV) 1 IBB MW 
& 3 SW frequencies  

Radio: VOA Khmer produces 2 radio broadcasts 7 days a 
week: 60 minutes in the evening (local time), and 30 
minutes in the morning. 

TV: VOA Khmer programming is carried 4 days a week on 
the Cambodian Television Network (CTN), Cambodia's No. 
1 TV station, and 5 days a week on Television Kampuchea 
(TVK), Cambodian national TV.  

Staff: 11 

Budget: $1,774,000 

Established: 1955 to 1957; 1962 to present 

 

Language of Broadcast: Khmer 

Content: 14 hrs. of original radio 
programming per week; Internet; 
video webcasts 

Distribution: 10 FM affiliates in-
country, 2 IBB SW frequencies, 
satellite audio, mobile phone 

Radio: The Service broadcasts two hours 
of original programs daily including a 
weekly Call-In Show. 

Video: The Service is producing a video 
webcast five days a week. 

New Media: Includes a multimedia 
website, a  mobile site,  Facebook, 
YouTube, and a blog. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFA 

Radio 91 89 

TV 98 na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 
VOA 

Radio* RFA 

Current Events 78 74 

U.S. Culture (VOA) 
or Current Events in 
Cambodia (RFA) 50 na 

U.S. Policies 42 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.6 3.4 

TV 4.0 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

K
hm

er
 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Understanding ratings for VOA TV are 67% for Current Events, 
23% for U.S. Culture and 18% for U.S. Policies. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio 19.4 21.9 27.3 

TV 2.1 na 2.1 

Internet 0.4 0.1 0.4 

Total 20.7 21.9 28.3 

Awareness (%) 

VOA RFA 

66 73 

Mar 
200

6 

Jun 
200

7 

Sep 
200

8 

Sep 
200

9 

Jul 
201

0 

VOA Radio & 
TV 24.9 24.9 29.5 19.0 20.7 

RFA Radio 21.7 21.7 26.8 19.1 21.9 

0.0 

5.0 

10.0 

15.0 

20.0 

25.0 

30.0 

35.0 

Radio TV Internet 

VOA 1.9 0.2 0.04 

RFA 2.1 0.01 

USIB 2.7 0.2 0.04 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a July 2010 survey of 
adults (15+) in Cambodia. 

Staff: 12 

Budget: $1,413,000 

Established: 1997 to present 
 

na 

60



 

       Stability           Political Freedom                  Press Freedom   Ease of Distribution           Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

 Sample 
VOA 
Wkly. 
Aud. 

RFA 
Wkly. 
Aud. 

Sex % % % 

Male 48 67 62 

Female 52 33 38 

Age    

15-24 34 21 29 

25-34 22 20 22 

35-44 18 21 19 

45-54 13 16 12 

55-64 8 12 10 

65+ 6 10 8 

 Sample 
VOA 
Wkly. 
Aud. 

RFA 
Wkly. 
Aud. 

Education % % % 

No formal 19 15 14 

Primary 57 54 56 

Secondary 21 26 26 

Technical 1 1 0 

Higher 3 4 4 

Ethnicity/Nationality 

Khmer 96 95 95 

Other 4 5 5 

 Sample 
VOA 
Wkly. 
Aud. 

RFA  
Wkly. 
Aud. 

Residence % % % 

Urban 18 20 19 

Rural 82 80 81 

Language 

Khmer 96 95 96 

Other 4 5 4 

Khmer Broadcasting 
Total Population of Cambodia: 14.7 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

62% 

2% 6% 

61% 52% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use  
for News 

33% 

15% 

1% 
2% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. TV27 Bayon 
2. CTN 
3. TV5 
4. TVK 
5. TV3 
6. FM95 Radio Bayon 
7. TV9 
8. FM103 Radio Phnom 

Penh 
9. RFA 
10. TV11 Apsara 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

VERY HIGH RISK 
• Cambodia’s Prime Minister Hun Sen and his Cambodian Peoples’ Party 

(CPP) maintain a tight grip on political power in Cambodia. National 
elections are scheduled for 2013, but the main opposition leader, Sam 
Rainsy, has lived in exile for the past couple of years and faces 
imprisonment should he go to Cambodia. Thus, there is no effective 
opposition. 

• There is little separation of powers in the government. Public confidence in 
the court system and the police remain low. The Cambodian government 
continues to silence critics through the targeted use of laws and detention. 
Freedom House described the rule of law in Cambodia as “marred by a 
inefficiency, corruption and a lack of independence.” 

• The legitimacy of the high profile Khmer Rouge trials is in doubt now that 
two international judges have resigned due to interference from the 
Cambodian government. 

• BBG surveys found less than half of Cambodian adults (45 percent) believe 
“people like them” are free to discuss political opinions openly and 69 
percent believe that official corruption is the biggest problem in Cambodia 
today. 

• Chinese influence is growing economically and politically. In early 2010, 
China gave $850 million in aid to the Cambodia after the Phnom Penh 
government repatriated to China 20 Uyghurs who had been seeking 
political asylum. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 55.00 (117/179) 
• In 2011, press freedom in Cambodia continued to backslide. While Cambodia still enjoys 

more media freedom than neighboring Vietnam and Laos, Freedom House’s most recent 
Freedom of the Press Index reduced its status from “partly free” to “not free” as violence 
against journalists has increased. 

• As the domestic media becomes more restricted, the role of international media as sources of 
news and information is even more vital. VOA and RFA are the most trusted sources of news 
in the country. 

• The FM radio market, particularly in the capital of Phnom Penh, has become increasingly 
competitive. There are at least 54 radio stations operating in Cambodia with approximately 30 
broadcasting in the capital, Phnom Penh. The majority of stations both in Phnom Penh and 
beyond broadcast on FM. 

• However, in line with the increasing strength of the CCP and declining media freedom, most 
domestic radio stations are under strong government control. Many, including FM 96, FM 97, 
FM 98, FM 99 and FM 103 are perceived as affiliated with Cambodian People’s Party, the 
major ruling party. There are however several independent local stations such as FM 90, FM 
93.5 and Radio Beehive FM 105. RFA and VOA remain two of the most widely heard 
international stations in Cambodia. 

• Almost all Cambodian households (95 percent) have at least one mobile phone.  Mobile 
phone users are increasingly using smart phones and accessing mobile data. 

• Internet penetration in Cambodia is still limited, but mobile use now outstrips access in 
Internet cafes. Although Internet cafes are beginning to appear in ever more far-flung 
provincial towns, regular Internet use is still largely confined to the capital and a few larger 
cities such as Siem Reap and Battambang. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

49% 
61% 58% 

6% 4% 

55% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet  
Use  for 
News 

5% 

2% 2% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. CTN 
2. TV 5 
3. Bayon TV  
4. TVK  
5. RFA 
6. VOA 
7. FM103 Phnom Penh 
8. FM 105 Beehive 
9. FM 95 Bayon 21 
10. Cambodia National 

Radio 

Web Analytics 
VOA  
Wkly. Visitors 15,600 

Wkly. Visits  38,300 

RFA 
Wkly. Visitors  43,400 

Wkly. Visits  109,200 
 

na 

61



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Sample of North Korean Refugees, August 2009)* 

Language of Broadcast: Korean 
Content: 29 hrs. of original and 6.5 hrs. of 
repeat radio programming per week; Internet 
Distribution: 2 MW, 7 IBB SW frequencies  

Radio: VOA Korean broadcasts on 2 MW (AM) 
transmitters, one in South Korea and one in far 
eastern Russia, near the northern North Korean 
border. In addition, VOA Korean broadcasts from 
shortwave transmitters in the Philippines, Thailand, 
and Russia. 

New Media: The Service has an Internet site and a 
multimedia mobile website and sends an email 
newsletter. The Service has recently launched 
Facebook, Twitter and YouTube pages.  
Staff: 21   Budget: $3,010,000 
Established: 1942 to present 
 

 

Language of Broadcast: Korean 
Content: 24.5 hrs. of original and 10.5 hrs. of 
repeat radio programming per week; Internet 
Distribution: 3 SW frequencies; Satellite 
rebroadcasting 
Radio: The Service broadcasts three-and-a-half 
hours of original program and one-and-a-half hours 
of repeat daily. 
Video: On a daily basis the Service updates with 
staff-generated photos and videos, as well as 
selected ones from Yonhap, the largest South 
Korean news agency.  
New Media: The Service has web and mobile sites. 
Two broadcasters are running private blogs to 
promote RFA programs. Social media sites include 
Facebook, Twitter, and Me2Day (popular microblog in 
South Korea).  An iPhone app to play Korean 
programming was developed in May 2011. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA) or Current 
Events in Region (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.4 3.0 

TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

K
or

ea
n 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Data are from a non-probability sample of North Korean travelers and refugees in the PRC and 
cannot be use to project audience size or for trend analysis. 

**Weekly reach figures are for listening while in North Korea; 15.2% reported listening to RFA and 
12.4% to VOA while in transition. Media use data reflect while respondents were in North Korea. 

Weekly Reach by Media (%) ** 

 VOA RFA USIB 

Radio 19.6 22.0 22.8 

TV na na na 

Internet 1.2 1.6 1.6 

Total 19.6 22.0 22.8 

Awareness (%) 

VOA RFA 

28 24 

VOA Radio & 
TV 

RFA Radio 

BBC Radio 

Radio Internet 

VOA 

RFA 

USIB 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from an August 2009 non-probability sample 
of North Korean travelers and refugees in the PRC. 

Data are from a convenience 
sample of 250 North Korean 
refugees and travelers in China 
and cannot be used to project 
audience size within the North 
Korean Population. 

Data are from a convenience 
sample of 250 North Korean 
refugees and travelers in 
China and cannot be used to 
project audience size within 
the North Korean Population. 

Staff: 22 
Budget: $2,332,000 
Established: 1997 to present 
 

62



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom               Press Freedom             Ease of Distribution                Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.** 

RFA  
Weekly 
Aud.** 

Sex % % % 

Male 40 53 51 

Female 60 47 49 

Age    

15-24 2 2 4 

25-34 22 25 24 

35-44 50 41 42 

45-54 20 25 24 

55-64 6 8 7 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.** 

RFA  
Weekly 
Aud.** 

Education % % % 

Elementary 0 0 0 

Mid-high 88 96 98 

Coll./Univ. 11 4 2 

Ethnicity/Nationality 

na na na na 

 Sample 
VOA 

Weekly  
Aud.** 

RFA  
Weekly  
Aud.** 

Residence % % % 

Urban 6 6 4 

Rural 20 0 0 

Semi-urban 74 94 96 

Language 

na na na na 
 
**Weekly reach figures are for listening while in North Korea; 
15.2% reported listening to RFA and 12.4% to VOA while in 
transition. Media use data reflect while respondents were in 
North Korea. 

 

Korean Broadcasting 
Total Population of North Korea: 24.5 million 

Own TV Own DVD Own VCR 

86% 

32% 25% 

TV 

Own Cell 

7% 

Cell Phone 

Most Important  
Sources of Information 

1. Friends and relatives 
2. Chinese TV 
3. Chinese 

merchants/smugglers 
4. Domestic TV 
5. South Korean radio 
6. Foreign radio in Korean 
7. North Korean radio 
 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

VERY HIGH RISK 
• North Korea remains one of the most closed and repressive societies in the 

world. The impoverished country continues to struggle to feed people, and is 
largely dependent on Chinese economic assistance. Under the rule of Kim 
Jong-eun and the Korean Workers Party, serious and large-scale human 
rights abuses are common. 

• The death of Kim Jong-il in December 2011 further complicated the security 
environment on the Korean Peninsula, as his 28-year-old son and successor 
Kim Jong-eun has demonstrated the same reclusive tendencies as his father. 

• An increasingly porous border with China has provided North Koreans with a 
greater window to the outside world than in the past, along with smuggled 
goods. Refugees describe a domestic environment of increasing 
disillusionment and despair, though this has not produced open protest. 

• Relations between North and South Korea remain very tense after an official 
investigation into the sinking of the South Korean naval ship “Cheonan” 
concluded that the vessel was sunk by a North Korean torpedo. In response, 
South Korea has suspended trade with the North, resumed psychological 
operations and is appealing to the UN and the international community to 
condemn North Korea’s actions. 

• North Korea launched its first nuclear weapon in 2006, and multi-lateral talks 
with China, the U.S. Japan, Russia and South Korea have failed to curb the 
country’s nuclear program. It tested another nuclear weapon in May 2009. In 
April 2012, North Korea launched a long-range rocket that disintegrated 
shortly after blast-off. 

M E D I A  U S E ** 

Own Radio Own Tape 
Player 

Own Wired 
Radio 

Own MP3 
Player 

30% 

64% 

18% 15% 

Radio 

Own PC Weekly Internet 
Use 

2% 0% 

Internet Web Analytics 
VOA  
Wkly. Visitors 6,300 
Wkly. Visits  10,000 

 
RFA 
Wkly. Visitors 4,800 
Wkly. Visits 8,400 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 141.00 (178/179) 
• The domestic media serve as direct mouthpieces of the regime. Although the 

constitution provides for freedom of speech and freedom of the press, in reality citizens 
are banned from access to all outside sources of information on threat of stiff penalties, 
including detention in labor camps. 

• North Korea ranks at the bottom of all indices of media freedom. However, research 
suggests the enforcement of media restrictions is inconsistent; many North Koreans 
seem willing to accept the risk to access outside information. 

• An increasingly porous border with China, North Korea’s chief trading partner, is 
allowing for greater inflow of media equipment and content – radios, TVs, and South 
Korean and Chinese DVDs are all sold in North Korea by Chinese traders. Illegal mobile 
phone ownership and use is making direct contact between ordinary North Koreans and 
those outside the country possible. 

• Among elites, use of computers, MP3 players and flash drives is growing. Those who 
smuggle South Korean media say flash drives are popular because their small size and 
easy removal make them safer during household inspections. 

• The field of international radio broadcasters into North Korea has grown markedly over 
the last few years. At least four defector-run NGO broadcasts out of Seoul add to the 
field of stations sending Korean-language content to the North. 

• Although impossible to quantify, it is clear that some North Koreans are listening to 
international radio. Among recent North Korean refugees international radio listening is 
a more common behavior than it was among earlier refugees. 

• While discussing sensitive information in public is still very dangerous, it appears state 
social controls no longer to extend into the home or among close friends. As a result, 
word of mouth communication of outside information appears to be more common. 

63



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Iraq, March 2011) 

Language of Broadcast: Kurdish (dialects Sorani and Kurmanji) 
Content: 21 hrs. of original programming per week; Internet  
Distribution: 6 IBB FM, 1 MW, and 3 SW  

Radio: VOA's Kurdish Service broadcasts three hours of radio programming seven days a 
week. IBB FM transmitters in the Kurdish-populated cities of Sulaimaniya, Kirkuk, Mosul and 
Erbil carry all three hours daily. One hour per day is carried on IBB FM transmitters in Baghdad 
and Basra. One hour per day is repeated via the IBB MW frequency out of Kuwait. 

TV/Video: VOA Kurdish has been engaged in a continuing effort to upgrade TV and video 
production skills.  Already, both original and “versioned” features are a significant component of 
its web offerings.  The Service is also launching a weekly, fast-paced, 10-minute TV show 
(Kurd Connection) for web use and placement with prospective affiliates in the broadcast 
region. 

New Media: The Service has two websites (in Kurmanji and Sorani dialects) a Facebook fan 
page, a Twitter feed, and a YouTube page as well as five blogs.  The Service utilizes such area-
specific social networks as Paltalk to provide audience contribution to the call-in shows. 

Percentage of surveyed  
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio 76 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 Radio TV 
Current 
Events 63 na 

U.S. Culture 37 na 
U.S. 
Policies 45 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.4 

TV na 

 

C
re

d
ib

il
it

y 

K
ur

di
sh

 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) * 

 VOA 

Radio 6.0 

TV na 

Internet 3.0 

Total 8.6 

Awareness (%) 

VOA 

na 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
* 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

*All weekly reach rates and audience estimates are based on the 
total sample of ethnic Kurds only. 

Data are from a March 2011 survey of adults (15+) in Iraq 
with a booster sample of ethnic Kurds. 

Radio Internet 

VOA 0.2 0.09 

0.0 

1.0 

Dec 
2005 

Sep 
2007 

Nov 
2008 

Feb 
2010 

Mar 
2011 

VOA Radio 33.5 11.7 3.4 8.3 8.6 

0.0 

5.0 

10.0 

15.0 

20.0 

25.0 

30.0 

35.0 

40.0 

Staff: 9 
Budget: $1,595,000 
Established: 1992 to present 
 

64



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability         Political Freedom                 Press Freedom                 Ease of Distribution        Competition 

 Sample VOA  
Weekly Audience 

Sex % % 

Male 51 53 

Female 49 47 

Age   

15-24 25 12 

25-34 25 38 

35-44 22 24 

45-54 16 17 

55-64 11 9 

65+ 2 0 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Education % % 
Illiterate/  
No Formal 28 28 

Elem./Inter. 36 30 

Secondary 15 17 

Coll./Univ. 21 24 

Ethnicity/Nationality 

Kurdish 100 100 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban 65 70 

Rural 35 30 

Language 

Kurdish 100 100 

Kurdish Broadcasting 
Total Population of Ethnic Kurdish population in Iraq: 3 million 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

94% 
71% 63% 

44% 27% 

61% 

Radio 
Top Ten  
Media Outlets 

1. Kurdistan TV 
2. PUK TV 
3. Zagros TV 
4. Alhurra 
5. Aljazeera 
6. Alarabiya 
7. Yekgirtu TV 
8. Yekgirtu Radio 
9. KDP Radio 
10. PUK Radio 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

95% 
69% 

9% 5% 

Cell Phone 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE (Iraq) 

• Economist Intelligence Unit Instability (2011):  
VERY HIGH RISK (Iraq) 

• Kurdish Iraqis have largely joined the central Iraqi government, yet 
difficulties and disagreements persist over rights to oil-rich Kurdish 
areas, such as Kirkuk. Kurds hope to hold a referendum on Kirkuk in 
order to adjoin the historically Kurdish city to the Kurdish 
autonomous region in Iraq.  

• Turkish warplanes attacked 60 targets in the mountains and border 
areas of northern Iraq in August in pursuit of Kurdish separatist 
rebels suspected of responsibility for a deadly quadruple bombing 
ambush on a military convoy in southeast Turkey. 
 
 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE (Iraq) 

• Reporters Without Borders Index (2011): 75.36 (152/179) 

• In the past few years Kurdish media has advanced both in quality and 
quantity of channels, especially television for news and entertainment. 
 

• Satellite television is widespread in Kurdish areas of Iraq and beyond where 
viewers primarily watch stations affiliated with Kurdish political movements. 
 

• Many Iraqi Kurds also watch Arab satellite stations and local Iraqi channels. 
Kurdish Iraqis also listen to radio in large numbers, particularly Kurdish
language stations. Although they look to radio and TV for news and
information, TV is the favored source. 
 

• Internet use has risen significantly in the Kurdish areas of Iraq, where users
log on for news, communication, social networking and entertainment. 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

43% 
26% 30% 

20% 

Internet 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

100% 98% 

8% 

100% 100% 
TV 

Web  
Analytics 
Weekly  
Visitors 20,600 
Weekly  
Visits 46,500 

 
 

65



 

 

 
P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Kyrgyzstan, January 2011) 

Language of Broadcast: Kyrgyz 
Content: 25.3 hrs. of original and 27 hrs. of repeat programming per week; Internet 

Distribution: 8 affiliates (6 FM, 1 TV, 1 Satellite TV), 2-3 IBB SW frequencies 
RFE/RL’s delivery includes 1 national UkV/FM network and 5 regional FM radio 
affiliates plus 1 national and 1 satellite TV affiliate carrying 2 weekly primetime 
programs; HotBird, AsiaSat, Yamal.  

New Media: Internet with streaming audio (Kyrgyz and Russian site), Facebook, 
YouTube, and Twitter pages, and mobile site. 
Staff: 7 

Budget: $1,685,000 
Established: 1953 to present 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that finds broadcasts 
credible (%) 

 RFE/RL 

Radio 97 

TV 95 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 RFE/RL Radio* 

Current Events 93 

Current Events  
in Kyrgyzstan 93 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 RFE/RL 

Radio 3.4 

TV 2.8 

C
re

d
ib

il
it

y 

K
yr

gy
z 

 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 RFE/RL 

Radio 10.1 

TV 27.1 

Internet 0.3 

Total 31.4 

Awareness (%) 

RFE/RL 

59 

Dec 
2006 

Dec 
2007 

Dec 
2008 

Dec 
2009 

Jan 
2011 

RFE/RL 
Radio & TV 37.8 33.8 8.5 8.7 31.4 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

Radio TV Internet 

RFE/RL 0.40 1.00 0.01 

0 

1 

2 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Data are from a January 2011 nationwide 
survey of adults (15+) in Kyrgyzstan.  

 

* Understanding ratings for RFE/RL TV are 91% for Current Events and 
92% for Current Events in Kyrgyzstan. 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

66



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

     Stability           Political Freedom               Press Freedom                Ease of Distribution         Competition 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience 

Sex % % 

Male 48 54 

Female 52 46 

Age   

15-24 30 27 

25-34 22 22 

35-44 18 19 

45-54 14 16 

55-64 9 12 

65+ 8 5 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience 

Education % % 

None/Primary 2 <1 

Secondary 70 71 

Technical 17 17 

Coll./Univ. 11 12 

Ethnicity/Nationality 

Kyrgyz 68 92 

Russian 7 <1 

Uzbek 16 7 

Other 9 1 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience 

Residence % % 

Urban 31 22 

Rural 69 78 

Language 

Kyrgyz 68 92 

Russian 15 1 

Uzbek 15 6 

Other 2 <1 

Kyrgyz Broadcasting 
Total Population of Kyrgyzstan: 5.6 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

12% 2% 

97% 97% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

83% 

43% 

4% 
7% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. OTRK 
2. ORT-1 
3. RTR 
4. ELTV 
5. 5 Kanal 
6. Uzbek TV 
7. Kyrgyzstan 

Obonduru 
8. Piramida 
9. NTV 
10. NBT 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010): HIGH RISK 

• On October 30, 2011, Former Prime Minister Atambayev, leader of the Social 
Democratic Party of Kyrgyzstan and seen as the "flagbearer of reforms," won 
the presidential election by a large margin in the first round of voting, 
replacing Interim President Roza Otunbayeva. 

• Voters approved a new constitution on June 27, 2010, which transformed the 
state into a parliamentary republic. Previously, like other Central Asian 
countries, it was a presidential republic, albeit with more genuine political 
competition. In October, the first parliamentary elections were held under the 
new constitution after a campaign season hailed by international observers 
for its genuine pluralism.  The revolution had a dark side, however: It seemed 
to create the opening for an outbreak of inter-ethnic violence in Osh and 
Jalalabad in June 2010, in which over 400 people were killed. 

• The political situation in Kyrgyzstan continues to be volatile.  The revolution is 
somewhat unpopular (51 percent deny that Bakiev’s departure has benefited 
the country), yet survey data give grounds for guarded optimism that the 
political transition is solving some of the country’s major problems. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 40.00 (108/179) 
• The past few years have witnessed dramatic changes in media technology

worldwide, as Internet, satellite TV and mobile phones with sophisticated
new features have spread throughout the developing world. By contrast,
Kyrgyzstan in the past year has experienced technological stasis or even
retrogression. Fewer Kyrgyzstanis had PCs and mobile phones at the start of
2011 than a year previously, likely because of the economy. A decline in
radio set ownership, including both home and car radio sets, accelerated.
There was no increase in access to satellite TV or Internet. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

30% 
38% 35% 

2% 1% 
31% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

12% 5% 9% 8% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. OTRK  
2. ORT-1 
3. ELTR 
4. 5 Kanal 
5. RTR 
6. Uzbek TV 
7. RFE/RL Radio 
8. NBT 
9. Super Info 
10. RFE/RL TV 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 13,400 
Weekly  
Visits 53,200 

 
 

67



 

 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A   (Using Data from Laos, May 2011) 

Language of Broadcast: Lao 

Content: 3.5 hrs. of original radio 
programming per week; Internet 

Distribution: 7 affiliates (7 FM), 2 IBB MW 
and SW frequencies 

Radio: All Lao Service broadcasting is done from 
outside Laos. In addition to broadcasts on IBB 
facilities, the Service's 7 radio affiliates are based in 
Thailand near the border with Laos. They broadcast 
the Service's programming into Laos. 

New Media: The Service has a website, a Facebook 
page, and sends an email newsletter.  

Staff: 5      Budget: $679,000 

Established: 1962 to present 
 

Language of Broadcast: Lao 

Content: 12 hrs. of original radio 
programming per week; Internet 

Distribution: 4 FM affiliates in Thailand, 2 
IBB SW frequencies, satellite audio; mobile 
phone 

Radio: The Service broadcasts two hours 
of original programs daily. 

New Media: Includes a multimedia 
website, a mobile site, YouTube, Facebook 
and Twitter. 

Staff: 13      Budget: $1,399,000 

Percentage of surveyed  
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)** 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)** 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA)  
or Current Events in 
Laos (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.3 3.0 

TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

La
o 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Due to differences in the sample areas and in weighting, trend data for the Laos surveys 
conducted before February 2009 are not available. 
**Samples of VOA and RFA weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio 1.1 2.3 2.9 

TV na na na 

Internet 0.2 0.1 0.3 

Total 1.2 2.3 3.0 

Awareness (%) 

VOA RFA 

10 26 

Jan 
2004 

Dec 
2007 

Feb 
2009 

Feb 
2010 

Mar 
2011 

VOA Radio 3.0 1.7 1.2 

RFA Radio 4.0 3.1 2.3 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

Radio Internet 

VOA 0.02 0.01 

RFA 0.03 0.01 

USIB 0.04 0.01 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

May 2011 survey of adults (15-64) in urban Laos.They 
are representative of the entire urban adult population 

only (about 27% of the total population of Laos. 

Audience figures are based on surveys 
conducted in politically repressive 
environments that are generally hostile 
to international broadcasting, particularly 
of domestic news coverage. 
Discouraged, and even prohibited by 
governments from listening to USIB 
programming, actual audience figures 
may be higher than cited. 

Established: 1997 to present 

< 

< 

< 

68



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

        Stability           Political Freedom               Press Freedom                Ease of Distribution          Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.** 

RFA 
Weekly 
Aud.** 

Sex % % % 

Male 50 na na 

Female 50 na na 

Age    

15-24 37 na na 

25-34 23 na na 

35-44 17 na na 

45-54 11 na na 

55-64 12 na na 

65+ 0 na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.** 

RFA 
Weekly 
Aud.** 

Education % % % 

No formal 1 na na 

Primary 23 na na 

Lower Sec. 29 na na 

Upper Sec. 23 na na 

Technical 14 na na 

Higher 11 na na 

Ethnicity/Nationality 

Lao 90 na na 

Hmong 3 na na 

Other 7 na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.** 

RFA 
Weekly 
Aud.** 

Residence % % % 

Urban 69 na na 

Rural 31 na na 

Language 

Lao 95 na na 

Hmong 3 na na 

Other 2 na na 
 
**Samples of VOA and RFA weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

 

Lao Broadcasting 
Total Population of Laos: 6.3 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Access 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

98% 

51% 
38% 

99% 97% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

98% 
81% 

4% 

36% 

Cell Phone 

Top Ten Media Outlets 

1. TV 7 (Thai) 
2. TV 3 (Thai) 
3. TV 5 (Thai) 
4. TV Lao Channel 3 
5. Sabaidee TV 
6. TV 9 (Thai) 
7. Local provincial TV stations 
8. TV Lao National 
9. TV 11/NBT (Thai) 
10. Local provincial radio stations 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• The Lao People’s Democratic Republic is a poor, land-locked country 

with a one-party socialist government, little civil society and weak legal 
and institutional frameworks. In 2012, Freedom House gave Laos the 
lowest possible ratings for electoral process, political pluralism and 
functioning of government – a distinction shared only by North Korea 
and Somalia. 

• Laos’ per capita income of $1050 puts it among the least developed 
countries in the world. International organizations give Laos a low rating 
for transparency and ease of doing business because of endemic 
corruption and weak legal system. Laos is heavily dependent on 
international aid. 

• Neighbors have vied for influence in Laos. While Laos has had a “special 
relationship” with Vietnam since it signed a treaty of friendship and 
cooperation in 1977, its relationship with China has grown in recent 
years with growing investment and an influx of Chinese laborers. Ties 
with traditional rival, Thailand, also have increased since the government 
signed a Memorandum of Understanding with Thailand in 2007. 

• Land confiscations and illegal logging are serious issues in the country 
where, officials have provided foreign investors access land and forests 
in exchange for bribes. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE  
• Reporters Without Borders Index (2011): 89.00 (165/179) 
• In spite of recent investment in communications infrastructure 

and a new 2008 law ensuring media freedom, Laos is among the 
most repressive media environments in the world.  Laos’ criminal 
code allows imprisonment of journalists for publishing materials 
that “weaken the state” and for importing media “contrary to 
national culture.” 

• While linguistic similarities make Thai media popular among those 
who can receive it, RFA and VOA are the only Western 
broadcasters providing content in Lao. China Radio International 
has Lao broadcasts easily available on the FM dial in some Lao 
cities. 

• Any media that does not conform to the Communist party line is 
dealt with swiftly. In January of 2012, a popular call-in show and 
host were taken off the air after allowing discussion of land 
confiscations. 

• Mobile phone ownership is almost universal in urban Laos, where 
51 percent of households also have a satellite dish. 

• Web use is limited but growing in Laos, especially among young 
elites. Among those who do use the Web, getting news, watching 
videos and accessing social media sites (including Facebook and 
Yahoo360) are popular activities. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

31% 

46% 45% 

15% 
2% 

31% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

24% 
2% 6% 4% 

Internet 
Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 3,400 

Weekly  
Visits  9,300 

RFA 
Weekly  
Visitors        5,000 

Weekly  
Visits  9,900 

69



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Macedonia, June 2011) 

Language of Broadcast: Macedonian 
Content: 0.75 hrs. of original TV programming per 
week; Internet 
Distribution: 15 affiliates (12 TV, 3 radio simulcast) 
TV:  The Service’s 8-minute pre-recorded NewsFlash show 
(Mon-Fri) airs on Alfa and Vesti 24 (nationwide stations), 
TV Tera and TV Orbis regional network (covering Central 
Macedonia), and local stations (covering towns) throughout 
Macedonia. An additional weekly, 2 to 3-minute interactive 
Q & A segment is aired as part of Alfa’s prime time 
evening newscast. 
Web: Content updated daily, with text, video and audio.  
Facebook, YouTube, and Twitter accounts.  The website 
focuses on Service-originated content and interactivity.  A 
VOA Macedonian link to its U.S. News in One Minute 
program and the top headlines on its website is advertised 
at no cost on “Time.mk” Internet portal and Internet sites of 
“Dnevnik” daily and “24 Vesti” TV. 
Staff: 2 
Budget: $463,000 
Established: 1999 to present; TV service 
established in 2004 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that finds broadcasts 
credible (%) 

 VOA RFE/RL 

Radio 97 96* 

TV 95 96* 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA TV* RFE/RL 

Current Events 74 94 

U.S. Culture 
(VOA)/Current 
Events in 
Macedonia 95 92 

U.S. Policies 75 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.4 3.3 

TV 3.5 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

M
ac

ed
on

ia
n 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio 2.3 4.1 4.7 

TV 21.3 4.6 22.4 

Internet 0.7 0.9 1.3 

Total 22.2 7.9 23.7 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

74 57 

Dec 
200

4 

Dec 
200

5 

Nov 
200

7 

Sep 
200

9 

Jun 
201

1 

VOA Radio & 
TV 23.2 23.5 15.5 23.3 22.4 

RFE/RL 
Radio & TV 5.8 9.0 8.0 8.9 7.9 

DW Radio 10.7 3.9 9.6 9.2 

BBC Radio 6.3 6.7 4.7 5.0 3.0 

0.0 
5.0 

10.0 
15.0 
20.0 
25.0 
30.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.04 0.40 0.01 

RFE/RL 0.07 0.08 0.02 

USIB 0.08 0.40 0.02 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

*Credibility and understanding ratings are for RFE/RL on any platform. 
**Understanding ratings for VOA TV are 76% for Current Events, 94% for U.S. Culture and 92% for U.S. Policies. 

Data are from a June 2011 nationwide survey 
of adults (15+) in Macedonia.  

Language of Broadcast: Albanian to 
Kosovo, Bosnian, Macedonian, 
Montenegrin, and Serbian 
Content: Albanian to Kosovo: 10.5 hours 
original radio; Bosnian: 10.5 hours original 
radio; .5 hours TV; Macedonian: 7 hours 
original radio; 10 minutes TV; Serbian: 7 
hours original radio Montenegrin: 3.5 hours 
original radio; Balkans Regional program:  
12 hours original radio 
Distribution: 193 affiliates (150 FM,  
43 TV) RFE/RL’s delivery includes affiliates 
in Bosnia and Herzegovina (49 FM, 29 TV), 
Kosovo (37 FM), Macedonia (5 FM, 13 TV), 
Montenegro (12 FM), and Serbia (47 FM,  
1 TV), in addition to HotBird and Internet  
with streaming audio. 
Web: All of the Balkan Services are active on 
Facebook and Twitter, have mobile sites, and 
have branded YouTube pages in process. 
Staff: 12† 
Budget: $4,525,000† 

Established: 1994 to present 

† Numbers reflect RFE/RL Balkans service 
totals which include Albanian, Bosnian, 
Macedonian, Montenegrin and Serbian.  

 

70



 

 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom        Press Freedom  Ease of Distribution           Competition 

 Sam. 
VOA  

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Sex % % % 
Male 50 57 64 
Female 50 43 36 
Age    
15-24 19 13 12 
25-34 19 20 22 
35-44 18 18 27 
45-54 17 18 17 
55-64 14 18 14 
65+ 14 13 9 

 Sam. 
VOA  

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Education % % % 
None 1 0 0 
Primary 35 20 18 
Secondary 51 62 61 
Higher 13 18 21 
Ethnicity/Nationality  
Macedonian 65 79 74 
Albanian 24 12 18 
Other 10 9 8 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Residence % % % 
Urban 43 34 63 
Rural 57 66 37 
Language  
Macedonian 71 85 94 
Ser./Bos./Croat. 1 1 1 
Albanian 24 12 4 
Other 4 4 1 

Macedonian Broadcasting 
Total Population of Macedonia: 2.1 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

99% 

15% 

65% 
98% 96% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

91% 

45% 

5% 
14% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. A1 TV 
2. Sitel TV 
3. Kanal 5 
4. Telma 
5. Macedonian TV 1 
6. TV Alfa 
7. A2 TV 
8. Alsat TV 
9. VOA TV 
10. Macedonian TV 2 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

HIGH RISK 
• Shortly after its inauguration in July, the coalition government 

presented a five-point program for the next four years. The program 
is in essence a repeat of the priorities outlined by the previous 
coalition government (of 2008-11), also led by the Internal 
Macedonian Revolutionary Organisation-Democratic Party of 
Macedonian National Unity (VMRO-DPMNE). It calls for greater 
economic development, Euro-Atlantic integration, cementing the 
rule of law, combating corruption, improving inter-ethnic relations 
and continuing reforms in general. 

• According to Prime Minister Nicola Gruevski, strategic foreign policy 
priorities remain NATO membership, overcoming the country's name 
dispute with Greece and starting negotiations on EU membership. 
The prime minister reiterated earlier pledges that any final solution 
on the name issue would need to be approved by the public via 
popular referendum. Although a referendum could delay resolution 
of the name issue for the foreseeable future, it would also shield the 
government from criticism over unpopular decisions. Another pillar 
of the government's foreign policy agenda is to deepen neighborly 
relations and enhance co-operation in south-eastern Europe, a goal 
that will also work towards Macedonian EU membership.  

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): PARTLY FREE  
• Reporters Without Borders Index (2011): 31.67 (94/179) 
• As in the other Balkan countries, the media market is overcrowded, with more

than 200 TV and radio stations vying for a population of just over 2 million. In 
addition, the government last year granted 17 new satellite TV licenses.
Media sources have further diversified with the growth of the Internet,
extension of the cable networks through IPTV and the first DVB-T operator
licensed in 2009. 

• Local analysts, however, are worried about a downward trend in professional
standards. Political interference in the licensing procedure is also a source of
concern. 

• The public broadcaster, Macedonian Radio-Television, is susceptible to
influence by the government. Over the last few years the public broadcasting
service has been losing audience in the face of stiff competition from private
networks whose entertainment programs and reality shows are drawing an
ever larger audience. 

• Self-censorship is quite common, fed by continuing intimidation of journalists,
government preferences for certain “friendly” media and the fact that
Macedonia’s legislation still treats defamation as a criminal offence. In
general, media are perceived as biased politically and subject to pressures
from the government and business interests. 

• The press and, to a lesser degree, radio and television are divided along
ethnic lines, with Macedonians following Macedonian-language content and
Albanians opting for Albanian sources, including Albania- and Kosovo-based
outlets.  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

57% 
37% 31% 

3% 3% 
28% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

65% 57% 47% 41% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. A1 TV 
2. Alsat TV 
3. Sitel TV 
4. Macedonian TV 1 
5. Kanal 5 
6. Google 
7. Facebook 
8. Vest 
9. TV Alfa 
10. Dnevnik 

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 1,200 
Weekly  
Visits         1,600 
RFE/RL  
Weekly  
Visitors  5,100 
Weekly  
Visits  14,300 

 

71



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from China, November 2009) 

Language of Broadcast: Mandarin 
Content: 63.3 hrs. of original radio programming per week, 273 
hours of repeat radio per week on two satellite channels; 7.25 hrs. of 
original and 1.25 hrs. of repeat TV programming per week; Internet 
Distribution: 12 affiliates (4 TV, 9 radio), TV via AsiaSat3, 6-8 
IBB SW frequencies. 

TV: Branded TV programming on CTV and BCC, Asia Travel TV in 
Taiwan, and Hong Kong based SunTV. 11 stations inside China take 
unbranded VOA Mandarin Service’s programs for rebroadcast.  

Radio: 50 stations inside China take unbranded Mandarin programs 
for rebroadcast. 9 radio affiliates outside China.  

Publishing: VOA branded books published on Language Learning 
and Legal Issues.  
New Media: 4 websites, 2 with language learning and cultural 
content only, all feature video and audio streaming. 2 mobile 
websites, 4 mobile apps. Email newsletter sent to over 8 million 
Chinese. Placement of avg. 175 articles on Chinese news sites per 
month. Facebook, Twitter, YouTube, other microblog accounts. One 
mobile phone manufacturer inside China embeds VOA's app on 
millions of its phones for downloads of VOA Mandarin's English 
learning programs. 2 additional media companies and one website 
also take branded English teaching programs. 
Staff: 69   Budget: $10,945,000     
Established: 1941 to present 
 

Language of Broadcast: 
Mandarin 
Content: 42 hrs. of original and 
42 hrs. of repeat radio programming 
per week; Internet 
Distribution: 6-11 IBB SW 
frequencies; Satellite 
rebroadcasting  
Radio: 6 hours of original programs 
and 6 hours of repeat daily. 

Video: 8 webcasts per week 
featuring photos and footage from 
inside China. 

New Media: Facebook, Twitter and 
YouTube; 2 Chinese domestic blogs 
and 10 domestic sites; more than 2 
million newsletters daily; website 
dropbox for citizen journalist 
content. 
Staff: 37 

Budget: $4,881,000 
Established: 1996 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) * 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) * 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA)  
or Current Events in 
China (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.2 3.3 

TV 3.2 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

M
an

da
rin

 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio <0.1 <0.1 <0.1 

TV <0.1 na na 

Internet <0.1 <0.1 <0.1 

Total 0.1 <0.1 0.1 

Awareness (%) 

VOA RFA 

12 3 

Jun 
2006 

May 
2007 

Dec 
2008 

Nov 
2009 

VOA Radio 0.1 0.2 0.2 0.1 

RFA Radio 0.1 0.1 0.1 0.04 

BBC Radio 0.02 0.03 0.10 0.02 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.3 0.3 0.2 

RFA 0.2 0.2 

USIB 0.4 0.3 0.3 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a November 2009 survey 
of adults (15+) in China. 

These audience figures are based on 
surveys conducted in politically 
repressive environments that are 
generally hostile to international 
broadcasting.  Because individuals in 
these countries are discouraged or even 
prohibited by their governments from 
listening to U.S. international broadcasts, 
actual audience numbers may be higher 
than the ones cited here.  

72



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability          Political Freedom                Press Freedom                Ease of Distribution           Competition 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Sex % % % 
Male 50 na na 
Female 50 na na 

Age    
15-24 17 na na 
25-34 21 na na 
35-44 25 na na 
45-54 22 na na 
55-64 12 na na 
65+ 16 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Education % % % 
Prim. or less 22 na na 
Jr. School 40 na na 
High School 26 na na 
Vocational 8 na na 
Coll./Univ. 3 na na 

Ethnicity/Nationality 
Han 99 na na 
Other 1 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Residence % % % 
Urban 45 na na 
Rural 55 na na 
Language 
Mandarin 85 na na 
Cantonese 14 na na 
Other 1 na na 
 
*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

 

Mandarin Broadcasting 
Total Population of China: 1,345.9 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Access 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

99% 

10% 

73% 98% 94% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Weekly 
SMS Use 
for News 

91% 
63% 

7% 18% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. CCTV1 
2. CCTV News 
3. CCTV2 
4. CCTV4 
5. Phoenix TV (Chinese) 
6. Provincial Radio 
7. Sina.com 
8. Phoenix TV (Info) 
9. Local Radio 
10. Sohu.com 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• While China has continued to grow during the global economic slowdown, 

the recent purge of a popular Politburo member Bo Xilai and blind activist 
Chen Guangcheng’s sheltering at the U.S. Embassy in Beijing have exposed 
serious cracks in the regime as it begins a delicate transition of power. 
Corruption charges against Bo expose the kind of abuses of power that 
extend to other top leaders. 

• The State Department’s annual human rights report includes reports of 
extrajudicial killings, executions without due process, forced confessions 
and torture. Still, dissatisfaction with severe restrictions on political 
participation and legal rights has not been reflected in public opinion 
surveys, where Chinese say they are satisfied with the direction of Chinese 
society. 

• With a huge internal migrant population, overcrowding in major cities and 
massive job creation requirements, internal stability is the Chinese 
government’s primary political concern. Grievances about land, housing, 
entitlements, the environment, or corruption also have led to protests and 
petitions. Lawyers representing aggrieved parties or cases deemed sensitive 
have faced harassment, disbarment and detention. 

• Extreme tensions have arisen between the CCP and Chinese ethnic 
minorities in recent years, most visible in the form of harsh government 
crackdowns in response to unrest in Tibet and Xinjiang. 

• Although China has become more “open” in some ways, social and media 
research remains an area where extreme caution is needed. International 
projects only occur with permission from the government after the research 
design has been inspected. The Chinese government has tried to tighten 
control of media, including microblogs and instant messaging, and foreign 
investment in the media industry. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 136.00 (174/179) 
• U.S. International broadcasters are among the most tightly censored media

outlets in China. VOA and RFA radio broadcasts are intensively jammed and
both broadcasters’ websites are blocked in China. Such restrictions present
serious obstacles to those in China attempting to access VOA and RFA 
content. 

• CCTV remains the top source of news for most Chinese. Satellite dish
ownership was measured at 10 percent in 2009 with 90 percent of satellite
owners living in rural areas. 

• China’s media environment is evolving at an extremely rapid pace. Internet
World Statistics suggests more than half a billion Chinese, 38 percent of its
massive population, are using the Web. New technologies are quickly spreading
beyond cities to rural areas, where 3G mobile phones are fueling Web growth. 

• Blogs, podcasts, social networking sites and micro-blogs are becoming a
normal part of many Chinese Internet users’ online routines. However, China
also leads the world in imprisoning bloggers and other cyber dissidents, so a
certain level of self-censorship and indirect communication is common when 
discussing sensitive topics. 

• The proliferation of new equipment and platforms to access and share
information has created extraordinary channels for copying and spreading
information and for coordinating citizen activities, including popular protests.
Viral videos, sensitive blogs and cell phone activism represent a challenge to
Beijing, which has redoubled resources devoted to controlling new media. In
addition to web monitoring and blocking, new regulations require cell phone
owners to use official identification to purchase SIM cards. 

• In spite of an aggressive campaign to control online discussion, China’s 
domestic Internet sites including QQ, Baidua and Sina are key sources of news
and provide forums for the discussion of current events. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

13% 8% 7% 2% 7% 

Radio 

<0.1 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

38% 34% 28% 23% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. CCTV1 
2. Provincial TV 
3. Local TV 
4. CCTV News 
5. CCTV2 
6. Local Press  
7. CCTV4 
8. CCTV12 
9. CCTV5 
10. Baidu.com 

Web Analytics 
VOA  
Wkly. Visitors 83,800 
Wkly. Visits 192,000 

RFA 
Wkly. Visitors  48,800 
Wkly. Visits  84,200 

 
 

73



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Moldova, October 2010) 

Language of Broadcast: Romanian, Russian 
Content: 10.5 hrs. of original radio programming per week; Internet 

Distribution: 4 affiliates (FM, MW & UKW) 
RFE/RL’s delivery includes 4 national FM affiliates and 6 regional affiliates including 2 FM stations covering 
Transdnistrian region, HotBird and Internet with streaming audio (Romanian site with Russian page). 
RFE/RL's Chisinau bureau chief frequently participates on Moldova's most popular TV show, providing the 
service a regular TV presence.  

New Media: The Moldovan Service has a popular bi-lingual Facebook page; a Pangea website which 
features high levels of interactivity, blogging, and audience comments in both Moldovan and Russian 
languages - a unifying aspect which makes it unique within the country; and a mobile site.   

Staff: 4 
Budget: $1,029,000 
Established: 1950 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 RFE/RL 

Radio 88 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 RFE/RL 

Current Events 99 

Current Events  
in Moldova 99 

Combined Scores from 
audience panel 

 RFE/RL 

Radio 3.5 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 RFE/RL 

Radio 6.2 

TV na 

Internet 0.6 

Total 6.4 

Awareness (%) 

RFE/RL 

52 

Sep 
2006 

Sept 
2007 

Sept 
2008 

Oct 
2009 

Oct 
2010 

RFE/RL 
Radio 5.4 5.0 5.6 2.8 6.4 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio Internet 

RFE/RL 0.20 0.02 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Data are from a October 2010 
survey of adults (15+) in Moldova 

 
*A November 2010 survey of adults in the breakaway region of Transnistria 
indicated a weekly reach of 0.3% for RFE/RL in Romanian/Moldovan. 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
 

M
ol

do
va

n 

74



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability         Political Freedom              Press Freedom               Ease of Distribution                  Competition 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience 

Sex % % 

Male 45 62 

Female 55 38 

Age   

15-24 20 11 

25-34 19 16 

35-44 15 19 

45-54 16 20 

55-64 17 16 

65+ 14 18 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Education % % 

None/Primary 21 16 

Secondary 23 14 

Vocational 22 18 

Higher 34 52 

Ethnicity/Nationality 

Moldovan 80 87 

Russian 6 4 

Ukrainian 6 2 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Residence % % 

Urban 43 40 

Rural 57 60 

Language 

Moldovan/Romanian 78 89 

Russian 18 9 

Other 4 3 

Romanian & Russian to Moldova Broadcasting 
Total Population of Moldova: 4.1 million 

Own TV Own 
Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

96% 

24% 
49% 

93% 92% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

71% 

32% 

8% 
18% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. Prime TV (ORT) 
2. Moldova 1 
3. NIT 
4. Pro TV 
5. NTV (TV 7) 
6. Rossia (RTR) 
7. Google 
8. Radio Moldova 
9. 2 Plus 
10. Romania 1 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
VERY HIGH RISK 

• Moldova’s politics continue to be dominated by the ramifications of 
the breakaway region of Transnistria, which has impeded Moldova’s 
economic growth and political goal of closer integration with the 
European Union. The Transnistria issue also colors Moldova’s foreign 
relations, given Moldova’s continued economic dependence on 
Russia, and Russia’s continued support for the Russian-speaking 
separatist regime. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 16 (53/179) 

• The 2010 IREX Media Sustainability Index ranks Moldova as an “unsustainable 
mixed media system” due in part to the “media sector’s inability to meet the 
information needs of citizens.”  IREX panelists point to a particular decline in 
professionalism, where media outlets continue to fail to include multiple 
viewpoints in their reporting on controversial issues.  The 2010 Freedom 
House Press Freedom assessment still considers Moldova as “not free,” but 
the country moved up several dozen places in the world ranking, due to 
reduced censorship and restrictions on news coverage.  

• The OSCE expressed concerns over the draft law on Freedom of Expression in 
the spring of 2010, stating the draft lacks some safeguards for ensuring 
journalists pursue their reporting without obstacles.  

• Investigative journalism continues to carry risks. After reporting on corruption in 
the National Railway Company, newspaper journalists were threatened by 
phone and email.  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM  Use 

Weekly 
MW  
Use 

Weekly 
SW  
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

64% 65% 

39% 

7% 5% 

57% 
Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

36% 33% 33% 
28% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. Moldova 1 
2. Prime TV (ORT) 
3. PRO TV 
4. NIT 
5. Google 
6. Radio Moldova 
7. Rossia (RTR) 
8. NTV (TV7) 
9. Radio Noroc 
10. România 1 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 5,500 
Weekly  
Visits       12,200 
 
 

75



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Montenegro, July 2011) 

Language of Broadcast: Albanian to Kosovo, Bosnian, Macedonian, Montenegrin,  
and Serbian 
Content: Albanian to Kosovo: 10.5 hours original radio; Bosnian: 10.5 hours original radio; .5 hours TV; 
Macedonian: 7 hours original radio; 10 minutes TV; Serbian: 7 hours original radio Montenegrin: 3.5 hours 
original radio; South Slavic Regional program: 12 hours original radio 

Distribution: 193 affiliates (150 FM, 43 TV) RFE/RL’s delivery includes affiliates in Bosnia and 
Herzegovina (49 FM, 29 TV), Kosovo (37 FM), Macedonia (5 FM, 13 TV), Montenegro (12 FM), and Serbia 
(47 FM, 1 TV), in addition to HotBird and Internet with streaming audio. 

Web: All of the Balkan Services are active on Facebook and Twitter, have mobile sites, and have branded 
Youtube pages in process. 

Staff: 12† 
Budget: $4,525,000† 
Established: 1994 to present 
† Numbers reflect RFE/RL Balkans service totals which include Albanian, Bosnian, Macedonian, 
Montenegrin and Serbian.  

 

 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 RFE/RL 

Radio 93 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 RFE/RL 

Current Events 96 
Current Events in 
Montenegro 92 

  

Combined Scores from 
audience panel 

 RFE/RL 

Radio 3.4 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%)* 

 RFE/RL 

Radio 3.8 

TV na 

Internet 1.5 

Total 5.1 

Awareness (%) 

RFE/RL 

65 

Dec 
05 

Jun 
07 

Jun 
08 

Aug 
09 

Jul 
10 

Jul 
11 

RFE/RL 11.0 16.8 7.8 6.8 5.9 5.1 

0.0 

2.0 

4.0 

6.0 

8.0 

10.0 

12.0 

14.0 

16.0 

18.0 

20.0 

Radio Internet 

RFE/RL 0.02 0.01 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
* 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
 

Data are from a July 2011 nationwide 
survey of adults (15+) in Montenegro.  M

on
te

ne
gr

in
 

*VOA Serbian attracts a weekly total media audience of approximately 0.1 million in Montenegro, 
based on weekly reach of 27.5% (4.7% for radio, 26.6% for TV and 1.0% for Internet.) 

76



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

      Stability           Political Freedom        Press Freedom     Ease of Distribution            Competition 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience 

Sex % % 

Male 49 64 

Female 51 36 

Age   

15-24 19 10 

25-34 21 15 

35-44 16 15 

45-54 17 23 

55-64 16 18 

65+ 12 18 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience 

Education % % 

Elementary 25 10 

Secondary 53 60 

Higher 22 30 

Ethnicity/Nationality 

Montenegrin 55 45 

Serbian 27 35 

Other 13 8 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Residence % % 

Urban 62 72 

Rural 38 28 

Language 

Mon/Ser/Bos/Cro 97 90 

Other 3 10 

Montenegrin Broadcasting 
Total Population of Montenegro: 0.6 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

29% 
47% 

99% 98% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

55% 
74% 

16% 
27% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. TV In 
2. TV Crna Gora  

(1 program) 
3. TV Vijesti 
4. Atlas TV 
5. TV Pink Montenegro 
6. TV Crna Gora  

(2 program) 
7. Vijesti 
8. Dan 
9. TV B92 
10. RTS (TV Beograd)  

1 or 2 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): 

FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010): 
HIGH RISK 

• Montenegro went through a government transition in 2011, with 
Igor Lukšic as the new Prime Minister. The new government set 
forth an ambitious agenda that includes greater cooperation with 
civil society, though challenges remain. Corruption continues to 
be a serious problem; one that the new government promised to 
attack.  

• Montenegro continues in its trajectory toward NATO and EU 
membership, including the implementation of further political 
reforms required for EU accession. The reform progress led the 
European Commission to recommend the start of accession 
negotiations in October 2011. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011):  
39.00 (107/179) 

• Montenegro made an important step towards increased media 
freedom when it decriminalized libel in spring 2011. However, 
with Montenegro’s rather poor record on implementing media 
protection laws, it remains to be seen how this legal reform will 
be executed once put to the test. 

• Apart from yet more market entrants, there have been few real 
changes in the Montenegrin media environment. The market 
remains very crowded, which not only leads to audience 
fragmentation but also to little economic viability for many 
outlets that need to seek alliances with powerful political and 
business figures to ensure their financial survival. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

74% 60% 53% 

8% 5% 

47% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

60% 50% 40% 38% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. TV Vijesti 
2. TV Crne Gore 
3. TV In 
4. Vijesti (newspaper) 
5. Dan 
6. TV Pink Montenegro  
7. TV Atlas 
8. Pobjeda (newspaper) 
9. Radio Crne Gore 
10. Vecernje Novosti 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 19,200† 
Weekly  
Visits 52,500† 
† Numbers reflect RFE/RL Balkans service 
totals which include Albanian, Bosnian, 
Macedonian, Montenegrin and Serbian.  

 
 

77



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A* (Using Data from Afghanistan, July 2011) 
 

Language of Broadcast: Pashto 
Content: 3 hrs. of original TV programming per week; 42 hrs. of  
original radio programming per week; Internet. Radio Deewa airs  
9 hours of live radio programming a week, 3 hours of repeat radio 
programs a day; 1 hour of TV per day; Internet. 
Distribution:   
TV Ashna: 1 affiliates (TV); 8 IBB FM, 1 IBB MW, and  
2-3 SW frequencies 
VOA Afghan’s TV Ashna is carried throughout Afghanistan on  
state-owned RTA-6 evenings a week in Dari and Pashto. The Services’ 
radio content is on FM in 5 Afghan cities 7 days a week; AM & SW 
throughout the region. On Fridays, RTA also airs Karwan a 30 minute 
program targeted at youth. 

Radio Deewa: 1 IBB MW and 4 IBB SW frequencies 

Deewa’s Newshour radio broadcast is also carried live on AsiaSat 3 daily. 

Staff: TV Ashna: 21; Radio Deewa: 7 
Budget: TV Ashna: $3,052,000; Radio Deewa: $2,236,000 
Est.: TV Ashna: 1982 to present; Radio Deewa: 2006 to present 
 

Language of Broadcast: 
Pashto 

Content: To Afghanistan,  
42 hrs. of original radio 
programming per week. 
Distribution: 4 affiliates (4 FM); 
8 IBB FM, 1 MW, and 2-3 SW 
frequencies, Satellite 

Radio Mashaal: 1 IBB MW, 3 IBB 
SW frequencies 

Staff: RFE/RL Afghanistan: 26†; 
Radio Mashaal: 21 

Budget: RFE/RL Afghanistan: 
$5,030,000 million; Radio 
Mashaal: $2,267,000 
Established: 1985 to 1993;  
2002 to present 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFE/RL 

Radio 86 86 

TV 95 na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 

Radio** RFE/RL 

Current Events 92 90 

U.S. Culture (VOA)  
or Current Events in 
Afghanistan 
(RFE/RL) 75 86 

U.S. Policies 67 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.3 2.8 

TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

P
as

ht
o 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Viewing in "Pashto only" or "Dari and Pashto". 
**Understanding ratings for VOA TV are 95% for Current Events, 80% for U.S. Culture and 67% for U.S. Policies. 
 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio 26.9 35.2 42.8 

TV 12.7* na 12.7* 

Internet 0.0 0.0 0.0 

Total 47.4 35.2 48.1 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

58 81 

Sep 
2006 

Aug 
2007 

Aug 
2008 

Nov 
2009 

Jul 
2011 

VOA Radio & 
TV 25.0 28.4 15.7 27.7 47.4 

RFE/RL 
Radio 35.1 30.9 24.7 25.7 35.2 

BBC Radio 29.1 21.2 20.2 27.3 19.9 

0.0 
5.0 

10.0 
15.0 
20.0 
25.0 
30.0 
35.0 
40.0 
45.0 
50.0 

Radio TV Internet 

VOA 4.9 2.3 0.0 

RFE/RL 6.4 0.0 

USIB 7.8 2.3 0.0 

0 
1 
2 
3 
4 
5 
6 
7 
8 
9 

10 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a July 2011 survey 
of adults (15+) in Afghanistan. 

† Totals for Radio Free Afghanistan including 
both Dari and Pashto broadcasts. 
 

na 

78



 

  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                Ease of Distribution       Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Sex % % % 

Male 58 61 66 

Female 42 39 34 

Age    

15-24 31 33 35 

25-34 23 22 22 

35-44 22 21 20 

45-54 15 15 14 

55-64 7 7 7 

65+ 2 2 2 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Education % % % 
Illiterate/  
None 61 54 56 

Primary 18 20 18 

Secondary 17 21 20 

Higher 4 6 5 

Ethnicity/Nationality 

Pashtun 42 55 74 

Tajik 36 29 21 

Uzbek 9 8 2 

Other 14 9 4 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Residence % % % 

Urban 78 71 81 

Rural 22 29 19 

Language 

Dari 48 39 25 

Pashto 39 52 71 

Uzbek 9 8 2 

Other 3 2 2 

Pashto Broadcasting 
Total Population of Afghanistan: 32.4 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

49% 

18% 

2% 

51% 50% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

64% 

28% 
2% 

7% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. RFE/RL Radio 
(any language) 

2. Radio Afghanistan 
3. VOA Radio/TV 

(any language) 
4. TV Afghanistan 
5. Tolo TV 
6. Ariana TV 
7. BBC Radio  

(any language) 
8. Radio Ariana 
9. Radio Arman 
10. Lemar TV 

Top Ten  
Sources of News 

1. Tolo TV 
2. RFE/RL 
3. TV Afghanistan 
4. VOA 
5. BBC 
6. Ariana TV 
7. Radio Afghanistan 
8. Radio Arman 
9. Lemar TV 
10. Ariana Radio 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE  

• Economist Intelligence Unit Instability (2011):  
VERY HIGH RISK  

• In 2011, the legitimacy of the government led by the president, Hamid 
Karzai, remained compromised  as a result of the flawed nature of the 
electoral process in both the 2009 presidential poll and the 2010 
parliamentary elections.  The president has been even less effective in 
his second term than he was in his first.  The judicial system is also in 
a weak state. 

• The security outlook is highly unsettled, attacks by elements linked to 
the Taliban remain at a high level.  In 2011, a series of high-profile 
assassinations further weakened the government and have raised 
doubts that the country could manage itself once the coalition troops 
transferred security over to the Afghan police and military.  The 
governments credibility is further diminished because of the corruption 
in the ranks, violence against women and prisoners, and the large 
number of civilian casualties.   

 

M E D I A  U S E  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

82% 77% 
60% 

45% 36% 

77% 
Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

11% 

2% 3% 2% 

Internet 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE  

• Reporters Without Borders Index (2011): 74.00 (150/179) 
• Although Afghan media continued to grow and diversify in 2011, access 

to media outlets differs rather radically among ethno-linguistic groups.  
Those in Afghanistan who speak Dari at home, for example, are more 
likely to use TV for news every day than are Pashto speakers, who are 
more likely to listen to radio for news.   

• Journalist have continually faced difficulty with government interference, 
threats, arrests and harassment by politicians and those in power.  Kabul 
displays a relatively higher media freedom and diversity than anywhere 
else in the country.  There are currently dozens of independent and private 
radio and several private television stations in the country.   

• Internet and mobile telephone use has increased rapidly, providing news 
and information to particularly urban residents.  The Taliban has picked up 
their effort to damage telecommunications and transmission infrastructure 
to curb this trend.   

• In September 2011, an Afghan journalist reporting for the BBC was killed 
by NATO forces during a fight against insurgents.  He was mistaken for a 
suicide bomber. 

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 6,900 
Weekly  
Visits  18,100 

RFE/RL  
Weekly  
Visitors  9,500†† 
Weekly  
Visits  34,800†† 
 
 

†† Totals include 
Pashto to Afghanistan 
and Pakistan as well 
as Radio Mashaal and 
Radio Azadi. 

 

79



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Iran, February 2011) 

Language of Broadcast: Persian 
Content: 6 hrs. of original TV programming daily,  
6p-12m in Iran.  Repeats and acquired programming fill the 
remainder of a 24/7 program stream. VOA Persian also 
produces one hour of daily original radio and maintains a 
robust web and social media presence. 
Distribution: TV: VOA Persian television (PNN) is 
available via direct-to-home satellite transmission.  Five 
satellites carry the PNN program stream.  Though illegal, 
many Iranians have dishes since more than a quarter of 
survey respondents report having a dish at home, penetration 
of satellite technology is at least that high.  VOA Persian  
radio broadcasts daily on 3 IBB SW frequencies: BBG-owned 
facilities in Germany and Thailand and a leased BBG facility  
in Germany. In addition to TV and radio, PNN maintains a 
24/7 news website, 6 blogs, at least 10 Facebook fan pages 
and a Twitter account. It also posts extensively on YouTube.  
It has mobile apps for Android and iPhones. 
Staff: 80         Budget: $17,824,000 
Established: 1942 to 1945; 1949 to 1960; 1964 to 
1966 (radio feed service); 1979 to present; TV service 
established in 1996 
 

Language of Broadcast: Persian 
Content: RFE/RL’s Radio Farda News and 
Info airs 66.5 hrs. of original and 5.5 hrs. of 
repeat radio programming per week; Radio 
Farda Music – 96 hrs. of original radio 
programming per week; Internet 
Distribution: Delivery includes 24-hour 
cross-border MW from the Persian Gulf, 
multiple SW frequencies covering the whole 
country, and four satellite platforms including 
Hotbird. In addition to a extensive website  
with 16 hours a day of fresh news updates 
with proxies and streaming audio, Farda is  
also active on social media with its Facebook 
pages boasting more than 240,000 fans. 
Farda’s mobile apps are the most recent 
addition to its web based content delivery 
strategy. 

Staff: 57 
Budget: $6,982,000 
Established: 2002 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFE/RL 

Radio na* 83 

TV 75 na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 
TV RFE/RL 

Current Events 81 na 

U.S. Culture (VOA)  
or Current Events in Iran 
(RFE/RL) 68 na 

U.S. Policies 65 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.2 3.1 

TV 2.9 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

P
er

si
an

 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio 0.5 3.1 2.7 

TV 6.1 na 6.1 

Internet 0.6 0.7 1.1 

Total 6.5 3.6 8.5 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

28 39 

Nov 
2006 

Jan 
2008 

Feb 
2009 

Apr 
2010 

Feb 
2011 

VOA Total 24.1 29.4 29.9 20.1 6.5 

RFE/RL Total 10.3 4.5 2.8 4.6 3.6 

BBC Total 3.3 1.4 4.4 11.7 13.1 

0.0 

5.0 

10.0 

15.0 

20.0 

25.0 

30.0 

35.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.2 2.8 0.3 

RFE/RL 1.4 0.3 

USIB 1.2 2.8 0.5 

0 

1 

1 

2 

2 

3 

3 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

*Sample of VOA weekly radio listeners is too small for meaningful analysis. 
Data are from a February 2011 survey of adults (15+) in Iran. The survey is 

representative of telephone households only (estimated at 90%). 

na 

80



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

     Stability          Political Freedom   Press Freedom                Ease of Distribution               Competition 

 Sample 
VOA TV 
Weekly 

Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Sex % % % 

Male 50 65 66 

Female 50 35 34 

Age    

15-24 33 38 36 

25-34 24 21 24 

35-44 17 18 17 

45-54 12 15 17 

55-64 8 8 5 

65+ 5 1 0 

 Sample 
VOA TV 
Weekly 

Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Education % % % 
Illiterate/  
No Formal 4 2 2 

Elem./Inter. 20 6 8 

Secondary 42 43 46 

Coll./Univ. 32 50 44 

Ethnicity/Nationality 

Persian 50 57 62 

Azeri 21 17 13 

Kurd 8 9 5 

Other 21 17 20 

 Sample 
VOA TV 
Weekly 

Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Residence % % % 

Urban 68 76 70 

Rural 32 24 30 

Language 

na    

Persian Broadcasting 
Total Population of Iran: 77.9 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

100% 

26% 
2% 

100% 99% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

88% 
68% 

7% 

27% 

Cell Phone 

Top Ten Media Outlets 
1. IRIB Channel 1 
2. IRIB Channel 2 
3. Iran News Network 
4. Google.com 
5. Yahoo.com 
6. BBC TV 
7. Farsi 1 
8. VOA PNN TV 
9. Jaam-e-Jam International 
10. Sahar TV 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE  

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
HIGH RISK 

• In July, Iran's supreme leader Ayatollah Ali Khamenei established a 
five-year Committee for Resolving Conflicts and Regulating Relations 
among Government Branches, apparently in an effort to overcome 
both his and parliament's long-running conflict with the president, 
Mahmoud Ahmadinejad.  

• A parliamentary election is due in 2012, and the next presidential 
election is scheduled for 2013. Although experts expect the 
authorities to ensure a relatively incident-free parliamentary poll, there 
is potential for the presidential election to become a free-for-all. 

 

M E D I A  U S E  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

58% 50% 
30% 

11% 4% 

33% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

58% 
40% 

30% 
22% 

Internet 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 136.00 (175/179)  

• Iran has been blocking news channels broadcast into the country from a 
French satellite following widespread anti-government protests there. The 
European Union has put pressure on Iran to stop jamming satellite 
broadcasts from international broadcasters. There is a possibility the EU 
will impose trade sanctions to stop the mobile network company Nokia 
Siemens from trading in Iran. The moves would be separate from any 
sanctions being considered by the US and their allies over Iran's nuclear 
ambitions.  

• An increase in the availability of Persian language entertainment 
programming from external providers like Farse 1, Manoto TV, BBc, and 
others, may be diminishing the time and attention that Iranians are willing 
to devote to news products on TV. For example, VOA PNN TV’s Parazit, a 
satirical news program, is among the most popular of the broadcaster’s 
programs after less than a year on air. Farsi 1 is also among the most 
popular international TV broadcasters. Moby Media Group, the 
broadcaster of popular Afghan TV channels Tolo TV and Lemar TV, 
produces this channel; it is entertainment-focused and competes for 
Iranian audiences. Additionally, weekly use of radio for news and 
information has declined, but use of radio overall has increased, 
suggesting Iranians prefer to listen to the radio for entertainment rather 
than news.  

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors  171,800 
Weekly  
Visits  565,000 

RFE/RL  
Weekly  
Visitors  182,900 
Weekly  
Visits  1,026,200 

81



 

 

  
 P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A *  

Language of Broadcast: Portuguese to Africa 
Content: 9.5 hrs. of original radio programming per week; Internet 
Distribution: 7 affiliates (6 FM, 1 MW); 1 IBB FM in Sao Tome, 1 IBB MW and 5 SW 
frequencies  

Radio: In addition to its shortwave broadcasts, the Service’s programs are broadcast by 
local FM stations in Mozambique, Cape Verde, Guinea-Bissau and Sao Tome and 
Principe. The service’s Mozambique health project is also aired on the youth channel of 
Mozambique National radio (Radio Cidade –City Radio). 

New Media:  The Service has a website, an email newsletter, and is available on 
Facebook and Twitter.  Links to the Service’s live broadcasts as well as VOA60 Africa 
and VOA60 Elections videos in Portuguese are available on the website. 

Staff: 10 
Budget: $1,928,000 
Established: 1976 to present 
 

  

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio na 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA 

Current Events na 

U.S. Culture na 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.5 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

*Previous surveys indicated total media weekly reach rates for VOA Portuguese to Africa of 11.1% in 
Luanda, Angola (December 2006) and 25.1% in five cities of Mozambique (October 2005). Current 
sample of VOA weekly audience is too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%)** 

 VOA 

Radio na 

TV na 

Internet na 

Total na 

Awareness (%) 

VOA 

14.9 

VOA  

Radio Internet 

VOA 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
 

P
or

tu
gu

es
e 

to
 A

fri
ca

 

Luanda survey (February 2010) 
estimated 0.3 million weekly listeners 
[6.2% of a covered population of 
4.327,796] and 0.1 million weekly 
website visitors [2.9%], and a 
national omnibus survey (May 2009) 
in Mozambique estimated 1.3 million 
weekly listeners and 0.1 million 
website visitors. 

Current national weekly reach  
data for Portuguese to Africa  

not available. 

82



 

  
A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

    Stability          Political Freedom                Press Freedom              Ease of Distribution      Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Sex % % 

Male na na 

Female na na 

Age   

15-24 na na 

25-34 na na 

35-44 na na 

45-54 na na 

55-64 na na 

65+ na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Education % % 

Primary or less na na 

Junior School na na 

High School na na 

Vocational   

Coll./Univ. na na 

Ethnicity/Nationality 

na na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban na na 

Rural na na 

Language 

na na na 

Portuguese to Africa Broadcasting 
Total Population of Angola 19.6 million and Mozambique 23.1 million 

TV 

Cell Phone 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): Angola—NOT 

FREE; Mozambique—PARTLY FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010): Angola—VERY 

HIGH RISK (7.6) Mozambique—MODERATE RISK (5.7)  
• As Angola approaches September 2012 elections (only the third 

election since independence in 1975), the ruling MPLA party 
overwhelmingly controls the legislature and therefore by terms of the 
2010 constitution, the presidency.  Jose Eduardo Dos Santos has ruled 
since 1979. 

• 2012 has seen demonstrations by young people in Luanda and 
Benguela frustrated by their economic and political marginalization by 
state patronage and corruption.  The government has cracked down on 
opposition and labor union protests with beatings and detentions. 

• Mozambique’s President Armando Guebuza and the Frelimo Party have 
been successful at attracting foreign investment (especially in minerals) 
and aid, and in achieving steady economic growth.  Poverty and 
corruption are widespread, however, and disputes between Frelimo and 
opposition Renamo parties have been frequent, leading to opposition 
boycotts of local elections and clashes in Nampula in March 2012. 

• The particular legacy of Portuguese colonial administration in Africa 
means that both Angola and Mozambique populations speak 
Portuguese to a greater degree than many other Africans speak the 
colonial languages of their respective countries. 

M E D I A  U S E *  

Radio 

Internet 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

Angola—NOT FREE; Mozambique—PARTLY FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): Angola—58.43 

(132/179); Mozambique—21.500 (66/179) 
• In Angola, the state-run media dominate all platforms, with private media 

limited to smaller, often regional, audiences and subject to harassment 
and intimidation.  

• Internet is unregulated by the government and sites often publish 
criticisms of MPLA and President Dos Santos.  However, reach remains 
low beyond the capital, and even TV and newspaper coverage is limited in 
rural areas. 

• International broadcasters are prohibited by law from broadcasting via 
dedicated FM stations, though stories from international broadcasters like 
VOA are often carried by local affiliates including state media. 

• Angola is one of the most challenging places in Africa to conduct 
research; there is very little local capacity, and few regional firms operate 
in Luanda. Research of any kind is extremely expensive, and coverage of 
rural areas usually prohibitively so. 

• Mozambique enjoys a less restrictive media environment than Angola, and 
its cities are largely dominated by TV, with broad access in major cities to 
programming from Portugal and Brazil. Criminal penalties for defamation 
and libel are often imposed on journalists for articles critical of the 
president or other leaders.   The political opposition complains that state-
run TV and radio does not offer it sufficient coverage, although the 
constitution guarantees media freedom. 

Web Analytics 

Weekly Visitors 5,800 
Weekly Visits 9,700 
 
 

Media use data is not available. Media use data is not available. 

Media use data is not available. Media use data is not available. 

83



 

 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Russia, December 2010) 

Language of Broadcast: Russian 
Content: 2 hours of original video and Russian 
features per week; 2.75 hours of audio podcast; 
Internet. 

Distribution: Robust multimedia website anchors multi-
channel digital distribution strategy: 

Social Media: Maintains VOA blogs and participation in 
social networks VKontakte, Facebook, Moi Mir, Twitter, and 
RuTvit, often using them to crowdsource content. 

Mobile Phones: Multimedia mobile website targets cell 
phone users in rapidly growing Russian mobile web market.   

Video: Branded YouTube channel where Russians can 
embed VOA videos on other websites and blogs. Service 
video is also reproduced on a Russian video news site, 
newstube.ru. Content is also frequently republished on 
popular Russian websites, including inosmi.ru, lenta.ru and 
gazeta.ru (over half a million video views per month.) 
Staff: 20 

Budget: $3,514,000 
Established: 1947 to present 

Language of Broadcast: Russian 
Content: 88 hrs. of original and 80 
hrs. of repeat radio prog. per week; 
Internet 

Distribution: 4 affiliates (1 FM, 1 MW, 
2 cable TV), 2 to 4 SW frequencies, 
Satellite 

RFE/RL’s delivery includes affiliates, plus our 
24-hour MW in Moscow, full audio streams 
available on municipal intranets, multiple SW 
frequencies, HotBird, AsiaSat in addition to 
Internet with streaming audio. 

New Media: Svoboda's interactive and 
multimedia website had almost 30 million 
visits in 2010. Their content is republished 
daily on leading news sites, with active blogs 
carried on their own and other sites. Svoboda 
is closely followed on popular social 
networking sites and has recently expanded 
its offerings with live streaming video to 
cover breaking events as they unfold and 

Percentage of surveyed  
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)** 

 VOA RFE/RL 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)** 

 VOA RFE/RL 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA) or 
Current Events in 
Russia (RFE/RL) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio na 3.2 

TV 2.9 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

R
us

si
an

 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

*Weekly reach for VOA included TV until December, 2008. December 2009 VOA radio reach may reflect 
unofficial rebroadcast of podcast. 
**Samples of VOA and RFE/RL weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio na 1.5 1.5 

Internet 0.9 1.5 1.6 

Total 0.9 2.5 2.6 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

47 64 

Dec 
06 

Oct 
07 

Dec 
08 

Dec 
09 

Dec 
10 

VOA Radio 
(& TV*) 4.2 1.7 0.2 0.3 

RFE/RL 
Radio 0.9 0.9 1.0 0.9 1.5 

BBC Radio 0.1 0.6 0.5 0.7 0.4 

0.0 
1.0 
2.0 
3.0 
4.0 
5.0 
6.0 
7.0 
8.0 
9.0 

10.0 

na 

Radio Internet 

VOA 1.1 

RFE/RL 1.8 1.8 

USIB 1.0 0.2 

0 

1 

2 

3 

na 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
*

 

Data are from a December 2010 nationwide 
survey of adults (15+) in Russia. 

external widget placement which embeds 
content on local sites. It also has a mobile 
site and branded YouTube channel. 

Staff: 28 
Budget: $7,809,000 

Established: 1953 to present 
 

84



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

     Stability           Political Freedom     Press Freedom                Ease of Distribution      Competition 

 Sam. 
VOA 

Annual 
Aud.** 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.** 

Sex % % % 

Male 46 65 52 

Female 54 35 48 

Age    

15-24 18 41 16 

25-34 19 33 22 

35-44 15 16 7 

45-54 17 7 27 

55-64 14 3 11 

65+ 15 0 16 

 
 Sam. 

VOA 
Annual 
Aud.** 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.** 

Education % % % 

None 0 0 0 

Primary 10 8 7 

Secondary 63 43 51 

Coll./Univ. 25 49 43 

Ethnicity/Nationality 

Russian 88 71 92 

Other 12 29 8 

 Sam. 
VOA 

Annual 
Aud.** 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.** 

Residence % % % 
Urban 75 64 76 
Rural 25 36 24 

Language 
Russian 96 100 100 
Other 4 7 5 
 
**Samples of VOA and RFE/RL weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

 

Russian Broadcasting 
Total Population of Target Country: 142.8 million 

 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

14% 
30% 

98% 96% TV 

Own Cell Weekly Use 
SMS 

Mobile 
Internet Use 

90% 
64% 

15% 

Cell Phone 

Top Seven 
Media Outlets 
1. Pervyi Kanal 
2. Rossiya 
3. NTV 
4. Ren-TV 
5. Radio Rosssii 
6. Radio Mayak 
7. Euronews TV 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2012): NOT FREE  
• Economist Intelligence Unit Instability (2010): HIGH RISK 
• The Russian state remains characterized by lack of political pluralism, 

widespread corruption, and arbitrary use of the legal and regulatory 
system for rewarding clients and punishing perceived opponents, in the 
view of Reporters Without Borders.  Freedom of assembly and political 
association are denied, restricted or manipulated by the authorities. 

• The September 2011 announcement of then President Dmitry 
Medvedev’s intention to again “swap” of positions with then Prime 
Minister Vladimir Putin, followed by systematic manipulation of 
December elections for the lower house that preserved a small majority 
for the ruling party, led to a broad-based protest movement against 
fraud and corruption of the political system unprecedented since 
Putin’s rise to power.  Putin’s election in March 2012 reinforced 
dissident forces’ resolve and continued erosion of support among many 
who had been drawn to the once-again President as a force for 
stability and growth. 

• The violence widespread in the North Caucasus continues to take the 
lives of hundreds of officials, insurgents and civilians in Chechnya, 
Ingushetia, Dagestan and Kabardino-Balkaria.  Its spillover into 
heartlands of the Russian Federation—as with the January 2011 bomb 
attack at Moscow’s Domodedovo Airport that killed at least 37 people—
remains a source of fear for ordinary Russians and a pretext for 
restrictions of personal freedoms and harsh responses to political 
challenges in the affected regions. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2012): NOT FREE  
• Reporters Without Borders Index (2011): 66.00 (142/179) 
• As it is by far the most popular medium and source of news for Russians, 

television remains the prime target of ruling authorities’ pressures against 
alternative information sources.  A small number of newspapers (e.g. 
Novaya Gazeta) and radio stations (eg. Ekho Moskvy) are allowed some 
space for reporting and opinion outside the central government’s controlled 
narrative.   

• Radio continues its decline as an important source of news for Russians, 
and regular broadcast of foreign content is restricted as it is on television.  
Use of shortwave radio remains in the low single digits despite, the lack of 
diversity on domestic media.  

• Internet continues to grow in reach and bandwidth, including outside of 
traditional media-rich centers of Moscow and St. Petersburg, and bears the 
fewest restrictions on diversity of information and viewpoints. 

• Nonetheless, Internet sites and social media are being targeted by 
authorities, who have sought to develop systems for monitoring “extremist” 
content, prosecuted or sued bloggers and sites for violating defamation or 
“anti-extremism” laws. Authorities have sponsored cyber-attacks on 
independent or dissident pages or sites, for example on LiveJournal and 
Novaya Gazeta. Hackers attacked the website of the election monitoring 
organization Golos during 2011 elections.  In March 2011, Reporters 
Without Borders added Russia to the list of countries “under surveillance” 
in its Enemies of the Internet report. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

50% 50% 38% 

4% 4% 

44% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

52% 45% 40% 36% 

Internet 

Web  
Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 166,800 
Weekly  
Visits  233,300 
RFE/RL  
Weekly  
Visitors    311,600 
Weekly  
Visits  805,400 
 
 

85



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A *   

Language of Broadcast: Avar, Chechen, Circassian 
Content: 7 hrs. of original and 7 hrs. of repeat radio programming 
per week; Internet 

Distribution: 2 IBB SW frequencies 

New Media: The service has 2 basic web pages (Avar & 
Circassian) and a full website (Chechen), which provide information 
on SW frequencies as well as contain audio links. 

Staff: 10 
Budget: $1,203,000 
Established: Avar: 1951 to 1970’s; 2002 to present; Chechen: 
1953 to 1970; 2002 to present; Circassian: 2002 to present 

Percentage of surveyed weekly audience that found 
broadcasts credible (%)** 

 
RFE/RL 

Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

Radio na na na 

TV na na na 

Percentage of weekly audience whose understanding of 
topics increased “A Great Deal” or “Somewhat” (%)** 

 
RFE/RL 

Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

Current Events na na na 
Current Events in 
Russia na na na 

U.S. Policies na na na 

Combined Scores from audience panel 

 RFE/RL Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

Radio 2.6 2.6 2.6 

TV na na na 
 
*Number reflects quality score for all three languages in the Russian 
North Caucasus service.  

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*The Russia North Caucasus Languages service (NCLS) targets the republics of Chechnya (population: 0.3m), Dagestan (1.8m), Karachaevo-Cherkessia (0.3m), 
Kabardino-Balkaria (0.7m) and Adygea (0.4m). Audience rates presented here are for Avar in Dagestan, Chechen in Chechnya and Circassian in Karachaevo-
Cherkessia/Kabardino-Balkaria. An October 2009 survey indicated a 0.0% total media weekly reach rate for RFE/RL NCLS in Kabardino-Balkaria.  
**Samples of weekly Avar, Chechen and Circassian weekly listeners are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 
RFE/RL 

Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

Radio 2.5 1.4 2.0 

TV na na na 

Internet na na na 

Total 2.5 1.4 2.0 

Awareness (%) 

RFE/RL Avar 
RFE/RL 

Chechen 
RFE/RL 

Circassian 

17 22 24 

Nov 
05 

Nov 
06 

Oct 
08 

Oct 
09 

Nov 
10 

RFE/RL Avar 3.9 5.1 2.6 3.6 2.5 

RFE/RL 
Chechen 4.5 5.6 1.1 1.1 1.4 

RFE/RL 
Circassian 

(KChR) 
2.4 1.2 2 

0.0 
1.0 
2.0 
3.0 
4.0 
5.0 
6.0 
7.0 
8.0 
9.0 

10.0 

Radio 

RFE/RL Avar 0.01 

RFE/RL 
Chechen 0.01 

RFE/RL 
Circassian 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

R
us

si
an

 N
or

th
 C

au
ca

su
s 

Data are from November 2010 surveys of adults (15+) in 
Adygea, Chechnya, Dagesta and Karachaevo-Cherkessia. The 

Chehnya survey is representative of the total adult population. The 
other surveys are representative of ethnic Adygs, ethnic Avars and 

ethnic Circassians in their respective republics. 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

<0.01 

na na 

86



 

  

       Stability         Political Freedom            Press Freedom             Ease of Distribution       Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

 Comb. 
Sam. 

Avar 
Wk. 
Rch. 

Chech. 
Wk. 
Rch. 

Circ. 
Wk. 
Rch. 

Sex % % % % 

Male 48 na na na 

Female 52 na na na 

Age     

15-24 27 na na na 

25-34 23 na na na 

35-44 18 na na na 

45-54 19 na na na 

55-64 9 na na na 

65+ 4 na na na 

 Comb. 
Sam. 

Avar 
Wk. 
Rch. 

Chech. 
Wk. 
Rch. 

Circ. 
Wk. 
Rch. 

Education % % % % 

None/Primary 6 na na na 

Secondary 34 na na na 

Technical 23 na na na 

Higher 37 na na na 

Ethnicity/Nationality 

Avar 39 na na na 

Chechen 6 na na na 

Kabardin 53 na na na 

Adyg 3 na na na 

 Comb. 
Sam. 

Avar 
Wk. 
Rch. 

Chech. 
Wk. 
Rch. 

Circ. 
Wk. 
Rch. 

Residence % % % % 

Urban 39 na na na 

Rural 61 na na na 

Language Spoken At Home 

Avar 32 na na na 

Chechen 49 na na na 

Circassian 7 na na na 

Russian 13 na na na 

Russia North Caucasus Broadcasting 
Total Population of Russia North Caucasus: See note* 

Own TV Own Sat. 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

34% 
16% 

98% 95% 
TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

33% 35% 30% 

2% 2% 
24% 

Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

47% 33% 32% 27% 

Internet 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS  Use 
for News 

95% 
66% 

25% 27% 

Cell Phone 

Chechnya Top Ten  
Media Outlets 

1. ORT-1 
2. RTR-Rossiya 
3. NTV 
4. GTRK Grozny 
5. ChGTRK Vainakh 
6. REN-TV 
7. STS 
8. Put’ 
9. Kultura 
10. Radio Grozny 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Russia—NOT FREE (Russia) 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
Russia—HIGH RISK (Russia) 

• Currently, the North Caucasus is Russia’s most difficult region 
in terms of political stability, human rights, and civil freedoms. 
Although the political context differs for each of the republics, 
the entire region is characterized by the ongoing fighting 
between Russian state troops and the insurgents, as well as 
among different insurgent leaders and groups.  

• The fighting is accompanied by mass murders masked as 
counter-terrorism activities; hundreds of people, especially 
younger males, have disappeared since the second Caucasus 
war. Widespread corruption and arbitrary appointments of 
officials by Kadyrov and other NC leaders introduce the 
extreme level of lawlessness. 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 40 
Weekly  
Visits 90 
 

M E D I A  U S E  (Using combined sample from Chechnya, Dagestan and Kabardino-Balkaria/Karachaevo-Cherkessia, Oct ‘09) 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

Russia—NOT FREE (Russia) 

• Reporters Without Borders Index: 66.00 (142/179) (Russia) 

• The media environment in the North Caucasus is highly repressive even 
compared to the rest of Russia, and many respondents find local reporting 
insufficient, while recognizing that it is dangerous to engage in honest journalism. 
As the insurgency accelerates, there may be increased demand for an alternative 
voice among Avars, Chechens, and Circassians in the North Caucasus.  

• Ramzan Kadyrov, president of Chechnya, is unusually repressive even by the 
standards of the Russian Federation. He was independently named by Reporters 
without Borders, along with Vladimir Putin, as one of the world’s worst “predators 
of the press.” The murders of two prominent critics of the Chechen regime, Anna 
Politkovskaya in 2006 and Natalya Estemirova, remain unsolved, and 
Estemirova’s murder provoked the closure of the Chechen office of the human 
rights group Memorial. Kadyrov has fostered a personality cult, posting his photo 
everywhere and starting petting newspapers using subsidies from the Russian 
government. According to Reporters without Borders, Chechen media “toe the 
line,” leaving few independent sources within the republic.  

• New technology is transforming the media environment in the North Caucasus; 
the Internet, satellite TV, and mobile phones enabled to serve as media platforms 
(until recently quite rare) have increased several-fold in the past few years and 
now compete with or eclipse traditional media platforms like radio and 
newspapers. 

87



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using data from Serbia & Montenegro, July 2010 & 2011) 

Percentage of surveyed weekly 
audience that found broadcasts 
credible (%) 

 VOA RFE/RL 
 Ser Mon Ser Mon 
Radio 81 98 95* 96* 

TV 92 96 na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA  
TV* RFE/RL 

 Ser Mon Ser Mon 

Cur. Events 80 95 92 96 
U.S. 
Society 
(VOA)  57 75 na na 
Current 
Events in 
Ser/Mon 
(RFE/RL) 76 87 89 92 

U.S. Pol. 58 74 na na 

Combined Scores from  
audience panel 

 VOA RFE/RL 
 Serbia Serbia 
Radio 3.7 3.4 

TV 3.5 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Credibility and understanding ratings are for RFE/RL on radio or Internet. 
**In Serbia, understanding ratings for VOA Radio are: 92% for Current Events; 60% for U.S. Culture; 
and 60% for U.S. Policies. In Montenegro, understanding ratings for VOA TV are: 98% for Current 
Events; 77% for U.S. Society; 92% for Current Events in Montenegro; and 71% for U.S. Policies. 

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA 
Serbia 

VOA 
Montenegro 

RFE/RL 
Serbia 

RFE/RL 
Montenegro 

Radio 2.5 4.7 2.0 3.8 

TV 10.4 26.6 na na 

Internet 0.4 1.0 0.2 1.5 

Total 11.2 27.5 2.0 5.1 

Awareness (%) 

VOA  
Serbia 

VOA 
Montenegro 

RFE/RL 
Serbia 

RFE/RL 
Montenegro 

68 66 65 65 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

Se
rb

ia
n/

M
on

te
ne

gr
in

 
Language of Broadcast: 
Albanian, Bosnian, Macedonian, 
Montenegrin, and Serbian 
Content: Albanian to Kosovo:  
10.5 hours original radio; Bosnian: 
10.5 hours original radio; .5 hours TV; 
Macedonian: 7 hours original radio;  
10 minutes TV; Serbian: 7 hours 
original radio; Montenegrin: 3.5 hours 
original radio; South Slavic Regional 
program: 12 hours original radio 
Distribution: 193 affiliates  
(150 FM, 43 TV) RFE/RL’s delivery 
includes affiliates in Bosnia and 
Herzegovina (49 FM, 29 TV), Kosovo 
(37 FM), Macedonia (5 FM, 13 TV), 
Montenegro (12 FM), and Serbia  
(47 FM, 1 TV), in addition to HotBird 
and Internet with streaming audio. 

Web: All of the Balkan Services are 
active on Facebook and Twitter, have 
mobile sites, and have branded 
YouTube pages in process. 
Staff: 12† 

Radio TV Internet 

VOA Ser 0.2 0.7 0.03 

VOA Mon 0.02 0.1 0.005 

RFE/RL Ser 0.1 0.01 

RFE/RL Mon 0.02 0.01 

0 

1 

2 

Data are from July 2010 & 2011 surveys of 
adults (15+) in Serbia and Montenegro. 

Dec 
05 

Jun 
07 

Jun 
08 

Jul 
09 

Jul 
10 

Jul 
11 

VOA Ser 15.3 15.4 14.3 15.7 11.3 11.2 

VOA Mon 29.5 40.0 27.6 22.6 23.5 27.5 

RFE Ser 4.1 4.0 3.5 2.1 2.3 2.0 

RFE Mon 11.0 16.8 7.8 6.8 5.9 5.1 

0.0 
5.0 

10.0 
15.0 
20.0 
25.0 
30.0 
35.0 
40.0 
45.0 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Language of Broadcast: Serbian 
Content: 3.85 hrs. of original TV programming per week; 
1.25 hours of audio podcast programming per week; Internet 
Distribution: 52 affiliates 
TV: The Service broadcasts 30-minute TV shows Open Studio (Mon-Fri) 
and Weekend Studio (Sat-Sun). The shows are rebroadcast by over 50 TV 
affiliates in Serbia (30), Montenegro (9), Kosovo (8), Republic Srpska 
(Bosnia-Herzegovina) (6), and Macedonia (1). There is also a weekly 
interactive program with public service TV Montenegro and two weekly TV 
interactive programs with major Serbian independent TV station, B92. 
Podcast: 1.25 hours of audio podcast programming per week. Around 20 
radio stations in Serbia and Kosovo simulcast the TV shows or use audio 
podcast. 
Web: Multimedia content on web and mobile sites is updated daily. The 
Service website focuses on service-originated content and interactivity. 
The website features and American Minute digital-only product (M-F). The 
Service offers videos on YouTube and engages audience via Facebook 
and Twitter. 
Staff: 10 
Budget: $1,498,000 
Established: 1943 to present; TV service established 
in 1996 
 

Budget: $4,525,000† 
Established: 1994 to present 
† Numbers reflect  RFE/RL Balkan Service totals . 
Please see separate Montenegrin page for further 
information on that market. 
 

na 

na 

88




