
 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom               Ease of Distribution                 Competition 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience** 

Sex % % 

Male 46 na 

Female 54 na 

Age   

15-24 18 na 

25-34 17 na 

35-44 17 na 

45-54 19 na 

55-64 12 na 

65+ 17 na 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience** 

Education % % 

None 3 na 

Primary 12 na 

Secondary 62 na 

Coll./Univ. 23 na 

Ethnicity/Nationality 

Belarusian 86 na 

Russian 9 na 

Other 6 na 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience** 

Residence % % 

Urban 74 na 

Rural 26 na 

Language 

Belarusian 4 na 

Russian 64 na 

Mix of Bel./Russ. 32 na 
 
**Sample of weekly RFE/RL audience is too small for 
meaningful analysis. 

 

Belarusian Broadcasting 
Total Population of Belarus: 9.5 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

9% 

39% 

98% 97% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

76% 

42% 

6% 

26% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. ONT  
2. BT-1  
3. RTR-Belarus  
4. NTV-Belarus 
5. LAD 
6. STV 
7. Belarus Radio 1 
8. Mir 
9. Radius FM 
10. Discovery Channel 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• Alyaksandr Lukashenka, president since 1994, won re-elections 

in December 2010 with 79 percent of the vote, according to 
government officials.  Following the election voters peacefully 
filled a large square in the center of Minsk in protest, claiming the 
election was a farce.  Police violently attempted to break up the 
crowd and arrested more than 600 people, including seven of the 
nine opposition leaders.  

• Following the election, protests and arrests both the European 
Union and the United States adopted sanctions against the 
country in an effort to punish Mr. Lukashenko.  

• Belarus is experiencing the worst economic crisis since the 
collapse of the Soviet Union.  With the sanctions in place, it has 
become isolated and looks to Russia for economic support.  

• Since the December 2010 elections, seeing the EU and China 
have been wooing Belarus, Russia stepped up efforts to keep 
their neighbor close.  The presidents of Russia, Belarus, and 
Kazakhstan established a Common Economic Space between the 
three countries, allowing for free flow of goods, capital, services 
and labor.  

 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 99 (168/179) 
• President Lukashenka introduced a media law in 2008 that curtails  

press freedom by giving the state monopoly over both distribution and 
information about social, economic or political affairs.  There is limited 
accessibility to private newspapers and the national television is wholly 
owned and controlled by the government.  In 2009, the government 
enacted new legislation that makes criticism of the president and 
government a criminal offense, punishable by prison sentences or  
high fines. 
 

• Censorship of all Internet activity continues as the government owns 
Belarus’ only internet-service provider.  Since June 2010, internet café 
owners are required to identify users and track their activities.  

• Chapter97.org founder, Aleh Byabenin, a site that publishes independent 
analysis, passed away in September 2011.  The circumstances of his 
death have been disputed but the site continues to operate.  In October, 
Russian television networks were taken off the air and the government 
banned Russian-produced documentaries. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

75% 70% 

37% 

4% 4% 

63% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

45% 31% 26% 24% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. ONT 
2. BT-1 
3. NTV-Belarus 
4. RTR-Belarus 
5. Belarus Radio 1 
6. SB Belarus 

Segodnya 
7. Komolskaya Pravda 
8. Euronews 
9. www.tut.by 
10. www.yandex.ru 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors     17,700 
Weekly  
Visits       106,100 
 

29



 

 

Radio TV Internet 

VOA 0.20 0.50 0.01 

RFE/RL 0.30 0.30 0.03 

USIB 0.30 0.60 0.03 

0 

1 

2 

May 
2007 

Jul 
2008 

Jul 
2009 

June 
2010 

June 
2011 

VOA Radio, TV 
& Internet 14.9 11.1 9.0 9.4 17.4 

RFE/RL 
Radio, TV & 

Internet 
16.8 9.5 10.7 11.0 13.5 

0.0 

5.0 

10.0 

15.0 

20.0 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFE/RL** 

Radio 95 96 

TV 96  

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 
TV*** RFE/RL** 

Current Events 96 90 

U.S. Society 
(VOA)/Current 
Events in Bosnia 90 88 

U.S. Policies 75 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.5 3.3 

TV 3.1 na 

B
os

ni
an

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio 5.8 8.1 10.0 

TV 16.1 8.2 18.2 

Internet 0.4 0.9 1.0 

Total 17.4 13.5 22.0 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

78 79 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Bosnia, June 2011) 

Language of Broadcast: Bosnian† 
Content: 2.75 hrs. of original TV programming 
per week; Internet 
Distribution: 15 affiliates (15 TV) 
TV: VOA’s Bosnian Service’s Studio Washington is 
broadcast by satellite and on 15 television stations 
throughout Bosnia-Herzegovina. VOA Bosnian also 
produces a weekly live-to-tape TV interactive for the 
nationally broadcast and top-rated BHT1 network. The 
interactive is part of the political and foreign affairs 
show Global, which airs Mondays at local prime time. 
Web: Multimedia content on web and mobile sites is 
updated daily. The Service’s website features a U.S. 
News in One Minute digital only product, offers videos 
on YouTube and engages audiences via Facebook 
and Twitter. 
Staff: 4 
Budget:  $824,000 
Established: 1996 to present; TV service 
established in 1997 

Data are from a June 2011 
survey of adults (15+) in Bosnia 

Language of Broadcast: Albanian  
to Kosovo, Bosnian, Macedonian, 
Montenegrin, and Serbian 
Content: Albanian to Kosovo: 10.5 hours 
original radio; Bosnian: 10.5 hours original 
radio; .5 hours TV; Macedonian: 7 hours original 
radio; 10 minutes TV; Serbian: 7 hours original 
radio Montenegrin: 3.5 hours original radio; 
Balkans Regional program: 12 hours original 
radio 

Distribution: 193 affiliates (150 FM, 43 TV) 
RFE/RL’s delivery includes affiliates in Bosnia 
and Herzegovina (49 FM, 29 TV), Kosovo (37 
FM), Macedonia (5 FM, 13 TV), Montenegro (12 
FM), and Serbia (47 FM, 1 TV), in addition to 
HotBird and Internet with streaming audio. 

Web: All of the Balkan Services are active on 
Facebook and Twitter, have mobile sites, and 
have launched branded YouTube pages in 
process. 

 
Staff: 12 

Budget: $4,525,000† 

Established: 1994 to present 
† Numbers reflect RFE/RL Balkans service 
totals which include Albanian, Bosnian, 
Macedonian, Montenegrin and Serbian.  

 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
* 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

*Audience reaches and sizes for VOA and RFE/RL in Bosnia can only be meaningfully compared using figures for 
VOA content in Bosnian, Serbian, and Croatian. These audiences are .2 million for Internet. VOA total weekly reach is 
21.2%, 7.1% for radio, 19.4% for TV and .6% for Internet. 
**Credibility and understanding ratings are for RFE/RL on any platform. 
***Understanding ratings for VOA Radio are 95% for Current Events, 79% for U.S. Society and 79% for U.S. Policies. 

30



 

  

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

29% 36% 

97% 95% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Weekly 
SMS Use 
for News 

85% 
65% 

9% 

28% 

Cell Phone 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

82% 67% 66% 

12% 8% 

58% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

51% 43% 37% 35% 

Internet 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom  Press Freedom                Ease of Distribution         Competition 

 Sam. 
VOA  

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Education % % % 

None 3 2 2 

Primary 22 18 20 

Secondary 61 63 63 

Higher 14 16 16 

Ethnicity/Nationality  

Bosniak 49 66 64 

Bosnian 2 4 3 

Serbian 35 12 15 

Croatian 12 17 15 

Other 1 1 2 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Residence % % % 

Urban 45 49 51 

Rural 55 51 49 

Language  

Bos/Ser/Cro 99 99 99 

Other 1 1 1 

Bosnian Broadcasting 
Total Population of Bosnia-Herzegovina: 3.8 million 

Top Ten  
Media Outlets 

11. FTV  
12. BHT 
13. OBN 
14. Pink BH 
15. RTRS 
16. TV BN 
17. HRT 
18. NTV Hayat 
19. TV Nova 
20. RTL Hrvatska 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

HIGH RISK  
• The protracted talks on resolving the nearly year-long 

government crisis at the state level continued in August with 
attempts to reach agreement on forming ruling coalitions in 
three of the ten cantons of larger entity of Bosnia and 
Hercegovina (BiH), the Bosniak (Bosnian Muslim)-Bosnian 
Croat Federation. The negotiations have brought together the 
two dominant forces in the Federation government, the Social 
Democratic Party of BiH (SDP BiH) and the Party of 
Democratic Action (SDA), both of which are supported 
predominantly by Bosniaks—although the SDP BiH is not an 
ethnically based party—and the two main opposition groups, 
the Croatian Democratic Union of BiH (HDZ BiH) and the 
Croatian Democratic Union 1990 (HDZ 1990), representing 
Bosnian Croats. The dispute over the governments of the three 
cantons, Hercegovina-Neretva, Herceg-Bosna and Central 
Bosnia, has become a stumbling block in the attempts to form a 
ruling coalition at the state level in order to replace the 
outgoing government, which has been operating in a caretaker 
capacity since the elections of October 2010. 

 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): PARTLY FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 19.50 (58/179)     
• The media environment of Bosnia and Herzegovina is divided along ethnic lines 

and these divisions color news reporting. For example, at the beginning of the 
fieldwork period much discussion was devoted to the planned (and then canceled 
on May 13) referendum in Republika Srpska to discontinue recognizing the 
national-level judiciary. In the middle of the fieldwork period, on May 26, the arrest 
of the former Bosnian-Serb military commander Ratko Mladic also sparked 
heated media coverage. For the past several years, qualitative research has 
shown that domestic media report these types of divisive events through a highly 
ethnically colored frame, which drives many Bosnians to international 
broadcasters for more balanced coverage. 

• Domestic media outlets continue to suffer severe sustainability problems. With 
the effects of the economic crisis still having a strong hold on Bosnia, media 
outlets cannot free themselves from control of business interests or ethnically-
aligned political parties.  Bosnia’s three public broadcasters (the nationwide 
BHRT and the entity units RTFBiH and RTRS) are under pressure from lost 
license fee income and the entire system continues to be marred by ethnic rivalry. 
Survey results show that the population seems to share the pessimistic outlook of 
media experts cited above: two in five (39 percent) noted incidences of hate 
speech in the media in the past year. 

• Al-Jazeera Balkans was launched in November 2011 and the channel has the 
potential to become a strong competitor for regional and international news. 

Web Analytics 
VOA Weekly  
Visitors 2,000 

Weekly Visits  3,500 

RFE/RL  

Weekly Visitors  19,200† 

Weekly Visits  52,500† 

† Numbers reflect RFE/RL Balkans 
service totals which include 
Albanian, Bosnian, Macedonian, 
Montenegrin and Serbian.  

 

 Sam. 
VOA  

Weekly 
Aud. 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Sex % % % 

Male 48 53 55 

Female 52 47 45 

Age    

15-24 19 11 11 

25-34 17 14 12 

35-44 17 19 19 

45-54 16 20 17 

55-64 14 18 21 

65+ 17 18 21 

Top Ten  
Sources of News 

1. FTV 
2. BHT 
3. OBM 
4. RTRS 
5. Nova TV 
6. TUBM 
7. Dhevni Avaz 
8. Pink BH 
9. MTV Hayat 
10. ATV Banga Luka 

31



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A     (Using Data from Burma, January 2011) 
 

Language of Broadcast: Burmese 

Content: 24.5 hrs. of original and 31.5 hrs. of repeat radio programming 
per week; 3 hrs. of original and 4 hrs. of repeat TV programming per 
week; Internet 
Distribution: 1 TV affiliate, Satellite TV, 2 affiliate FM stations in 
Thailand, 1 MW, 5 IBB SW frequencies, Satellite audio and TV on AsiaSat. 

Radio: The Service’s programming is available on one MW, 5 IBB SW 
frequencies, 2 affiliate stations on the Thai border, as well as satellite 
audio. 
TV: VOA Burmese programming is available on IBB satellites (AsiaSat 3  
and IOR) and a local affiliate in southern Thailand near the border. Affiliate 
Sangkhalaburi Cable puts the entire package of VOA TV programming, 
including VOA English and other languages, on 24/7 to local households. 
New Media: The Service maintains a website and the VOA Burmese 
Blog, is available on YouTube, Twitter, Facebook and sends out an  
e-mail newsletter to more than 5000 subscribers. A mobile site is 
available for smartphone users. 

Staff: 13   Budget: $2,205,000 

Established: 1943 to 1945; 1951 to present 
 

Language of Broadcast: 
Burmese, Chin, Kachin, Karen, 
Karenni, Mon, Rakine, Shan 
Content: 14 hrs. of original  
and 14 hrs. of repeat radio 
programming per week;   
2.5 original and 1 hr. repeat 
television per week; Internet 
Distribution: Satellite TV;  
1-3 IBB SW frequencies; satellite 
rebroadcasting; 4 FM guerilla 
stations operating clandestinely 
inside Burma; Satellite audio 
Radio: The Service broadcasts 2 
hours of original news programs 
daily and 2 hours of repeat. 
Video: The Service produces a 
30 minute daily television 
newscast, 5 days per week with 
repeats on the weekends. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFA 

Radio 94 97 

TV 94 na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)*** 

 VOA RFA 

Current Events 91 91 

U.S. Culture (VOA) 
or Current Events in 
Burma (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.1 3.1 

TV 3.8 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

B
ur

m
es

e 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Due to differences in the sample areas and in weighting among recent surveys, trend data are not available. 
** Dates reflect sub-national surveys; trending not possible with sub-national surveys.  
***Understanding question not asked for reasons of political sensitivity.  

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio 25.7 23.6 28.4 

TV 1.5 na 1.5 

Internet 0.0 0.0 0.0 

Total 26.1 23.6 28.8 

Awareness (%) 

VOA RFA 

84 80 

Dec 
2005*

* 

Jun 
2007*

* 

Aug 
2009 

Jan 
2011 

VOA All 
Media 21.9 26.1 

RFA All Media 19.4 23.6 

BBC Radio 22.9 26.3 

0 

5 

10 

15 

20 

25 

30 

Radio TV Internet 

VOA 9.1 0.5 0.0 

RFA 8.4 0.00 

USIB 10.1 0.5 0.00 

0 
2 
4 
6 
8 

10 
12 
14 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

*
 

Data are from a January 2011  
survey of adults (15-64) in Burma. 

New Media: Includes a multimedia 
website, a mobile site, Facebook, 
YouTube, a blog, and an  
e-newsletter. 

Staff: 18 
Budget: $2,208,000 

Established: 1997 to present 

na 

Audience figures based on surveys 
conducted in politically repressive 
environments. Because individuals in  
these countries are discouraged or  
even prohibited by their governments  
from listening to U.S. international 
broadcasts, actual audience numbers  
may be higher than the ones cited here.

32



 

 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                    Ease of Distribution              Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFA 
Weekly 

Aud. 

Sex % % % 

Male 48 64 66 

Female 52 36 34 

Age    

15-24 29 23 23 

25-34 24 24 24 

35-44 22 23 24 

45-54 16 18 17 

55-64 10 12 12 

65+ na na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFA 
Weekly 

Aud. 

Education % % % 
None/Monastic/ 
Primary 43 39 38 

Middle 26 26 26 

High School 18 21 21 

Higher 14 14 15 

Ethnicity/Nationality 

Bamar 70 73 73 

Shan 6 5 4 

Karen 6 8 8 

Rakhine 4 4 5 

Other 14 10 10 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud. 

RFA 
Weekly 

Aud. 

Residence % % % 

Urban 31 25 26 
Semi-
urban 69 75 74 

Language 

Burmese 77 79 79 

Other 24 21 21 

Burmese Broadcasting 
Total Population of Burma: 54 million 

Top Ten  
Media Outlets 

1. Myanmar  
National Radio 

2. MRTV 
3. Myawaddy TV 
4. Myanmar Radio 

Padauk Myay 
5. BBC Radio 
6. VOA Radio 
7. RFA Radio 
8. Mandalay City FM 
9. Myanmar Radio 

FM 98.0 Yangon 
10. MRTV 4 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
HIGH RISK 

• In the last year, Burma has undergone unprecedented changes 
culminating in the April 1, 2012 parliamentary by elections in 
which Aung San Suu Kyi and her NLD party won all but three 
available seats. 

• President Thein Sein and other reformists in the government 
have pledged that the country will not back-slide but continue to 
progress to a fully democratic state. However, hardliners in the 
government could impede progress if they feel the country is 
changing too quickly. 

• China, previously Burma’s greatest international backer, was 
dealt a blow when Burmese authorities stopped work on a major 
hydro-electric dam project funded by the Chinese. The dam was 
intended to supply China with power, but also presented serious 
environmental issues and was unpopular with local residents.  

• Additionally, the country faces numerous challenges from ethnic 
fighting and Chinese pressure to extreme poverty and corruption. 

• Western governments have welcomed changes, major figures 
including Hillary Clinton have visited the country and the World 
Bank has announced it will open an office in Burma. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 100.00 (169/179) 

• Burma’s Ministry of Information is drafting a new media law to present to the 
Parliament this session which is expected to increase the ability to exercise 
freedom of expression. The draft law includes plans for a “Press Counsel” 
which could prove a hindrance to free media if it is placed under the control of 
the government. 

• In the meantime, the government's Press Scrutiny and Registration Division 
continues to censor print news media, and all broadcast media remain under 
the control of the government or cronies close to the government. 

• The Internet is not restricted or censored in any way, but speed and expense 
limit its effectiveness and penetration. This is an area that could see substantial 
growth if the government allows the sector to develop as a free market. 

• Exile and international media are now being granted access to the country and 
a number are opening offices. 

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 41,400  

Weekly  
Visits  137,300 

RFA 

Weekly  
Visitors 39,300 

Weekly  
Visits  89,200 

 

  

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

54% 

6% 

51% 47% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

6% 9% 1% 1% 

Cell Phone 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

55% 
61% 

42% 46% 34% 
58% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

2% 1% 1% 1% 

Internet 

na

< 

33



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Guangdong Prov., March 2011) 

Language of Broadcast: Cantonese 
Content: 14hrs. of original radio programming per week; 
0.2 hrs. of original and 0.25 hrs. or repeat TV programming 
per week; Internet 
Distribution: 1affiliate (TV); 1 IBB MW and 2 SW freqs. 
TV: VOA Cantonese's program, American Report, is carried on ATV 
Hong Kong and AsiaSat3 for 5 minutes a week.  ATV is one of two 
terrestrial broadcasters in Hong Kong and is available via satellite in 
parts of southern China. 
Radio:  VOA Cantonese has two radio affiliates in Hong Kong and 
two in Australia. 
Web:  The Service has a website with audio, video and podcasts; a 
mobile site; and is available on Facebook, Twitter and has a 
YouTube page. 
Staff: 7 

Budget: $986,000 
Established: 1941 to 1945; 1949 to 1963;  
1987 to present 
 

Language of Broadcast: 
Cantonese 

Content: RFA broadcasts 7 hrs. of 
original and 7 hrs. of repeat radio 
programming per week; Internet 
Distribution: 1-3 IBB SW 
frequencies; Satellite rebroadcasting  
Radio: The Service broadcasts 1 hour of 
original program and 1 hour of repeat 
daily. 

Video: The Service website features 
photos and video footage from inside the 
target area on a daily basis. 

New Media: The Service has web and 
mobile sites.  It pioneered the use of 
Skype for call-in shows.  It has Facebook, 
Twitter and YouTube pages.  Newsletters 
are sent on a daily basis. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA) or 
Current Events in 
Guangdong (RFA) 

na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.1 3.4 

TV 3.4 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

C
an

to
ne

se
 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of VOA and RFA weekly viewers and listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio 0.0 0.6 0.6 

TV 0.3 na 0.3 

Internet 0.1 0.1 0.2 

Total 0.3 0.7 1.1 

Awareness (%) 

VOA RFA 

7 4 

Mar 2011 

VOA Radio + 
TV 0.3 

RFA 0.7 

0.0 

1.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.00 0.20 0.07 

RFA 0.40 0.00 0.07 

USIB 0.40 0.20 0.1 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a March 2011 survey of adults 
(15+) in Guangdong Province, China. 

Staff: 6 

Budget: $963,000 
Established: 1998 to present 
 

34



 

  
A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

      Stability            Political Freedom               Press Freedom               Ease of Distribution       Competition 

 Sam.* 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Sex % % % 
Male 49 na na 
Female 51 na na 
Age    
15-24  na na 
25-34 24 na na 
35-44 25 na na 
45-54 23 na na 
55-64 20 na na 
65+ 6 na na 

 Sam.* 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Education % % % 
Primary or less 16 na na 
Jr. School 25 na na 
High School 32 na na 
Vocational 19   
Coll./Univ. 8 na na 
Ethnicity/Nationality 
Han 99 na na 
Other <1 na na 

 Sam.* 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA  
Weekly  
Aud.* 

Residence % % % 
Urban 54 na na 
Semi-urban 11 na na 
Rural 35 na na 
Language 
Mandarin 40 na na 
Cantonese 11 na na 
Other 48 na na 

Cantonese Broadcasting 
Total Population of Guangdong: 104 million 

 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Access 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

98% 

9% 

80% 97% 96% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

97% 91% 

50% 
20% 

Cell Phone 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE (China) 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
MODERATE RISK (China) 

• The southern Chinese provinces of Guangdong and Guangxi where most Cantonese 
speakers reside are relatively affluent provinces where many of China’s major 
manufacturing and trading firms are based. Bordering Hong Kong, Guangdong has a 
population of 110 million and a GDP of $689 billion, outstripping Saudia Arabia, Poland, 
South Africa and Argentina in both. 

• With a huge internal migrant population, overcrowding in major cities and massive job 
creation requirements, internal stability is the Chinese government’s primary political 
concern. China routinely subjugates human rights and legal protections under the banner 
of social stability. 

• Social dislocations resulting first from rapid growth and, more recently, from factory 
closings and layoffs, have made Cantonese-speaking areas the center of a large number 
of high-profile civil actions, including the recent land dispute in rebel village Wukan. 

• The average standard of living has increased markedly since the late 1970’s and studies 
including the 2011 BBG survey indicate most Cantonese are satisfied with the state and 
direction on Chinese society. However, environmental pollution and public health are 
areas where Cantonese express significant dissatisfaction. 

• Citizens of Cantonese-speaking Hong Kong enjoy considerably better political rights and 
civil liberties than do citizens of mainland China. In its report 2010 Freedom House 
classified Hong Kong as “Partly Free.” 

M E D I A  U S E **  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM  
Use 

Weekly 
MW   
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

26% 28% 20% 
3% 1% 

19% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

65% 50% 
64% 

55% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. CCTV1 
2. Local TV 
3. Provincial TV 
4. CCTV News 
5. HK/Taiwan/Macau TV 
6. TencentQQnews.com 
7. Baidu.com 
8. Sina.com 
9. CCTV5 
10. People's Daily 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE (China) 

• Reporters Without Borders Index (2011): 136.00  
(174/179) 

• Cantonese-speaking areas of China are at the forefront of 
China’s rapidly changing media environment. In the BBG’s 
2011 survey, 64% of Guangdong’s adults used the Web 
weekly and half of the total population access the internet 
by mobile phone. 

• CCTV continues to be the top news source in Guangdong, 
but Hong Kong stations also have considerable 
penetrations and are valued sources of information. Satellite 
dish ownership in Guangdong is 9 percent and, as 
elsewhere in China, roughly 90 percent of satellite owners 
live in rural areas. 

• Nearly 24 million Guangdong residents use microblogs 
regularly. As elsewhere in China, Facebook and Twitter are 
blocked, but domestic sites such as Sina Weibo and QQ 
provide forums for discourse on sensitive issues. 

• Mobile internet access is not merely an urban phenomenon: 
3G mobile networks have allowed the internet to penetrate 
into rural China even faster than the expansion of internet 
infrastructure into those areas. 

Web Analytics 
VOA  
Wkly. Visitors   1,200 

Wkly.  Visits          1,900 

RFA 
Wkly. Visitors  3,500 

Wkly. Visits  4,600 

35



 

Weekly Reach by Media (%) 

 Rwanda Burundi 

Radio 25.8 11.9 

TV na na 

Internet .1 0 

Total 25.8 11.9 

Awareness (%) 

Rwanda Burundi 

79 40 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A   (Using Data from Burundi March, 2010 & Rwanda November, 2010) 
 
 

Language of Broadcast: Kinyarwanda & Kirundi 

Content: 7 hrs. of original radio programming per week; Internet 

Distribution: 3 affiliates (3 FM), 3 SW frequencies, 1 IBB FM in Kigali  
Radio: In addition to its shortwave broadcasts, VOA's Central Africa Service 
programs are simulcast on the VOA 24-hour FM frequency in Kigali, Rwanda.  
All programs, broadcast in Kirundi and Kinyarwanda, are also simulcast on FM by 
VOA affiliate stations in Burundi and Rwanda, and they are on medium wave on 
Radio Free Africa located in Mwanza, Tanzania. 

New Media: The service has a website, an email newsletter and is on Facebook, 
YouTube and Twitter. 

Staff: 9 

Budget: $1,116,000 

Established: 1996 to present 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that found broadcasts 
credible (%) 

 Rwanda Burundi 
Radio 90 80 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 Rwanda Burundi 
Current 
Events 85 79 
U.S. 
Culture 64 36 
U.S. 
Policies 67 46 

Combined Scores from  
audience panel 

 Rwanda Burundi 
Radio 3.3 3.3 
TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Jun 
04 

Sep 
05 

Nov 
06 

Jun 
07 

Oct 
08 

Mar 
10 

Nov 
10 

VOA-Rwa 77.2 57.2 70.2 25.8 

BBC-Rwa 88.2 66.2 80.1 54.5 

VOA-Brd 17.9 20.8 11.9 

BBC-Brd 20.6 26.7 23.3 

0.0 
10.0 
20.0 
30.0 
40.0 
50.0 
60.0 
70.0 
80.0 
90.0 

100.0 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

C
en

tr
al

 A
fr

ic
a 

Radio Internet 

Rwanda 1.600 0.006 

Burundi 0.500 0.000 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

 

Data are from a March 2010 nationwide survey of 
adults (15+) in Burundi and an November, 2010 

nationwide survey of adults (15+) in Rwanda.  

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

36



 

  

M E D I A  U S E      Rwanda                   Burundi 

    Stability        Political Freedom           Press Freedom         Ease of Distribution             Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

 Rwd. 
Sam. 

Rwd. 
Wkly.  
Aud. 

Bur. 
Sam. 

Bur. 
Wkly.  
Aud. 

Sex % % % % 

Male 48 67 49 73 

Female 52 33 51 27 

Age     

15-24 26 26 30 17 

25-34 30 34 28 33 

35-44 17 18 20 34 

45-54 12 11 12 12 

55-64 8 7 6 4 

65+ 7 3 5 1 

Kinyarwanda & Kirundi Broadcasting 
Total Population of Burundi 10.2 M and Rwanda 10.9 M 

 

Top Ten Sources 
of News (Burundi) 

1. RTN Burundi 
2. Bonesha FM 
3. Radio Public 

Africaine 
4. Radio Isanganiro 
5. BBC 
6. RTNB 
7. Radio Kwizera 
8. Radio Ava Maria 
9. VOA 
10. Radio BINUB 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): 

Rwanda—NOT FREE; Burundi—PARTLY FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010): Rwanda–
MODERATE RISK; Burundi—HIGH RISK 

• In 2011, as in the past number of years, Rwanda failed to make 
much political progress in terms of democratization and judicial 
reforms. While several laws were drafted to advance political 
freedom, arrests of opposition party figures and government 
critics belied true reforms. Local elections in the spring of 2011 
mainly saw the ruling RPF’s candidates win seats. 

• The political situation in Burundi has not stabilized in 2011. There 
were multiple fatal clashes between members of the dominant 
CNDD-FDD and opposition groups—many of whom had fled to 
neighboring countries following the 2010 elections which they 
boycotted. In reaction to a particular violent incident in September 
2011 the government ordered a month-long media blackout and 
further restricted civil society activities. 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TVUse 

Weekly 
TV Use 

for News 

11% 1% 
<1% 

24% 19% 
10% 

1% 
1% 

11% 10% 

TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM 
Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 
Use 
for 

News 

82% 
87% 

82% 

8% 
11% 

87% 83% 
72% 71% 

3% 
9% 

72% 

Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet  
Use for 
News 

2% 1% 
3% 3% 

1% 1% 2% 1% 

Internet 

 Rwd. 
Sam. 

Rwd. 
Wkly.  
Aud. 

Bur.
Sam. 

Bur. 
Wkly.  
Aud. 

Educ % % % % 

None 25 13 16 3 

Primary 62 65 39 20 

Sec. 11 17 33 47 

Higher 2 5 10 27 

Ethnicity/Nationality 

Burundian na na 98 96 

Other na na 2 4 

 Rwd. 
Sam. 

Rwanda 
Wkly.  
Aud. 

Bur.
Sam. 

Burundi 
Wkly.  
Aud. 

Residence % % % % 

Urban 12 12 12 21 

Semi-urb. na na 7 13 

Rural 88 88 81 66 

Language Spoken at Home 

Kinyar. 100 100 <1 0 

Kirundi 0 0 97 96 

Swahili 0 0 1 2 

Other na na 2 2 

Top Ten Sources 
of News (Rwanda) 

1. Radio Rwanda 
2. BBC 
3. Radio Salus 
4. TV Rwanda 
5. Radio Maria 
6. VOA 
7. Community Radio 

Butare 
8. Radio Izuba 
9. Community Radio 

Gisenyi 
10. Imvaho Nshya 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): Rwanda—NOT 

FREE; Burundi—NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): Rwanda—81.00 
(156/179); Burundi—57.75 (130/179) 

• Rwanda’s media environment was ranked the third least free in Africa in 
October 2010, after pressure on media outlets increased surrounding the 
August 2010 national elections. This challenging environment makes 
international broadcasters’ work all the more difficult and important. 

• Despite improving economic conditions, access to television and Internet 
remain low—only 11 percent of adults have a TV at home; only 7 percent 
have ever gone online. Opportunities for international broadcasters to reach 
audiences via these platforms are very limited. 

• Mobile phones have become more viable as a means of reaching Rwandans;
slightly more than half of adults have access to a phone at home. However,
most transmission of news via mobile phone happens between friends and 
family, rather than between news organizations and audience members. 

Own Cell Weekly Use 
SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

SMS Use 
for News 

54% 

26% 

3% 

19% 
32% 

25% 

1% 

16% 

Cell Phone 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 2,500 

Weekly  
Visits 7,000 

 
 

< 

37



 

 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Haiti, January 2011) 

Language of Broadcast: Creole 

Content: 14.5 hrs. of original radio programming per week; Internet 

Distribution: 13 affiliates (13 FM) 

VOA Creole broadcasts to Haiti via 13 local FM affiliate stations throughout the 
country. The Service also delivers news and information on its website, on social 
media platforms Twitter, Facebook, and You Tube, as well as via SMS through a local 
mobile provider. The Service provides training for Haitian journalists and has a citizen 
journalist program. 

Staff: 8 

Budget: $1,674,000 

Established: 1987 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio 97 

TV na 

 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA  

Current Events 91 

U.S. Culture 62 

U.S. Policies 59 
Current Events 
in Haiti 94 

 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.7 

TV na 

  

C
re

d
ib

il
it

y 

C
re

ol
e 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach (%) by Media 

 VOA 

Radio 62.1 

TV na 

Internet 5.7 

Total 62.6 

Awareness (%) 

VOA 

93 

Jun 2009 Jan 2011 

VOA  49.9 62.6 

RFI*** 3.1 0.4 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

50.0 

60.0 

70.0 

80.0 

90.0 

100.0 

Radio Internet 

VOA 2.7 0.30 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
*
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

*
*

 

*Audience size estimates are based on 2003 Haitian  
census 2011 projections put the 18+ population are 29% higher. 
** Due to differences in sample coverage between the June 2009  
nationwide survey and previous urban-only surveys conducted in  
Haiti, it is not possible to show trend data from earlier surveys. 
*** RFI’s Creole content in 2011 was available online only. 

Data are from a January 2011 survey of adults (15-64) in Haiti.The 
national sample is representative of the population 18 years of age and 

older living in Ouest, Grand Anse, Nippes, Sud Est, Sud, Artibonite, 
Centre, Nord, Nord Est and Nord Ouest. An additional sample was drawn 

of the camps located in the metropolitan areas of Haiti. 

38



 

 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                    Ease of Distribution  Competition 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

Sex % % 

Male 47 49 

Female 53 51 

Age   

15-24 18 15 

25-34 36 36 

35-44 24 26 

45-54 16 17 

55-64 5 5 

65+ 2 2 

 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

Education % % 

None 6 4 

Primary 23 25 

Secondary 53 50 

Technical 13 17 

Higher 4 4 

Ethnicity/Nationality 

Haitian 100 100 

 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban 46 45 

Rural 54 55 

Language 

Creole 99 99 

French 1 1 

 

Creole Broadcasting 
Total Population of Haiti: 10.1 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

67% 

1% 
9% 

64% 58% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

98% 85% 

2% 

73% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

11. Radio Tele Ginen 
12. Radio Lumiere 
13. Radio Vision 2000 
14. VOA 
15. Radio Nationale 

d'Haiti 
16. Radio Metropole 
17. TV Nationale d'Haiti 
18. RFI Haiti relais FM 
19. TNH 
20. Radio Maxima 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE  

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
VERY HIGH RISK 

• The extreme weakness of Haiti's governing institutions has kept the 
political environment unstable. Violent protest and the difficulty of 
establishing a new government have been the main threats to 
progress rebuilding the country. Reconstruction activities—which 
have been on hold since late 2010 because of election campaigns—
have restarted only gradually and will not pick up in earnest until a 
new prime minister and cabinet are approved by parliament. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 15.67 (52/179) 

• Mobile phones have become an essential communication tool in Haiti.
Almost every adult in Haiti has a mobile phone in their household
(98 percent) and 97 percent own a personal phone. Before the quake,
90 percent of households had a mobile phone. Mobile ownership has
increased; landline ownership has significantly decreased. Less than
1 percent of respondents now have a working landline; 3 percent of
respondents had a landline before the earthquake. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM  
Use 

Weekly 
MW  
Use 

Weekly 
SW  
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

98% 97% 96% 

17% 
1% 

94% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

6% 2% 
24% 

10% 

Internet 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors    1,200 

Weekly  
Visits 4,100 

 

 

Top Ten  
Sources of News 

1. Radio Tele Ginen 
2. VOA 
3. Radio Luminere 
4. Radio Vision 2000 
5. Tele Ginen 
6. TV National d’Haiti 
7. Tele Caraibes 
8. Radio Nationale 

d’Haiti 
9. Radio Metropole 
10. Le Nouvelliste 

39



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Afghanistan, July 2011) 

Language of Broadcast: Dari 

Content: 42 hrs. of original radio prog. per week; 
3 hrs. of original TV prog. per week; Internet 

Distribution: 1 affiliate (1 TV), 1 IBB MW, 8 IBB 
FMs, 2 or 3 IBB SW frequencies 
VOA delivers radio programming, seven days per week, 
on FM, AM, and IBB shortwave. The FM is broadcast to 
Kabul, Herat, Kandahar, Mazar-e-Sharif, Jalalabad, Khost, 
Gardaiz, and Kunar. IBB shortwave is heard in 
Afghanistan, Pakistan, Iran, Tajikistan and Uzbekistan. 
VOA’s Afghan news program, TV Ashna, is televised live 
throughout Afghanistan on RTA, Afghanistan's state-
owned television network. The first half hour is in Dari; 
the second in Pashto. On Fridays, RTA also airs “Karwan,” 
a 30 minute program targeted at youth. 
Staff: 21 
Budget:  $2,953,500 

Established: 1980 to present 

Language of Broadcast: Dari 

Content: 42 hrs. of original radio 
programming per week; Internet 

Distribution: Delivery includes 1 
national MW, 8 IBB FM transmitters, 
multiple SW frequencies, HotBird, 
AsiaSat, Yamal and Internet with 
streaming audio (Dari site plus  
Pashto site). 

Staff: 26†  

Budget:  $5,030,000† 

Established: 1985-1993;  
2002 to present 
† Totals for Radio Free Afghanistan including 
both Dari and Pashto broadcasts. 

Percentage of surveyed  
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFE/RL 

Radio 87 85 

TV 95 na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 

Radio* RFE/RL 

Current Events 92 90 

U.S. Culture (VOA) or 
Current Events in 
Afghanistan (RFE/RL) 80 88 

U.S. Policies 65 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.4 2.8 

TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

D
ar

i Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Viewing in “Dari only” or “Dari and Pashto” 
**Understanding ratings for VOA TV are 95% for Current Events, 80% for U.S. Culture and 67% for U.S. Policies. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio 29.4 43.8 49.4 

TV 22.7* na 22.7* 

Internet 0.3 0.1 0.5 

Total 41.4 43.8 56.4 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

67 81 

Sep 
200

6 

Aug 
200

7 

Aug 
200

8 

Nov 
200

9 

Jul 
201

1 

VOA Radio & 
TV 31.0 32.4 18.9 32.2 41.4 

RFE/RL 
Radio 42.3 39.9 31.3 35.5 43.8 

BBC Radio 49.1 41.0 29.1 36.2 25.6 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

50.0 

60.0 

Radio TV* Internet 

VOA 5.3 4.1 0.05 

RFE/RL 7.9 0.0 0.02 

USIB 8.9 4.1 0.09 

0 
1 
2 
3 
4 
5 
6 
7 
8 
9 

10 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a July 2011 survey 
of adults (15+) in Afghanistan. 

40



 

  
Total Population of Afghanistan: 32.4 million 

C O N T E X T  

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                Ease of Distribution       Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Sex % % % 

Male 58 56 60 

Female 42 44 40 

Age    

15-24 31 33 31 

25-34 23 21 23 

35-44 22 23 21 

45-54 15 13 15 

55-64 7 8 8 

65+ 2 2 3 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Education % % % 
Illiterate/  
No Formal 61 53 56 

Elem./Inter. 18 21 18 

Secondary 17 21 20 

Coll./Univ. 3 5 6 

Ethnicity/Nationality 

Pashtun 42 30 32 

Tajik 36 43 43 

Uzbek 9 11 10 

Other 14 16 15 

Dari Broadcasting 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

49% 

18% 

2% 

50% 51% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

64% 

28% 
2% 

7% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. RFE/RL Radio 
(any language) 

2. Radio Afghanistan 
3. VOA Radio/TV 

(any language) 
4. TV Afghanistan 
5. Tolo TV 
6. Ariana TV 
7. BBC Radio  

(any language) 
8. Radio Ariana 
9. Radio Arman 
10. Lemar TV 

Top Ten  
Sources of News 

1. Tolo TV 
2. RFE/RL 
3. TV Afghanistan 
4. VOA 
5. BBC 
6. Ariana TV 
7. Radio Afghanistan 
8. Radio Arman 
9. Lemar TV 
10. Ariana Radio 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
VERY HIGH RISK  

• In 2011, the legitimacy of the government led by the president, 
Hamid Karzai, remained compromised  as a result of the flawed 
nature of the electoral process in both the 2009 presidential poll and 
the 2010 parliamentary elections.  The president has been even less 
effective in his second term than he was in his first.  The judicial 
system is also in a weak state. 

• The security outlook is highly unsettled, attacks by elements linked to 
the Taliban remain frequent.  In 2011, a series of high-profile 
assassinations further weakened the government and have raised 
doubts that the country could manage itself once the coalition troops 
transferred security over to the Afghan police and military.  The 
government’s credibility is further diminished because of the 
corruption in the ranks, violence against women and prisoners, and 
the large number of civilian casualties.   

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 74.00 (150/179) 
• Although Afghan media continued to grow and diversify in 2011, access to

media outlets differs rather radically among ethno-linguistic groups.  Those
in Afghanistan who speak Dari at home, for example, are more likely to use
TV for news every day than are Pashto speakers, who are more likely to
listen to radio for news.   

• Journalist have continually faced difficulty with government interference,
threats, arrests and harassment by politicians and those in power.  Kabul
displays a relatively higher media freedom and diversity than anywhere else
in the country.  There are currently dozens of independent and private radio
and several private television stations in the country.   

• Internet and mobile telephone use has increased rapidly, providing news
and information to particularly urban residents.  The Taliban has picked up 
their effort to damage telecommunications and transmission infrastructure 
to curb this trend.   

• In September 2011, an Afghan journalist reporting for the BBC was killed
by NATO forces during a fight against insurgents.  He was mistaken for a
suicide bomber. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

82% 74% 
60% 

45% 36% 

77% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

11% 

2% 3% 
2% 

Internet 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors   5,600 
Weekly  
Visits 14,400 
RFE/RL  
Weekly  
Visitors  5,900 
Weekly  
Visits  21,100 
 

 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Residence % % % 

Urban 78 66 76 

Rural 22 34 24 

Language 

Dari 48 60 59 

Pashto 39 26 29 

Uzbek 9 12 10 

Other 3 2 2 

41



 

P R O F I L E  

Language of Broadcast: English 

Content: 14 hrs. of original radio programming per week; Internet 

Distribution: 97 affiliates (57 Radio, 40 TV); radio is streamed on the Internet, downloadable on 
podcast, and broadcast on SW, MW, and relayed via satellite and affiliates. 

Radio: Produces regionalized and international news programming targeted to Asia.  Daybreak Asia 
(morning) and Crossroads Asia (evening) deliver targeted news and information; International Edition 
contains world news. Reporters’ Notebook provides a platform for discussion of the week’s top news by 
VOA English language correspondents. 

TV: Production of video content for web delivery. 

New Media: Produces written, audio and video content for the Asia page of the English   
website.  Provides podcasts of radio programming available through the English web page and 
iTunes. Includes articles, photos, video, audio, and other multimedia forms such as flash. Platforms 
include voanews.com, Facebook, Twitter, Tumblr, Storify, mobile and limited SMS. Asia is the source of 
more than one million foreign visitors to the English website each month, more than any other region.  

Staff: 96†  |  Budget: $14,138,000† 

Established: 1942 to present

E
ng

lis
h 

 
  

Language of Broadcast: English 

Content: 10.5 hrs. of original radio programming per week;   
0.5 hrs. of original TV programming per week; Internet 

Distribution: 20 affiliates (18 Radio, 2 TV) Radio on IBB FMs in Iraq and Kuwait, SW and 
ArabSat 

Radio: The English Division recently began regionalizing programming to the Middle East; Middle 
East Monitor (evening) delivers targeted news and information; International Edition contains world 
news. Also, current affairs programming which includes Press Conference, USA features 
interviews about critical issues; Encounter, panel discussion, and Issues in the News, 
correspondents' discussion. 

TV: On the Line is an interview program dealing with current events. 

Digital distribution: Includes articles, photos, video, audio, and other multimedia forms such as 
flash. Platforms include voanews.com, Facebook, Twitter, mobile and limited SMS. The English 
website has the largest audience of any of VOA's services. 

Staff: Please see English to Asia 

Budget: Please see English to Asia 

Established: 1942 to present 

 

 
 

English to Asia 

English to Middle East 

Learning English 
Language of Broadcast: English 

Content:  

Radio: 10 hours of original programming per week including multiple 10-minute newscasts; 
feature programming includes health, American life, science/technology and US history; Internet. 
Audio programs are also posted online with MP3s, podcasts and transcripts for reading and 
listening comprehension. 

TV: Five 4-minute modules per week for English learning; subjects include development, education 
and agriculture. 

New Media: Includes articles, photos, video, audio, and other multimedia forms. Platforms include 
websites, Facebook, Twitter, YouTube, a weekly newsletter, and a mobile site. "The Classroom" is 
an interactive e-learning site that includes live ESL teaching on Facebook, using VOA stories as the 
basis for teaching language and grammar. 

Partners: Companies in many countries use Special English materials to produce and sell as their 
own English-teaching products. 

Distribution: Radio (27 affiliates; SW and MW); TV (on satellite to affiliates) 

Staff: Please see English to Asia 

Budget: Please see English to Asia 

Established: 1942 to present 

42



 

  
 

Country Population 
Radio  

Audience Size 
Radio  

Weekly Reach % 
TV  

Audience Size 

TV  
Weekly 

Reach % 
USIB Internet 
Audience Size 

USIB Internet 
Weekly 

Reach % 

China 1,345,900,000 1,078,434 0.1 na na na na 

Ghana* 25,000,000 834,480 5.7 556,320 3.8 43,920 0.3 

Indonesia 238,200,000 310,158 0.2 na na 155,079 0.1 

Nigeria* 162,300,000 3,609,240 4.0 1,443,696 1.6 270,693 0.3 

Qatar 1,700,000 44,352 6.4 na na na na 

Russia 142,800,000 361,845 0.3 na na 964,920 0.8 

English Broadcasting 

• Most of VOA's Worldwide English programing is consumed in Africa with Nigeria, Ghana, Tanzania, 
Kenya and Uganda rounding out the top five countries with largest audiences.  Outside of Africa, 
the largest audiences are in Russia (1.2 million), China (1.1 million) and Qatar (0.7 million). 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 703,500† 

Weekly  
Visits      999,900† 

†Worldwide English totals.  
 

English Current Affairs 
Language of Broadcast: English 

Content: 6 hours of original radio programming per week; 0.5 hours of original TV 
programming per week; Internet 

Distribution: Affiliates, satellite, and IBB SW 

VOA’s English Current Affairs Hub delivers news and analysis of critical international issues to 
worldwide audiences. Current Affairs helps fulfill the VOA Charter in presenting “responsible 
discussions and opinion” on the policies of the United States. In addition to news-driven discussion 
of world events, Current Affairs presents programs on American culture, ideas and institutions. 

Radio: VOA’s English Current Affairs Hub broadcasts six 30-minute programs each weekend. In 
addition to the radio simulcast of the TV program On the Line,  there is the point-counterpoint 
debate program Encounter,  the one-on-one newsmaker interview program Press Conference, USA 
and a round-table round-up and discussion of the week’s news featuring noted Washington 
journalists, Issues in the News.  Science World brings together original VOA reporting on science, 
technology, health and the environment. Topics in American life and culture are the focus of the 
radio magazine American Café. 

TV: Current Affairs produces On the Line, a weekly 30-minute international affairs panel discussion 
program providing in-depth analysis and debate. 

New Media: In addition to broadcasting, English Current Affairs delivers all of its video and audio 
programming via the Internet. Some radio programming is also produced in video format for 
webcasting. Science World also features a popular blog that engages the audience. 

 

Audience Size & Weekly Reach 

 

• Research consistently demonstrates that many people who say they know English as a second language actually have difficulty 
understanding normal radio or television broadcasts in the language, and are therfore good targets for VOA's Learning English programs.  
These programs are expecially valuable for the millions of people around the world who want to learn American English.  Large potential 
audiences are most likely found in South and East Asia, as well as parts of Africa. 

 

43



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Ghana, Oct ‘10 and Nigeria, Dec ‘10) 

Language of Broadcast: English 

Content: 74.5 hrs. of original radio programming per week; 3.5 hrs. of original TV 
programming per week; Internet 
Distribution: 110 affiliates (88 Radio, 22 TV); 6 IBB FM, 5 MW frequencies, and IBB SW 

Radio: Produces 14 radio shows, for a total of 74.5 hours of original news and information 
programming each week targeted to Africa, including the new “South Sudan In Focus” funded by  
a State Department grant. “VOA Express” allows affiliates to take short pieces of radio content from 
the web, and soon “VOA Direct” will accommodate TV, text and picture content as well. It is also 
responsible in part for VOA’s 24/7 Hourly English Newscast, used throughout the organization on 
radio and the Internet.  

TV: Two Africa-targeted shows, totaling 3.5 hours of original programming per week, including  
In Focus, a 30-minute weekday news magazine show, and Straight Talk Africa, a weekly call-in 
program featuring prominent African guests.    

New Media: Manages the VOAafrica.com webpage on VOAnews.com, dedicated to news, features 
and information from and about the continent of Africa. It regularly runs special interactive, multi-media 
coverage of elections, special health reporting and feature series. Launching four show-related 
Facebook pages, the service regularly posts video clips on YouTube, opens comment sections on 
stories that generate lively debate and maintains blogs on youth issues, African music, and sports. Web 
traffic has increased over 100% in the past year. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that found 
broadcasts credible (%) 

 
VOA 

Ghana 
VOA 

Nigeria 

Radio 99 92 

TV 95 94 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased “A Great 
Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 

Ghana 
Radio** 

VOA  
Nigeria 
Radio** 

Current Events 96 83 

U.S. Culture 91 75 

U.S. Policies 86 68 

Combined Scores from 
audience panel 

    VOA  

Radio 3.3 

TV 3.3 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*USIB audience estimate is based on data from Burundi, Ethiopia, Ghana, Guinea, Kenya, Niger, Nigeria, Rwanda, Somalia (Mogadishu only), Tanzania, 
Uganda and Zambia, Zimbabwe. 
**In Ghana, understanding ratings for VOA English to Africa TV are: 89% for Current Events; 85% for U.S. Culture; and 79% for U.S. Policies. In Nigeria, 
understanding ratings for VOA English to Africa TV are: 94% for Current Events; 86% for U.S. Culture; and 89% for U.S. Policies. 
 

Weekly Reach (%) by Media 

 VOA Ghana VOA Nigeria 

Radio 5.7 4.0 

TV 3.8 1.6 

Internet 0.3 0.3 

Total 9.0 5.1 

Awareness (%) 

VOA Ghana VOA Nigeria 

27 57 

2005 2006 
Sep 
07 

Jun 
08 

Oct 
09 2010 

VOA Ghana 5.5 7.6 8.5 9.0 

VOA Nigeria 9.8 6.7 8.6 7.2 4.5 5.1 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio TV Internet 

VOA Ghana 0.8 0.6 0.04 

VOA Nigeria 3.6 1.4 0.3 

USIB* 7.6 5.3 0.5 

0 
1 
2 
3 
4 
5 
6 
7 
8 
9 

10 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

E
ng

lis
h 

to
 A

fr
ic

a 
 

Data are from an October 2010  
survey of adults (15+) In Ghana and  

a December 2010 survey of adults  
(15+) in Nigeria..  

Staff: 14   

Budget: $2,527,000   

Established: 1942 to present 
 

44



 

  

Web  
Analytics 
Weekly  
Visitors 703,500† 

Weekly  
Visits  999,990† 

†Worldwide English totals.  

 

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                Ease of Distribution        Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  ***

English to Africa Broadcasting 
Total Population of Ghana 25 million and Nigeria 162.3 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TVUse 

Weekly 
TV Use 

for News 

61% 

5% 3% 

70% 68% 66% 

8% 8% 

60% 60% 

TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

85% 89% 88% 

7% 6% 

87% 
94% 

86% 
79% 

48% 35% 

86% Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

11% 5% 9% 6% 
4% 2% 6% 5% 

Internet 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

SMS Use 
for News 

72% 

30% 

3% 

24% 

71% 

42% 

3% 

31% 

Cell Phone 

Ghana Top Ten  
Sources of News 

1. Ghana TV 
2. TV3 
3. Peace FM 104.3 
4. Metro TV 
5. Radio Savannah 
6. Adom FM 106.3 
7. TV Africa 
8. Fox FM 97.9 
9. Viasat 1 
10. Daily Graphic 

Nigeria Top Ten  
Sources of News 

1. NTA 
2. BBC 
3. VOA 
4. DW Radio 
5. FM Kano 
6. Rima FM  

Radio Sokoto 
7. Radio Jigawa 
8. AIT Lagos 
9. Freedom FM 
10. Osun Radio 

 

M E D I A  U S E  ***   Ghana                     Nigeria 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Ghana—FREE  

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
Ghana—HIGH RISK 

• Despite tensions between the ruling and opposition parties over 
corruption investigations, Ghana enjoyed relative political stability in 
2011. The country’s track record on human rights and good 
governance are held up as a model amidst its less stable West African 
neighbors. Political tensions may intensify as the December 2012 
elections approach. 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

Ghana—FREE; Nigeria—PARTLY FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): Ghana—11.00 (41/179) 

• Ghana’s media environment is considered one of the freest in Africa, with 
private newspapers, radio and TV stations competing freely with the  
state-sponsored Ghana Broadcasting Corporation. 

• Radio remains the most accessible and widely used media platform, though 
a majority of Ghanaians also watch TV at least weekly for news and 
information. 

 
VOA 

Ghana 
Sample 

VOA 
Ghana 
Wkly. 
Aud. 

VOA 
Nigeria 
Sample 

VOA 
Nigeria 
Wkly. 
Aud. 

Sex % % % % 

Male 48 56 49 69 

Female 52 44 51 31 

Age     

15-24 32 30 28 34 

25-34 28 27 28 34 

35-44 16 14 18 18 

45-54 11 16 14 9 

55-64 7 8 9 3 

65+ 6 6 2 2 

 
VOA 

Ghana 
Sample 

VOA 
Ghana 
Wkly. 
Aud. 

VOA 
Nigeria 
Sample 

VOA 
Nigeria 
Wkly. 
Aud. 

Education % % % % 

No Formal 14 4 41 13 

Primary 20 16 21 13 

Sec/Voc. 60 62 31 44 

Coll./Univ. 6 17 8 27 

Ethnicity/Nationality 

Twi 40 34 na na 

Ewe 14 18 na na 

Hausa 2 4 42 41 

Yoruba na na 21 9 

Other 44 44 37 50 

 
VOA 

Ghana 
Sample 

VOA 
Ghana 
Wkly.  
Aud. 

VOA 
Nigeria 
Sample 

VOA 
Nigeria 
Wkly. 
Aud. 

Residence % % % % 

Urban 44 62 41 57 
Semi-
urban na na 10 12 

Rural 56 38 49 31 

Language Spoken At Home 

Twi 44 38 na na 

Ewe 12 14 na na 

Hausa 2 4 49 49 

Yoruba na na 20 9 

English 2 4 6 10 

Other 40 40 25 32 

***Refer to the Hausa page for media use and context information for Nigeria.  

 45



 

 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from DRC, March 2011) 

 

Language of Broadcast: French to Africa 

Content: 23 hrs. of original radio programming per week; 1 hr. of original TV 
programming per week; Internet 

Distribution: 59 affiliates (FM and MW); 3-5 IBB SW frequencies; 3 IBB FMs,  
1 in Ouagadougou and 1 in Abidjan; two shared IBB FM, 1 in Djibouti and 1 in Kigali;  
and 12 TV affiliates. 

Radio: The bulk of the French to Africa audience is in DR Congo, where VOA's partner, 
RAGA-FM, is heard in almost all the major cities of the country.  In addition, VOA has 
affiliates in Dakar and Kaolack, Senegal; Yaounde and Douala, Cameroon; Bamako, Mali; 
Libreville, Gabon; Lome and Sokode, Togo; and Conakry, Guinea. 

TV: French to Africa has a co-production arrangement with Raga-TV in DR Congo, 
sending packages to affiliates in Gabon, Benin, Guinea, Niger, Cameroon/Douala, and the 
DRC. Similar arrangements are being made with affiliates in Burkina Faso, Cameroon and 
Togo.  These affiliates can also download French to Africa’s own packages, besides the 
service's weekly TV show Washington Forum. 

New Media: The Service has a website as well as active Facebook and Twitter accounts. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA in DRC 

Radio 97 

TV 100 

 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 Radio TV 
Current 
Events 95 na 
U.S. 
Culture 60 na 
U.S. 
Policies 67 na 

 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.4 

TV 3.4 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach (%) by Media 

 VOA in DRC 

Radio 15.5 

TV 6.8 

Internet 1.1 

Total 19.1 

Awareness (%) 

VOA in DRC 

64 

Mar 2011 

VOA 19.1 

RFI Radio 37.6 

BBC Radio 17.5 

0 
5 

10 
15 
20 
25 
30 
35 
40 
45 
50 

Radio TV Internet 

VOA 2.70 1.20 0.21 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a March 2011 survey of adults (15+) in 
urban areas of the Democratic Republic of Congo. Fr

en
ch

 to
 A

fri
ca

 

Staff: 18 

Budget: $2,190,000 

Established: 1960 to present 

46



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N *  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom               Press Freedom                     Ease of Distribution                Competition 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

 100% 4.5% 

Sex % % 

Male 49 66 

Female 51 34 

Age   

15-24 34 27 

25-34 34 34 

35-44 18 25 

45-54 8 9 

55-64 3 4 

65+ 2 1 
 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Education % % 

None/Primary 7 <1 

Secondary/Vocational 17 11 

High School 29 22 

Inc Higher 21 24 

Higher 24 41 

Ethnicity/Nationality 

Baluba 23 23 

Bakingo 19 21 

Other 58 56 
 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban 100 100 

Rural na na 

Language 

French 20 26 

Swahili 33 28 

Lingala 33 33 

Other 14 13 

 

French to Africa Broadcasting 
Total Pop. of Democratic Republic of Congo (DRC): 67.8 M  

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

78% 

11% 3% 

78% 77% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use  
for News 

83% 
56% 

4% 

38% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. Digital Congo 
2. TV RTNC1 
3. TV5 
4. RFI 
5. Radio Okapi 
6. BBC 
7. Mirador TV 
8. Antenne A 
9. Radio RTNC 
10. CCTV 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE  

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
VERY HIGH RISK 

• Presidential and legislative elections in the Democratic Republic of 
Congo (DRC) are scheduled for November 28th. In late June the 
president, Joseph Kabila, signed into law a bill that limits the 
presidential election to one round—the 2005 constitution required two 
rounds if no candidate secured more than 50% in the first round. This 
will greatly increase Mr. Kabila’s chances of re-election as he no longer 
needs over 50% of the vote to be returned to office. The new law also 
limits future presidents to one term of office only. The National 
Assembly passed the bill in mid-June, although opposition parties 
boycotted the vote in protest. In January a joint sitting of the National 
Assembly and Senate had approved constitutional amendments that 
made the new law possible. 

• The North and South Kivu provinces are distinct from the rest of DRC. 
These are areas where fighting between different military groups 
remains high, there is a higher concentration of refugees from 
neighboring countries and infrastructure is generally less developed 
than in the rest of the country. 

M E D I A  U S E  (Using Data from DRC March 2011) 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

87% 
64% 60% 

12% 18% 

59% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

19% 4% 
18% 14% 

Internet 

Top Ten Sources 
of News 

1. TV RTNC1 
2. Radio Okapi 
3. TV 5 
4. France 24 
5. Digital Congo 
6. RFI 
7. Radio RTNC 
8. Mirador TV 
9. Antenne A 
10. Canal France 

international 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 67.67 (145/179) 

• The media market in Kinshasa is more competitive than in other parts of 
DRC. In Kinshasa’s radio market, for example, there are 10 domestic radio 
stations with more than 10 percent reach, compared to only four domestic 
stations outside of Kinshasa. In addition, there are 15 domestic and 
international TV broadcasters with more than 10 percent reach in 
Kinshasa compared to four in other urban areas of the country. Weekly 
use of TV—including international TV—as well as weekly use of SMS, 
internet and newspapers for news in Kinshasa is higher than elsewhere, 
creating even more competition for international broadcasters. 

• The Kivu region’s media market is different from that of DRC in general. 
Although levels of radio ownership in Kivu (90 percent) are similar to 
those in the country as a whole (87 percent), the use of radio for news 
and information is considerably higher in Kivu (79 percent) compared to 
the country in general (59 percent). However, the use of international 
radio in Kivu is similar to its use across DRC, probably because of 
language barriers—international broadcasters predominantly broadcast in 
French. Ownership of television is significantly lower, as is the use of TV—
including international TV—for news and information. 

Google Analytics 
Weekly  
Visitors 3,200 

Weekly  
Visits 5,300 

47



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Georgia, March 2011) 

Language of Broadcast: Georgian 

Content: 7 hrs. of orig. and 7 hrs. of repeat radio 
prog. per week; 15 min. television per week; Internet 

Distribution: 2 affiliates (1 FM, 1 TV), 3 IBB SW 
frequencies and satellite. 

Radio: VOA's Georgian Service is heard on one 
affiliate, the Georgia Public Broadcasting, the country's 
third most powerful FM distribution facility.  

TV: The Service produces a 15-minute weekly 
television show titled Washington Today. It is aired in 
Georgia on Network 1 of Georgia Public Broadcaster. 

Web: The Service has a multimedia website, a mobile 
site, a Facebook fan page, Twitter and YouTube 
accounts, and sends an email newsletter.  

Staff: 6 

Budget:  $764,000 

Established: 1951 to present 

Language of Broadcast: Georgian and 
Russian to Georgia 
Content: 27 hrs. of original and 2 hrs. of repeat 
radio programming per week;  1.5 hours of original TV 
programming per week; Internet 
Distribution:  
Radio: RFE/RL delivery for Georgian includes 2 
national FM networks & 6 regional FM affiliates, 
HotBird and AsiaSat. Alt. delivery includes fortnightly 
publication and distribution of newspapers. 
New Media: The Service has a website, mobile site, 
Facebook & YouTube page and very active blog.  

TV: RFE/RL has 1 national TV affiliate carrying a 
weekly 60-minute program and 1 satellite channel 
broadcasting a weekly half-hour Russian-language 
program focused on the Caucasus.  

Delivery for Ekho Kavkaza in Russian includes 2 
national network & 2 regional FM affiliates, IBB 

Percentage of surveyed weekly 
audience that finds broadcasts 
credible (%)* 

 VOA 
RFE/RL 
Radio 

Radio 95 97 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 
VOA 

Radio 
RFE/RL 
Radio 

Current Events 75 68 

U.S. Society (VOA) 
or 
Current Events In 
Georgia (RFE/RL) 79 68 

U.S. Policies 64 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.4 3.6 

TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

G
eo

rg
ia

n 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of VOA and RFE/RL weekly radio and TV audiences in the survey 
are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio .9 2.1 2.5 

TV 0.5 1.4 1.8 

Internet 0.1 0.2 0.2 

Total 1.3 3.2 4.7 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

35 56 

Apr 
2006 

Feb 
2007 

Jul 
2009 

Mar 
2010 

Mar 
2011 

VOA Radio 
(VOA Radio & 

TV as of 2011) 
0.7 1.7 1.3 0.6 1.3 

RFE/RL Radio 
& TV 3.1 15.1 4.9 3.5 3.2 

0.0 
2.0 
4.0 
6.0 
8.0 

10.0 
12.0 
14.0 
16.0 
18.0 
20.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.03 0.02 0.004 

RFE/RL 0.08 0.05 0.008 

USIB 0.10 0.06 0.008 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

**
 

Data are from a March 2011 nationwide 
survey of adults (15+) in Georgia. 

provided SW, Internet with live audio 
streaming, mobile site and fortnightly 
publication and distribution of newspapers 
in refugee enclaves. 

Staff: 10 

Budget:  $2,042,000 

Established: 1953 to present 

48



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

           Stability               Political Freedom  Press Freedom              Ease of Distribution       Competition 

 Sample 
VOA 

Annual 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Sex % % % 

Male 46 55 53 

Female 54 45 47 

Age    

15-24 20 12 8 

25-34 18 23 17 

35-44 19 20 21 

45-54 14 16 14 

55-64 13 17 25 

65+ 17 12 15 

 Sample 
VOA 

Annual 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Education % % % 

Inc. Sec. 23 3 4 

Secondary 29 16 21 

Technical 22 16 12 

Higher 26 64 64 

Ethnicity/Nationality 

Georgian 86 99 97 

Azerbaijani 7 0 2 

Armenian 4 0 0 

Russian 1 1 0 

 Sample 
VOA 

Annual 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 

Aud. 

Residence % % % 

Urban 53 66 59 

Rural 47 31 41 

Language 

Georgian 88 98 95 

Russian 2 2 4 

Other 10 0 1 
 
*Samples of VOA weekly audiences in the survey are too 
small for meaningful analysis, hence use of annual 
audience above. 

Georgian Broadcasting 
Total Population of Georgia: 4.3 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

27% 19% 

98% 97% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

81% 

38% 

6% 
18% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. Imedi TV 
2. Rustavi 2 TV 
3. Georgian Public  

TV 1 
4. Ajara State TV 
5. Sakartevelo 
6. Mze 
7. NTV  
8. Georgian Public  

TV 2 
9. Radio Ar daidardo 
10. Radio Imedi 

 

Top Ten  
Sources of News 

1. Rustavi TV 2 
2. Imedi TV 
3. Georgian Public  

TV 1 
4. Dilis gazeti 
5. Adjara State TV 
6. Tavisupleva.org 
7. DW 
8. Google 
9. ORT-1 
10. Radio Ar daidardo 

Political Environment 
• Freedom House Political Freedom Index:  

PARTLY FREE in 2010 

• Economist Intelligence Unit Instability:  
HIGH RISK (6.3) in 2010 

• Georgia remains a very politicized society.  There are hundreds of 
different registered and unregistered political parties.  The political 
system, however does not represent society well.  In a recent poll, 
over 30 percent of the population supports the incumbent president, 
Mikhail Saakashvili, with 50 percent of the population undecided. 

• The parliament of Georgia is considering a new draft of the 
Constitution that would turn Georgia from presidential republic to a 
parliamentary one. Some see it an attempt by Saakashvili to 
safeguard a position of prime minister after his second presidential 
terms expires in 2013.  

• Georgian relations with Russia remain tense. Taken together,  
these factors indicate that the Georgian political situation remains 
less than stable. 

M E D I A  U S E  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM  
Use 

Weekly 
MW  
Use 

Weekly 
SW  
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

19% 21% 21% 

0 1% 
14% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

31% 29% 25% 24% 

Internet 

Web Analytics 
VOA  
Weekly Visitors    2,600 

Weekly Visits         4,300 

RFE/RL  
Weekly Visitors  7,200 

Weekly Visits    25,200 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 38.00  (104/179) 

• Although enjoying relative freedom compared to other countries in the FSU 
region, Georgian media outlets continue to be polarized and fragmented 
between opposition and the government, the quality of journalism in the 
country is low and media ownership rules are non-transparent. 

• In Abkhazia and South Ossetia RFE/RL’s Ekho Kavkaza’s programming in 
Russian show an increase in listenership.  In Abkhazia, weekly use of Ekho 
Kavkaza was 7.7 percent with 6.8 percent of adults listening to the radio 
programing each week and 1.4% visiting the website.  In South Ossetia the 
website and radio program are both popular with 1.1 percent of adults 
visiting the website and .5 percent listening to the radio programming.  
Overall use in South Ossetia is 1.5 percent weekly.  

• The use of Internet for news has overtaken use of conventional radio. 
Internet is now the third-most important weekly source of news and 
information for Georgian adults, following TV and friends and family; radio 
use has declined to sixth position. 

 

49



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A (Using Data from Aug.-Dec., 2005 [radio] & Oct.-Dec. 2005 [TV]) 
 

Language of Broadcast: Greek 
Content: 2.6 hrs. of original and 0.5 hrs. of repeat radio programming per week; 5 min. of original and 
5 min. of repeat TV programming per week; Internet 
Distribution: 3 affiliates (2 FM, 1TV) 
Radio: VOA Greek produces seven daily five-minute live news satellite programs (M-F) that are simulcast by 
Greece's top-rated news and information station, affiliate Radio SKAI (Sky) of Athens, and by Radio City International 
in Thessaloniki, Greece's second largest city. VOA news feeds are also carried by several of Radio SKAI's own 
affiliates as well as by a network of informal program partners from Canada to Australia through the Internet. 
TV:  The VOA Greek Service's news program, Reportaz Apo Washington (Washington Report), is broadcast five to ten 
minutes a week on one affiliate in Greece, TV Halkidiki. Occasionally, the program also airs on informal affiliates SKAI 
(Sky) TV of Athens and CYBC-1 TV of Nicosia. 
Web: The service has a website, a Facebook page, Twitter and YouTube accounts, and sends out an email 
newsletter. 
Staff: 4 
Budget: $525,000 
Established: 1942 to present; TV service established in 2006 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio na 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA Radio 

Current Events na 

U.S. Culture na 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.7 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

G
re

ek
 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

Weekly Reach (%) by Media 

 VOA 

Radio 2.9* 

TV 4.5* 

Internet na 

Total na* 

Awareness (%) 

VOA 

na 

Aug-Dec 2005* 

VOA Radio  2.9 

VOA TV 4.5 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio* TV* 

VOA 0.08 0.4 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
 

*Radio listenership was recorded using 24-hour “day after” recall and a seven-day diary and reflects audiences 
in Greater Athens only.  TV audience figure is based only on ALPHA TV viewership and does not include 
estimates for TV Halkidiki in northern Greece or VOA’s partner CYBC in Cyprus. Total unduplicated reach 
figure cannot be derived due to lack of single source data. 
 

Radio reach figures are from a Focus BARI 
Media Radio Survey in Athens only,  

August-December 2005. Television figures 
are from an AGB Nielsen Peoplemeter panel, 

October-December 2005. 

50



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

       Stability           Political Freedom                   Press Freedom  Ease of Distribution          Competition 

 Sample VOA  
Weekly Audience 

Sex % % 

Male na na 

Female na na 

Age   

15-24 na na 

25-34 na na 

35-44 na na 

45-54 na na 

55-64 na na 

65+ na na 

 Sample VOA  
Weekly Audience 

Education % % 

None na na 

Primary na na 

Secondary na na 

Coll./Univ. na na 

Ethnicity/Nationality 

Albanian na na 

Serbian na na 

Other na na 

 Sample VOA 
Weekly Audience 

Residence % % 

Urban na na 

Rural na na 

Language 

Albanian na na 

Serbian na na 

Other na na 

Greek Broadcasting 
Total Population of Greece: 11.3 million 

TV 

Media Use Data Unavailable 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): FREE  

• Economist Intelligence Unit Instability (2010): HIGH RISK  

• In March 2012, Greece agreed to work with European officials in 
restructuring the country’s debt to avoid default.  The global financial 
crisis, coupled with excessive public spending, wide-spread corruption 
and the lack of accountability left Greece in a near Great-Depression 
like recession. 

• The early parliamentary elections were held in May 2012 to elect all 
300 members of the governing body.   The election results showed the 
crushing defeat of the dominant political party which was blamed for 
the country’s economic collapse and subsequent austerity measures. 

• The country’s unemployment rate in May 2012 was said to be around 
22 percent with the standard of living down 20 percent since 
2009.  The Greek public has responded to aid packages that 
demanded austerity measures, which many perceive would further 
reduce the standard of living with rallies and strikes, some of which 
turned violent. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): FREE  

• Reporters Without Borders Index (2011): 24.00 (70/179) 

• Television is Greece's dominant medium. Since the late 80s, the market
has been expanding quickly, with hundreds of new commercial TV services
engaging in fierce competition. Digital TV services are commercially
available via IPTV and satellite; broadband penetration is growing. On the
other hand, there is a lack of existing cable TV services and satellite TV
penetration is low. 

• Overall, the number of radio and TV outlets is estimated at close to 1,800.
EU standards are not consistently applied and many of these broadcasters
are unlicensed. There is also a vibrant press, with a variety of newspapers
in print. 

• Violence against the media is not unheard of and is rather shocking by 
European standards. According to Reporters Without Borders, journalists 
are often physically assaulted by various extreme groups when covering 
social unrest. In addition, they are often targeted for their investigative
reporting on sensitive political issues. 

Radio 

Media Use Data Unavailable 

Google Analytics 
Weekly Visitors 1,600 
Weekly Visits 2,000 
 
 

Internet 

Media Use Data Unavailable 

Cell Phone 

Media Use Data Unavailable 

51



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Nigeria, Dec. 2010 & Niger, Sept, 2008) 

Language of Broadcast: Hausa 
Content: 13 hrs. of original radio programming per week; Internet 
Distribution: 32 affiliates (32 FM), 1 IBB MW and 3 - 5 SW frequencies  
Radio: The Hausa Service has four 30-minute air-shows Monday thru Friday and 2 on Saturday 
and Sunday. The Service also produces a weekly health program. These are broadcast through 
SW, MW and FM frequencies. The Service has 32 active FM affiliates in Nigeria, Ghana, Niger, 
Mali, Burkina Faso and Senegal. Several local radio stations in Nigeria also carry packaged VOA 
Hausa programming. 

New Media: The Service offers live and recorded broadcasts as well as written content on its 
website, and at hausa.voa.mobi provides the latest news to mobile phone users. The service is on 
both Facebook and Twitter.  

Staff: 10 
Budget: $1,338,000 
Established: 1979 to present 

Percentage of surveyed 
weekly audience that found 
broadcasts credible (%) 

 Nigeria Niger 

Radio 95 99 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 Nigeria Niger 

Current 
Events in 
Country 91 82 

U.S. Culture 81 47 

U.S. Policies 75 46 

Combined Scores from  
audience panel 

 VOA 

Radio 3.6 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 Nigeria Niger 

Radio 23.4 37.8 

TV na na 

Internet 0.1 < .1 

Total 23.4 37.8 

Awareness (%) 

Nigeria Niger 

57 64 

19.8 
23.0 24.7 

20.7 
23.4 

25.4 23.3 
27.0 

24.6 

30.5 

12.8 12.4 
15.9 14.5 

20.8 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

Sep 
06 

Sep 
07 

Nov 
08 

Oct 09 Dec 
10 

Nigeria 

VOA 

BBC 

DW 

Radio Internet 

VOA Nigeria 21.1 0.1 

VOA Niger 2.8 0.0 

0 

5 

10 

15 

20 

25 

30 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

37.8 
45.6 

32.6 

0.0 

20.0 

40.0 

60.0 

Sep 08 

Niger 

VOA 

BBC 

DW 

Data are from a December 2010 survey of 
adults (18+) In Nigeria and a September, 

2008 survey of adults (15+) in Niger.  

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

*
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

*Data in relation to national populations, not just Hausa speakers.   
Reach among Hausa speakers only is significantly higher.  H
au

sa
 

52



 

  

     Stability           Political Freedom  Press Freedom                 Ease of Distribution             Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

Hausa Broadcasting 
Total Population of Nigeria 162.3 million and Niger 16.1 million  

Top Ten Sources 
of News (Niger) 
1. Tambara FM 
2. Radio Fara'a 
3. Alternative FM 
4. Tele Sahel 
5. Africa N.o.1 
6. La Voix du Sahel 
7. Dallol FM 
8. L'Evennement 
9. Radio Anfani FM 
10. Douinia TV 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Nigeria—PARTLY FREE; Niger—PARTLY FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
Nigeria—HIGH RISK; Niger—VERY HIGH RISK 

• Cameroon and Ghana have small populations of Hausa speakers, but it is oil-
rich Nigeria—Africa’s most populous and economically significant country—
where the impact of Hausa broadcasting is greatest. More than half of the 
country’s adult population comprises largely Hausa-speaking Muslims. 
Around half the population of neighboring Niger speaks or understands 
Hausa. 

• Censorship remains a serious issue for private broadcasters in Nigeria. 
VOA's affiliates have been no exception (Freedom FM's executive vice-
chairman Alhaji Ado Mohamed was arrested in June 2009). The problem is 
acute in the north as regional and local authorities lash out against content 
perceived as anti-Islamic.  

• Nigeria has had an elected government since 1999, and the government is 
now challenged with keeping the country from fracturing along ethnic and 
religious lines. Umaru Yar’Adua of the ruling People’s Democratic Party 
(PDP) won the presidency following the April 2007 elections, but died of 
illness in May 2010. Vice President Goodluck Ebele Jonathan, also of the 
PDP, was sworn in as Nigerian president one day after Yar'Adua's death and 
reelected in April 2011. 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TVUse 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

66% 

8% 
8% 

60% 60% 

11% 1% 0% 17% 
16% 

TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

94% 86% 
79% 

48% 35% 
86% 

61% 67% 59% 

18% 
32% 

63% 

Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

4% 2% 
6% 5% 1% 0% 1% 1% 

Internet 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

SMS Use 
for News 

71% 

42% 

3% 

31% 
17% 11% 

0% 
10% 

Cell Phone 

Top Ten Sources 
of News (Nigeria) 
1. NTA 
2. BBC 
3. VOA 
4. DW Radio 
5. FM Kano 
6. Rima FM Radio 

Sokoto 
7. Radio Jigawa 
8. AIT Lagos 
9. Freedom FM 
10. Osun Radio 

 Nigeria 
Sam. 

Nigeria 
Weekly 

Aud. 
Niger 
Sam. 

Niger 
Weekly 

Aud. 

Sex % % % % 
Male 49 61 45 66 

Fem. 51 39 55 34 

Age     

15-24 28 27 28 28 

25-34 28 28 24 23 

35-44 18 18 16 18 

45-54 14 15 15 16 

55-64 9 8 10 8 

65+ 2 4 7 6 

 Nigeria 
Sam. 

Nigeria 
Weekly 

Aud. 
Niger 
Sam. 

Niger 
Weekly 

Aud. 

Educ. % % % % 

None 41 62 82 78 

Primary 21 17 10 11 

Second. 31 16 5 7 

Higher 8 5 3 5 

Ethnicity/Nationality 

Hausa 42 74 62 79 

Yoruba 21 1 na na 

Igbo 14 2 na na 

Djerma 0 23 20 5 

Other 23 74 18 16 

 Nigeria 
Sam. 

Nigeria 
Weekly 

Aud. 
Niger 
Sam. 

Niger 
Weekly 

Aud. 

Residence % % % % 

Urban 41 44 19 21 

Semi-urb. 10 5 na na 

Rural 49 50 81 79 

Language Spoken at Home 

Hausa 49 90 66 83 

Yoruba 20 1 na na 

Igbo 12 1 na na 

Other 19 8 34 17 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

Nigeria—PARTLY FREE; Niger—NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011):  
Nigeria—56.40 (126/179); Niger—2.50 (29/179) 

• The media landscapes in the north and south of Nigeria differ 
dramatically. Media in the north continues to revolve around radio; 
access to and use of shortwave radio has not changed significantly for 
several years. Even among elites in capital cities in the north, television 
and Internet use are not prevalent. In the south, on the other hand, 
evening TV audiences have surpassed evening radio listening. 

• Reception issues are a continuing concern as the ban on rebroadcasts 
of foreign radio programs continues and most listening to VOA takes 
place on shortwave. Nigeria continues to be a strong shortwave 
market, though this is almost entirely due to the habits of the Hausa 
population, as their daily use of shortwave radio is six times higher than 
that of other Nigerians. 

• Hausa audiences are far less likely to watch television or use the
Internet than are other Nigerians. While the most common way of
going online is at Internet cafes, mobile phones represent the most
prevalent means of personal access. Social networking sites such as
Facebook are increasingly popular as a source of news and
information. 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors    17,900 
Weekly  
Visits         33,900 
 
 

M E D I A  U S E      Nigeria                     Niger 

53



 

Weekly Reach by Media (%) 

 
Afan 

Oromo Amharic Tigrigna 
Any 

Language 

Radio 2.5 5.1 < .1 6.0 

TV na na na na 

Internet na < .1 na < .1 

Total 2.5 5.1 < .1 6.0 

Awareness (%) 

VOA 

52 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Ethiopia, June 2009) 

Language of Broadcast: Afan Oromo, Amharic, Tigrigna 
Content: 14.5 hrs. of original radio programming per week; Internet 
Distribution: Afan Oromo: 5 SW; Amharic: 1 Djibouti MW & 5 IBB SW; Tigrinia: 5 IBB SW 
frequencies 

Radio: The Horn of Africa Service broadcasts in Afan Oromo, Amharic and Tigrigna; each 
language has 5 IBB shortwave frequencies. The service also offers live and repeat audio in each 
of the 3 languages on Arabasat’s BADR-4 satellite. In 2011, the service began broadcasting 
special 30 minute “Lifeline” drought and development programs on Djibouti AM 1431. 

New Media: Each language has its own website and Facebook page. VOA also offers a Web-
based newsletter to Ethiopian listeners through a proxy server. 
Staff: 16  |  Budget: $2,000,000 
Established: Afan Oromo: 1996 to present; Amharic: 1982 to present;  
Tigrigna: 1996 to present 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that found broadcasts 
credible (%) 

 VOA 

Radio 96 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 VOA 

Current Events 88 

U.S. Culture 48 

U.S. Policies 57 

Combined Scores from  
audience panel 

 VOA 

Radio 3.5 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

Dec 
2004 

Feb 
2006 

Oct 
2007 

Jun 
2009 

Afan Oromo 2.5 

Amharic 5.1 

Tigrigna 0.0 

Any 
Language 6.0 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

Radio Internet 

Afan Oromo 0.7 

Amharic 1.3 0.0 

Tigrigna 0.0 

Any Language 1.6 0.0 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

Data are from a June 2009 survey of adults (18+) 
In Ethiopia. The regions included in the final 

sample (Oromiya, Addis Ababa, Dire Dawa and 
S.N.N.P.) account for 59% of adult population in 

Ethiopia. Research is not possible in Eritrea, 
where Tigrigna is the primary language. 

*Due to differences in sample coverage between the 2009 survey and previous surveys of 
Ethiopia, it is not possible to display trend data. 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
*
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

H
or

n 
of

 A
fr

ic
a 

 

na 

na na na na 

na na na 

na na na 

na na na 

54



 

 

    Stability           Political Freedom                Press Freedom                Ease of Distribution                Competition 

M E D I A  U S E  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

 Sample VOA Weekly 
Audience  

Sex % % 

Male 58 81 

Female 42 19 

Age   

15-24 32 20 

25-34 30 37 

35-44 18 21 

45-54 11 14 

55-64 5 6 

65+ 4 1 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Education % % 

None 16 4 

Primary 40 31 

Secondary 31 40 

Vocational/Univ 13 26 

Ethnicity/Nationality 

Oromo 35 29 

Amhara 32 44 

Guragi 9 8 

Siadmo 7 4 

Other 17 14 

 Sample VOA Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban 62 70 

Rural 38 30 

Language Spoken At Home 

Amharic 56 63 

Afan Oromo 24 24 

Tigrigna 1 1 

Other 19 12 

Horn of Africa Broadcasting 
Total Population of Ethiopia: 87.1 million 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM    
Use 

Weekly 
MW  
Use 

Weekly 
SW  
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

82% 77% 

32% 42% 
15% 

63% 

Radio 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

SMS Use 
for News 

17% 
10% 

0% 
1% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. ETV 
2. Ethiopia Radio 
3. FM Addis 
4. ETV-2 Addis 
5. Radio Fana FM 
6. Sheger FM 
7. FM Addis Admin 
8. FM Awassa 
9. VOA Horn  

of Africa 
10. DW Amharic 

Top Ten  
Sources of News 
1. Ethiopia Radio 
2. ETV 
3. Radio Fana 
4. FM Addis 97.1 
5. FM Awassa 
6. SABC 
7. DW 
8. VOA 
9. Sheger FM 
10. ETV-2 Addis 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Ethiopia-NOT FREE; Eritrea-NOT FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
MODERATE RISK 

• The Ethiopian People’s Revolutionary Democratic Front (EPRDF) 
continued its strong dominance of the political environment in 
Ethiopia in 2011. While tensions in the Ethiopia-Eritrea border area 
continue, Ethiopians troops entered Somalia to fight against Al 
Shabab. 

• Media access and use are politically sensitive issues in Ethiopia, 
making research difficult. People are often reluctant to discuss any 
sources of news critical of the government, for fear of reprisal. In 
addition, permission to conduct research must be granted not only by 
national government authorities, but also by each regional authority. 
The November 2011 survey constitutes the first quasi-nationwide 
BBG audience research project in years. 

• Eritrea is a one-party state, holds no free elections and allows no 
private news media. 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

15% 
3% 1% 

37% 29% 

TV 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

1% 1% 1% 1% 

Internet 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 56.60 (127/179) 

• Despite the opening of several private radio stations and newspapers 
(mostly government oriented), Ethiopia’s media scene is still dominated by 
state-owned radio, TV, and newspapers. Private media houses and 
journalists have been subject to intimidation and arrest. Domestic media shy 
away from covering sensitive issues, such as the endemic corruption. 

• The Ethiopian government continued to interfere with the signals of 
international broadcasters. Many Ethiopians use satellite TV to access 
international stations, including VOA audio programming. 

• Eritrea remains at the very bottom of Reporters Without Borders Press 
Freedom Index. Freedom of opinion does not exist, and dissenting voices 
from the journalist community are swiftly arrested and detained for long 
periods. 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 36,600 
Weekly  
Visits  107,800 

 
 

55



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Indonesia, June 2011) 
 

Language of Broadcast: Indonesian 
Content: 56 hrs. original radio programming per week; 3.4 
hrs. original TV programming per week; Internet; Mobile 

Distribution: The Indonesian Service employs an affiliate-based 
distribution system. 

Radio: Over 250 AM/FM affiliate stations in 128 cities relay VOA 
Indonesian's programs including Headline News, Breakfast and 
Evening Shows, VOA Direct Connection and 24 additional short 
inserts ranging from business and economics to the environment to 
pop culture. 

TV: The Service produces two long-form TV shows and 18 short TV 
segments for 8 of the 11 national TV stations and over 30 regional 
stations. Dunia Kita, a 30-minute  human interest TV magazine 
show, is in its 11th season on Metro TV, Indonesia's version of 
CNN, a 24-hour news channel.  TV produces special events 
coverage for major stories, e.g. U.S. elections or the death of Osama 
bin Laden. 

 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio 85 

TV 89 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased 
 “A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 

Radio VOA TV 
Current 
Events 94 na 

U.S. Culture 72 na 
U.S. 
Policies 65 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.2 

TV 3.3 

C
re

d
ib

il
it

y 

In
do

ne
si

an
 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA 

Radio 1.9 

TV 24.6 

Internet 0.4 

Total 24.8 

Awareness (%) 

VOA 

12 

Dec 
2006 

Jan 
2008 

Apr 
2009 

Apr 
2010 

Jun 
2011 

VOA Radio & 
TV 1.4 17.5 10.5 16.4 24.8 

BBC Radio 3.9 1.5 1.5 1.0 1.9 

0.0 

5.0 

10.0 

15.0 

20.0 

25.0 

30.0 

Radio TV Internet 

VOA 3.0 38.1 0.6 

0 

10 

20 

30 

40 

50 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Data are from a June 2011 survey of adults (15+) in 
Indonesia.The survey covered 21 of 32 provinces and is 

representative of 93% of the adult population. 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

New Media: The service has web 
and mobile sites and a daily headline 
news e-newsletter. The main 
Facebook page has over 725,000 
fans, Dunia Kita alone has over 
110,000 Facebook fans. The 
Service’s YouTube page has over 
4,000 videos with more than 2 
million views and its Twitter feed has 
more than 25,000 followers. 
Staff: 43 

Budget: $5,933,000 
Established: 1942 to present 
 

56



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

     Stability      Political Freedom                Press Freedom               Ease of Distribution               Competition 

 Sample 
VOA  

Weekly 
Audience 

Sex % % 

Male 50 48 

Female 50 52 

Age   

15-24 26 37 

25-34 25 27 

35-44 22 20 

45-54 16 10 

55-64 8 4 

65+ 3 1 

 Sample 
VOA  

Weekly 
Audience 

Education % % 

None 2 2 

Primary 31 21 

Secondary 29 28 

Vocational 33 40 

Higher 5 9 

Ethnicity/Nationality 

Javanese 46 40 

Sundanese 17 28 

Other 37 32 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

Residence % % 

Urban 44 52 

Rural 56 48 

Language 

Javanese 38 33 

Bahasa 
Indonesian 18 25 

Sundanese 15 17 

Other 27 24 

Indonesian Broadcasting 
Total Population of Indonesia: 238.2 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

95% 

18% 
4% 

99% 98% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

67% 60% 

8% 

31% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. RCTI 
2. SCTV 
3. Indosiar 
4. Trans TV 
5. Trans 7 
6. TV One 
7. ANTeve 
8. Global TV 
9. Metro TV 
10. TVRI 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
HIGH RISK 

• Just over a decade ago Indonesia's economy virtually 
collapsed during the Asian financial crisis. The value of the 
rupiah plummeted, property prices dropped, and millions of 
Indonesians saw their wealth erode overnight. That, and a 
growing discontent with the former President Suharto's 
authoritarian regime, led to Indonesia moving to a democracy 
from the dictatorship it had been for more than 30 years.  

• President Susilo Bambang Yudhoyono was first elected on 
promises to tackle graft - but the latest figures in 
Transparency International's Corruption Perception Index are 
not particularly encouraging about the progress he has 
made. The index shows that Indonesia scored 2.8 out of 10 - 
the same as in 2009 when he was re-elected. One of the 
worst affected areas by these twin problems is infrastructure. 
Indonesia desperately needs more roads, ports and highways 
to reach its full potential. 
 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): PARTLY FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 68.00 (146/179) 

• Official censorship of mass media content is rare in Indonesia. However, journalists 
risk violence and intimidation when they cover corruption or other sensitive topics 
affecting high-ranking government officials and prominent entrepreneurs.  

• Subscription-based cable and satellite television services are growing slowly. 
Overall, household cable access is at 4 percent (no increase from last year). 
Satellite television has grown much more rapidly than cable, specifically in rural 
areas, probably because of its improved TV signal in remote locations. Overall, 18 
percent of households in Indonesia have a satellite dish; 25 percent of rural 
households have a satellite dish compared to 10 percent of urban households. 

• Internet access in households is at a fairly low level: overall, 5 percent of 
households have Internet access, but this figure includes those households that 
have a mobile phone with Internet access. Less than 3 percent of households have 
a wired Internet connection at home. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW   
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

46% 37% 37% 

5% 2% 

31% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

10% 5% 
15% 11% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. RCTI 
2. SCTV 
3. Metro TV 
4. TV One 
5. Indosiar 
6. Trans TV 
7. TVRI 
8. ANTeve 
9. Global TV 
10. Jawa Post 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 21,700 
Weekly  
Visits       28,400 

57



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Kazakhstan, January 2011) 

Languages of Broadcast: Kazakh, Russian 

Content: 8.25 hrs. of original and 6 hrs. of repeat radio programming per hour; Internet 

Distribution: 1 affiliate (1 MW & UKW), 2 IBB SW frequencies 

RFE/RL’s delivery includes 1 UKV affiliate in 3 cites, multiple SW frequencies, Yamal and 
AsiaSat.   

New Media: Complete bi-lingual Kazakh and Russian websites with streaming audio, 
Facebook, YouTube, Twitter and mobile site.  

Staff: 9 

Budget: $1,702,000 

Established: 1953 to present 
 

 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)* 

 RFE/RL 

Radio na 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 RFE/RL 

Current Events  na 

Current Events in 
Kazakhstan na 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 RFE/RL 

Radio 2.9 

Internet 3.5 

C
re

d
ib

il
it

y 

K
az

ak
h 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach (%) by Media 

 RFE/RL 

Radio 0.2 

TV na 

Internet 0.1 

Total 0.2 

Awareness (%) 

RFE/RL 

8 

Dec 
2006 

Dec 
2007 

Dec 
2008 

Dec 
2009 

Jan 
2011 

RFE/RL 
Radio 0.2 0.2 0.3 0.2 0.2 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio TV Internet 

RFE/RL 0.03 0.00 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

* Sample of weekly RFE/RL listeners is too small for meaningful analysis. 
 

Data are from a January 2011 nationwide 
survey of adults (15+) in Kazakhstan.  

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

58




