
Annual Language Service  
Review Briefing Book

Broadcasting
Board of
Governors





Table of Contents

Broadcasting
Board of
Governors

Acknowledgments............................................................................................................................................................................................3
Preface.......................................................................................................................................................................................................................5
How to Use This Book..................................................................................................................................................................................6
Albanian..................................................................................................................................................................................................................12
Albanian to Kosovo.......................................................................................................................................................................................14
Arabic........................................................................................................................................................................................................................16
Armenian................................................................................................................................................................................................................22
Azerbaijani............................................................................................................................................................................................................24
Bangla......................................................................................................................................................................................................................26
Belarusian.............................................................................................................................................................................................................28
Bosnian...................................................................................................................................................................................................................30
Burmese ...............................................................................................................................................................................................................32
Cantonese............................................................................................................................................................................................................34
Central Africa.....................................................................................................................................................................................................36
Creole.......................................................................................................................................................................................................................38
Dari.............................................................................................................................................................................................................................40
English.....................................................................................................................................................................................................................42
English to Africa...............................................................................................................................................................................................44
French to Africa................................................................................................................................................................................................46
Georgian.................................................................................................................................................................................................................48
Greek........................................................................................................................................................................................................................50
Hausa.......................................................................................................................................................................................................................52
Horn of Africa....................................................................................................................................................................................................54
Indonesian............................................................................................................................................................................................................56
Kazakh.....................................................................................................................................................................................................................58
Khmer.......................................................................................................................................................................................................................60
Korean.....................................................................................................................................................................................................................62
Kurdish ...................................................................................................................................................................................................................64
Kyrgyz.......................................................................................................................................................................................................................66
Lao..............................................................................................................................................................................................................................68
Macedonian.........................................................................................................................................................................................................70
Mandarin................................................................................................................................................................................................................72
Moldovan................................................................................................................................................................................................................74
Montenegrin........................................................................................................................................................................................................76
Pashto......................................................................................................................................................................................................................78
Persian.....................................................................................................................................................................................................................80
Portuguese to Africa....................................................................................................................................................................................82
Russian....................................................................................................................................................................................................................84
Russian North Caucausus.......................................................................................................................................................................86
Serbian/Montenegrin..................................................................................................................................................................................88
Somali.......................................................................................................................................................................................................................90
Spanish to Cuba..............................................................................................................................................................................................92
Spanish to Latin America.........................................................................................................................................................................94
Swahili......................................................................................................................................................................................................................96
Tajik.............................................................................................................................................................................................................................98
Tatar-Bashkir..................................................................................................................................................................................................100
Thai.........................................................................................................................................................................................................................102
Tibetan ...............................................................................................................................................................................................................104
Turkish..................................................................................................................................................................................................................106
Turkmen..............................................................................................................................................................................................................108
Ukrainian............................................................................................................................................................................................................110
Urdu.......................................................................................................................................................................................................................112
Uyghur.................................................................................................................................................................................................................114
Uzbek....................................................................................................................................................................................................................116
Vietnamese......................................................................................................................................................................................................118
Zimbabwe..........................................................................................................................................................................................................120



2



Acknowledgments
The BBG wishes to acknowledge and thank the many staff across the agency 
whose collective labors have produced this book. InterMedia, BBG’s research  
contractor populated the pages with data and originated media and political  
environment language.  BBG research manager Leah Ermarth led the research 
team in confirming the data and in writing and editing text. That team included BBG 
senior strategist Paul Marszalek, entity research directors Bill Bell, Betsy Henderson, 
Paul Tibbitts, and Diana Turecek and BBG staffer Erika Orban, who drafted many 
of the text blocks. Jenny Lea Ramsey in IBB Graphics edited the pages through 
multiple iterations. Finally, management and staff at each of the entities devoted 
considerable time in reviewing the service profiles and offering edits and new  
language. The Board is very grateful to the assistance of all involved.

Broadcasting
Board of
Governors

3



4



Preface
This is the briefing book for 2011 in support of the BBG’s congressionally  
mandated, annual review of all broadcast language services – the process known  
as Language Service Review.

The book provides BBG governors, managers and employees with quick access 
to core performance and other data for all language services as well as relevant 
data and information regarding the media and political environments in which the 
services operate. While such information is already available across the agency 
through routine research reports, there is added value in a ready reference  
document.

This marks the ninth year that the BBG has produced some version of this book.  
This two-page layout replaces the previous one-page design, and many data 
points expressed as numbers before are now represented in graphs and charts.  
All this aims at making the book simpler and easier to use.

It bears noting that the BBG does not attempt to evaluate the performance of the 
language services based only on a few indicators, regardless of their relevance.  
The BBG research program yields a host of other data that are fully factored into 
both program reviews at the broadcast entities and the Language Service Review 
conducted by the Board.

Broadcasting
Board of
Governors

5



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from China, November 2009) 

Language of Broadcast: Mandarin 
Content: 63.3 hrs. of original radio programming per week, 273 hours of 
repeat radio per week on two satellite channels; 7.25 hrs. of original and 
1.25 hrs. of repeat TV programming per week; Internet 
Distribution: 12 affiliates (4 TV, 9 radio), TV via AsiaSat3, 6-8 IBB SW 
frequencies. 
TV: Branded TV programming on CTV and BCC, Asia Travel TV in Taiwan, and the 
Hong Kong based SunTV. 11 stations inside China take VOA Mandarin Service’s 
programs for rebroadcast without branding or formal agreements.  

Radio: 50 stations inside China take Mandarin programs for rebroadcast without 
branding or formal agreements. 9 radio affiliates outside China.  

Publishing: VOA branded books published on Language Learning and Legal Issues.  

New Media: The Service has 4 separate websites, 2 with language learning and 
cultural content only. Websites feature video and audio streaming. Two mobile 
websites and four mobile applications. Email newsletter sent to over 8 million Chinese. 
Web placement of 150-200 VOA Mandarin articles on Chinese news sites each 
month on average. Social media sites: Facebook, Twitter, YouTube, Microblogs. In 
addition, one mobile phone manufacturer inside China embeds VOA's application on 
millions of its phones for downloads of VOA Mandarin's English learning programs. 2 
additional media companies and one website also take Mandarin English teaching 
programs with branding. 

 Staff: 69  Budget: $10,945,000    Established: 1941 to present 
 

Language of Broadcast: Mandarin 
Content: 42 hrs. of original and 42 hrs. of repeat radio 
programming per week; Internet 
Distribution: 6-11 IBB SW frequencies; Satellite rebroadcasting  
Radio: The Service broadcasts 6 hours of original programs and 6 hours of 
repeat daily. 

Video: The Service produces 8 webcasts per week featuring photos and 
footage from inside China. 

New Media: The Service is on Facebook, Twitter and YouTube; 2 Chinese 
domestic blogs and 10 domestic sites; more than 2 million newsletters daily; 
website dropbox for citizen journalist content. 
Staff: 37 

Budget: $4,881,000 
Established: 1996 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) * 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) * 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA)  
or Current Events in 
China (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.2 3.3 

TV 3.2 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

M
an

da
rin

 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio <0.1 <0.1 <0.1 

TV <0.1 na na 

Internet <0.1 <0.1 <0.1 

Total 0.1 <0.1 0.1 

Awareness (%) 

VOA RFA 

12 3 

Jun 
2006 

May 
2007 

Dec 
2008 

Nov 
2009 

VOA Radio 0.1 0.2 0.2 0.1 

RFA Radio 0.1 0.1 0.1 0.04 

BBC Radio 0.02 0.03 0.10 0.02 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.3 0.3 0.2 

RFA 0.2 0.2 

USIB 0.4 0.3 0.3 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a November 2009 survey 
of adults (15+) in China. 

These audience figures are based on 
surveys conducted in politically repressive 
environments that are generally hostile to 
international broadcasting.  Because 
individuals in these countries are 
discouraged or even prohibited by their 
governments from listening to U.S. 
international broadcasts, actual audience 
numbers may be higher than the ones  
cited here.  

 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability         Political Freedom                 Press Freedom                    Ease of Distribution  Competition 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Sex % % % 
Male 50 na na 
Female 50 na na 
Age    
15-24 17 na na 
25-34 21 na na 
35-44 25 na na 
45-54 22 na na 
55-64 12 na na 
65+ 16 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Education % % % 
Prim. or less 22 na na 
Jr. School 40 na na 
High School 26 na na 
Vocational 8 na na 
Coll./Univ. 3 na na 
Ethnicity/Nationality 
Han 99 na na 
Other 1 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Residence % % % 
Urban 45 na na 
Rural 55 na na 
Language 

Mandarin 85 na na 
Cantonese 14 na na 
Other 1 na na 
 
*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

Mandarin Broadcasting 
Total Population of China: 1,338.1 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Access 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

10% 

73% 
98% 94% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Weekly 
SMS Use 
for News 

91% 
63% 

7% 18% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. CCTV1 
2. CCTV News 
3. CCTV2 
4. CCTV4 
5. Phoenix TV (Chinese) 
6. Provincial Radio 
7. Sina.com 
8. Phoenix TV (Info) 
9. Local Radio 
10. Sohu.com 

New Media  
Index Rankings 

Overall Rank 13/54 

Wired Rank 11/54 

Mobile Rank 25/54 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index:  

NOT FREE in 2010 
• Economist Intelligence Unit Instability:  

MODERATE RISK (4.8) in 2009/2010 
• In spite of the recent global slowdown, Chinese economic growth 

has remained high.  The State Department’s annual human rights 
report includes reports of extrajudicial killings, executions without 
due process, forced confessions and torture.  Still, dissatisfaction 
with severe restrictions on political participation and legal rights 
has not been reflected in public opinion surveys, where Chinese 
say they are satisfied with the direction of Chinese society.  

• With a huge internal migrant population, overcrowding in major 
cities and massive job creation requirements, internal stability is 
the Chinese government’s primary political concern.  Recent labor 
strikes in Guangzhou showcase the kind of popular dissatisfaction 
the regime tries to control and limit.  Grievances about land, 
housing, entitlements, the environment, or corruption also have led 
to protests and petitions.  Lawyers representing aggrieved parties 
or cases deemed sensitive have faced harassment, disbarment 
and detention.    

• Extreme tensions have arisen between the CCP and Chinese 
ethnic minorities in recent years, most visible in the form of harsh 
government crackdowns in response to unrest in Tibet and 
Xinjiang. 

• Although China has become more “open” in some ways, social and 
media research remains an area where extreme caution is needed. 
International projects only occur with permission from the 
government after the research design has been inspected. The 
Chinese government has tried to tighten control of media and 
foreign investment in the media industry.  

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index: NOT FREE (181/196) in 2010 
• Reporters Without Borders Index: 84.50 (168/175) in 2009. 
• US International broadcasters are among the most tightly censored media outlets in China. 

VOA and RFA radio broadcasts are intensively jammed and both broadcasters’ websites 
are blocked in China. Such restrictions present serious obstacles to those in China 
attempting to access VOA and RFA content. 

• China’s media environment is evolving at an extremely rapid pace. Twenty-eight percent of 
Chinese adults access the Internet weekly. This represents a sevenfold increase since 
2003. While new technologies are still used most commonly by young urbanites, they are 
quickly spreading to rural areas.  

• Chinese are increasingly sophisticated in their online behavior. Blogs, podcasts, social 
networking sites and micro-blogs are becoming a normal part of many Chinese Internet 
users’ online routines.  However, China also leads the world in imprisoning bloggers and 
other cyber dissidents, so a certain level of self-censorship and indirect communication is 
common when discussing sensitive topics.  

• Mobile phones have become one of the most widely owned and used media platforms in 
China, second only to television. This year’s survey found that 80 percent of all Chinese 
adults (roughly 864 million people) use a mobile phone on a weekly basis, up from 74 
percent in 2008.  

• Although it has been less the two years since the introduction of mobile 3G networks in 
China, 7 percent of Chinese access the internet via mobile phone weekly, an increase from 
5 percent in the 2008 survey.  Mobile Internet access is not merely an urban phenomenon. 
In this year’s survey, only 30 percent of mobile Internet users were urbanites, while 38 
percent lived in villages.  

• The proliferation of new equipment and platforms to access and share information has 
created extraordinary channels for copying and spreading information and for coordinating 
citizen activities, including popular protests.  Viral videos, sensitive blogs and cell phone 
activism represent a challenge to Beijing, which has redoubled resources devoted to 
controlling new media.  In addition to web monitoring and blocking, new regulations require 
cell phone owners to use official identification to purchase SIM cards.  

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

13% 8% 7% 2% 0% 7% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

38% 34% 28% 23% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. CCTV1 
2. Provincial TV 
3. Local TV 
4. CCTV News 
5. CCTV2 
6. Local Press  
7. CCTV4 
8. CCTV12 
9. CCTV5 
10. Baidu.com 

Web Analytics 
VOA  
Wkly. Visitors 52,725 

Wkly. Visits 154,711 

RFA 
Wkly. Visitors 35,155 

Wkly. Visits 66,535 

 
 

Broadcasting
Board of
Governors

H
ow

 to
 U

se
 T

hi
s 

D
oc

um
en

t

 
 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from China, November 2009) 

Language of Broadcast: Mandarin 
Content: 63.3 hrs. of original radio programming per week, 273 hours of 
repeat radio per week on two satellite channels; 7.25 hrs. of original and 
1.25 hrs. of repeat TV programming per week; Internet 
Distribution: 12 affiliates (4 TV, 9 radio), TV via AsiaSat3, 6-8 IBB SW 
frequencies. 
TV: Branded TV programming on CTV and BCC, Asia Travel TV in Taiwan, and the 
Hong Kong based SunTV. 11 stations inside China take VOA Mandarin Service’s 
programs for rebroadcast without branding or formal agreements.  

Radio: 50 stations inside China take Mandarin programs for rebroadcast without 
branding or formal agreements. 9 radio affiliates outside China.  

Publishing: VOA branded books published on Language Learning and Legal Issues.  

New Media: The Service has 4 separate websites, 2 with language learning and 
cultural content only. Websites feature video and audio streaming. Two mobile 
websites and four mobile applications. Email newsletter sent to over 8 million Chinese. 
Web placement of 150-200 VOA Mandarin articles on Chinese news sites each 
month on average. Social media sites: Facebook, Twitter, YouTube, Microblogs. In 
addition, one mobile phone manufacturer inside China embeds VOA's application on 
millions of its phones for downloads of VOA Mandarin's English learning programs. 2 
additional media companies and one website also take Mandarin English teaching 
programs with branding. 

 Staff: 69  Budget: $10,945,000    Established: 1941 to present 
 

Language of Broadcast: Mandarin 
Content: 42 hrs. of original and 42 hrs. of repeat radio 
programming per week; Internet 
Distribution: 6-11 IBB SW frequencies; Satellite rebroadcasting  
Radio: The Service broadcasts 6 hours of original programs and 6 hours of 
repeat daily. 

Video: The Service produces 8 webcasts per week featuring photos and 
footage from inside China. 

New Media: The Service is on Facebook, Twitter and YouTube; 2 Chinese 
domestic blogs and 10 domestic sites; more than 2 million newsletters daily; 
website dropbox for citizen journalist content. 
Staff: 37 

Budget: $4,881,000 
Established: 1996 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) * 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) * 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA)  
or Current Events in 
China (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.2 3.3 

TV 3.2 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

M
an

da
rin

 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio <0.1 <0.1 <0.1 

TV <0.1 na na 

Internet <0.1 <0.1 <0.1 

Total 0.1 <0.1 0.1 

Awareness (%) 

VOA RFA 

12 3 

Jun 
2006 

May 
2007 

Dec 
2008 

Nov 
2009 

VOA Radio 0.1 0.2 0.2 0.1 

RFA Radio 0.1 0.1 0.1 0.04 

BBC Radio 0.02 0.03 0.10 0.02 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.3 0.3 0.2 

RFA 0.2 0.2 

USIB 0.4 0.3 0.3 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a November 2009 survey 
of adults (15+) in China. 

These audience figures are based on 
surveys conducted in politically repressive 
environments that are generally hostile to 
international broadcasting.  Because 
individuals in these countries are 
discouraged or even prohibited by their 
governments from listening to U.S. 
international broadcasts, actual audience 
numbers may be higher than the ones  
cited here.  

The Language Service Review 
Briefing Book is designed to give 
an overview of the broadcasting 
environment, programming, and  
performance of each language in 
which the BBG broadcasts during 
the fiscal year under review. This 
section will explain what is  
measured and reported in each  
section and how to interpret the 
graphic indicators. All survey data 
are current through FY2011 while 
profile and context sections are  
current through Spring 2012.

Profile Section

Media Icons  
identify the platforms for which the relevant 
language service produces content. TV	 Radio       Internet    Mobile

Affiliates 
summarize broadcast partners, although those itemized 
in the distribution section do not include the many small 
or transitory stations defined as ‘low impact’ by the  
Office of Marketing and Placement.

Staff 
figures are FY2011, actuals, unless otherwise noted.

Budget 
figures include FY2011 employee salaries, benefits and 
general operating expenses for each language service.

Map 
generally display services’ target countries  
for broadcast and/or the source of national 
market and performance data found in  
subsequent tables and charts. 

A

B

C

D

E

A

B

C D

E

6



 

 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from China, November 2009) 

Language of Broadcast: Mandarin 
Content: 91.66 hrs. of original radio programming per 
week; 7.20 hrs. of original and 1.30 hrs. of repeat TV 
programming per week; Internet 

Distribution:  12 affiliates (4TV, 9 radio), TV via 
AsiaSat3, 6-8 IBB SW frequencies  

TV: Eleven stations inside China take VOA Mandarin Service’s 
programs for rebroadcast without branding or formal agreements; 
tracking is difficult because of the political environment. Service 
has four affiliates outside of China.  

Radio: Seventy-eight stations inside China take Mandarin 
programs for rebroadcast without branding or formal agreements.  
Service has nine radio affiliates outside China. 

Web: The Service has three separate websites, one with language 
learning and cultural content only. In addition, one mobile phone 
manufacturer inside China embeds VOA's application on millions 
of its phones for downloads of VOA Mandarin's English learning 
programs. 
Staff: 76 

Budget: $12,744,000 
Established: 1941 to present 

Language of Broadcast: 
Mandarin 

Content: 43.19 hrs. of original 
and 40.81 hrs. of repeat radio 
programming per week; Internet 

Distribution: 6-11 IBB SW 
frequencies; Satellite 
rebroadcasting of RFA 
programming 

Staff: 43 

Budget: $9,000,000 
Established: 1996 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) * 

 VOA RFA 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) * 

 VOA RFA 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA)  
or Current Events in 
China (RFA) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFA 

Radio 3.2 3.3 

TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

M
an

da
rin

 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFA USIB 

Radio <0.1 <0.1 <0.1 

TV <0.1 na na 

Internet <0.1 <0.1 <0.1 

Total 0.1 <0.1 0.1 

Awareness (%) 

VOA RFA 

12 3 

Jun 
2006 

May 
2007 

Dec 
2008 

Nov 
2009 

VOA Radio 0.1 0.2 0.2 0.1 

RFA Radio 0.1 0.1 0.1 0.04 

BBC Radio 0.02 0.03 0.10 0.02 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.3 0.3 0.2 

RFA 0.2 0.2 

USIB 0.4 0.3 0.3 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from a November 2009 survey 
of adults (15+) in China. 

These audience figures are based on 
surveys conducted in politically repressive 
environments that are generally hostile to 
international broadcasting.  Because 
individuals in these countries are 
discouraged or even prohibited by their 
governments from listening to U.S. 
international broadcasts, actual audience 
numbers may be higher than the ones  
cited here.  

A

B

C

D

E

Performance Data Section

• Data in this section reflect the agency’s core performance measures of Weekly Reach        (in numbers 
as well as a percentage of the adult population), Credibility        of programming and Understanding 
of current events and other mission-related topics (both as percentage of weekly audience), by language 
service. USIB indicates total unduplicated figures for U.S. International Broadcasters where there is  
language overlap.

•  When available, multi-year shifts in reach of U.S. Broadcasters and key competitors is shown in the trend 
graph in the upper right .  Unless otherwise noted in the table below the trend graph, broadcaster weekly 
reach includes all media platforms.   

• Also shown are two other important indicators: Awareness          and Quality        . Awareness  
figures reflect the percentage of the population that has heard of the broadcaster, either prompted or  
unprompted.  Quality scores reflect the weighted combined score of internal and external evaluation  
panels who rate programming for both content and production quality on a scale of 1(poor) to 4 (excellent).

• Data in this section come from the most recent survey in 1 or 2 target countries of the service. Some 
language services, by definition, target only one country. Others target multiple countries, though not every 
such service gets a survey in each country every year.  In the case of Arabic, however, the BBG conducts 
annual surveys in 5-12 countries. Two surveys are featured on the Arabic page while data from other 
countries surveyed can be found in an addendum spreadsheet. 

A
B

D E

C

A

A

7



Broadcasting
Board of
Governors

Audience Composition Section

Media Use Section

• Tables in this section describe what we know of the adult population 15 years and older (in the ‘Sample’ 
column), side by side with what we know about our respective broadcaster audiences. The standard  
demographic indicators: sex, age, education, ethnicity, residence and language are also displayed.   
‘Language’ indicates the language spoken most at home. 

•	The Total Population of each target country, found in the upper right, is based on validated data from 
the Population Reference Bureau. This reflects the total population, including those less than 15 years old. 

A

B

 

 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability          Political Freedom                Press Freedom                    Ease of Distribution  Competition 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Sex % % % 
Male 50 na na 
Female 50 na na 

Age    
15-24 17 na na 
25-34 21 na na 
35-44 25 na na 
45-54 22 na na 
55-64 12 na na 
65+ 16 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Education % % % 
Prim. or less 22 na na 
Jr. School 40 na na 
High School 26 na na 
Vocational 8 na na 
Coll./Univ. 3 na na 

Ethnicity/Nationality 
Han 99 na na 
Other 1 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Residence % % % 
Urban 45 na na 
Rural 55 na na 
Language 
Mandarin 85 na na 
Cantonese 14 na na 
Other 1 na na 
 
*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

 

Mandarin Broadcasting 
Total Population of China: 1,345.9 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Access 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

99% 

10% 

73% 98% 94% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Weekly 
SMS Use 
for News 

91% 
63% 

7% 18% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. CCTV1 
2. CCTV News 
3. CCTV2 
4. CCTV4 
5. Phoenix TV (Chinese) 
6. Provincial Radio 
7. Sina.com 
8. Phoenix TV (Info) 
9. Local Radio 
10. Sohu.com 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• While China has continued to grow during the global economic slowdown, 

the recent purge of a popular Politburo member Bo Xilai and blind activist 
Chen Guangcheng’s sheltering at the U.S. Embassy in Beijing have exposed 
serious cracks in the regime as it begins a delicate transition of power. 
Corruption charges against Bo expose the kind of abuses of power that 
extend to other top leaders. 

• The State Department’s annual human rights report includes reports of 
extrajudicial killings, executions without due process, forced confessions 
and torture. Still, dissatisfaction with severe restrictions on political 
participation and legal rights has not been reflected in public opinion 
surveys, where Chinese say they are satisfied with the direction of Chinese 
society. 

• With a huge internal migrant population, overcrowding in major cities and 
massive job creation requirements, internal stability is the Chinese 
government’s primary political concern. Grievances about land, housing, 
entitlements, the environment, or corruption also have led to protests and 
petitions. Lawyers representing aggrieved parties or cases deemed 
sensitive have faced harassment, disbarment and detention. 

• Extreme tensions have arisen between the CCP and Chinese ethnic 
minorities in recent years, most visible in the form of harsh government 
crackdowns in response to unrest in Tibet and Xinjiang. 

• Although China has become more “open” in some ways, social and media 
research remains an area where extreme caution is needed. International 
projects only occur with permission from the government after the research 
design has been inspected. The Chinese government has tried to tighten 
control of media, including microblogs and instant messaging, and foreign 
investment in the media industry. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 136.00 (174/179) 
• U.S. International broadcasters are among the most tightly censored media 

outlets in China. VOA and RFA radio broadcasts are intensively jammed and 
both broadcasters’ websites are blocked in China. Such restrictions present 
serious obstacles to those in China attempting to access VOA and RFA 
content. 

• CCTV remains the top source of news for most Chinese. Satellite dish 
ownership was measured at 10 percent in 2009 with 90 percent of satellite 
owners living in rural areas. 

• China’s media environment is evolving at an extremely rapid pace. Internet 
World Statistics suggests more than half a billion Chinese, 38 percent of its 
massive population, are using the Web. New technologies are quickly 
spreading beyond cities to rural areas, where 3G mobile phones are fueling 
Web growth. 

• Blogs, podcasts, social networking sites and micro-blogs are becoming a 
normal part of many Chinese Internet users’ online routines. However, China 
also leads the world in imprisoning bloggers and other cyber dissidents, so a 
certain level of self-censorship and indirect communication is common when 
discussing sensitive topics. 

• The proliferation of new equipment and platforms to access and share 
information has created extraordinary channels for copying and spreading 
information and for coordinating citizen activities, including popular protests. 
Viral videos, sensitive blogs and cell phone activism represent a challenge to 
Beijing, which has redoubled resources devoted to controlling new media. In 
addition to web monitoring and blocking, new regulations require cell phone 
owners to use official identification to purchase SIM cards. 

• In spite of an aggressive campaign to control online discussion, China’s 
domestic internet sites including QQ, Baidua and Sina are key sources of 
news and provide forums for the discussion of current events. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

13% 8% 7% 2% 7% 

Radio 

<0.1 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

38% 34% 28% 23% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. CCTV1 
2. Provincial TV 
3. Local TV 
4. CCTV News 
5. CCTV2 
6. Local Press  
7. CCTV4 
8. CCTV12 
9. CCTV5 
10. Baidu.com 

Web Analytics 
VOA  
Wkly. Visitors 83,800 
Wkly. Visits 192,000 

RFA 
Wkly. Visitors 48,800 
Wkly. Visits 84,200 

 
 

A

B

A

B

 

 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability          Political Freedom                Press Freedom                    Ease of Distribution  Competition 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Sex % % % 
Male 50 na na 
Female 50 na na 

Age    
15-24 17 na na 
25-34 21 na na 
35-44 25 na na 
45-54 22 na na 
55-64 12 na na 
65+ 16 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Education % % % 
Prim. or less 22 na na 
Jr. School 40 na na 
High School 26 na na 
Vocational 8 na na 
Coll./Univ. 3 na na 

Ethnicity/Nationality 
Han 99 na na 
Other 1 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Residence % % % 
Urban 45 na na 
Rural 55 na na 
Language 
Mandarin 85 na na 
Cantonese 14 na na 
Other 1 na na 
 
*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

 

Mandarin Broadcasting 
Total Population of China: 1,345.9 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Access 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

99% 

10% 

73% 98% 94% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Weekly 
SMS Use 
for News 

91% 
63% 

7% 18% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. CCTV1 
2. CCTV News 
3. CCTV2 
4. CCTV4 
5. Phoenix TV (Chinese) 
6. Provincial Radio 
7. Sina.com 
8. Phoenix TV (Info) 
9. Local Radio 
10. Sohu.com 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• While China has continued to grow during the global economic slowdown, 

the recent purge of a popular Politburo member Bo Xilai and blind activist 
Chen Guangcheng’s sheltering at the U.S. Embassy in Beijing have exposed 
serious cracks in the regime as it begins a delicate transition of power. 
Corruption charges against Bo expose the kind of abuses of power that 
extend to other top leaders. 

• The State Department’s annual human rights report includes reports of 
extrajudicial killings, executions without due process, forced confessions 
and torture. Still, dissatisfaction with severe restrictions on political 
participation and legal rights has not been reflected in public opinion 
surveys, where Chinese say they are satisfied with the direction of Chinese 
society. 

• With a huge internal migrant population, overcrowding in major cities and 
massive job creation requirements, internal stability is the Chinese 
government’s primary political concern. Grievances about land, housing, 
entitlements, the environment, or corruption also have led to protests and 
petitions. Lawyers representing aggrieved parties or cases deemed 
sensitive have faced harassment, disbarment and detention. 

• Extreme tensions have arisen between the CCP and Chinese ethnic 
minorities in recent years, most visible in the form of harsh government 
crackdowns in response to unrest in Tibet and Xinjiang. 

• Although China has become more “open” in some ways, social and media 
research remains an area where extreme caution is needed. International 
projects only occur with permission from the government after the research 
design has been inspected. The Chinese government has tried to tighten 
control of media, including microblogs and instant messaging, and foreign 
investment in the media industry. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 136.00 (174/179) 
• U.S. International broadcasters are among the most tightly censored media 

outlets in China. VOA and RFA radio broadcasts are intensively jammed and 
both broadcasters’ websites are blocked in China. Such restrictions present 
serious obstacles to those in China attempting to access VOA and RFA 
content. 

• CCTV remains the top source of news for most Chinese. Satellite dish 
ownership was measured at 10 percent in 2009 with 90 percent of satellite 
owners living in rural areas. 

• China’s media environment is evolving at an extremely rapid pace. Internet 
World Statistics suggests more than half a billion Chinese, 38 percent of its 
massive population, are using the Web. New technologies are quickly 
spreading beyond cities to rural areas, where 3G mobile phones are fueling 
Web growth. 

• Blogs, podcasts, social networking sites and micro-blogs are becoming a 
normal part of many Chinese Internet users’ online routines. However, China 
also leads the world in imprisoning bloggers and other cyber dissidents, so a 
certain level of self-censorship and indirect communication is common when 
discussing sensitive topics. 

• The proliferation of new equipment and platforms to access and share 
information has created extraordinary channels for copying and spreading 
information and for coordinating citizen activities, including popular protests. 
Viral videos, sensitive blogs and cell phone activism represent a challenge to 
Beijing, which has redoubled resources devoted to controlling new media. In 
addition to web monitoring and blocking, new regulations require cell phone 
owners to use official identification to purchase SIM cards. 

• In spite of an aggressive campaign to control online discussion, China’s 
domestic internet sites including QQ, Baidua and Sina are key sources of 
news and provide forums for the discussion of current events. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

13% 8% 7% 2% 7% 

Radio 

<0.1 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

38% 34% 28% 23% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. CCTV1 
2. Provincial TV 
3. Local TV 
4. CCTV News 
5. CCTV2 
6. Local Press  
7. CCTV4 
8. CCTV12 
9. CCTV5 
10. Baidu.com 

Web Analytics 
VOA  
Wkly. Visitors 83,800 
Wkly. Visits 192,000 

RFA 
Wkly. Visitors 48,800 
Wkly. Visits 84,200 

 
 

A

B C

D

• In the TV, Radio, Internet and Cell Phone bar charts, blue bars indicate ownership, or more specifically,  
‘access in the household’. Green bars indicate use of a particular medium at least once per week, and 
orange bars indicate at least weekly use of that medium for news, regardless of ownership. 

•	Top Ten Media Outlets lists the local media outlets that have the greatest daily reach, from highest  
to lowest, regardless of their news content. Daily reach reflects the percentage of the adult population that 
tuned into that station the ‘yesterday’ at the time of the survey. ‘Yesterday’ listening or viewing is a common 
proxy for ‘daily’ listening or viewing in audience research.

8



•	Top Ten Sources of News reflects the most frequently cited sources of news, regardless of platform, from 
highest to lowest. While different from reach, this measure is a very important indicator of impact for our 
broadcasters. If a page highlights two target countries, top sources of news for both are typically displayed, 
although are omitted for target countries where researchers cannot ask this question.  

•	Google Analytics is the source of the Web Analytics data for all broadcasters. ‘Weekly Visitor’ describes the 
number of unique weekly visitors to a broadcaster’s website.  ‘Weekly Visits’ describes the number of total 
visits to that site in one week. Visits and visitors from USIB IP addresses (agency computers) are filtered out 
of these figures.

 

C

D

 

 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability          Political Freedom                Press Freedom                    Ease of Distribution  Competition 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Sex % % % 
Male 50 na na 
Female 50 na na 

Age    
15-24 17 na na 
25-34 21 na na 
35-44 25 na na 
45-54 22 na na 
55-64 12 na na 
65+ 16 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Education % % % 
Prim. or less 22 na na 
Jr. School 40 na na 
High School 26 na na 
Vocational 8 na na 
Coll./Univ. 3 na na 

Ethnicity/Nationality 
Han 99 na na 
Other 1 na na 

 Sam. 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFA 
Weekly 
Aud.* 

Residence % % % 
Urban 45 na na 
Rural 55 na na 
Language 
Mandarin 85 na na 
Cantonese 14 na na 
Other 1 na na 
 
*Samples of VOA and RFA weekly listeners in the 
survey are too small for meaningful analysis. 

 

Mandarin Broadcasting 
Total Population of China: 1,345.9 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Access 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for 
News 

99% 

10% 

73% 98% 94% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Weekly 
SMS Use 
for News 

91% 
63% 

7% 18% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. CCTV1 
2. CCTV News 
3. CCTV2 
4. CCTV4 
5. Phoenix TV (Chinese) 
6. Provincial Radio 
7. Sina.com 
8. Phoenix TV (Info) 
9. Local Radio 
10. Sohu.com 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• While China has continued to grow during the global economic slowdown, 

the recent purge of a popular Politburo member Bo Xilai and blind activist 
Chen Guangcheng’s sheltering at the U.S. Embassy in Beijing have exposed 
serious cracks in the regime as it begins a delicate transition of power. 
Corruption charges against Bo expose the kind of abuses of power that 
extend to other top leaders. 

• The State Department’s annual human rights report includes reports of 
extrajudicial killings, executions without due process, forced confessions 
and torture. Still, dissatisfaction with severe restrictions on political 
participation and legal rights has not been reflected in public opinion 
surveys, where Chinese say they are satisfied with the direction of Chinese 
society. 

• With a huge internal migrant population, overcrowding in major cities and 
massive job creation requirements, internal stability is the Chinese 
government’s primary political concern. Grievances about land, housing, 
entitlements, the environment, or corruption also have led to protests and 
petitions. Lawyers representing aggrieved parties or cases deemed 
sensitive have faced harassment, disbarment and detention. 

• Extreme tensions have arisen between the CCP and Chinese ethnic 
minorities in recent years, most visible in the form of harsh government 
crackdowns in response to unrest in Tibet and Xinjiang. 

• Although China has become more “open” in some ways, social and media 
research remains an area where extreme caution is needed. International 
projects only occur with permission from the government after the research 
design has been inspected. The Chinese government has tried to tighten 
control of media, including microblogs and instant messaging, and foreign 
investment in the media industry. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 136.00 (174/179) 
• U.S. International broadcasters are among the most tightly censored media 

outlets in China. VOA and RFA radio broadcasts are intensively jammed and 
both broadcasters’ websites are blocked in China. Such restrictions present 
serious obstacles to those in China attempting to access VOA and RFA 
content. 

• CCTV remains the top source of news for most Chinese. Satellite dish 
ownership was measured at 10 percent in 2009 with 90 percent of satellite 
owners living in rural areas. 

• China’s media environment is evolving at an extremely rapid pace. Internet 
World Statistics suggests more than half a billion Chinese, 38 percent of its 
massive population, are using the Web. New technologies are quickly 
spreading beyond cities to rural areas, where 3G mobile phones are fueling 
Web growth. 

• Blogs, podcasts, social networking sites and micro-blogs are becoming a 
normal part of many Chinese Internet users’ online routines. However, China 
also leads the world in imprisoning bloggers and other cyber dissidents, so a 
certain level of self-censorship and indirect communication is common when 
discussing sensitive topics. 

• The proliferation of new equipment and platforms to access and share 
information has created extraordinary channels for copying and spreading 
information and for coordinating citizen activities, including popular protests. 
Viral videos, sensitive blogs and cell phone activism represent a challenge to 
Beijing, which has redoubled resources devoted to controlling new media. In 
addition to web monitoring and blocking, new regulations require cell phone 
owners to use official identification to purchase SIM cards. 

• In spite of an aggressive campaign to control online discussion, China’s 
domestic internet sites including QQ, Baidua and Sina are key sources of 
news and provide forums for the discussion of current events. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

13% 8% 7% 2% 7% 

Radio 

<0.1 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

38% 34% 28% 23% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. CCTV1 
2. Provincial TV 
3. Local TV 
4. CCTV News 
5. CCTV2 
6. Local Press  
7. CCTV4 
8. CCTV12 
9. CCTV5 
10. Baidu.com 

Web Analytics 
VOA  
Wkly. Visitors 83,800 
Wkly. Visits 192,000 

RFA 
Wkly. Visitors 48,800 
Wkly. Visits 84,200 

 
 

Context Section

• Red arrows quickly describe the state of five key elements in the target country or region.  Down arrows imply a 
poor or declining state, up arrows a good or increasing state, and sideways arrows a middling or static state. 

•	The states of Stability, Political and Press Freedom are based on both respected external indices, such as 
Freedom House and the Economist Intelligence Unit, and the judgment of analysts familiar with BBG  
audience research from that market. (Note: Economist Intelligence Unit had not updated their index of 2011 
by publication date.) States of Ease of Distribution and Competition are based on  
audience data and the experience of the service. Rarely is any market experiencing a decrease in media  
competition, even those under heavy state control. 

A

A

9



10



Language Service Profiles A-Z

Broadcasting
Board of
Governors

11



 

 
P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Albania, July 2011 & Macedonia, June 2011) 
 

Language of Broadcast: Albanian 
Content: 10.5 hrs. of original  radio and 3.5 hrs. of original TV programming per week 
– an additional 0.25 hrs. of TV broadcasting to Albania per week; Internet 
Distribution: 70 affiliates (41 TV, 29 radio), 2 IBB FM and 1 IBB SW frequency 

Radio: The service’s radio programs are carried by 29 affiliates in Albania, Kosovo, and Macedonia 
and by 2 IBB FMs, as well as on an IBB SW frequency. 

TV: VOA Albanian broadcasts are carried by 18 TV affiliates in Albania, 11 in Macedonia, 9 in 
Kosovo, 2 in Montenegro, and 1 in Serbia. Two weekly interactives are carried separately by the 
most popular TV station in Albania, Top Channel, and by the most popular news station, News 24.  

Web: The Service has an Internet site and a mobile site, and content is available on Twitter, 
Facebook and YouTube. It also sends out a daily newsletter to more than 5,000 subscribers. 

Staff: 11  
Budget: $1,863,000 
Established: 1943 to 1945; 1951 to present; TV service established in 1999 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that found 
broadcasts credible (%) 

 Albania Macedonia 

Radio 96 na** 

TV 99 99 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 

VOA 
TV** 

Albania 
VOA TV*** 
Macedonia 

Current 
Events 94 95 

U.S. Culture 73 83 

U.S. Policies 85 69 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA 

Radio 3.6 

TV 3.3 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 Albania Macedonia 

Radio 5.0 .7 

TV 47.1 9.6 

Internet 1.1 0.4 

Total 48.8 9.7 

Awareness (%) 

Albania Macedonia 

70 74 

28.6 29.8 

45.6 45.6 
48.8 

3.7 3.7 

10.4 
5.9 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

50.0 

Jul 
07 

Jul 
08 

Jul 
09 

Jun 
10 

Jul 
11 

Albania 

VOA 

BBC 

Radio TV Internet 

VOA Albania 0.1 1.2 0.03 

VOA Macedonia 0.01 0.2 0.01 

0 

1 

2 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

A
lb

an
ia

n 9.0 9.0 
7.6 

9.8 9.7 

2.1 
0.4 1.0 0.2 0.0 

2.0 
4.0 
6.0 
8.0 

10.0 
12.0 
14.0 
16.0 
18.0 
20.0 

Macedonia 

VOA 

BBC 

Data are from an July, 2011 survey of adults 
(15+) In Albania and a June, 2011 survey 

of adults (15+) in Macedonia.  

* Among the 24% who are ethnic Albanians, VOA’s weekly reach is 38.5%. 
**In Albania, understanding ratings for VOA radio are: 94% for Current Events; 82% for U.S. Society; 
and 81% for U.S. Policies.  
***In Macedonia, samples of VOA Albanian weekly radio listeners are too small for meaningful analysis. 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

*
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

12



 

  

M E D I A  U S E     Albania                            Macedonia 

     Stability          Political Freedom             Press Freedom              Ease of Distribution           Competition 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T  

Albanian Broadcasting 
Total Population of Target Country: Albania 3.2 M and Macedonia 2.1 M 

Macedonia Top Ten  
Sources of News 

1. A1 TV 
2. Sitel TV 
3. Kanal 5 
4. Alsat TV 
5. Macedonian TV 1 
6. Google 
7. Dnevnik 
8. Facebook 
9. Telma 
10. Vest 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Albania—PARTLY FREE; Macedonia—PARTLY FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

Albania—HIGH RISK; Macedonia—HIGH RISK 
• The Albanian prime minister, Sali Berisha, and his center-right Democratic Party of 

Albania (DPA) continue to rely on the support of their long-standing political 
adversary, Ilir Meta, whose Socialist Movement for Integration (SMI) is the junior 
coalition partner. The SMI's position is precarious, however, with Mr. Meta facing 
corruption allegations since early 2011.  

• Lulzim Basha, the candidate of the DPA and winner by of the mayoral election in the 
capital, Tirana, took the oath of office on July 25th, two and a half months after 
polling day. The long delay before Mr. Basha could assume office stemmed from a 
dispute over the election result. One of the two major political forces – the Socialist 
Party - boycotted parliament and held rallies over allegations of wide-spread fraud by 
the rival Democratic Party. 

• Animosities between the two major political players are hindering long-awaited 
economic and social reforms. The country’s economy is in dire straits and remittances 
from emigrants, a large number of whom work in debt-ridden Italy and Greece, have 
been shrinking. Endemic corruption and unemployment remain major issues of 
concern among the public. 

• The political stalemate is likely to hurt Albania’s chances for European Union 
candidacy status, by the end of 2012, the first step towards an eventual membership, 
as well as expectations for visa-free travel within the Schengen area. 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TVUse 

Weekly 
TV Use 

for News 

100% 

64% 

25% 

99% 96% 99% 

15% 

65% 

98% 
96% 

TV 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

62% 61% 
54% 

18% 5% 

49% 57% 
37% 31% 

3% 3% 
28% 

Radio 

Own PC Internet 
Access at 

Home 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet  
Use for 
News 

46% 
25% 

47% 

30% 

65% 57% 
47% 41% 

Internet 

Own Cell Weekly Use 
SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Weekly 
SMS Use 
for News 

99% 

68% 

8% 

61% 
91% 

45% 

5% 14% 

Cell Phone 

Albania Top Ten  
Sources of News 

1. Top Channel 
2. Vizion Plus 
3. News 24 
4. TV Klan 
5. TVSH 
6. Google 
7. Shekulli 
8. Top AIB 
9. Panorama 
10. Yahoo 

 Alb. 
Sam. 

Alb.  
Wkly. 
Aud. 

Mac. 
Sam. 

Mac. 
Wkly. 
Aud. 

Sex % % % % 

Male 50 52 50 59 

Female 50 48 50 41 

Age     

15-24 25 18 19 23 

25-34 18 15 19 22 

35-44 17 19 18 24 

45-54 17 20 17 14 

55-64 12 15 14 10 

65+ 10 12 14 7 

 Alb. 
Sam. 

Alb.  
Wkly. 
Aud. 

Mac. 
Sam. 

Mac. 
Wkly. 
Aud. 

Educ % % % % 

None 2 2 36 40 

Elem/Sec 35 31 na na 

Upper Sec 46 46 51 44 

Higher 18 21 13 15 

Ethnicity/Nationality 

Albanian 98 99 24 3 

Maced. na na 65 96 

Other 2 1 10 1 

 Alb. 
Sam. 

Alb.  
Wkly. 
Aud. 

Mac. 
Sam. 

Mac. 
Wkly. 
Aud. 

Residence % % % % 

Urban 47 49 43 75 

Rural 53 51 57 25 

Language Spoken at Home 

Albanian 98 99 24 96 

Macedonian na na 71 3 

Other 2 1 5 1 

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011):  

Albania—PARTLY FREE; Macedonia—PARTLY FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): Albania— 

34.44 (96/179); Macedonia—31.67 (94/179) 
• Media freedom in Albania has regressed in the past year. This is evident in

a number of incidents of favoritism and intimidation, but also in the 
assessment of media freedom watchdog groups. IREX has lowered its 
media freedom rating of Albania citing “an alliance between the 
government and powerful business interests against media freedom.” The
ensuing self-censorship among journalists is a widespread problem. 
Important issues, such as corruption, might not get the share of 
investigative reporting they deserve.  

• The OSCE is also concerned about media freedom in Albania. The 
organization has issued warnings when Top Channel received a fine for 
airing a tape showing a former minister in a compromising situation 
abusing his power.  Lawmakers from the opposition Socialist Party (PS) 
protested against material on TVSH, accusing the government of 
misusing the public broadcaster for propaganda purposes. 

• Still, focus group participants pointed out increased professionalism of 
domestic news programs, making them more competitive against 
international broadcasters. However, they are frustrated with the 
sensationalism, bias and manipulation still seen in some domestic outlets. 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 14,200 
Weekly  
Visits  32,000 
 

13



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Kosovo, July 2011) 

Language of Broadcast: Albanian 

Content: 10.5 hrs. of original radio and 3.5 hrs. of original 
TV programming per week – an additional 0.25 hrs. of TV 
broadcasting to Albania per week; Internet 

Distribution: 70 affiliates (41 TV, 29 radio), 2 IBB FM  
and 1 IBB SW frequency  
Radio: The service’s radio programs are carried by 29 
affiliates in Albania, Kosovo, and Macedonia and by 2 IBB 
FMs, as well as on an IBB SW frequency. 
TV: VOA Albanian broadcasts are carried by 18 TV affiliates 
in Albania, 11 in Macedonia, 9 in Kosovo, 2 in Montenegro, 
and 1 in Serbia.. Two weekly interactives are carried 
separately by the most popular TV station in Albania, Top 
Channel, and by the most popular news station, News 24.  
Web: The Service has an Internet site and a mobile site, and 
content is available on Twitter, Facebook and YouTube. It also 
sends out a daily newsletter to more than 5,000 subscribers. 

Staff: 11  

Budget: $1,863,000 

Established: 1943 to 1945; 1951 to present;  

 

 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFE/RL 

Radio 97 92 

TV 98 na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 
TV* RFE/RL** 

Current Events 94 78 

U.S. Society 
(VOA)/Current 
Events in 
Kosovo (RFE/RL) 70 78 

U.S. Policies 69 na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.6 3.2 

TV 3.3 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio 8.4 3.9 10.5 

TV 55.6 na 55.6 

Internet 1.9 0.7 2.2 

Total 57.7 4.5 58.2 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

80 73 

Dec 
200

5 

May 
200

7 

Jul 
200

8 

Jul 
200

9 

Jul 
201

1 

VOA Radio & 
TV 68.8 60.9 64.1 63.8 57.7 

RFE/RL 
Radio 17.6 11.7 13.0 7.8 4.5 

BBC Radio 12.6 14.0 11.2 8.1 2.4 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

50.0 

60.0 

70.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.1 0.9 0.03 

RFE/RL 0.1 0.01 

USIB 0.2 0.9 0.03 

0 

1 

2 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

*Understanding ratings for VOA TV are 94% for Current Events, 70% for U.S. Culture and 68% for U.S. Policies. 
**Understanding ratings are for RFE/RL Albanian on any platform. 

Data are from a July 2011 nationwide 
survey of adults (15+) in Kosovo.  

Language of Broadcast: Albanian 
to Kosovo, Bosnian, Macedonian, 
Montenegrin, and Serbian 

Content: Albanian to Kosovo: 10.5 hours 
original radio; Bosnian: 10.5 hours original 
radio; .5 hours TV; Macedonian: 7 hours 
original radio; 10 minutes TV; Serbian: 7 
hours original radio Montenegrin: 3.5 hours 
original radio; Balkans Regional program: 
12 hours original radio 

Distribution: 193 affiliates (150 FM, 43 
TV) RFE/RL’s delivery includes affiliates in 
Bosnia and Herzegovina (49 FM, 29 TV), 
Kosovo (37 FM), Macedonia (5 FM, 13 TV), 
Montenegro (12 FM), and Serbia (47 FM, 1 
TV), in addition to HotBird and Internet with 
streaming audio. 

Web: All of the Balkan Services are active 
on Facebook and Twitter, have mobile sites, 
and have branded YouTube pages in 
process. 

A
lb

an
ia

n 
to

 K
os

ov
o 

Staff: 12† 
Budget: $4,525,000† 

Established: 1994 to present 
† Numbers reflect RFE/RL Balkans service 
totals which include Albanian, Bosnian,  
Croatian, Macedonian, Montenegrin and 
Serbian.

14



 

  

Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 14,200 

Weekly  
Visits  32,000 

RFE/RL  
Weekly  
Visitors  8,900 

Weekly  
Visits  36,800 

 

 
 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom        Press Freedom     Ease of Distribution               Competition 

 Sample 
VOA  

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Sex % % % 

Male 49 54 66 

Female 51 46 34 

Age   

15-24 31 28 18 

25-34 22 23 33 

35-44 17 17 20 

45-54 13 14 16 

55-64 9 10 9 

65+ 8 8 4 

 Sample 
VOA  

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Education % % % 

None 3 3 1 

Primary 38 36 21 

Secondary 45 46 57 

Coll./Univ. 13 15 21 

Ethnicity/Nationality 

Albanian 86 92 77 

Serbian 5 <1 1 

Other 9 8 22 

 Sample 
VOA  

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Residence % % % 

Urban 44 46 53 

Rural 56 54 47 

Language 

Albanian 94 99 98 

Serbian 5 <1 <1 

Other 1 1 2 

Albanian to Kosovo Broadcasting 
Total Population of Kosovo: 2.3 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV for 
News 

99% 

32% 
47% 

97% 96% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS for 
News 

95% 
81% 

4% 9% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. RTK 
2. RTV 21 
3. KTV Koha Vizion 
4. VOA TV 
5. TV Klan Kosova 
6. Radio Dukagjini 
7. Top Channel 
8. Radio 21 
9. Radio Kosova 
10. TVSH 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

Partly Free 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010): NA 
• EU-mediated talks between Serbia and Kosovo were called off in 

September amid heightened tension in northern Kosovo. Talks had 
been postponed after 16 ethnic Serbs and four NATO 
peacekeepers were hurt in clashes in an ongoing dispute over 
border crossings. NATO said troops had used tear gas and rubber 
bullets after pipe bombs were fired at positions in northern Kosovo. 

• The European Commission has recommended Serbia for EU 
candidate status but said talks could only start after it normalized 
ties with Kosovo. 

• Belgrade refuses to recognise the territory's self-declared 
independence and tension involving Kosovo's ethnic Serbs sparked 
violence this summer. 

• A European Union panel  agreed to appoint a special prosecutor to 
probe allegations of organ trafficking and other abuses linked to 
former commanders of the Kosovo Liberation Army, including 
current prime minister, Hashim Thaci. Under a plan endorsed in 
June by EU officials in Brussels, the prosecutor will lead a seven-
member international “task force” attached to the EU’s rule of law 
mission in Kosovo (EULEX), according to diplomatic sources. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): Partly Free  
• Reporters Without Borders Index (2011): 30.00 (86/179)   
• Television viewing was slightly higher in 2011 compared to the previous year—

87 percent of Kosovo adults reported watching TV “yesterday” compared to 84 
percent in 2010. On a weekly basis, however, viewership remained statistically 
unchanged at 97 percent. TV viewing for news and current information was also 
statistically unchanged from the previous year (96 percent compared to 95 
percent). 

• Radio plays a minor role as a news source in Kosovo. In 2011, its weekly use as 
a source of news and information declined even further from 33 percent to 28 
percent. At present, radio ranks fourth among information sources in Kosovo. 
Apart from TV, radio is overshadowed by the internet (used weekly for news and 
information by 40 percent of Kosovo adults) and newspapers (36 percent). 

• Aside from TV, the internet was the only medium that continued to grow in one 
way or another, bolstered by demand from Kosovo’s young population and
intense competition in a tight market. Within a year, household internet access in 
Kosovo has grown from 61 percent to 67 percent, and computer ownership from 
68 percent to 72 percent. Although “last-week” internet use stood at 57.3 
percent in 2011 (statistically unchanged from 57 percent the previous year), the 
internet sector saw two important developments: the use of the internet for news 
and current information continued to grow, from 37 percent to 40 percent; and 
broadband penetration continued to expand, opening up further possibilities for 
online users. 

 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

65% 49% 46% 

8% 4% 
28% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
for News 

72% 67% 
57% 

40% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. RTK 
2. RTV 21 
3. Koha Vision 
4. Koha Ditore 
5. Google 
6. TV Klan Kosova 
7. Kosova Sot 
8. Telgeati.com 
9. VOA TV 
10. RTS Serbia 

15



 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Iraq, March 2011 & Egypt, July 2011) 

Language of Broadcast: Arabic 
Content: Radio Sawa: 24/7 original programming; Alhurra TV: 84 hrs.  
of original and 84 hrs. of repeat TV programming per week; Internet 
Distribution: Sawa: 4 IBB MW and 41 FM frequencies, satellite and the Internet. Alhurra 
TV: Satellite, 6 terrestrial TV stations in Iraq and the Internet 

New Media: Radio Sawa’s news and information Website provides live streaming and archives of the 
latest newscasts. Its mobile Website and Facebook fan page provide headlines and encourages listeners 
to comment on stories. Twitter feeds the latest Sawa headlines. RadioSawa also posts key interview clips 
and reports on Audioboo. 
Alhurra’s Website provides the latest news, live streaming and archived video of most programs. It has a 
mobile website, Alhurra and key program Facebook pages as well as over 13 fan pages. Twitter feeds 
include one for the network, one for breaking news, one for flagship program Al Youm, and a YouTube 
channel at www.youtube.com/alhurra. 

Percentage of surveyed 
weekly audience that found 
broadcasts credible (%) 

 
MBN 
Iraq 

MBN 
Egypt 

Radio 75 98 

TV 76 93 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
Sawa 
Iraq 

Alhurra 
Iraq 

Sawa 
Egypt 

Alhurra 
Egypt 

Current 
Events 93 52 71 75 

U.S. 
Culture 46 29 44 75 
U.S. 
Policies 45 30 45 41 

Combined Scores from 
audience panel 

 
MBN 
Iraq 

MBN 
Egypt 

Radio na na 

TV na na 

C
re

d
ib

il
it

y 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*USIB  audience estimate is based on data from Algeria, Bahrain, Egypt, Iraq, Jordan, Kuwait, Lebanon, 
Morocco, Oman, Palestinian Territories, Saudi Arabia, Syria, Tunisia and the UAE. The USIB estimate for 
Iraq includes the impact of Radio Free Iraq (RFI) broadcasts. RFI weekly unduplicated reach is 16.1% or 
approximately 3.0 million adults in Iraq. 

Weekly Reach by Media (%) 

 MBN-Iraq MBN-Egypt 

Radio 23.2 4.3 

TV 48.5 14.7 

Internet 14.1 1.0 

Total 63.0 17.6 

Awareness (%) 

Sawa  
Iraq 

Alhurra 
Iraq 

Sawa 
Egypt 

Alhurra 
Egypt 

na na na na 

Radio TV Internet 

MBN-Iraq 4.3 9.0 2.5 

MBN-Egypt 2.3 7.7 0.05 

USIB* 15.4 27.3 3.8 

0 

5 

10 

15 

20 

25 

30 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

Data are from an March 2011 
survey of adults (15+) in Iraq and 

June/July 2011 survey in Egypt. 

Q
u

a
li

ty
 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 (%

) 

A
ra

bi
c 

 

Staff: 498 
Budget: $110,332,000† 
Established: Radio Sawa; 2002 to present; 
Alhurra TV 2004 to present 
† includes additional indirect costs 
  

51.4 

25.6 22.9 
28.7 

23.2 

55.6 
63.6 62.2 

48.5 

0.0 
10.0 
20.0 
30.0 
40.0 
50.0 
60.0 
70.0 

Dec 
05 

Sep 
07 

Nov 
08 

Feb 
10 

Mar 11 

Iraq 

Radio 
Sawa 

Alhurra 

7.6 7.1 6.4 
4.3 

8.0 
11.1 

7.5 

14.2 

0.0 

5.0 

10.0 

15.0 

20.0 

2007 2008-9 2010 July 
2011 

Egypt 

Radio 
Sawa 

Alhurra 

16



 

  

 
A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                   Ease of Distribution            Competition 

 Sample Radio Free Iraq 
Weekly Audience 

Sex % % 
Male 51 53 
Female 49 47 
Age   
15-24 26 17 
25-34 24 27 
35-44 22 25 
45-54 15 18 
55-64 11 12 
65+ 2 2 

 Sample Radio Free Iraq 
Weekly Audience 

Education % % 
Illiterate/  
No Formal 24 26 
Elem./Inter. 33 26 
Secondary 20 19 
Coll./Univ. 24 29 
Ethnicity/Nationality 
Arabic 80 93 
Kurdish 16 4 
Other 4 3 

 Sample Radio Free Iraq 
Weekly Audience 

Residence % % 
Urban 67 71 
Rural 33 29 
Language 
Arabic 80 93 
Kurdish 17 4 
Other 3 3 

Arabic Broadcasting 
Total Population of Iraq: 32.7 million 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

74% 
55% 46% 

22% 12% 

46% 

Radio 
Top Ten  
Media Outlets 
1. Al Arabiya 
2. Al Sharqia 
3. Al Iraqia 
4. MBC 1 
5. MBC Action 
6. Abu Dhabi Al 

Oula TV 
7. Al Jazeera 
8. Al Sumeria 
9. Al Baghdadi 
10. MBC 4 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS for 
News 

98% 
68% 

7% 
17% 

Cell Phone 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index 

(2011): NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability 

(2010): VERY HIGH RISK 
• The drawdown of US forces and the continued 

weakness of central authority may allow militia and 
insurgent groups to re-establish themselves in 
some areas. The government of national unity, 
which brings together the four largest political 
groups, has been weak and divided, and some 
blocs have threatened to pull out to join the 
parliamentary opposition. 

• More than eight years after the US invasion in 
2003, Iraq continues to be wracked by intense 
violence. So far during 2011, around 11 civilians 
have been killed on average every day, mainly by 
suicide and other bombings. August, which 
coincided with Ramadan, was the bloodiest month 
in a year, with an estimated 395 civilian deaths 
according to a preliminary figure from Iraq Body 
Count (IBC). 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 75.36 (152/179) 
• Although Iraq has a thriving media environment with many ethnic and religious groups

represented, media freedom and freedom of speech are still an issue of contention.
Reporters Without Borders reported in February 2011 that the offices of their partner group
in Baghdad— Journalistic Freedoms Observatory (JFO)—was raided by security forces
whereby its computers and archives were stolen.  The worst of the criticism came after
February 25, 2011, known as the “Day of Rage,” when Iraqis took to the street to protest
government corruption, faulty infrastructure, unemployment, electricity and water cuts.
Reporters without Borders called it the “Black Day” for media freedom in Iraq because Iraqi
Security Forces detained 300 leading journalists and intellectuals who took part in covering
the protests. 

• Reports of government arrests and intimidation of NGO workers in Iraq, and  anyone that
criticizes the current government are prevalent.  In the first four months of 2011, five
journalists have been killed in Iraq. In 2010, seven journalists were killed in total. Although 
actual violence due to war has decreased since the height of the Iraq war, intimidation and
threats against journalists and regular citizens have increased, even—according to the New
York Times—to the point of death threats by text message, suspected by many as coming
from Iraqi authorities.  Human Rights Watch also reported widespread crackdowns on
protesters in Iraq, including detention and torture.  

• Reporters without Borders has been pressing the Iraqi parliament to pass a law protecting
journalists amid the many abuses, detentions and assaults committed against journalists and
photographers in Iraq trying to cover recent protests, which although significant, have not
compared in size to the 2011 Arab Spring protests around the region. 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet for 

News 

56% 

29% 
35% 

26% 

Internet 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV for 
News 

100% 99% 

14% 

99% 99% 
TV 

Top Ten  
Sources of News 
1. ORT-1 
2. Khabar 
3. Kazakhstan-1 
4. KTK 
5. NTV 
6. El Arna 
7. www.mail.ru 
8. Russkoe Radio 
9. 31 Kanal 
10. Evropa Plus 

17



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A    (Using Data from Iraq, March 2011) 

Language of Broadcast: Arabic 
Coverage: 28 hrs. of original and 91 hrs. of repeat radio 
programmingper week; Internet 
Distribution:  

Radio: 13 FM transmitters, One cross-border MW 

New Media: Interactive and multimedia website with live streaming 
and MobileTech supported mobile site. Social Media activities include 
Facebook page, Twitter feed, and YouTube page 

Staff: 11 
Budget: $2,215,000 

Established: 1998 to present 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 Radio Free Iraq 
Radio 72 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 Radio Free Iraq 

Current Events 75 
Current Events  
in Iraq 94 

Combined Scores from audience 
panel 

 Radio Free Iraq 

Radio 3.1 

TV na 

 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach by Media (%) 

 Radio Free Iraq 

Radio 12.9 

TV na 

Internet 4.3 

Total 16.1 

Awareness (%) 

Radio Free Iraq 

46% 

Mar 
2005 

Dec 
2005 

Sep 
2008 

Feb 
2010 

Mar 
2011 

Radio Free 
Iraq 19.2 21.6 16.8 18.0 16.1 

0.0 

5.0 

10.0 

15.0 

20.0 

25.0 

30.0 

Radio Free Iraq 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

 
Data are from a March 2011 nationwide 

survey of adults (15+) in Iraq. 

Radio Internet 

Radio Free Iraq 2.4 0.8 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

Radio Free Iraq 

A
ra

bi
c 

 

18



 

  

 
A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom                   Ease of Distribution            Competition 

 Sample Radio Free Iraq 
Weekly Audience 

Sex % % 
Male 51 53 
Female 49 47 
Age   
15-24 26 17 
25-34 24 27 
35-44 22 25 
45-54 15 18 
55-64 11 12 
65+ 2 2 

 Sample Radio Free Iraq 
Weekly Audience 

Education % % 
Illiterate/  
No Formal 24 26 
Elem./Inter. 33 26 
Secondary 20 19 
Coll./Univ. 24 29 
Ethnicity/Nationality 
Arabic 80 93 
Kurdish 16 4 
Other 4 3 

 Sample Radio Free Iraq 
Weekly Audience 

Residence % % 
Urban 67 71 
Rural 33 29 
Language 
Arabic 80 93 
Kurdish 17 4 
Other 3 3 

Arabic Broadcasting 
Total Population of Iraq: 32.7 million 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

74% 
55% 46% 

22% 12% 

46% 

Radio 
Top Ten  
Media Outlets 
1. Al Arabiya 
2. Al Sharqia 
3. Al Iraqia 
4. MBC 1 
5. MBC Action 
6. Abu Dhabi Al 

Oula TV 
7. Al Jazeera 
8. Al Sumeria 
9. Al Baghdadi 
10. MBC 4 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Weekly 
Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS for 
News 

98% 
68% 

7% 
17% 

Cell Phone 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index 

(2011): NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability 

(2010): VERY HIGH RISK 
• The drawdown of US forces and the continued 

weakness of central authority may allow militia and 
insurgent groups to re-establish themselves in 
some areas. The government of national unity, 
which brings together the four largest political 
groups, has been weak and divided, and some 
blocs have threatened to pull out to join the 
parliamentary opposition. 

• More than eight years after the US invasion in 
2003, Iraq continues to be wracked by intense 
violence. So far during 2011, around 11 civilians 
have been killed on average every day, mainly by 
suicide and other bombings. August, which 
coincided with Ramadan, was the bloodiest month 
in a year, with an estimated 395 civilian deaths 
according to a preliminary figure from Iraq Body 
Count (IBC). 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 75.36 (152/179) 
• Although Iraq has a thriving media environment with many ethnic and religious groups

represented, media freedom and freedom of speech are still an issue of contention.
Reporters Without Borders reported in February 2011 that the offices of their partner group
in Baghdad— Journalistic Freedoms Observatory (JFO)—was raided by security forces
whereby its computers and archives were stolen.  The worst of the criticism came after
February 25, 2011, known as the “Day of Rage,” when Iraqis took to the street to protest
government corruption, faulty infrastructure, unemployment, electricity and water cuts.
Reporters without Borders called it the “Black Day” for media freedom in Iraq because Iraqi
Security Forces detained 300 leading journalists and intellectuals who took part in covering
the protests. 

• Reports of government arrests and intimidation of NGO workers in Iraq, and  anyone that
criticizes the current government are prevalent.  In the first four months of 2011, five
journalists have been killed in Iraq. In 2010, seven journalists were killed in total. Although 
actual violence due to war has decreased since the height of the Iraq war, intimidation and
threats against journalists and regular citizens have increased, even—according to the New
York Times—to the point of death threats by text message, suspected by many as coming
from Iraqi authorities.  Human Rights Watch also reported widespread crackdowns on
protesters in Iraq, including detention and torture.  

• Reporters without Borders has been pressing the Iraqi parliament to pass a law protecting
journalists amid the many abuses, detentions and assaults committed against journalists and
photographers in Iraq trying to cover recent protests, which although significant, have not
compared in size to the 2011 Arab Spring protests around the region. 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet for 

News 

56% 

29% 
35% 

26% 

Internet 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV for 
News 

100% 99% 

14% 

99% 99% 
TV 

Top Ten  
Sources of News 
1. ORT-1 
2. Khabar 
3. Kazakhstan-1 
4. KTK 
5. NTV 
6. El Arna 
7. www.mail.ru 
8. Russkoe Radio 
9. 31 Kanal 
10. Evropa Plus 

19



 

 

Country Population Radio Audience 
Size 

Radio Weeky Reach 
% TV Audience Size TV Weeky Reach 

% 
USIB Internet  
Audience Size 

USIB Internet  
Weeky Reach % 

Algeria 36,000,000 54,748 1.4 410,607 10.5 7,821 0.2 

Egypt 82,600,000 2,264,466 4.3 7,741,314 14.7 526,620 1.0 

Iraq 32,700,000 5,355,360 28.8 9,018,575 48.5 2,621,895 14.1 

Jordan 6,600,000 659,295 16.1 900,900 22.0 57,330 1.4 

Kuwait 2,800,000 434,067 33.7 274,351 21.3 54,097 4.2 

Lebanon 4,300,000 354,750 11.0 277,350 8.6 16,125 0.5 

Morocco 32,300,000 3,327,897 33.5 1,658,982 16.7 99,340 1.0 

Oman 3,000,000 31,484 1.7 557,452 30.1 64,820 3.5 
Palestinian 
Territories 4,200,000 154,560 6.9 206,080 9.2 24,640 1.1 
Saudi 
Arabia 27,500,000 345,239 3.3 1,663,426 15.9 52,309 0.5 

Syria 22,500,000 1,509,490 11.5 3,228,996 24.6 262,520 2.0 

UAE 7,900,000 292,406 37.4 189,204 24.2 21,109 2.7 

E X P A N D E D  P E R F O R M A N C E  D A T A  

Audience Size & Weekly Reach 

Country 
Radi

o 
Awar
e. % 

Radio 
Cred. % 

Radio 
Under. 
Current 

Events % 

Radio 
Under. 

U.S. 
Culture* 

% 

Radio 
Under. 

U.S. 
Policies* 

% 

TV 
Aware. 

% 

TV 
Cred. 

% 

TV Under. 
Current 

Events % 

TV 
Under. 

U.S. 
Culture* 

% 

TV 
Under. 

U.S. 
Policies* 

% 

Algeria 6%  53% 47% 45% 46%  53% 47% 52% 

Egypt na  76% 48% 48% na  75% 47% 43% 

Iraq na  

RFE/RL- 
76% 
MBN-
93% 

RFE/RL- 
95% 
MBN-
46% 

RFE/RL- 
na 

MBN-
45% na  89% 44% 41% 

Jordan na  47% 26% 25% na  47% 29% 27% 

Kuwait 80%  89% 59% 58% 75%  86% 68% 70% 

Lebanon na  52% 29% 30% na  64% 57% 59% 

Morocco na  82% 63% 59% na  75% 66% 65% 

Oman 7%  86% 80% 71% 67%  84% 75% 74% 
Palestinian 
Territories 33%  46% 71% 67% 34%  41% 69% 59% 
Saudi 
Arabia na  69% 41% 39% na  72% 57% 52% 

Syria 51%  68% 43% 41% na  54% 43% 44% 

UAE na  76% 55% 50% na  95% 79% 75% 

Awareness, Credibility  & Understanding 

Credibility: Percentage of surveyed weekly audience that found broadcasts credible (%) 

Understanding: Percentage of weekly audience whose understanding of topics increased “A Great Deal” or “Somewhat” (%) * RFE/RL’s 
question was “Understanding of Current Events in Country” 

Culture: Percentage of surveyed weekly audiences that found broadcasts increased their understanding of U.S Culture (VOA/MBN) or 
Current Events in Country (RFE/RFA) 

Culture: Percentage of surveyed weekly audiences that found broadcasts increased their understanding of U.S Policies (VOA/MBN) or 
International Developments that Affect Country (RFE/RFA) 

Data are from Algeria, June 2007; Egypt, June 2010; Iraq, March 2011;  Jordan, March 2011; Kuwait, January 2010; Lebanon, March 2011;  
Morocco, April 2011; Oman, January 2009; Palestinian Territiories, March 2010; Saudi Arabia, April 2011; Syria, March 2010; UAE April 2011. 

20



 

 
 

Country Own TV 
Own 
Sat. 
Dish 

Own 
Cable 

Access 
Weekly 
TV Use 

Weekly TV For 
News 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly FM 
Use 

Weekly MW 
Use 

Weekly SW 
Use 

Radio Use for 
News 

Algeria 98% 88% 35% 95% 93%  57% 51% 7% 2%  
Egypt 99% 82% 23% 99% 97% 59% 39% 25% 21% 3% 24% 
Iraq 100% 99% 14% 99% 99% 74% 55% 46% 22% 12% 44% 
Jordan 100% 99% 2% 99% 98% 43% 61% 59% 4% 1% 48% 
Kuwait 100% 99% 40% 91% 89% 72% 62% 56% 34% 20% 60% 
Lebanon 100% 44% 67% 99% 97% 88% 63% 63% 5% 1% 42% 
Morocco 100% 95% 7% 100% 100% 88% 71% 74% 20% 6% 67% 
Oman 100% 99% 5% 98% 80%  74% 66% 40% 20%  
Palestinian Terr. 98% 93% 25% 89% 86% 59% 47% 40% 9% 2% 38% 
Saudi Arabia 100% 98% 12% 99% 97% 67% 72% 67% 24% 10% 61% 
Syria 100% 98% 18% 99% 83% 72% 58% 41% 10% 5%  

UAE 100% 
100
% 40% 100% 98% 70% 78% 77% 28% 17% 68% 

Country Population USIB Audience Size USIB Weekly 
Reach % 

BBC 
Unduplicated 
Audience Size 

BBC 
Unduplicated 

Weekly Reach % 

Other International 
Broadcaster Audience 

Size 

Other 
International 
Broadcaster 

Weekly Reach % 

Algeria 36,000,000 449,712 11.5    Aljazeera- 2,338,504 59.8 

Egypt 82,600,000 9,268,512 17.6 10,058,442 19.1 
Aljazeera- 

32,492,454 61.7 

Iraq 32,700,000 12,328,485 66.3 7,047,505 37.9 Aljazeera- 9,873,945 53.1 

Jordan 6,600,000 1,322,685 32.3 1,011,465 24.7 Aljazeera- 3,576,816 84.2 

Kuwait 2,800,000 575,750 44.7 503,621 39.1 Aljazeera- 842,373 65.4 

Lebanon 4,300,000 574,050 17.8 316,050 9.8 Aljazeera- 1,327,560 46.0 

Morocco 32,300,000 4,182,223 42.1 2,205,353 22.2 Aljazeera- 8,632,664 86.9 

Oman 3,000,000 609,308 32.9 287,060 15.5 Aljazeera- 1,227,876 66.3 
Palestinian 
Territories 4,200,000 224,000 10.0 241,920 10.8 Aljazeera- 1,552,320 69.3 
Saudi 
Arabia 27,500,000 1,893,585 18.1 2,772,376 26.5 Aljazeera- 6,193,384 59.2 

Syria 22,500,000 4,279,076 32.6 3,425,886 26.1 
Aljazeera- 

10,172,650 77.5 

UAE 7,900,000 377,625 48.3 312,733 40.0 Aljazeera- 522,500 85.9 

Media Use 

Country Own PC 
Own 
Int. 
Acc. 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 

For News 
Own Cell 

Phone 
Weekly Use 

SMS 

Weekly 
SMS 
For 

News 

Algeria 45% 31% 24% 22% 82% na  
Egypt 46% 27% 23% 20% 94% 44% 5% 
Iraq 56% 29% 35% 26% 98% 68% 7% 
Jordan 61% 32% 36% 30% 97% 77% 8% 
Kuwait 87% 82% 77% 71% 99% 99%  
Lebanon 72% 58% 49% 27% 94% 82% 8% 
Morocco 48% 47% 39% 32% 99% 79% 3% 
Oman 52% 35% 32% 16% 97% 94%  
Palestinian Terr. 50% 39% 32% 30% 88% 55% 8% 
Saudi Arabia 80% 73% 59% 42% 99% 87% 15% 
Syria 60% 44% 28% 19% 86% 63%  
UAE 93% 91% 68% 49% 100% 90% 20% 

Audience Size & Weekly Reach (cont.) 

21



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Armenia, April 2011) 

Language of Broadcast: Armenian 

Content: 1 hr. of original and 1 hr. of repeat TV 
programming per week;  Internet 

Distribution: 1 affiliate (1 TV)  

TV:  VOA Armenian broadcasts through its affiliate, 
Armenia TV, one of the most watched stations in 
Armenia. Service airs two programs: Armenian Daily 
TV and Armenian Magazine TV. 

Web: The Service has web and mobile sites,  is 
available on Facebook, Twitter, YouTube, and sends 
a daily e-mail newsletter. The website also hosts 
video streams. 

Staff: 2 

Budget: $386,200 

Established: 1951 to present; TV 
programming established in 2004 

Language of Broadcast: Armenian 

Content: 25 hrs. of original and 14 hrs. of repeat 
radio programming per week; 2.5 hours of TV 
programming; Internet 

Distribution: Radio: RFE/RL has 4 FM 
partners: 2 National and 1 Yerevan affiliate 
covering the whole country in addition to HotBird. 

New Media: The Service has a multimedia-rich 
Web site (Armenian-language site with Russian and 
English sub sites) with streaming audio and video 
as well as mobile sites and is active on Facebook, 
Twitter, and YouTube . 

Video: Weekly: Crossroad Of Opinions is carried by 
7 local TV stations; Writer And Reality (20 min) is 
carried by 5 local TV stations. The service also 
produces a daily Video News Of The Day 
(12-15 min) which is carried by 5 local TV stations. 
 

Percentage of surveyed 
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA RFE/RL 

Radio 
 

na 
 

63 

TV 
 

89 
 

85 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 
TV 

RFE/RL 
Radio** 

Current Events 73 76 

U.S. Society (VOA)  
or Current Events in 
Armenia (RFE/RL) 58 76 

U.S. Policies 63 na 

Combined Scores from  
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.2 3.6 

TV 3.5 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

* Awareness measured in the context of questions on radio stations. 
**Understanding ratings for RFE/RL TV are 67% for Current Events and 69% for Current Events in Armenia. 

Weekly Reach by Media  (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio na 9.1 9.1 

TV 35.4 1.4 35.8 

Internet 0.2 0.9 1.0 

Total 35.5 10.6 41.2 

Awareness (%)* 

VOA RFE/RL 

48 64 

Feb 
2007 

Feb 
2008 

Apr 
2009 

Mar 
2010 

April 
2011 

VOA TV 17.9 26.3 42.3 35.4 35.5 

RFE/RL 
Radio & TV 15.0 11.7 15.1 11.3 10.6 

0.0 

10.0 

20.0 

30.0 

40.0 

50.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.9 0.01 

RFE/RL 0.2 0.05 0.03 

USIB 0.2 1.0 0.03 

0 

1 

2 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from an April 2011 survey of adults 
(15+) in Armenia. A

rm
en

ia
n 

Staff: 6 

Budget: $1,499,000 

Established: 1953 to present 

na 

22



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

         Stability              Political Freedom      Press Freedom       Ease of Distribution            Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Sex % % % 

Male 45 42 55 

Female 55 58 46 

Age    

15-24 20 20 16 

25-34 27 27 23 

35-44 16 18 21 

45-54 12 13 18 

55-64 11 13 12 

65+ 14 9 10 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Education % % % 

None 20 14 8 

Primary 31 30 27 

Secondary 21 25 25 

Technical 26 30 40 

Coll./Univ. 20 14 7 

Ethnicity/Nationality 

Armenian 98 99 99 

Russian <1 0 0 

Other 2 1 1 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Audience 

RFE/RL 
Weekly 

Audience 

Residence % % % 

Urban 67 72 76 

Rural 33 28 24 

Language 

Armenian 99 100 99 

Russian 1 0 1 

Armenian Broadcasting 
Total Population of Armenia: 3.1 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV for 
News 

99% 

18% 13% 

99% 98% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS for 
News 

94% 

33% 
12% 

19% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. Armenian  TV 1H1 
2. Armenia 
3. Armenian  TV 2H2 
4. Shant 
5. Google 
6. RTR Planeta 
7. ORT 
8. TV5 
9. ALM 
10. Armenakob 
 

Top Ten  
Sources of News 

1. Shant 
2. Electronika.ru 
3. Armenian Public  

TV 1 
4. Armenian TV 
5. RTR Planeta 
6. Armenian TV H2 
7. Google 
8. Azatutyun (RL) 
9. Erkir Media 
10. ORT 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

PARTLY FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
HIGH RISK 

• Although, freer than other FSU countries, only limited political and 
civil freedoms are supported in Armenia. International observers 
noted widespread fraud during the 2008 elections; bribes defined the 
candidates’ success. Rallies opposing the current government were 
allowed to be organized in 2011. 

• Government corruption persists. Police crimes perpetrated during the 
events of March 2008 remain unpunished and many jailed journalists 
are still behind bars. While academic and religious freedoms are 
respected, the government severely restricts freedom of assembly.  

• Armenia’s legal framework is generally supportive of the freedom of 
speech. However, low awareness of laws surrounding this freedom 
furthers self-censorship among journalists.  

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 27.00  (77/179) 

• When commenting on the most recent developments in the Armenian 
media market, experts appeared very enthusiastic about the “solid 
improvement…in freedom of speech, primarily as a result of 
decriminalization of libel and defamation laws and the government finally
moving forward with awarding broadcast licenses.”  (Media Sustainability 
Index 2011, IREX, p. 131.) The completion of Armenia’s digitalization 
process is still slated for 2015. However, in December 2010 “the National 
Commission on Television and Radio announced the results of frequency 
license tenders for digital broadcasting” and, thus, addressed the concern 
of domestic and international observers that the government was creating 
artificial barriers to the digital switchover. 

• Despite the positive changes, journalists’ professional standards and 
ethics remain a concern for media experts as well as for news consumers. 
Both experts and consumers are particularly uneasy about the increasing 
confrontation between pro-government and pro-opposition media outlets. 
In qualitative studies, participants complained that state-run and 
oppositional outlets are biased when it comes to reporting on current 
events in Armenia: both sides tend to underreport and misrepresent 
information to their advantage. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

21% 25% 19% 
2% 1% 

16% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet for 

News 

32% 25% 33% 29% 

Internet Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors   1,800 

Weekly  
Visits 2,900 

RFE/RL  
Weekly  
Visitors  16,000 

Weekly  
Visits  68,700 

23



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Azerbaijan, April 2011) 

Language of Broadcast: Azerbaijani 
Content: 3.5 hours of original audio programming per week 
for Internet; 1 hr. of original and 2.49 hrs. of repeat video 
programming per week; Internet 
Distribution: Satellite 
Radio: The 15 minute VOA Azerbaijani audio show is available 
on Turksat and Internet. 
TV:  VOA Azerbaijani airs programs Azerbaijani Daily and 
Review of the Week via Eutelsat Hotbird in addition to Internet.  

Web: The Service has web and mobile sites, a Facebook fan 
page, Twitter, YouTube accounts, and sends an email 
newsletter. VOA Azeri produces 3 web-only audio products 
(including a 15 minute Internet audio also broadcast on 
Turksat ) and 2 web-only video products (including a daily 
video newscast on Hotbird & Eutelsat), and maintains 5 blogs. 
The website also hosts video streams and a biweekly live 
forum. The Service maintains boards on the Pinterest site.  

Staff: 4   |   Budget:  $741,000 
Established: 1951 to 1953; 1982 to present 

Language of Broadcast: Azerbaijani 

Content: 27 hrs. of original and 39 hrs.  
of repeat radio programming per week; 
Internet; weekly newspaper 
Distribution:  
Radio: RFE/RL’s delivery includes multiple SW 
frequencies, TurkSat, HotBird, AsiaSat -- (4 
hours of live programing daily and 5 hours of 
repeats daily). Alternative delivery includes 
weekly publication of newspapers with web 
content. 

New Media: The Service has a multimedia,  
bi-lingual Web site (Azeri and Russian 
language sites. The Service is also active on 
Facebook and Twitter in Azeri and Russian 
languages and has a branded YouTube page 
in Azeri. 

Staff: 6 

Budget:  $1,654,000 
Established: 1953 to present 

Percentage of surveyed  
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%)* 

 VOA RFE/RL 

Radio na na 

TV na na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 

 VOA  RFE/RL 

Current Events na na 

U.S. Culture (VOA) 
or Current Events  
in Azerbaijan 
(RFE/RL) na na 

U.S. Policies na na 

Combined Scores from 
audience panel 

 VOA RFE/RL 

Radio 3.4 3.3 

TV 3.4 na 

C
re

d
ib

il
it

y 

A
ze

rb
ai

ja
ni

 
 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

*Samples of VOA and RFE/RL weekly audiences in the survey are too small for meaningful analysis. 

Weekly Reach by Media (%) 

 VOA RFE/RL USIB 

Radio 0.4 1.9 2.10 

TV 0.4 na 0.40 

Internet 0.1 0.9 1.0 

Total 0.7 2.5 2.9 

Awareness (%) 

VOA RFE/RL 

36 52 

Mar 
2007 

Feb 
2008 

Jul 
2009 

Mar 
2010 

Apr 
2011 

VOA Radio & 
TV 9.0 8.1 0.7 1.2 0.7 

RFE/RL  4.9 5.0 1.3 1.9 2.5 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio TV Internet 

VOA 0.02 0.02 0.01 

RFE/RL 0.10 0.05 

USIB 0.10 0.02 0.06 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

Data are from an April 2011 survey of 
adults (15+) in Azerbaijan. 

 

na 

24



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

        Stability           Political Freedom              Press Freedom                  Ease of Distribution        Competition 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.* 

Sex % % % 

Male 48 na na 

Female 52 na na 

Age    

15-24 28 na na 

25-34 15 na na 

35-44 13 na na 

45-54 14 na na 

55-64 15 na na 

65+ 16 na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.* 

Education % % % 
None/ 
Primary 18 na na 

Secondary 60 na na 

Technical 8 na na 

Coll./Univ. 14 na na 

Ethnicity/Nationality 

Azerbaijani 95 na na 

Russian 1 na na 

Other 4 na na 

 Sample 
VOA 

Weekly 
Aud.* 

RFE/RL 
Weekly 
Aud.* 

Residence % % % 

Urban 56 na na 

Rural 44 na na 

Language 

Azerbaijani 94 na na 

Russian 2 na na 

Other 4   
 
*Samples of VOA and RFE/RL weekly audiences in 
the survey are too small for meaningful analysis. 

 

Azerbaijani Broadcasting 
Total Population of Azerbaijan: 9.2 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV for 
News 

99% 

40% 

8% 

98% 93% 
TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS for 
News 

84% 

35% 
8% 

7% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. ANS TV 
2. ATV 
3. Azerbaijan Public TV 
4. Khazar 
5. AzTV 
6. Space 
7. Lider 
8. STV (Turkey) 
9. Radio ANS 
10. ORT-1 Evraziya 

Top Ten  
Sources of News 
1. ANS  TV 
2. Khazar 
3. ATV 
4. Azerbaokam Public TV 
5. AZTV 
6. Linder TV 
7. ANS 102 FM 
8. Google 
9. day.az 
10. ORT 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• Azerbaijan held parliamentary elections on November 7, 2010.  

Conditions necessary for fair and transparent elections were missing.  
A deficient candidate registration process, limited freedoms of 
peacefully assembly, unbalanced media coverage, lack of effective 
campaign resources all created an uneven playing field in favor of 
the candidate from the ruling party.  Overall, these elections were not 
sufficient for meaningful democratic development in the country. 

• Azerbaijan is an authoritarian petro-state, in which all power is held 
by president Ilham Aliyev, oil revenues dominate the government 
budget, and the government dominates the economy. 

• A March 2009 referendum, which eliminated presidential terms 
limits, has further consolidated the effective dictatorship of Mr. Aliyev.   

• Opposition parties exist and have token representation in the Azeri 
parliament, but enjoy no real influence or hope of gaining power 
through ordinary political processes.   

• Public opinion is dominated by resentment over the continuing 
Armenian occupation of Nagorno-Karabakh and surrounding 
provinces.   

• Azerbaijan is highly corrupt even by the standards of the former 
Soviet Union. Oil revenues have fueled a building boom in Baku, but 
have not dispelled the problem of persistent unemployment in the 
regions. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 87.25 (162/179) 
• Although the government exerts a high degree of control over the media in

Azerbaijan, newspapers, the Internet, and satellite TV give Azeris access to 
some independent sources of information.  

• Despite Azerbaijan’s record of jailing opposition journalists on trumped-up 
charges, there continue to be opposition journalists to arrest.  While the 
government dominates Azerbaijani TV and radio, some of the country’s 
leading newspapers favor the opposition.   

• On March 7, 2011, RFE/RL journalist Khadija Ismailova received a letter 
from authorities threatening to ‘defame’ her if she didn’t ‘behave.’  The 
smear campaign against her is a reminder of the dire state of freedom of 
expression in Azerbaijan.  Ismailova is renowned for her investigative 
reporting, uncovering several cases of elite corruption in Azerbaijan – 
including against members of President Ilham Aliyev’s family.   

• Since January 2009, international broadcasters, including RFE/RL, are no 
longer able to use national frequencies.  RFE/RL has responded by 
aggressively working to attract new audiences to the TurkSat audio stream 
that launched in April 2009 and the service has dedicated additional 
resources to its website.   

• Newspapers and the Internet, the freest media in Azerbaijan, reach only a 
small minority of the population, and radio is in decline as well.   

• By far the most important medium of communication in Azerbaijan is TV, to 
which virtually all Azerbaijanis have access. On average, Azeris spend 5.5 
hours per day watching TV. 

 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM   
Use 

Weekly 
MW   
Use 

Weekly 
SW   
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

32% 25% 25% 

1% 0% 

23% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet for 

News 

17% 14% 17% 15% 

Internet Web Analytics 
VOA  
Weekly  
Visitors 3,000 
Weekly  
Visits  5,100 

RFE/RL  
Weekly  
Visitors  35,700 
Weekly  
Visits  123,000 
 
 

25



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Bangladesh, July 2011) 

Language of Broadcast: Bangla 

Content: 3.5 hrs. of original radio programming per week; 3.5 hrs. of repeat radio 
programming per week; 0.25 hrs. of original TV programming per week; Internet 

Distribution: 3 affiliates (1 FM, 2 TV), 1 IBB MW and 2 SW frequencies  

Radio: The Service's FM affiliate is Radio Today, the top-rated private FM station in the 
capital, Dhaka. The Service broadcasts two five-minute Bangla newscasts daily. 

TV: Bangla's 10 to 12 minute TV program, Hello America, is broadcast every Friday on 
NTV, the 5th most watched TV channel in Bangladesh, and repeated on Saturday.  In 
March 2012, the Bangla Service reached agreement with DESH TV to broadcast the 
USA VOTES 2012 version of VOA 60 once per week on the Dhaka outlet.  VOA 60 is a 
60-second audio/video element. 

Staff: 7 

Budget:  $1,324,000  

Established: 1958 to present 

Percentage of surveyed  
weekly audience that finds 
broadcasts credible (%) 

 VOA 

Radio 96 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased  
“A Great Deal” or “Somewhat” (%) 

 
VOA 

Radio VOA TV 
Current 
Events 90 na 

U.S. Culture 31 na 
U.S. 
Policies 25 na 

Combined Scores from  
audience panel 

 VOA 

Radio 3.3 

TV 3.3 

B
an

gl
a 

Q
u

a
li

ty
 

U
n

d
e

rs
ta

n
d

in
g

 

Weekly Reach (%) By Media 

 VOA 

Radio 1.8 

TV 1.2 

Internet 0.0 

Total 2.8 

Awareness (%) 

VOA 

31 

Dec 
2005 

May 
2007 

Jul 
2008 

Jul 
2009 

Aug 
2010 

Jul 
2011 

VOA Radio & TV 5.0 7.0 6.0 3.1 2.2 2.8 

BBC Radio 11.0 16.1 13.5 6.4 4.1 5.6 

0.0 

2.0 

4.0 

6.0 

8.0 

10.0 

12.0 

14.0 

16.0 

18.0 

20.0 

Radio TV Internet 

VOA 2.0 1.3 0.0 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

W
e

e
k

ly
 R

e
a

ch
 %

 

* Understanding ratings for VOA TV are 89% for Current Events, 22% for U.S. Culture 
and 50% for U.S. Policies. 

Data are from a July 2011 survey of 
adults (15+) in Bangladesh. 

C
re

d
ib

il
it

y 

26



 

 
 

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

      Stability              Political Freedom            Press Freedom            Ease of Distribution              Competition 

 Sample VOA  
Weekly Audience 

Sex % % 

Male 51 74 

Female 49 26 

Age   

15-24 26 41 

25-34 31 22 

35-44 20 21 

45-54 11 9 

55-64 8 6 

65+ 5 1 

 Sample VOA  
Weekly Audience 

Education % % 

No Formal 43 24 

Primary 22 11 

Secondary 19 26 

SSC/HSC 11 20 

Higher 5 20 

Ethnicity/Nationality 

Bangladeshi 99 97 

Other 1 3 

 Sample VOA 
Weekly Audience 

Residence % % 

Urban 24 43 

Rural 76 57 

Language 

Bangla 100 100 

Bangla Broadcasting 
Total Population of Bangladesh: 150.7 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV for 
News 

51% 

1% 
25% 

68% 

TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS for 
News 

49% 

28% 

2% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 

1. Bangladesh TV 
2. ATN Bangla 
3. Ekushey TV 
4. Channel I 
5. NTV 
6. Baishakhi TV 
7. ATN News 
8. Desh TV 
9. RTV 
10. ETV 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011): PARTLY FREE 

• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  
VERY HIGH RISK 

• The ruling Awami League is expected to serve a full five-year term, having 
secured a large majority at the 2008 general election. The main opposition 
Bangladesh Nationalist Party has just 31 of the 300 seats in parliament. 

• The government faces no immediate challenge to its rule, but there are two 
potential sources of political instability: a rise in social unrest, and a new 
campaign of violence by militant groups.  

• Bangladesh’s political scene has been dominated recently by preparations for 
the visit of the Indian prime minister, Manmohan Singh. The visit was the first 
by an Indian prime minister in 12 years and the first by a statesman from that 
country's ruling Indian National Congress in nearly four decades. The two 
sides marked the occasion by signing several trade and co­operation deals. 
However, measured against the high expectations that the historic occasion 
evoked in Bangladesh, the visit was a disappointment. The two countries 
failed to sign agreements on the transit of Indian goods through Bangladesh 
or resolve a long-standing disagreement over water-sharing. 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 

• Reporters Without Borders Index (2011): 57.00 (129/179) 

• Bangladesh has a free and outspoken press, although journalists are 
frequently subject to violence and intimidation by both government 
and other activists.   

• Bangladesh has just one state run TV channel, BTV. Large portions 
of the population now have access to cable channels that provide 
reliable news along with Indian channels for entertainment. The most 
popular cable channels draw up to a third of the population weekly, 
providing access to non-state news sources. 

• Within the past 3 years a number of private FM radio channels have 
been licensed and are able to broadcast news. However these are 
limited to the largest cities only; elsewhere only state run Betar is 
available. 

• Internet is still limited to an urban elite but mobile phone ownership is 
widespread even in rural areas. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

18% 18% 
15% 

3% 3% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet for  

News 

5% 

3% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 

1. Bangladesh TV 
2. ATN Bangla 
3. Channel I 
4. Ekushey TV 
5. ATN News 
6. Bangladesh Betar 
7. NTV 
8. Diganta 
9. BBC 
10. Baishakhi TV 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors 2,000 

Weekly  
Visits 3,200 

 

 

na 
na 

na 
na 

na 

27



 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Belarus, October 2009) 

Language of Broadcast: Belarusian 
Content: 21 hrs. of original and 35 hrs. of repeat radio programming per week; 0.5 hrs. of 
original and 0.5 hrs. of repeat TV programming per week; Internet 
Distribution: 1 affiliate (1 MW), 2 IBB SW frequencies  
RFE/RL’s delivery includes 1 cross border MW affiliate from Lithuania, multiple SW 
frequencies, HotBird, Internet with streaming audio plus 30 minutes weekly TV on Warsaw-
based BelSat’s Astra and Sirius satellite (suspended as of December 2010 for financial 
reasons)  

New Media: Active on 6 social networking sites incuding Facebook, VKontakte and Live 
Journal; active UGC via Pangea website; placement of content and videos on independent 
local partner sites in Belarus; branded YouTube channel; and mobile site. 
Staff: 12 
Budget:  $2,379,000 
Established: 1954 to present 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that finds broadcasts 
credible (%)** 

 RFE/RL 

Radio na 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased “A 
Great Deal” or “Somewhat” (%)** 

 RFE/RL 

Current Events na 
Current Events  
in Belarus na 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 RFE/RL 

Radio 3.3 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

B
el

ar
us

ia
n 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

Weekly Reach (%) by Media 

 RFE/RL 

Radio 1.7 

TV 0.3 

Internet 0.4 

Total 1.9 

Awareness (%) 

RFE/RL 

29 

Sep 
2006 

Oct 
2007 

Oct 
2008 

Oct 
2009 

RFE/RL 
Radio & TV 1.0 1.1 1.1 1.9 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio TV Internet 

RFE/RL 0.1 0.02 0.03 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Data are from an October 2009 nationwide 
survey of adults (15+) in Belarus.  

* Weekly reach figures include TV beginning in October 2008. 
**Sample of weekly RFE/RL audience is too small for meaningful analysis. 
 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
*
 

28




