
Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  A

ANNUAL REPORT 2015  



B  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

ABOVE: A Nigerian refugee listens to the radio at a United 
Nations High Commission for Refugees (UNHCR) camp in 
Baga Sola. The refugees arrived in the camp after an attack 
by Boko Haram militants in the Nigerian town of Baga.  
AFP Photo/ Sia Kambou 

COVER: Migrants check their mobile phones after getting  
out of an inflatable boat on a beach on the Greek island of 
Kos, after crossing a part of the Aegean Sea between  
Turkey and Greece. AFP Photo/Angelos Tzortzinis



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  1

Table of Contents

Letter from the CEO.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

BBG Overview.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

Strategic Priorities.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Threats to BBG Journalists.. . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Countering Disinformation  
& Extremist Rhetoric. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

Covering Historic Migration.. . . . . . . . . . . . . . . . . 18

Covering Elections.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

Networks
	 Voice of America.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
	 Radio Free Europe/Radio Liberty.. . . . . . . . . . . 32	
	 Office of Cuba Broadcasting.. . . . . . . . . . . . . . . 36	
	 Radio Free Asia.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40	
	 Middle East Broadcasting Networks.. . . . . . . . . 44

International Broadcasting Bureau & 
Technology, Services and Innovation.. . . . . . . . . 48

Awards.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

Board Highlights.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55

Fast Facts.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

Financial Highlights.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60

Learn More Online 

Another resource for detailed information on our strategy, goals and performance is our  
2015 Performance and Accountability Report: bbg.gov/2015PAR.

https://www.bbg.gov/wp-content/uploads/2015/11/BBG-FY2015-PAR.pdf


2  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

A Cuban migrant uses his mobile phone to take photos  
as he walks in front of riot policemen towards the  
Costa Rican border. Reuters/Oswaldo Rivas



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  3

Letter from the CEO
To the President and the Congress of the United States: 

On behalf of the Broadcasting Board of Governors and pursuant to Section 305(a) of the International  

Broadcasting Act of 1994 (Public Law 103-236), I am pleased to submit the BBG’s annual report for 2015.

This report summarizes the activities of the independent federal government agency that oversees all  

U.S. civilian media, including: the Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, the Office of Cuba 

Broadcasting (Radio and TV Marti), Radio Free Asia, the Middle East Broadcasting Networks, and  

the International Broadcasting Bureau.

As detailed in the following pages, the BBG networks have played a critical role in supporting the  

pursuit of freedom and democracy, providing balanced election coverage for voters in Burma and  

Nigeria; life-saving information to the hundreds of thousands of people trying to flee oppression, war and  

economic strife; and clear, unbiased and uncensored news to people living under authoritarian regimes  

and violent extremists. 

I am proud to report the achievements of the BBG for 2015 and detail how U.S. international media  

continued to fulfill its vital role in U.S. public diplomacy by providing news and information to key audiences  

overseas, innovating to meet the needs of our consumers, and integrating our operations to increase our impact.

Respectfully submitted, 

John F. Lansing, BBG CEO and Director



4  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

The BBG upholds freedoms of  

expression and information as  

universal human rights. By  

exemplifying free media and free  

expression, the BBG helps foster  

and sustain free and democratic  

societies. 

The BBG networks pursue this mission 

through their own media via television, 

radio, and internet, as well as on social 

and mobile platforms. They also work 

with media partners on the ground 

that bring their content into local  

markets to support democratic  

principles and establish valuable  

connections to critical institutions  

that influence civil society.

RFE/RL Radio Azadi video journalist, Wali Sabawoon 
shooting in Afghanistan’s Dangan district in Kunar after  
it fell to the Taliban. RFE/RL

Overview



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  5

BBG Networks Deliver
Unbiased and Uncensored News
BBG broadcasters are professional journalists 
committed to providing accurate, credible, and 
comprehensive news and information to audiences who 
lack access to the truth and are therefore susceptible 
to misinformation. BBG journalism is an antidote to 
censorship and extremist rhetoric, as well as a model of 
free media. For more information on BBG’s coverage of 

extremist rhetoric & disinformation, please see page 14.

Vital Information During Times of Crisis
BBG networks also offer life-saving information during 
humanitarian emergencies. When events dictate, they 
react quickly to crises with surges in broadcasting.

Technologies to Support Internet Freedom
BBG also provides internet anti-censorship tools to 
help audiences protect their online privacy and break 
through government imposed information firewalls. For 

more information on BBG’s support of internet freedom, 

please see page 50. 

Cost-Effective & Efficient Delivery
The networked structure of the agency ensures 
that BBG networks can deliver high-quality content 
consistent with their distinct roles in ways that are 
the most cost efficient for the American taxpayer, 
through the sharing of cross-cutting content, delivery 
channels, support resources and other assets. For more 

information on BBG’s new strategic priorities including 

enhanced strategic cooperation between networks 

please see page 8.

Our Worldwide Networks

FEDERAL NETWORKS 

Voice of America (VOA) 

Office of Cuba Broadcasting (OCB) 

NON-PROFIT GRANTEES

                         Radio Free Europe/Radio   		
                         Liberty (RFE/RL)

Radio Free Asia (RFA)

Middle East Broadcasting Networks (MBN)

Supported by the International Broadcasting Bureau (IBB) 
and the Office of Technology, Services and Innovation (TSI).

The Broadcasting Board of Governors (BBG) is a global media agency. The five BBG  

networks complement and reinforce one another in a shared mission that is vital to U.S. 

foreign policy priorities and national interests: to inform, engage and connect people 

around the world in support of freedom and democracy. Each week more than 226 million 

people across the globe watch, read or listen to BBG-supported content.

Trusted, Valued Reporting Cited by:
The New York Times, CNN, Associated Press, BBC, Al Jazeera, NPR, The Guardian,  

China Daily, Buzzfeed, Daily Beast, Politico, The Washington Post, The Wall Street Journal, 

USA Today, Asia Times, The Independent, Los Angeles Times, El País, Financial Times,  

Le Monde, El Mundo, U.S. News & World Report, The Hill, Chicago Tribune, Hürriyet,  

The Sydney Morning Herald, The Christian Science Monitor, The Toronto Star,  

Ukraine Today, South China Morning Post, Huffington Post, Time Magazine

Rohingya refugees wait for access to the United Nations 
High Commission for Refugees (UNHCR) building in Kuala 
Lumpur, Malaysia. Olivia Harris/REUTERS



Mexico

Guatemala
El Salvador

Cuba
Haiti

Honduras

Nicaragua

Costa Rica
Panama

Venezuela

Colombia

Ecuador

Peru
Bolivia

Chile
Paraguay

Uruguay
Argentina

North Korea
China

Indonesia

Vietnam
Cambodia

Thailand

Laos
Burma/

Myanmar
Bangladesh

Russia

Pakistan

Afghanistan

Uzbekistan

Kazakhstan

Turkmenistan Tajikistan
Kyrgyzstan

Ukraine
Moldova

Georgia
Armenia Azerbaijan

Iran
Kuwait

Bahrain
Qatar

U.A.E.
Saudi
Arabia

Yemen

Jordan

SyriaLebanon
Pal. Ter.

West Bank & Gaza

Oman

Iraq

Turkey

Serbia
Kosovo
Macedonia

Albania
Mont.

Bosnia-Herz.

Western Sahara

Tunisia

Algeria
Libya Egypt

Eritrea

Somalia
Ethiopia

SudanChad
Niger

Mali

South
Sudan

Mauritania
Cape Verde Senegal

The Gambia
Guinea-Bissau Guinea

Burkina
Faso

Sierra Leone
Liberia

Cote d’Ivoire

Benin

Togo

Nigeria
Central
Afr. Rep.Ghana

Cameroon

Sao Tome & Principe
Gabon

Congo
Uganda

Kenya
Rwanda
Burundi

Tanzania

Dem. Rep.
Of Congo

Angola Malawi
Zambia

Zimbabwe
Namibia

Mozambique

Botswana

Mauritius

Madagascar
Swaziland

LesothoSouth
Africa

Estonia
Latvia

Lithuania

Dominican 
Republic

Belarus

Equatorial Guinea Seychelles

Taiwan

Phillipines

Singapore

Morocco

Russia-Occupied 
Crimea

Djibouti
Somaliland (Autonomous Region)

India

n  Press Not Free	 n  Press Free

n  Press Partly Free	 n  Not a BBG Audience

Designated by Freedom House’s 2016 Map of Press Freedom

According to Freedom House, internet freedom declined for the fifth consecutive year in 2015. 

BBG internet anti-censorship efforts included achieving more than 13 billion circumvention 

page views in one year on BBG-supported access tools; countering internet censorship in  

13 countries; and supporting 21 BBG language services.

Global Internet Population

Declining Press & Internet Freedom Drive BBG News Coverage

12%
31%

34.3%

22.7%
n  Internet Not Free	 n  Internet Free

n  Internet Partly Free	 n  Not assessed

Designated by Freedom House’s  2015 Freedom On the Net 

Global Population’s Access to Free Press

BBG Ramps Up Anti-Censorship to Combat Declining Internet Freedom

46%

41%

13%



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  7

Raise Your Voice Campaign
Through professional journalism, BBG networks help 
support specific U.S. foreign policy objectives. In 2015, 
MBN launched its multi-platform Raise Your Voice  
campaign, providing Iraqis with the opportunity to voice 
their opinions and engage in discussion on issues 
relevant to their daily lives and future. Raise Your Voice 
encourages Iraqi citizens to speak out and address  
extremism and the underlying causes of terrorism. 
Nearly 41 percent of Iraqi adults consume MBN  
programming each week. For more information about 

BBG networks work countering extremist rhetoric,  

see page 15.

Countering Russian  
Disinformation and Propaganda
RFE/RL and VOA’s successful joint Russian- 
language program Current Time has expanded rapidly 
in response to growing information needs throughout 

Russia and its periphery. The daily 30-minute mix of 
news, interviews, features, and political satire provides  
a “reality check” on local events and presents an  
alternate narrative to that which is propagated by  
Russian-controlled TV. The programs are now carried by 
25 partner stations throughout the region.  For more  

information on VOA and RFE/RL’s work countering  

Russian disinformation, see page 17.

Surge Broadcasting to Burundi  
Provides Source of News and  
Information During Crisis
BBG networks react quickly to crises with the local 
insight of worldwide reporters in 61 languages and 
thousands of partnerships with media affiliates. When 
violence surrounding President Pierre Nkurunziza 
running for a third term closed Burundi private media in 
May, Voice of America Kirundi broadcasts stayed on the 
air — the only locally-available source of independent 
news in the only language well-understood by a 
majority of Burundians. VOA quickly added programs in 
Kirundi, Kinyarwanda, Swahili, French, and English with 
new drive-time newscasts, an expanded call-in show, 

and more on-the-ground reporting for television, radio, 
and online.

When President Obama spoke to the people of 
Burundi in November, his White House message was 
heard first on VOA Bujumbura 95.2 FM in English, 
Kirundi, and French.

Martís Provide Comprehensive  
Coverage of Historic Cuba Policy Shift
Amidst the dynamic relationship between the U.S. and 
Cuba, Television and Radio Martí provided Cubans 
with accurate and reliable information on the political 
changes and how they may affect daily life. Radio and 
TV Martí provided Cubans with live, balanced coverage 
of the re-opening of the Cuban embassy in Washington, 
D.C. In collaboration with VOA, the Martís provided 
on-going, balanced information and analysis, with 
perspectives from U.S. government officials, human 
rights experts and citizens from the U.S. and Cuba, 
including voices supporting the decision, as well as 
those in opposition to the measure. 

Measuring Impact,  
Increasing Audiences
In 2015, the BBG continued to provide quality  
programming and earn the trust of audiences. In addition 
to audience size—a record 226 million in 2015—the 
BBG used qualitative and quantitative indicators to 
measure the agency’s ability to engage, connect, and 
be influential with audiences, media institutions, and 
governments. For a complete explanation of how BBG 
networks measure impact, visit bbg.gov/impact.

LEFT: VOA Reporter Gabe Joselow reporting from Burundi’s 
capital, Bujumbura, during the country’s political crisis. VOA

2015 HIGHLIGHTS

https://www.bbg.gov/our-work/impact-and-results/measuring-impact/


 

Selecting and appointing a chief  

executive officer in 2015 was a key  

accomplishment to improve  

management and efficiency of  

BBG operations. BBG selected  

renowned media executive,  

John F. Lansing, as permanent  

CEO and Director.

Immediately upon arriving, Lansing 

worked with the five BBG networks 

and other key stakeholders to identify 

five strategic priorities aimed at  

positioning the agency as a more 

impactful media organization. The 

following priorities will maximize  

the agility, efficiency and impact of  

the BBG networks and enable the 

agency to more effectively address the 

rapidly evolving media environment.

Strategic Priorities
8  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  9

A Market-Driven Shift to  
Digital Distribution
The incredible growth of digital and social platforms has 
resulted in a fundamental change in the way people 
consume news. Although TV and radio continue to 
dominate in many parts of the world, the BBG must 
respond to audiences’ changing preferences and 
focus on generating more content and high-quality 
journalism on digital platforms, especially video, mobile 
and social networks. An aggressive, market-driven shift 
to digital and social media will make it easier to reach 
and engage younger, more urban audiences, including 
future leaders and influencers. These platforms also 
represent a shift from one-way dissemination to more 
empowering and engaging audience participation.

Enhanced Strategic Cooperation
Between Networks
Under the direction of CEO Lansing, the five BBG 
networks are putting unprecedented emphasis on 
coordination and content sharing in order to better 
report on the stories that matter to their audiences. 
In October 2015, CEO Lansing convened the U.S. 
International Media Coordinating Committee (ICC), 
comprised of the leaders of the five BBG networks.  
The ICC meets biweekly to discuss coverage 
opportunities, share content and coordinate resources. 
This has already resulted in improved efficiencies and 
unprecedented cooperation, benefitting audiences on 
six continents.

John Lansing, CEO + Director

John F. Lansing joined the BBG 

in September 2015 after nine 

years as President of Scripps 

Networks, where he is credited 

with guiding the company to 

become a leading developer of 

unique content across various 

media platforms including  

television and digital networks. As President of 

Scripps Networks, Lansing was responsible for 

strategic and operational oversight of the $2.5 

billion division of Scripps Networks Interactive,  

including the company’s portfolio of six cable  

networks—Food Network, HGTV, Travel Channel,  

DIY, Cooking Channel and Great American  

Country—and the $100 million Scripps  

Networks Digital division.

Most recently, Lansing was President and Chief 

Executive Officer of Cable & Telecommunications 

Association for Marketing (CTAM). There, Lansing 

oversaw the development of business strategies 

and marketing initiatives that position cable  

television companies for continued growth as 

they compete with emerging digital content 

platforms.

Lansing also brings a deep understanding of  

journalism from roles as an award-winning 

Photojournalist and Field Producer, Assignment 

Manager, Managing Editor, and News Director.

Targeted Efforts Organized by  
Spheres Of Influence
While it continues to have a global footprint, the BBG 
is prioritizing resources to ensure that its activities are 
advancing U.S. foreign policy priorities and national 
security interests. To this end, the BBG is targeting 
its resources strategically to address the information 
needs of audiences in Russia and the Russian 
periphery, China and its neighbors, Iran, and Cuba, as 
well as those facing violent extremism.  
 
Increased Curation of Content 
The BBG is prioritizing curating, commissioning and 
acquiring programming to complement its original 
content. By partnering with compelling storytellers, 
documentarians and journalists producing relevant 
content, the BBG will provide its audiences with 
exceptional and relevant programming, maximize 
resources and improve operational efficiency. 

Improved Accountability and  
Impact Measurement 
The agency recently enhanced its comprehensive 
Impact Model to measure factors beyond audience 
reach and instead assess and evaluate the impact 
that BBG programming actually has on the lives of its 
audiences and their communities. Audience loyalty, 
content credibility, whether and how content is shared, 
how much audiences engage with content and whether 
actions (such as a policy change or a cultural shift) 
are taken as a result of consuming BBG content are 
some of the more than 40 indicators available in the 
research tool. This complex combination of qualitative 
and quantitative research has been designed with the 
BBG’s unique operating environments in mind and 
provides a roadmap for future agency strategies.

LEFT: Today BBG journalists must work across media to  
maximize impact with their audiences who often engage 
with networks on more than one platform. Here journalists 
with the RFE/RL Ukrainian Service’s Youth Plus program  
prepare an episode while planning social media posts.



The right to free and open access to 

news and information should be  

universal, but threats to a free press 

persist. Journalists reporting for the 

BBG networks face risks every day  

as they report on regions lacking basic 

freedoms, or that are in transition or 

conflict.  

The BBG strongly condemns efforts to 

silence journalists, which violate  

international standards by suppressing 

independent media and targeting  

journalists doing their jobs.

More information can be found at  

bbg.gov/threats-to-press/

Threats to BBG Journalists
10  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Baku-based RFE/RL Azerbaijani Service journalists 
forced from their bureau during raid by police and  
investigators, December 26, 2014. RFE/RL



16 incidents
THREATS TO BBG JOURNALISTS  

AND THEIR FAMILIES

5 incidents
BEATEN, DETAINED  

BY POLICE

5 incidents
EQUIPMENT SEIZURE 

3 incidents
CLOSED OFFICES AND/OR  

BLOCKED ACCESS

2 incidents
FALSE IMPRISONMENT

BAKU, AZERBAIJAN: After being detained on 

arbitrary charges in December 2014, RFE/RL 

journalist Khadija Ismayilova was sentenced to  

seven and a half years in prison on charges widely 

believed to be retribution for her reporting on 

corruption linked to Azeri President Ilham Aliyev and 

members of his family.

*Ismayilova was released in May 2016. She was 

recognized with three international awards in 2015. For 

more information, see page 54. 

REF/RL reporter Khadija Ismayilova 

The BBG operates in countries where authoritarian governments seek to censor  

independent voices in an effort to control both information and their citizens. Throughout 

2015, BBG journalists faced intimidation, physical harm, illegal search and seizure,  

and jail time. The following timeline outlines a few of these instances.

Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  11

HOLGUIN, CUBA: After a visit to the United 

States, Rolando Rodriguez Lobaina had his 

reporting equipment seized by authorities when 

he returned to Cuba. Lobaina is the Radio/

TV Martí recipient of the 2014 David Burke 

Distinguished Journalism Award.

JANUARY–MARCH 2015

OCB reporter Rolando Rodriguez Lobaina

2015 THREATS OVERVIEW



12  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

BAKU, AZERBAIJAN: RFE/RL was forced to formally 
close its Baku bureau in May 2015 after authorities 
raided the bureau and sealed it in December 2014.

BUJUMBURA, BURUNDI: Burundi TV and radio 
stations were targeted during the political unrest in 
May. VOA Central Africa reporter Desire Hantugimana 
received death threats from pro-government officials 
and supporters of the ruling party. All of his equipment 
in the Insanganiro radio station was destroyed.

After her employer, Radio Bonesha, was destroyed 
in May, reporter Diane Ninahazwe survived an 
assassination attempt after her parents’ Bujumbura 
home was hit by a grenade.

DERA ISMAIL KHAN, PAKISTAN: RFE/RL reporter 
Adnan Khan was threatened by the Taliban who said 
that his reports about female Internally Displaced 
Persons were “disgraceful for women in FATA.” 

The Taliban also killed a local journalist the same week 
in the same area.

HAVANA, CUBA: Reporters Lazaro Yuri Valle, 
Vladimir Turro and Antonio Rodiles were arrested, 
beaten, had phones seized and photos deleted, and 
received death threats to stop reporting.

LUANDA, ANGOLA: 
VOA Portuguese stringer 
reporter Coque Mukuta was 
threatened, interrogated 
and labeled “traitor” by the 
Investigative Police Unit 
about stories for VOA. He 
still receives phone threats.

JALALABAD, AFGHANISTAN: VOA Afghan 
reporter Zabihullah Ghazi was threatened by security 
forces with a bomb explosion outside his apartment. 
He had to flee the region.

YEREVAN, ARMENIA: Protesters run as a riot 
police vehicle releases a jet of water during a rally 
against a recent decision to increase the tariff on 
electricity, in Yerevan, Armenia, June 23, 2015. While 
covering the rally, ten RFE/RL journalists were beaten 
and detained and their equipment destroyed by police. 
REUTERS/Narek Aleksanyan/PAN Photo 

12  |   Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

SKOPJE, MACEDONIA: A man delivered a funeral 
wreath to the home of a stringer for VOA’s Macedonian 
Service, Borjan Jovanovski. Because he wasn’t home 
at the time, the wreath was handed to his wife and 
told: “This is the last goodbye for Borjan from Todor 
Aleksandrov.”	

SUMMIT OF THE AMERICAS, PANAMA: The head 
of Cuban press security forced TV Martí reporter Karen 
Caballero and cameraman Rudy Hernandez out of a press 
conference with Cuban Foreign Minister Bruno Rodriguez.	

TAJIKISTAN: Authorities blocked access to RFE/RL’s 
website, leaving audiences with little alternative to Russian 
media.	

TIBET REGION: Chinese authorities harassed RFA 
Tibetan Service reporter’s family who requests to stay 
anonymous due to continued threats.

YENIYOL, DIYARBAKIR, TURKEY: VOA Kurdish 
Reporter Hatice Kamer was threatened by security for 
interviewing PKK supporter. 

APRIL–JUNE 2015



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  13

ADDIS ABABA, ETHIOPIA: VOA reporter Anita 

Powell was stopped by federal police while interviewing 

people on the street about President Obama’s visit in 

Ethiopia.

ISLAMABAD, PAKISTAN: For over two months, 

VOA Urdu reporter Muhammad Ishtiaq received 

continuous, anonymous phone threats.

	

KARBALA, IRAQ: Alhurra-Iraq correspondent 

Maitham Aljinahi and his camerman were attacked by 

several people while filming demonstrations in Karbala. 

The cameraman was beaten, and his camera was 

confiscated.	

BUJUMBURA, BURUNDI: VOA Central Africa 

journalist Tabitha Mukamusoni received threats due to 

her reporting on the killing of 10 people, including a 

journalist of the public broadcasting agency, his wife 

and two children. 

KOLKATA, INDIA: VOA journalist Shaikh Azizur 

Rahman received a death threat and anonoymous calls.	

XINJIANG, CHINA:  

In 2014, the Chinese 

authorities arrested and 

imprisoned the brothers 

of Radio Free Asia 

Uyghur Service journalist 

Shohret Hoshur.  Two of 

the brothers were tried in 

August, charged with endangering state security and 

leaking secrets. U.S. lawmakers say the men were 

jailed in retaliation for Hoshur’s reporting on sensitive 

issues in China’s Xinjiang Uyghur Autonomous 

Region.  In December, two of the brothers were 

released. A third remains in prison.

SOUTHWESTERN 
TURKMENISTAN’S 
BALKAN PROVINCE:  
RFE/RL reporter 
Saparmamed 
Nepeskuliev was 
held in detention for 
two months with no 
outside communication 

allowed. He was subsequently sentenced to 
three years in prison on dubious narcotics 
charges by Turkmenistan authorities for reporting 
on shortages of necessities—water, electricty 
and medical services—while local officials built 
luxurious homes for themselves on the Caspian 
Coast. On December 2, 2015, the U.N. Working 
Group on Arbitrary Detention (WGAD) found his 
jailing to be officially arbitrary.

Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  13

JULY–SEPTEMBER 2015 OCTOBER–DECEMBER 2015

MAZAR-I-SHARIF, 

AFGHANISTAN:   

VOA Afghan journalist 

Gulrahim Niazman was 

threatened by the Taliban.

“Freedom of the press is a  

basic tenet of democracy and a 

staple of a free and  

open society.” 

— John F. Lansing, BBG CEO & Director

ALLEPO, SYRIA:  
Alhurra TV’s Bashar 
Fahmi has been 
missing since August 
20, 2012. Fahmi 
was reporting from 
Aleppo, Syria, when he 

disappeared and has not been seen or heard 
from since. According to the Committee to 
Protect Journalists, Syria is one of the most 
dangerous places in the world for journalists.

STILL MISSING



Countering Disinformation 
and Extremist Rhetoric

In 2015 authoritarian regimes invested 

heavily in state-of-the-art  

misinformation campaigns, while 

extremist groups employed  

sophisticated media production skills 

and social media engagement to 

dominate regional discourse and  

push their own narrative. The BBG 

networks provide alternative,  

uncensored news and information  

as well as a platform for  

communities to openly discuss  

ideas and information.

An Afghan National Army soldier and VOA reporter 
Ayesha Tanzeem, left, wait at a police checkpoint barrier 
during her trip undercover into territory held by the 
Islamic State in eastern Afghanistan. VOA

14  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  15

Raise Your Voice
In 2015, MBN launched a multi-platform campaign, 
Raise Your Voice, to encourage Iraqi citizens to speak 
out and address extremism and the underlying causes 
of terrorism. Through new radio and television programs 
and digital properties, the campaign provides forums for 
activists, youth and others to share their ideas on topics 
such as sectarian relationships, religious freedom, and 
freedom of expression. 

Countering Extremist Rhetoric
Extremist groups such as ISIL, Boko Haram, and Al Qaeda restrict access to information, 

instill fear and intimidation among local populations and propagate disinformation. These 

groups threaten lives and the core U.S. values of freedom and democracy and respect for 

human rights. For those living under their control, access to credible news and information 

is more important than ever.

Alhurra-Iraq launched three new television programs 
that highlight the causes of violent extremism, 
showcase local acts of heroism in confronting these 
challenges, and offer a view from Northern Iraq on the 
local challenges they are confronting. 

Alhurra’s new program Delusional Paradise offers 
powerful personal testimonies that reveal the realities 
of life in ISIL territory and the pain and suffering ISIL 
inflicts on families and communities.

A new Radio Sawa program serves as a platform  
to discuss and debate the effects of terrorism,  
extremism, and intolerance, and it invites listeners to 
call in and engage with hosts, guests and each other. 
The hour-long daily show averages approximately 
fifteen calls per show from throughout Iraq, as well  
as SMS messages.

The Raise Your Voice website and social media 
properties host weekly themes that address the underlying 
issues that lead to extremism, such as unemployment, 
religious intolerance, and lack of rights for women and 
minorities. They serve as a primary forum where readers 
can express their opinions and engage in discussions on 
topics that directly impact them.  In less than six months 
since its launch, the Raise Your Voice Facebook page 
attracted more than 600,000 followers, received nearly 
115,000 comments, and registered more than three 
million likes for content posted. In addition, the Facebook 
page has recorded over 13 million video views.

Alhurra’s successful television program Delusional Paradise 
exposes the truth about the painful realitites of living under 
ISIL’s control. MBN

Extremism Watch Desk

In 2015, VOA established the Extremism 

Watch Desk to curate vernacular content from 

VOA language services and BBG entities 

focused on ISIL and its activities. The best of 

that content is translated into English, video 

is added when available, and it is shared with 

the BBG networks.

“You are wonderful in reporting our 

agony, we the religious minorities  

in Iraq. I wish we would always 

communicate to raise our voice  

and make it heard around the  

world through you.”

— Hussam Abdullaha, on Raise Your Voice Facebook Page

ABOVE: VOA Kurdish reporter Xecican Ferqin interviews 
Îsmet êx Hesen, Kobanê Canton Self-Defense Minister 
in Western Kurdistan about his fight against ISIL. VOA



16  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

ISIL/Taliban in Afghanistan
RFE/RL’s Afghan Service has covered the emergence 
of ISIL in Afghanistan from its beginning, and Radio 
Azadi’s correspondent in the eastern province of 
Nangarhar reports from the front lines of the fight 
against the terrorist group.

In September, as the Taliban seized the northern 
city of Kunduz, Radio Azadi provided breaking news 
reports, analysis of the implications of the city’s 
seizure, and reactions from residents. The Service 
provided first-hand accounts from witnesses who 
survived the harrowing ordeal, including Sediqa 
Sherzai, the founder and director of a women-run TV 
and radio station that was one of the extremist group’s 
primary targets. 

Boko Haram and Al Shabaab 
Africa’s extremist groups have destabilized major 
African states, including parts of Nigeria, Mali and 
Somalia, and the BBG provides audiences in these 
countries accurate, unbiased news and information. 

VOA launched a series of fast-paced youth-
oriented shows in 2015:  Taskar VOA, a 15-minute 
weekly television program; and Yao Da Gobe (Today 

and Tomorrow), a 30-minute daily youth radio 
program, both in Hausa; as well as Dhalinyarada 

Maanta (“Today’s Youth”) in Somali.  In addition, VOA’s 
Horn of Africa service launched Gabina VOA,  a radio 
show that offers young people a platform to speak out 
about their concerns. 

LEFT: People from the Nigerian town of Malam Fatori pass 
by a patrol of Niger’s soldiers as they flee Islamist Boko 
Haram. AFP/Issouf Sanogo



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  17Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  17

Expansion of Current Time
In 2015 the BBG expanded Current Time, its 
successful, daily 30-minute Russian-language television 
news program, jointly produced by VOA and RFE/RL. 
Current Time-branded weekend editions were launched, 
and in September RFE/RL began producing a version 
for the Central Asian market. 

Current Time is on the air in nine countries, including 
Ukraine, Moldova, Georgia, Lithuania, Latvia, Kyrgyzstan, 
Tajikistan and Kazakhstan, via 25 media outlets and is 
available to digital audiences worldwide via its website 
and YouTube channel, as well as web portals in the 
Baltic countries, in Belarus and in Azerbaijan.

In Russia, where placement on domestic stations is 
not possible, Current Time is available on NewsTube.ru, 
Russia’s largest news site and is watched by two million 
viewers each week.

In support of the Current Time brand, RFE/RL 
launched and continues to expand its social-media 
driven digital reporting and engagement service 
(DIGIM), which is making social videos for the Russian 
digital market. These videos receive million of views. 

Prime Time with Myroslava Gongadze 
In September, VOA and its partner, First National 
TV in Ukraine, launched Prime Time with Myroslava 

Gongadze, a weekly TV program featuring hard-hitting 
interviews with Ukrainian and American newsmakers. 
The program is designed to provide an increased 
understanding of U.S. foreign policy and of Western 
perspectives on events and developments related to 
democratic reforms in Ukraine. The opening show 
featured an interview with Ukrainian president Petro 
Poroshenko and topped national TV ratings in Ukraine, 
driving the news agenda in both Ukrainian and Russian-
language media markets. 

Sergei Dorofeev on the weekend edition of Current Time. 
RFE/RL

Radio Crimea Realities
In September 2015 RFE/RL’s Ukrainian Service, in 
partnership with the First Radio Channel of the National 
Radio Company of Ukraine, launched Radio Crimea 

Realities, a daily Russian-language radio program that 
is broadcast by medium wave transmitters in Ukraine to 
Crimea and portions of southern Russia.

In January 2016, RFE/RL’s Ukrainian Service 
launched new radio programming for the occupied 
Donbas region of Eastern Ukraine. The broadcast, 
called Radio Donbas Realii, airs for one hour daily from 
5-6pm local time.

Central Asia 
In September RFE/RL launched an experimental wire 
service directed at Central Asia, which provides news 
in the Kazakh, Kyrgyz, Tajik and Russian languages to 
more than 800 subscribers, including a large number of 
Central Asian media professionals. This allows RFE/RL 
to help foster a positive, pluralistic media environment. 

Countering Russian Disinformation
In its 2015 Freedom of the Press report, Freedom House described Russia as an “innovator 

of modern state propaganda.” Indeed, Kremlin-backed media tightly controls the news 

that domestic audiences access, and it has engaged in massive misinformation campaigns 

targeting audiences along its periphery. Voice of America and Radio Free Europe/Radio 

Liberty provide audiences in this area with credible, factual, and locally relevant journalism 

as alternatives to these lies and half-truths, and by reporting the truth, they support 

freedom and democracy. 

VOA Ukrainian service chief Myroslava Gongadze interviews 
Ukrainian president Petro Poroshenko. VOA



In 2015 millions of people escaped  

conflict in Syria, Iraq, Afghanistan,  

Burma/Myanmar, and Ukraine,  

persecution and financial hardship  

in areas of Southeast Asia and  

Sub-Saharan Africa, and  

oppression in Cuba, creating the  

highest level of displacement since 

World War II. 

The networks of the BBG provided 

comprehensive coverage of migrations 

and examined why people were fleeing, 

where they were going, and how host 

countries were responding.

Covering the Historic  
Migration18  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Migrants and refugees queue at a registration camp  
in the southern Serbian town of Presevo on  
September 11, 2015. AFP/Armend Nimanin



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  19

▲

▲

▲

▲

Russia

Pakistan

Afghanistan

Uzbekistan

Kazakhstan

Turkmenistan
Tajikistan

Kyrgyzstan

Ukraine

Bosnia

Bulgaria

Cyprus

Iran

Kuwait

Hungary

Saudi

Arabia

Syria

Iraq

Turkey

Serbia

Croatia

Macedonia
Albania

Mont.

SwitzerlandFrance

Algeria

Libya Egypt

Italy

Portugal

Slovakia

Poland

Czech Republic

Germany

Belarus

Austria

Romania

Spain
Greece

Kos

Belgium

▲

Hungary-Serbia border 
VOA and RFE/RL reporters were stationed on both 
sides of the Serbia-Hungary border, reporting on the 
wave of migrants from Kosovo and the Middle East 
trying to enter the European Union. 

Hungary-Austria 
Alhurra and Radio Sawa sent their London-based  
correspondent to Hungary and Austria to report on the 
crisis for MBN. 

Macedonia-Serbia-Croatia  
heading to Germany 
Two RFE/RL reporters traveled along the so-called 
“Balkan Route.” Over the course of their trip, they  

Europe
VOA, RFE/RL and MBN provided complete 

coverage of the European refugee crisis, 

from several perspectives and across  

all platforms. Reporters were stationed  

in Turkey, Greece, Macedonia, Albania, 

Bosnia, and Hungary, and many  

correspondents traveled with the migrants 

and refugees, telling their personal  

stories of survival. 

produced a number of compelling news reports and  
a documentary in which they follow a newlywed  
couple who sold all their possessions in the Syrian 
capital, Damascus, and set off on a perilous journey 
toward a new life in the European Union. This told the 
story of the refugee crisis through the eyes of one 
young couple.

RFE/RL’s Balkan Service continued to provide  
comprehensive coverage as tens of thousands fleeing 
Syria, Afghanistan and Iraq made their way through 
Macedonia, Serbia and Croatia in the hopes of reaching 
Germany. A September 30 story focused on the 
perspectives of the children involved, including an 
examination of drawings made by children fleeing  
the war. 

••• Indicates major routes taken by refugees and migrants.



20  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 201520  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Alhurra’s Eye on Democracy hosted guests from 
Kuwait and Germany to see how the refugee crisis is 
impacting those two countries. 

Radio Sawa’s Sawa Magazine hosted political 
and humanitarian activists to discuss the stance of 
European countries towards this crisis.

On Alhurra’s Special Report, Syrian refugees joined 
human rights activists to share their stories of the 
harrowing conditions surrounding their journey to Europe 
and what the EU can do to deal with the migrants. 

Turkey-Greece 
In addition to stories about the refugees, VOA covered 
all perspectives, including an interview with a human 
trafficker who profited from smuggling migrants from 
Turkey into Greece. 

Afghanistan-Iran-Turkey 
VOA Afghan Service had a team embedded in the flow 
and reported specifically on Afghan migrants, who 
made up as much as one-third of the influx. 

Iran-Turkey-Greece-Macedonia 
In December, RFE/RL’s Radio Farda had a special 
report on the latest developments on the refugee influx 
in Europe, with Macedonia’s recent border closures and 
a newly established “filtering” system allowing entry 
only for certain nationalities (Syrian, Iraqi and Afghan) 
leaving thousands of Iranians, and other asylum seekers 
stranded in harsh weather. 

Syria-Turkey-Greece 
Alhurra featured reports and interviews with  
representatives of Human Rights Watch and the Gulf 
International Organization for Human Rights about  
what Arab countries can do to confront the crisis and 
find a solution. 

RFE/RL reporter Zoran Glavonjic interviews refugees in 
Tovarnik on the Croatian-Serbian border. RFE/RL

BOTTOM: Refugees who tried to flee to Europe, travel in a dinghy 
after they were stopped by Libyan coast guards and made 
to head to Tripoli September 29, 2015. The North African 
country has turned into a major hub for human traffickers 
smuggling African refugees by boat to Italy, with the Libyan 
coastguard under pressure from Europe to stem the flow. 
REUTERS/Ismail Zitouny

Syria-Turkey-Kos (Greek island) 
Alhurra examined how the devastating photo of Aylan  
Kurdi, the 3-year-old child who washed up on a Turkish beach 
came to symbolize the dire conditions of the refugees.  

Sawa Magazine spoke to a UNHCR representative  
in Turkey about the photo and whether it would galvanize 
European countries to do more to help these refugees. 

VOA Kurdish journalist Zana Omer was at the  
Kobani funeral for Aylan, his brother and mother. 



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  21

▲

▲

Afghanistan

Uzbekistan

Kazakhstan

Turkmenistan

Iran
Kuwait

Saudi

Arabia

Iraq

SpainPortugal

France

Algeria
Libya Egypt

Eritrea

SomaliaEthiopia

SudanChad
Niger

Mali

South
Sudan

Cape Verde

Senegal

The Gambia
Guinea-Bissau Guinea

Burkina
Faso

Sierra Leone
Liberia

Cote d’Ivoire
Benin

Togo

Nigeria

Ghana

Cameroon

Dem. Rep.

Of Congo

Morocco

Italy

Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  21

Africa to Europe
More than 130,000 economic migrants and 

refugees from sub-Saharan Africa also 

traveled to and through Europe, and VOA 

sent two reporters to cover their stories. 

The reporters traveled to sub-Saharan 

Africa, then on to Italy, Austria and France, 

where they visited migrant camps and 

intake centers.  Their coverage was later 

combined into an in-depth multimedia  

report published in eight languages. 

The full online version of the “Adrift: The Invisible African 
Diaspora” project, can be found at: http://projects.
voanews.com/adrift-african-diaspora/

••• Indicates major routes taken by 
refugees and migrants.

A Sudanese man looks on as he uses a phone to call his 
family in Sudan from  the “Jungle” refugee camp in Calais, 
France. AFP Photo/ Philippe Huguen

http://projects.voanews.com/adrift-african-diaspora/
http://projects.voanews.com/adrift-african-diaspora/


North KoreaChina

Indonesia

Thailand

Laos
Burma/

Myanmar
Bangladesh

Afghanistan

Turkmenistan Tajikistan

Phillipines

▲

▲

▲

▲

▲

22  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

TOP: Rohingya migrants in Burma/Myanmar. RFA

Southeast Asia 
Southeast Asia faced its own migration 

crisis in 2015 when thousands of 

Bangladeshi economic migrants and 

Burma/Myanmar’s minority Muslim 

Rohingyas escaping persecution traveled 

en masse to Indonesia, Malaysia and 

Thailand. The Burmese Services of VOA 

and RFA provided extensive coverage.

RFA’s coverage of the persecution of Rohingyas in 
Burma/Myanmar’s western Rakhine state has been 
cited by major news organizations such as BBC, 
Reuters, The Associated Press, and PBS, which 
aired RFA Myanmar’s video of Buddhist nationalistic 
demonstrations in Yangon on PBS NewsHour in a 
special report.

In May, VOA Burmese interviewed Burma/
Myanmar’s Speaker of the Parliament about the issue 
and the Union Daily newspaper in Myanmar republished 
the entire interview.

In June, VOA got unprecedented access to officials, 
residents and boat people in Burma/Myanmar’s 
Rakhine State including Bangladeshis and Rohingya 
who were picked up in the Andaman Sea.  Seven  
in-depth reports for TV and radio included interviews 
with refugees and those living along the Bangladesh-
Burma border. 

••• Indicates major routes taken by refugees and migrants.



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  23

▲

✈

✈

▲

▲▲

Mexico

Guatemala

El Salvador

Cuba

Honduras

Costa Rica

Colombia

Ecuador

Peru

United States

Nicaragua

Panama

Cuba 
When rumors and misinformation about 

U.S.- Cuba relations and a growing fear 

of a change in official immigration policy 

fueled an immigration crisis in Cuba, BBG 

networks proved to be a valuable source 

of unbiased and accurate information on 

the subject. As waves of migrants from 

Cuba traveled through Ecuador, Colombia 

and Central America to reach the U.S. 

border, the Martís and VOA reported on 

the dangerous journey and emerging 

human trafficking rings that were taking 

advantage of people’s fear. As migrants 

were trapped en route, VOA increased 

understanding of the cause of the crisis 

and the U.S. government’s position on the 

issue. VOA’s coverage was featured on its 

600 affiliates throughout the Central and 

South America.

In addition to reporting on the crisis, the Martís 
provided Cubans with accurate information on the legal 
visa application process and broadcast public service  
announcements clearly stating the U.S.’s immigration 
policy via TV, radio, and social media, as well as to 
360,000 email recipients and SMS messages to  
more than 30,000 mobile phones. 

caption

RIGHT: Cuban migrants hold a sign that reads in Spanish “We 
demand human rights for Cubans” at the border between 
Costa Rica and Nicaragua, in Penas Blancas, Costa Rica. 
AP/Esteban Felix

••• Indicates major routes taken by refugees and migrants.



Covering Elections

Aung San Suu Kyi, Nobel laureate 

and leader of the National League 

for Democracy, campaigns in the 

historic 2015 parlimentary elections 

in Burma/Myanmar. This was the 

first election since the military junta 

established a quasi-civilian  

government in 2011 after nearly 50 

years in power, and one year after 

Aung San Suu Kyi’s nearly two- 

decade-long house detention. RFA

24  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  25

Burma/Myanmar
Radio Free Asia and Voice of America closely covered 
the historic elections in Burma/Myanmar, in which 
millions voted to give Aung San Suu Kyi’s opposition 
party a landslide victory. 

For weeks leading up to the election, RFA and VOA 
expanded their radio and television programming and 
included political profiles, voter education programs, and 
expert interviews. A team of RFA journalists traveled 
throughout Burma/Myanmar getting perspectives from 
local men and women, younger people, candidates, 
officials, and international observers of the historic polls. 
VOA doubled daily television programming for one month 
before and after the election, providing daily reporting from 
Yangon and analysis of the campaign and election results.

RFA was among the first to interview Suu Kyi following the 
election, and she stressed the need for constitutional reform 
and the implementation of rule of law to fulfill Burma/ 
Myanmar’s transition to democracy from military rule.

Central Asia
RFE/RL provided coverage of the pro forma 
presidential elections in Kazakhstan and Uzbekistan, 
in which Kazakh President Nursultan Nazarbaev and 
Uzbek President Islam Karimov both officially received 
more than 90 percent of the vote. Both elections were 
criticized by election monitors and human rights groups 
for irregularities, lack of competition, and restrictions on 
media.

Kyrgyzstan provided one of the few bright moments 
of 2015 when it conducted open and competitive 
parliamentary elections on October 4. RFE/RL’s Kyrgyz 
Service provided comprehensive coverage of the elections, 
including interviews with candidates, reactions from voters, 
and analysis of the results.

Egypt
Alhurra and Radio Sawa provided extensive coverage 
of the Parliamentary elections in Egypt—the first such 
elections since the previous chamber was dissolved 
in 2012. Alhurra had special live coverage throughout 
the day and extended newscasts to get reaction from 
the polls. Low voter turnout and its ramifications for 
democracy in Egypt were the focus of several programs 
on Alhurra and Radio Sawa.

The pursuit of democracy met successes and challenges in 2015 as elections were held in 

emerging and struggling democracies.  BBG networks covered these elections, providing 

unbiased and uncensored coverage of all voices, and served as role models for emerging 

free media.

Alhurra’s Eye on Democracy episode highlighting the  
difficulty women candidates have running for office in  
Saudi Arabia. MBN

Israel
Alhurra Television and Radio Sawa provided unbiased 
and uncensored information on the Israeli Parliamentary 
election to audiences throughout the Middle East.  
The networks’ extended programming included 
interviews with voters, who discussed the issues that 
resonated with them, including the security situation 
and the economy; profiles of all the major players in 
the main Israeli political parties; and analysis from 
Israeli, Palestinian, Iranian and American experts, who 
discussed the future of the Israeli government, relations 
with the Palestinian Territories and neighboring 
countries, as well as with the U.S. following the election.

A man casts a ballot during a parliamentary election at a  
polling station in Bishkek, Kyrgyzstan. Reuters/Vladimir Pirogov



Nigerians hold ID cards as they wait in 
line to register to vote in a polling station 
during elections in Kano March 28, 2015. 
REUTERS/Goran Tomasevic

Nigeria
In March, Voice of America provided unprecedented 
coverage of Nigeria’s presidential election, which had 
to be postponed because of security concerns. With 
reporters fanned out throughout Nigeria — including 
the dangerous states in the northeast — and in 
neighboring countries, VOA positioned itself to cover on 
radio, television and mobile one of the continent’s most 
important events of the year. 

VOA coverage leading up to the elections included 
exclusive interviews with the two leading presidential 
candidates, incumbent President Goodluck Jonathan 
and retired Major General Muhammadu Buhari.  VOA 
also reported on the use of mercenaries in Nigeria’s 
fight against the terrorist group Boko Haram. 

VOA’s “Nigeria Decides” digital coverage included 
extensive profiles of the two main candidates and a live 
results map to chart the election results by state, produced 
in concert with the country’s election commission.

Newly-elected Nigerian President Muhammadu Buhari (above) 
chose VOA for his first international television interview after 
defeating incumbent President Goodluck Jonathan. VOA



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  27

During Venezuela’s legislative election, voters protest the National Electoral Council of Venezuela order to extend voting.  
AFP/Federico Parra

Saudi Arabia
In December, Alhurra and Radio Sawa provided 
comprehensive coverage of Saudi Arabia’s first ever 
nationwide elections in which women were able to 
stand for office and vote. Leading up to the election, 
Alhurra’s Eye on Democracy dedicated an episode 
to the election examining the limitations on female 
candidates’ campaigns in the ultra-conservative 
monarchy that imposes some of the world’s strictest 
limitations on women.  It also highlighted the 
disqualification of female candidates for unexplained 
reasons and what that means for the electoral process 
in Saudi Arabia.

Venezuela
VOA Spanish provided extensive coverage of Venezuela’s 
historic parliamentary elections in December when 
the opposition Democratic Unity coalition surprisingly 
won more than twice the number of National Assembly 
seats as the Socialists. It was the first time in 16 years 
that the “Chavismo” movement lost its majority in the 
167-member assembly. VOA shared daily live news 
packages with affiliates throughout the region.

“…the Voice of America has been  

with us since the beginning, giving  

us a place where we can express  

ourselves. VOA has an objective  

voice, where others don’t.”

— Osvaldo Alvarez Paz, former Venezuelan presidential candidate 



28  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Voice of America Budget: 	 $210.4 million in FY 2015

Employees: 	 1,087 employees

Languages: 	 45 (see list on page 31)

Mobile Apps: 	 available in 43 versions Apple iOS and Android

Online: 	 voanews.com
	 @VOAnews

Providing coverage not available on other sources: VOA 
reporter Fred Wang covers the explosions which killed over 
100 people and injured hundreds more at the Port of Tianjin  
in China. During the several day event while fires burned out 
of control, the Chinese government censored news about  
the event. VOA

http://voanews.com


Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  29

Africa
VOA’s investment in Africa produced new television 
shows in Hausa, Swahili, and French focused on 
young achievers making a positive difference in areas 
under threat from extremism. Digital programming on 
President Obama’s Young African Leaders Initiative 
linked those fellows with online peers across Facebook, 
Twitter, and WhatsApp. New vernacular radio call-in 
shows offered strategies for expanding women’s 
development along with investigative reporting that 
the U.N. Goodwill Ambassador for Underage Marriage 
says helped secure the return of Zimbabwean women 
trafficked to Kuwait. 

East Asia
Burma/Myanmar
VOA Burmese was a vital source of information in 
Burma/Myanmar throughout the year. The week of the 
election pageviews of  the website more than doubled, 
from around 750,000 weekly pageviews to over 
1,750,000. They also did well on social media; between 
November 4-11, 2015, the service had 1.4 million 
engagement actions on Facebook. Leading up to the 
election, VOA doubled its TV broadcasts to report on the 
campaigns and air interviews with the major candidates, 
military leaders and government officials. VOA also 
provided extensive reporting on the Rohingya migration 
crisis and on the clashes between Burmese and rebel 

forces along the Chinese border. To learn more about 

VOA’s coverage of global migration, see page 18.

China
Authorities in China indicted Uyghur professor Illham 
Tohi after his interview with VOA “became highly-viewed 
content among netizens who watched, commented 
on, and shared it, causing a serious confusion in public 
order,” according to the indictment. The interview was 
part of VOA Mandarin’s extensive coverage of the 
ongoing conflict in the Xinjiang Autonomous Region 
and the suppression of Muslim Uyghurs. 

Thailand
In August, VOA’s Southeast Asia correspondent Steve 
Herman broke the news of the deadly bomb attack 
on the Erawan Shrine in Bangkok, Thailand. Herman 
was the first reporter on the scene and his Periscope 
coverage of the aftermath was picked up by news 
outlets around the world. Media outlets including BBC, 
ABC News, USA Today, CNN, KTLA, Mashable, and 
many more have cited VOA’s reporting in their coverage 
of the Bangkok bombing. AP and Reuters distributed 
Voice of America’s on-scene video to their clients 
across the globe. Herman appeared in a television 
package on NBC Nightly News and his reporting was 
featured prominently on the CBS Evening News. 

Voice of America provides trusted, uncensored and objective news and information in  

45 languages to a measured weekly audience of more than 187 million people around the 

world. VOA uses multiple platforms to tell America’s story, and connect audiences on five 

continents with the people, thoughts and institutions that make America unique.

Voice of America
Underserved Audiences 
VOA serves audiences who yearn for 
information about freedom of expression, 
civil society and change. Its award-winning 
documentary, A Single Step, narrated by 
Oscar-winning actress Sally Field, profiled 
women and girls who have made  
a difference in China, Japan, Fiji, India,  
and Liberia. 

Teaching English
VOA Learning English reporters took viewers 
on a road trip down Route 66, known as the 
“Main Street of America,” where they met 
residents, business owners, and tourists. The 
team produced engaging and educational 
videos that broke Learning English records 
for video views on Facebook—several 
topped 30,000 views—and provided constant 
on-the-road updates on Facebook, Twitter, 
Instagram and WeChat. 

Digital Coverage
VOA’s four mobile apps have registered more 
than 1 million downloads and cater to users on 
all major mobile platforms. 

Special Reports
VOA and the Newseum Institute co-produced 
ISIS and the Digital War, a television special 
on the use of social media and propaganda to 
recruit terrorists worldwide.  



30  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Russia-
Occupied 
Crimea*

Mexico

Guatemala
El Salvador

Haiti

Honduras
Nicaragua

Costa Rica
Panama

Venezuela

Colombia

Ecuador

Peru
Bolivia

Chile
Paraguay

UruguayArgentina

North Korea

China

Indonesia

Singapore

VietnamCambodia

Thailand
Laos

Burma/
Myanmar

Bangladesh

Russia

Pakistan

Afghanistan

Uzbekistan

Ukraine

Iran
Kuwait

Qatar
U.A.E.

Saudi
Arabia

Yemen

Syria

Oman

Iraq

Turkey

Serbia
Kosovo
Macedonia

Albania
Mont.

Bosnia-Herz.

Western Sahara
(Occupied by Morocco)

Morocco
Tunisia

Libya Egypt

Eritrea

Ethiopia

ChadNiger
Mali

South
Sudan

MauritaniaCape Verde

Guinea
Burkina

Faso Benin

Togo
Nigeria Central

Afr. Rep.
Ghana

Cameroon

Sao Tome & Principe
Gabon

Congo
Uganda

Kenya
Rwanda
Burundi

Tanzania

Dem. Rep.
of Congo

Angola
MalawiZambia

Zimbabwe
Namibia

Mozambique

Botswana

Mauritius

Madagascar
Swaziland

LesothoSouth
Africa

Russia

Latvia
Estonia

Lithuania

Jordan

Lebanon
Pal. Ter.

West Bank & Gaza

Cote d’Ivoire

Sudan

Comoros Islands

SeychellesEquatorial Guinea

Algeria

Taiwan

Phillipines

Dominican 
Republic

Georgia
Armenia Azerbaijan

Somalia
Somaliland (Autonomous Region)

The Gambia
Guinea-Bissau

Sierra Leone
Liberia

Senegal

Eastern & Central Europe and Eurasia
Albania
VOA Albanian reporter Ardita Dunellari’s interview with 
the speaker of Albania’s parliament, Ilir Meta, who has 
faced corruption charges, dominated the public debate 
in Albania for days and went viral on social media. More 
than 70 media outlets, including four national TV stations 
and at least 13 newspapers, carried the live broadcast. 

Russia
VVOA Russian Service’s innovative live Twitter coverage 
of the Boston bombing suspect Dzhokhar Tsarnaev trial 
exemplified VOA’s ability to harness social media to drive 
the news agenda and influence media organizations 

Fatima Tlisova, a reporter with VOA’s Russian service, was one of three journalists invited to the White House to speak about free 
press with President Obama on World Press Freedom Day in 2015. VOA

in the target area. Independent Russian radio station 
Ekho Moskvy’s coverage of the trial relied solely on 
original reporting by VOA’s Fatima Tlisova, which was 
also highlighted and cited in a number of major American 
media outlets. 

Ukraine
VOA’s Ukrainian Service continued to provide much 
needed news and information nationwide through 
successful partnerships with local affiliates. With First 
National TV in Ukraine, it launched Prime Time with 
Myroslava Gongadze, a 26-minute weekly TV program 
featuring hard-hitting interviews with Ukrainian and 
American newsmakers. For more information, see page 17. 

VOA Deewa chief Nafees Takar interviews Malala Yousafzai in 
a special event held at Washington, D.C.’s Newseum. VOA

Middle East
Iran
In July, VOA Persian provided around-the-clock coverage 
across various platforms on the nuclear agreement 
between Iran and the U.S., Great Britain, France, China, 
Russia, plus Germany and the European Union.  VOA 
Persian Service’s live coverage included reaction from 
world leaders, including Israeli Prime Minister Benjamin 
Netanyahu, ten Congressional hearings on the agreement 
live and with simultaneous translation, and it was the only 
news organization to broadcast Secretary of State John 
Kerry’s press conference in Farsi to Iran. This extensive 
coverage provided U.S. policy and perspective on this 
major foreign policy initiative to VOA’s target audience.

Pakistan/Afghanistan Border Region
VOA’s Deewa Radio and Television Service hosted 
Nobel Prize winner Malala Yousafzai, at an August event 
at the Newseum on the importance of girls’ education.   
During an interview Malala told VOA, “If we deprive 
half of the population of the world and do not let them 
come forward then it will be really hard for us to go 
forward and achieve success in development—for every 
country’s development the full participation of both male 
and female is important.”  



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  31

Russia-
Occupied 
Crimea*

Mexico

Guatemala
El Salvador

Haiti

Honduras
Nicaragua

Costa Rica
Panama

Venezuela

Colombia

Ecuador

Peru
Bolivia

Chile
Paraguay

UruguayArgentina

North Korea

China

Indonesia

Singapore

VietnamCambodia

Thailand
Laos

Burma/
Myanmar

Bangladesh

Russia

Pakistan

Afghanistan

Uzbekistan

Ukraine

Iran
Kuwait

Qatar
U.A.E.

Saudi
Arabia

Yemen

Syria

Oman

Iraq

Turkey

Serbia
Kosovo
Macedonia

Albania
Mont.

Bosnia-Herz.

Western Sahara
(Occupied by Morocco)

Morocco
Tunisia

Libya Egypt

Eritrea

Ethiopia

ChadNiger
Mali

South
Sudan

MauritaniaCape Verde

Guinea
Burkina

Faso Benin

Togo
Nigeria Central

Afr. Rep.
Ghana

Cameroon

Sao Tome & Principe
Gabon

Congo
Uganda

Kenya
Rwanda
Burundi

Tanzania

Dem. Rep.
of Congo

Angola
MalawiZambia

Zimbabwe
Namibia

Mozambique

Botswana

Mauritius

Madagascar
Swaziland

LesothoSouth
Africa

Russia

Latvia
Estonia

Lithuania

Jordan

Lebanon
Pal. Ter.

West Bank & Gaza

Cote d’Ivoire

Sudan

Comoros Islands

SeychellesEquatorial Guinea

Algeria

Taiwan

Phillipines

Dominican 
Republic

Georgia
Armenia Azerbaijan

Somalia
Somaliland (Autonomous Region)

The Gambia
Guinea-Bissau

Sierra Leone
Liberia

Senegal

BROADCASTING IN
100+ COUNTRIES

n  Press Not Free

n  Press Partly Free

n  Press Free

n  Not a VOA Audience

45 LANGUAGES
GLOBAL 
English (including  
Learning English) 

AFRICA 
Afaan Oromoo 
Amharic 
Bambara 
French 
Hausa 
Kinyarwanda 
Kirundi 
Ndebele 
Portuguese 
Sango 
Shona 
Somali 
Songhai 
Swahili 
Tigrigna 

Central Asia
Uzbek 
 
EAST ASIA 
Burmese 
Cantonese 
Indonesian 
Khmer 
Korean 
Lao 
Mandarin 
Thai 
Tibetan
Vietnamese

EASTERN/ 
CENTRAL EUROPE
Albanian
Bosnian 
Macedonian
Serbian
Ukrainian 

EURASIA
Armenian
Azerbaijani
Georgian
Russian
 
LATIN AMERICA 
Creole 
Spanish 
 
NEAR EAST/ 
NORTH AFRICA
Kurdish
Turkish

SOUTH ASIA 
Bangla 
Dari 
Pashto 
Persian 
Urdu 

“I am an avid listener of VOA because you are fair, professional, and  

balanced, which all add up to the fact that you are the station I love to fear.”

— Muhammadu Buhari, President of Nigeria



32  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Radio Free Europe/ 
Radio Liberty

Budget: 	 $103.9 million in FY 2015

Employees: 	 571

Languages: 	 28 (see full list on page 35)

Mobile Apps: 	 available in 30 versions Apple iOS and Android;
	 Samsung SmartTV app for content in 16 languages

Online: 	 rferl.org
	 @rferl

RFE/RL reporter Vitaliy Grynov takes photos of Ukrainian 
Armed Forces positions close to Donetsk Airport. RFE/RL

http://rferl.org


Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  33

With headquarters in Prague, 17 local bureaus 
(including Moscow, Kabul and Kyiv), and more than 
1,000 journalists throughout its broadcast region,  
RFE/RL’s proximity to its audiences facilitates the 
production of compelling, locally-oriented programming 
in a cost-effective manner.

In addition to traditional radio reporting, RFE/RL  
is modernizing to compete successfully in the rapidly- 
changing media realm. In 2015, RFE/RL expanded 
its TV and video operations, livestreamed political 
protests and other newsworthy events, and broadened 
its best-in-class digital journalism operations to ensure 
that RFE/RL reporting is accessible to audiences 
across platforms.

Central Asia
Uzbekistan 
In September, the Uzbek Service reported on the use of 
forced and child labor in the country’s massive annual 
cotton harvest. The Service posted stories on the 
government forcing people to cancel private events and 
weddings, as they would be seen as a “distraction” from 
cotton harvesting, and on teachers being forced to pick 
cotton, or having to pay the equivalent of $160 to hire 
someone else to go to the fields in their place.

Eastern/Southern Europe
Balkans
The Balkan Service’s multimedia feature commemorating 
the 20th anniversary of the Srebrenica massacre, when 
more than 8,000 Bosnian Muslims were slaughtered 
by Bosnian Serb forces, received an overwhelming 
response from the international community. Faces of 

Srebrenica was an attempt to collect photos of all the 
more than 8,000 victims (below). 

Radio Free Europe/Radio Liberty
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) is a private, nonprofit, multimedia broadcasting 

corporation that serves as a surrogate media source in 28 languages and in 23 countries, 

including Afghanistan, Iran, Pakistan, Russia, and Ukraine. Reaching more than 23.6 million 

people each week, RFE/RL provides what many people cannot get locally: uncensored 

local and regional news, responsible discussion, and open debate via radio, television and  

digital media.  

Moldova
In August, the Moldovan Service, in partnership with 
Association of the Independent Press and UNDP 
Moldova, conducted a bus tour of 20 villages and towns in 
Moldova, as part of its project Here is Free Europe. RFE/
RL journalists engaged local authorities and residents 
in discussions about their problems that were then aired 
throughout the country as a means of empowering 
local citizens and demonstrating the difference between 
independent journalism and propaganda. 

Eurasia
Armenia
The Armenian Service provided comprehensive 
coverage of the protests in Yerevan over the 
government’s decision to spike up electricity prices. 
On June 23, the Service was on the ground near the 
presidential palace when riot police used water cannons 
in an effort to disperse the protesters. Journalists, 
including RFE/RL correspondents, were targeted 
by police for beatings, were detained, and had their 
equipment confiscated. 

The full Faces of Srebrenica project, which has collected over 2,400 photos of the victims, can be viewed at 
http://bit.ly/faces-srebrenica. REF/RL

http://bit.ly/faces-srebrenica


Russia

Kazakhstan

Pakistan

Afghanistan

Turkmenistan Tajikistan
KyrgyzstanUzbekistan

Ukraine

Belarus

Georgia
Armenia Azerbaijan

Iran

Serbia

MacedoniaMontenegro

Bosnia and 
Herzegovina

Moldova

Kosovo

Lithuania
Estonia
Latvia

Russia
Russian-Occupied 

Crimea*

Iraq

Kazakh Service cameraman 
Yerzhan Amirkhanov covering 
flooding in Kazakhstan’s 
central Karaganda region, 
April 2015. REF/RL

Despite the interruption to its live coverage, the 
Service continued to cover the protests, providing 
breaking developments, analysis and interviews with 
protestors. 

North Caucasus
As a step toward restoring Chechnya’s literary 
heritage, much of it destroyed during the 1940 Soviet 
deportations or the Russo-Chechen wars of the 1990’s, 
the North Caucasus Service launched an online library 
available for free to users with both text and audio 
versions of classic and contemporary Chechen poetry 
and prose. 

Russia
The Russian Service investigated and reported on 
Russia’s “troll factories,” interviewing a St. Petersburg 
blogger who spent two months generating comments 
on internet forums in order to perpetuate a pro-Kremlin 
dialogue online. RFE/RL’s Moscow correspondent also 
reported on the Kremlin’s young army of “cybersnitches.” 
For more information on RFE/RL’s work in Russia, 

please see page 17.

Ukraine 
The Ukrainian Service’s investigative TV program, 
Schemes, spotlights corruption and holds officials 
accountable. Some of the most prominent Schemes 
investigations have dealt with the palatial residences 
of Yanukovych-era oligarchs, questionable land deals 
involving current President Petro Poroshenko, murky 
insurance contracts held by the state railway, and an 
investigation of the head of Ukraine’s traffic police that 
led to his resignation. Ukraine’s National Anti-Corruption 
Bureau is reviewing materials gathered by the Schemes 
investigative team on some 15 cases to determine 
whether it should take action. 



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  35

Russia

Kazakhstan

Pakistan

Afghanistan

Turkmenistan Tajikistan
KyrgyzstanUzbekistan

Ukraine

Belarus

Georgia
Armenia Azerbaijan

Iran

Serbia

MacedoniaMontenegro

Bosnia and 
Herzegovina

Moldova

Kosovo

Lithuania
Estonia
Latvia

Russia
Russian-Occupied 

Crimea*

Iraq BROADCASTING IN
23 COUNTRIES
n  Press Not Free

n  Press Partly Free

n  Press Free

n  Not an RFE/RL Audience

28 LANGUAGES

CENTRAL ASIA
Kazakh
Kyrgyz
Tajik
Turkmen
Uzbek 

EASTERN/ 
CENTRAL EUROPE
Albanian to Kosovo
Bosnian
Croatian
Macedonian

Montenegrin
Romanian to 
Moldova
Serbian
Ukrainian
 
EURASIA
Armenian
Avar**
Azerbaijani
Bashkir
Belarusian
Chechen

Circassian**
Crimean Tatar
Georgian
Russian
Tatar
 
NEAR EAST/ 
NORTH AFRICA
Arabic to Iraq*

SOUTH ASIA
Dari
Pashto
Persian

EU Partnership Summit
RFE/RL sent journalists and freelancers from the 
Azerbaijani, Armenian, Belarus, Georgian, Moldovan, 
and Ukrainian Services, as well as its Brussels 
correspondents and a video broadcasting team to Riga, 
Latvia to cover the May 21-22 European Union Eastern 
Partnership summit. Armenian Service video reports 
on the summit were cited by the country’s Office of the 
President and shared with local television stations, while 
the Ukrainian Service prepared reports from Riga not 
only for the service itself but also for VOA’s Ukrainian 
Service and for local affiliate channel “24”.

Radio Mashaal correspondent Farhad Shinwari interviews 
the internally displaced people of Tira Koki Khel Khyber 
Agency in the FATA region of Pakistan. Their villages have 
been occupied by militant groups. REF/RL

South Asia
Afghanistan
Afghan Service correspondents were among the 
first media on the scene of the brutal March 2015 
mob lynching of a 27-year-old woman outside of a 
prominent mosque in Kabul. The Service provided 
continuing coverage for the balance of the year on the 
controversial legal proceedings against mob leaders 
and participants, the massive protests demanding 
justice for the victim, and increased attention to the 
challenges faced by women in Afghanistan’s deeply 
traditional society. 

Pakistan
Radio Mashaal launched a weekly program, Towards 

Peace, aimed at promoting dialogue and democracy as 
a means of conflict resolution in the tribal regions of 
Pakistan. The program talks to experts, tribal leaders 
and other relevant stakeholders to examine ways 
to achieve political goals, settle disputes and solve 
problems through non-violent means. * Radio Free Iraq closed July 15, 2015

** Broadcasts ended May 31, 2016



36  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Office of Cuba  
Broadcasting

Budget: 	 $28.1 million in FY 2015

Employees: 	 130 employees

Languages: 	 One, Spanish

Mobile Apps: 	 available in Spanish Apple iOS and Android

Online: 	 martinoticias.com
	 @martinoticias

Cuban security personnel detain a member of the Ladies in 
White dissident group during a protest on International  
Human Rights Day in Havana. REUTERS/Alexandre Meneghini



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  37

30th Anniversary of OCB
May 20, 2015, marked the 30th anniversary of OCB 
with the launch of Radio Martí. The accomplishments 
of the past 30 years were remembered throughout 
special multiplatform programming that included 
reactions from Cuba as to the importance of Radio 
Martí. This date is significant to Cubans because it 
is also the anniversary of the island nation’s formal 
independence in 1902. 

Office of Cuba Broadcasting
The Office of Cuba Broadcasting (OCB) is a multimedia broadcaster that through Radio 

Martí, TV Martí and Martinoticias.com seeks to inform, engage, and connect the Cuban 

people in support of freedom and democracy.  The Martís seek to encourage and promote 

Cubans’ aspirational goals through their programming and in 2015 continued to develop 

the digital spectrum.

Changing U.S.-Cuba Relations
Although 2015 saw several changes in the relationship 
between the U.S. and Cuba, the need for free and 
unbiased media remained as great as ever. And 
throughout all the developments, the Martís provided 
Cubans with accurate and reliable information on the 
political changes and how they may affect daily life.

The Martís had extensive coverage of the July 20 
re-opening of the Cuban embassy in Washington, D.C. 

and the joint press conference with U.S. Secretary of 
State John Kerry and Cuba Foreign Minister Bruno 
Rodriguez Parilla. Both events were also live streamed 
online at martinoticias.com (garnering almost 62,000 
views on mobile and desktop), and coverage of the 
day’s events was the focus of a special edition of TV 
Martí’s Antena Live. As part of the special coverage, 
the Martís compared the differences between an 
interest section and an embassy, profiled the key 
governmental representatives from both the U.S.  
and Cuba, and with its network of reporters on the 
island, covered the diversity of reactions from the 
people of Cuba.

The network also extensively covered the historic 
August 14 opening ceremony of the U.S. Embassy 
in Havana, during which John Kerry was the first U.S. 
Secretary of State to visit the island since 1945. 

TV Martí anchor, Karen Caballero, gave live reports from 
Washington, D.C. for all of OCB’s platforms on the historic 
reopening of the Cuban Embassy. OCB

U.S. Secretary of State John Kerry speaks during a ceremony at the U.S. embassy in Havana, Cuba, August 14, 2015. Watched 
over by Kerry, U.S. Marines raised the U.S flag at the embassy in Cuba for the first time in 54 years, symbolically ushering in an 
era of renewed diplomatic relations. REUTERS/Enrique De La Osa



Cuban Migration Crisis
When rumors and confusion began circulating about 
how changes in relations might affect how Cubans 
could seek political asylum, the Martís proved to be 
a valuable resource. To clear up the confusion, Radio 
Martí immediately began airing a Public Service 
Announcement detailing that Cubans will not be 
automatically granted asylum or legal protection at the 
U.S. embassy; an adjoining report was published on 
martinoticias.com.

These rumors also fueled, in part, a major 
immigration crisis as waves of migrants from Cuba 
traveled illegally through Ecuador, Colombia and 
Central America to reach the U.S. border. For many, 
the Martís were the only source of information. 

The Martís began reporting on this emerging crisis 
from the earliest stages with daily updates on the 
perilous and often tragic journey. The network produced 
several special reports including pieces covering human 
trafficking rings setup to smuggle and charge $7,000-
$10,000 per trip, how drug traffickers are using Cubans 
as “mules,” and about the underground businesses that 
have been created in the wake of the migration. Several 
special reports were produced from the Mexican border 
city of Tapachula, Chiapas, where a record number of 
Cubans travelled in order to reach the U.S. The Martís 
multimedia reporting included photo galleries, interviews 
with local immigration authorities and NGOs, as well as 
interviews with Cuban migrants who are often victims of 
crime, harassment, hunger, and even death as they travel 
through several countries on their way to the U.S.

A Cuban migrant looks at his mobile phone as he rests on 
the basketball court in Puerto Obaldia, Panama.  
REUTERS/Carlos Jasso



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  39

Cuba

BROADCASTING IN
1 COUNTRY

“I strongly believe that the people  

of Cuba must have access to free 

and accurate information, and I  

am thrilled to work alongside the  

entire Martí team to ensure that  

they do.”     

— Maria Gonzalez, Director, OCB

n  Press Not Free

n  Not an OCB Audience

“Cambio de Ruta” one of the special programs 
produced for the immigration coverage was 
recognized by the National Association of Television 
Arts and Science (NATAS) with an Emmy award. For 

more information on BBG network coverage of global 

migration, see page 18.

Pope Francis Visit
Pope Francis’ historic visit to Cuba and the U.S. was 
covered from numerous angles for the Cuban audience 
by the Martís, across all of the broadcast platforms. 
In addition to covering the Pontiff’s visit, the network 
shined a light on the Cuban government’s crackdown on 
independent journalists covering the historic event. 

Alternative Distribution
TV Martí’s successful alternative distribution efforts 
continued and grew in 2015 with over 185,000 DVDs 
and USBs distributed on island, as well as numerous 
FTP downloads.  The network of independent journalists 
commissioned by the Martís grew, and Martinoticias.com 
and social media pages such as Facebook and YouTube, 
garnered much more relevance in Cuba as wifi hot spots 
started to open throughout the island. 

Leadership Changes
In December, Carlos A. Garcia-Pérez stepped down as 
Director of the Office of Cuba Broadcasting to return to 
the private sector and was replaced by Maria “Malule” 
González, a veteran journalist with Spanish-language 
media outlets.

Pérez had served as OCB Director for five years, 
leading the Martís during a critical period calling for 
timely, hard-hitting and comprehensive news coverage 
of the renewal of U.S.-Cuban relations. He also 
oversaw OCB’s use of a range of new and emerging 
technologies to reach the Cuban people.

José Valois and Isabel Cuervo were honored with a 2015 
Suncoast Regional Emmy Award from The National Academy 
of Television Arts & Sciences (NATAS) for their work on 
“Cambio de Ruta” (Change in Route). OCB

“Carlos passionately worked to provide Cubans 
with unbiased, accurate and reliable information,” CEO 
John Lansing said.  “He led the charge to improve 
programming, pursue new strategies to overcome 
Cuban jamming and enhance editorial effectiveness.  
He is a tireless defender of the right to freedom of 
opinion and expression (Article 19 of the Universal 
Declaration of Human Rights), and I know there are 
Cubans whose lives are better for it.”

González began her journalism career as a writer, 
producer and manager in Puerto Rico before moving 
to Univision in 1989, followed by Telemundo where 
she produced several shows and launched “CBS 
TeleNoticias,” the first Spanish 24-hour pan-regional 
news network. She later created popular programs 
for Venevision International, and served as General 
Manager for an independent local station in Puerto Rico 
and as Vice President and Station Manager for WLII 
and WSTE, two local stations owned and operated by 
Univision. González is a five-time Emmy winner.



40  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Radio Free Asia Budget: 	 $42.2 million in FY 2015

Employees: 	 264

Languages: 	 9 (see list on page 43)

Mobile Apps: 	 available in 12 versions on  
	 Apple iOS and Android

Online: 	 rfa.org
	 @RadioFreeAsia

Students arrested during the police crackdown in Letpadan  
are driven back to Thayawady prison in Burma/Myanmar’s  
Bago region, March, 2015. RFA provided comprehensive  
coverage of the protests surrounding the National Education 
Reform law. RFA

http://rfa.org


Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  41

Headquartered in Washington, D.C., RFA has eight 
overseas bureaus and offices, as well as a vast network 
of correspondents in Asia and around the world. Call-in 
programs, multimedia reports, and interactive websites 
offer audiences an open forum in which they can freely 
express and exchange opinions, perspectives, and 
ideas. RFA reports are regularly cited by major domestic 
and international media outlets.

Burma/Myanmar
Burma/Myanmar Elections
Radio Free Asia’s Burmese Service closely covered 
the elections in Burma/Myanmar, in which millions 
voted for Aung San Suu Kyi’s opposition party. To 
cover the historic polls, a team of RFA journalists 
traveled throughout Burma/Myanmar’s many regions 
for perspectives from local men and women, younger 
people, candidates, officials, and international 
observers. For four weeks leading up to the election, 
the Myanmar Service launched RFA’s first live TV 
broadcasts, providing an hour of daily election-related 
coverage. For more information on BBG networks 

coverage of elections, please see page 24.

Kokang Humanitarian Crisis 
Radio Free Asia’s Mandarin and Burmese services 
extensively covered hostilities between Burma/
Myanmar’s ethnic Kokang group and Burmese forces on 
the China-Burma border. Clashes resulted in hundreds of 
deaths and displaced tens of thousands, many of whom 
fled over the border into China to live in refugee camps, 
enduring poor conditions and reported cases of physical 
abuse and rape by Burmese troops.

Radio Free Asia
RFA is a private, nonprofit, multimedia news corporation. Through nine language services, 

RFA brings award-winning, authoritative, and domestic journalism and uncensored content 

to people in Asian countries that restrict free speech, freedom of the press and access to 

reliable information beyond their borders. Through television, satellite transmissions, social 

media platforms, mobile apps, and digital content available on 10 websites, in addition to 

reliable shortwave and AM radio broadcasts, RFA engages audiences in China, North Korea, 

Myanmar, Cambodia, Laos, and Vietnam.

Cambodia 
Beating of Cambodian Opposition Lawmakers
RFA’s Khmer Service reported that two Cambodian 
opposition lawmakers were attacked outside the 
National Assembly building in Phnom Penh. A political 
truce between the two major parties broke down 
earlier in 2015 when opposition members were jailed 
on what they claim were politically motivated charges 
of insurrection. 

Khmer Service TV
In December, RFA’s Khmer Service began posting its 
first half-hour TV news program online, TV Azziz Serey, 
(TV Free Asia), with plans to expand to an hour  
every day.

Khmer Rouge 40th Anniversary 
In April, RFA’s Khmer Service marked the 40th 
anniversary of the Khmer Rouge’s takeover of 
Cambodia’s capital, Phnom Penh. RFA interviewed 
survivors who were imprisoned by the brutal regime 
and a former Khmer Rouge soldier. 

China
China’s Crackdown on Lawyers
In July, the Chinese government began systematically 
raiding the homes of human rights lawyers and  
legal activists. Since then, nearly 300 lawyers and 
activists around the country have been either detained 
or disappeared. RFA reported on these cases, breaking 
news about several of them, including the recent  
arrest of rights lawyer Wang Yu’s 16-year-old son on 
the Burma/Myanmar border as he tried to escape to 
the United States.

RFA reporter, Sum Sok Ry, reports from Cambodia on the 
40th anniversary of the Khmer Rouge takeover of Phnom 
Penh, part of RFA’s on-going coverage of the Khmer Rouge 
tribunals and impact of the Cambodian genocide. RFA



Cross Teardowns in Eastern China
RFA’s Mandarin Service closely covered China’s 
religious persecution in stunning detail in the eastern 
Zhejiang province, which has a large number of  
Christians. Citing a new campaign against so-called 
“illegal structures,” government officials began tearing 
down crosses from churches all over the province. 

China’s Nuclear Risks
RFA Cantonese’s four-part multimedia series, “A Citizenry 
Left in the Dark: China’s Nuclear Power Industry,” follows 
up on RFA’s revelations in June 2010 when a nuclear 
power plant in close proximity to Hong Kong leaked 
radioactive material. Five years later, the majority of local 
residents interviewed by RFA at other nuclear power 
plants in southern China were only vaguely aware of 
nearby facilities, much less the health risks. In April, the 
series won the Sigma Delta Chi award from the Society of 
Professional Journalists.

Dalai Lama’s 80th Birthday
The 80th birthday of His Holiness the Dalai Lama was 
celebrated with much fanfare all over the world in July. 
But inside Tibet, where simply possessing a photo 
of the Dalai Lama can result in punishment, RFA’s 
Tibetan Service received a video from a monastery in 
Gansu province, on the Tibetan plateau. In the video, 
monks had gathered to offer rituals and prayers in 
honor of their exiled leader. 

Uyghur Mine Attack 
In November, Chinese security forces killed 28 suspects 
accused of a bloody September attack on a coal mine 
in China’s Xinjiang Uyghur Autonomous Region. The  
attack was first reported by RFA’s Uyghur Service, 
which uncovered that many of the fleeing suspects 
were families, including women and children. Global RFA has provided comprehensive coverage of nuclear issues 

throughout China including coverage of this protest in 2015. RFA



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  43

North 
KoreaChina

Vietnam

Cambodia

Laos

Burma/
Myanmar

BROADCASTING IN
6 COUNTRIES

n  Press Not Free

n  Not an RFA Audience

9 LANGUAGES
EAST ASIA
Burmese
Cantonese
Khmer
Korean

Lao 
Mandarin
Tibetan
Uyghur
Vietnamese

outlets and human rights groups worldwide including 
CNN, The New York Times, Washington Post, BBC,  
Le Obs, Amnesty International and Human Rights 
Watch cited RFA’s report.

Laos 
Laos’ Khoungxi Falls
In Laos, RFA reported exclusively on a provincial governor, 
who also happened to be the son-in-law of a former 
president, who approved a 99 year concession for the 
land around one of the country’s most famous natural 
landmarks, the Khouangxi waterfalls. The public  
exposure led to a slap on the wrist and the provincial  
governor’s transfer to another government position. 

North Korea 
North Korea’s Prison Camps
In a six-part investigative series, RFA’s Korean service 
took a hard and painful look into North Korea’s infamous 
political prison camps and the horrendous human rights 

Breaking Free
RFA launched a multimedia online series  
focusing on survivors of human trafficking  
in Asia. 

The series follows an award-winning RFA  
project in 2012 and features video reports, 
graphic animations and interviews with  
former victims. 

The animations are based on drawings by a 
well-known former victim of human trafficking 
living in Cambodia today, Vannak Prum.

violations the Kim Jong Un regime is committing inside 
them. Based on interviews with camp survivors, former 
prison guards, and human rights activists, our reporters 
gained unprecedented knowledge of the camp conditions.  
It is estimated that as many as 400,000 people have 
died in these camps from torture, starvation, disease, and 
execution. RFA’s series became the basis for an e-book, 
available in English and Korean. More information can 
be found at www.rfa.org/english/bookshelf.

Vietnam
Young Vietnamese dissidents discussed the quest 
for greater human rights and rule of law in RFA’s 
series “Vietnam Through the Lens.” RFA’s Vietnamese 
Service interviewed students, activists, and advocates 
in country for this popular series, who, despite the risk 
of harassment or punishment by authorities, shared 
their candid thoughts.

http://www.rfa.org/english/bookshelf


44  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Middle East  
Broadcasting Networks

Alhurra reporter Faten Elwan covers story from Ramallah. 
MBN

Budget: 	 $109.4 million in FY 2015

Employees: 	 814 employees

Language: 	 One, Arabic

Mobile Apps: 	 available in Arabic on Apple iOS and Android

Online: 	 alhurra.com
	 radiosawa.com 
	 @alhurranews
	 @radiosawa

http://www.alhurra.com
http://www.radiosawa.com/


Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  45

MBN consists of two television networks (Alhurra and 
Alhurra-Iraq); Radio Sawa; Afia Darfur; Alhurra.com; 
RadioSawa.com; Irfaasawtak.com and various social 
media platforms. The networks broadcast news and 
information from their headquarters in Northern Virginia, 
along with bureaus in Cairo, Dubai, Jerusalem, Beirut, 
Baghdad and Washington, DC. MBN has correspondents 
throughout the Middle East and North Africa. Alhurra 
and Radio Sawa are cited as a source of news by media 
outlets across the region on a daily basis.

Middle East Broadcasting Networks

In 2015, Alhurra launched two new interactive 
call-in programs, You and Nabila and DardeshTAG. Both 
programs provide Arab youth an opportunity to be heard 
and participate in dialogue about important topics. 
They brought together Alhurra’s digital and broadcast 
properties to discuss topics such as privacy laws, 
identity theft and the rights of women and youth. 

Radio Sawa re-established the popular morning 
show, Morning Papers, on the Iraq stream. The program 
focuses on political, social and cultural issues impacting 
Iraqis. Previously airing on Radio Free Iraq, Morning 

Papers explores what Iraqis are thinking through person 
on the street interviews, calls from Iraqis and Facebook 
posts expanding the discussion.  

Raise Your Voice 
In September 2015, MBN launched the Raise Your Voice 

campaign to amplify and provide a platform for moderate 
voices to disavow extremism through television, radio, 
and digital (web, social, mobile) platforms. Raise Your 

Voice encourages Iraqi citizens to speak out against 
extremism and the underlying causes of terrorism. 
By identifying  the issues ISIL is exploiting, Iraqis can 
propose solutions that will ultimately undermine ISIL’s 
narrative. The Raise Your Voice  social media properties, 
call-in radio show and television programming provide 

forums for activists, youth and others to share their 
ideas on sectarian relationships, religious freedom, and 
freedom of expression. The new Alhurra programming 
offers powerful personal testimonies that reveal the 
realities of life in ISIL territory and the pain and suffering 
ISIL inflicts on families and communities. 

Television 
Raise Your Voice television programs provide a platform 
for perspectives of NGOs, Iraqi students, and academia 
on current and future challenges; showcase local acts 
of heroism in confronting these challenging times; and 
explore the view from Northern Iraq.

Alhurra-Iraq launched three new television programs 
that highlight the causes of violent extremism, 
showcase local acts of heroism in confronting these 
challenges, and offer a view from Northern Iraq on the 
challenges they are confronting. 

From Erbil, which reports from the streets of 
Kurdistan and focuses on the plurality of Iraq, discusses 
topics that are important to all Iraqis, such as human 
and minorities rights, violence against women, 
unemployment and problems in the agriculture and 
tourism sectors.

“You ask us to share our stories, 

I have thousands of stories, but I 

have been waiting for someone that 

will listen.  We are hoping you will 

save us, or least support us with 

words.”

— Comment by woman in Mosul posted on the 
Raise Your Voice Facebook page

MBN is an Arabic-language news organization with a weekly audience of more than  

25 million people in 22 countries in the Middle East and North Africa, countries Freedom 

House rated “not free” or “partly free” in 2016. MBN networks support democratic  

values by expanding the spectrum of ideas in the region and engaging audiences to  

share perspectives.

Alhurra-Iraq reporter Mahmood F. Othman reports from the  
Anbar Province in Iraq. MBN



“We fight ISIL by standing together 

against it. I live in Hawijah and go  

to the upper floor to listen and  

participate in your program. If Daesh 

catches me they will kill me.”

— Listener to Radio Sawa’s interactive call-in program

Light Among Us offers its viewers a journey of hope 
by presenting engaging human interest stories from 
the heart of Iraq. It reflects a message of optimism by 
highlighting the work of Iraqis who are trying to make a 
difference in their society and in the lives of their fellow 
citizens despite all challenges. 

Your Question is a monthly program that serves as 
a platform where activists, young people and students 
can ask questions to people they do not normally have 
access to. Each episode focuses on a different topic 
such as freedom of expression, sectarian relationships 
and the importance of interfaith harmony. 

In September, Alhurra Television launched Delusional 

Paradise, a ground-breaking documentary series 
exposing the brutality of extremism and the viciousness 
of ISIL. The weekly program features stories of families 
who have suffered at the hands of ISIL. The series 
consists of first-hand accounts of families and friends 
of ISIL recruits. Delusional Paradise exposes ISIL’s true 
nature highlighting its hypocrisy and countering its false 
claims of acting in the name of religion.  The program 
gives a voice and platform to victims, many of whom are 
speaking publicly for the first time. It airs on Alhurra and 
Alhurra-Iraq.

Radio Sawa correspondent Hussein Elshemmari interviews 
protesters in Kut, Iraq. MBN



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  47

Chad
Mauritania

Saudi
Arabia

Western 
Sahara

(Occupied by 
Morocco)

Morocco

Algeria

Tunisia

Libya Egypt

Sudan

South
Sudan

Lebanon, Pal. Ter.,
West Bank & Gaza Syria

Jordan Iraq

Kuwait
Bahrain

Qatar

Yemen

Oman

Somalia

U.A.E.

Djibouti

BROADCASTING IN
22 COUNTRIES

n  Press Not Free

n  Press Partly Free

n  Not an MBN Audience

REACHING MORE AUDIENCES IN IRAQ
A national survey in Iraq showed that MBN is reaching large  
audiences and shaping the way many Iraqis think about violent  
extremism and ISIL. Among past week Alhurra viewers:

• 44% agreed that something they saw on Alhurra led them to  
    think differently about ISIL  

• 59% agreed strongly that Alhurra provides important information 
about ISIL

Digital
The Raise Your Voice digital component amplifies 
moderate voices addressing the underlying issues that 
lead to extremism, such as unemployment, religious 
intolerance, and lack of rights for women and minorities. 
Each week the campaign introduces a new topic on 
which the audience is invited to engage. The social 
media properties provide input on a select topic from 
reporters and the wider community. The website 
features essays, investigative reports, Facebook Live 
discussions, infographics, short videos, discussion 
summaries around a selected theme at the root of 
violent extremism. Community managers provoke and 
moderate discussion on social media.

Radio
The new Raise Your Voice daily call-in radio show 
What’s Your Question? serves as a platform to discuss 
and debate the effects of terrorism, extremism, and 
intolerance. It invites discourse with the hosts, guests 
in Baghdad, and among listeners. Additional Raise 

Your Voice television shows provide a platform for 
perspectives of NGOs, Iraqi students, and academia 
on current and future challenges; showcase local acts 
of heroism in confronting these challenging times; and 
explore the view from Northern Iraq.

In November 2015 in-depth interviews were 
conducted with Syrian refugees in Turkey. One female 
respondent noted that what she saw on Alhurra changed 
her opinion of ISIL.  According to the woman: “Alhurra’s 
coverage of ISIL has changed my thinking.  We did not 
know whether they were Islamists or non-Islamists, 
we only knew they were good. But now I’ve seen their 
execution and murder; they moved from “the normal 
execution” to burning people. So that changed my 
thinking about ISIL. Alhurra presented the topic in a 
logical and expressive manner. How can I explain that to 
you? Because they showed different views of everyone 
in the street, not restricted to an educated, economic or 
political class; it gives you freedom. I have not seen this 
story covered in a similar way in other media.”

Radio Sawa reporter Saad Elamir interviews a woman in 
Quadissiya, Iraq. MBN



48  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

International Broadcasting 
Bureau (IBB)

Office of Technology,  
Services & Innovation (TSI)

IBB Budget: 	 $61.3 million in FY 2015

IBB Employees: 	 202 employees

TSI Budget: 	 $180.6 million in FY 2015

TSI Employees: 	  400 employees

Local technical staff work on repairs to the IBB 24/7 FM 
transmitter system in N’Djamena, Chad which carries both 
Radio Sawa and VOA programming in Arabic and French. BBG



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  49

International Broadcasting Bureau
IBB plays a vital role in strategy development and 
partnership building in key markets, as well as the 
business operations of the federal entities. The bureau 
also manages the BBG’s communications, financial 
operations and legal support, and rapidly growing 
Internet and mobile audience platforms and services.  
IBB provides research and performance evaluations, as 
well as management of human resources, procurement, 
security, and other critical administrative support for  
the BBG.

Expansion of Affiliate Strategy 
IBB’s Office of Strategy and Development (OSD) 
continued a successful “U.S. Bureau” affiliate strategy 
and expanded it to new regions. Based on placing 
interactive reports on local affiliates, this strategy has 
been tremendously successful in markets from Latin 
America to sub-Saharan Africa. BBG networks are 
expanding this concept by partnering with affiliates, 
including such high-profile networks as Channels TV 
in Nigeria and TV Azteca in Mexico, in newsgathering 
as well as capitalizing on other learning and exchange 
opportunities. 

VOA and RFE/RL programs are carried on more 
than 120 television, radio and internet outlets in 
Ukraine. VOA’s Ukrainian Service now acts as a de facto 
Washington bureau for four major national television 
channels: Channel 5, First National TV, ICTV and 
Channel 24, including live weekly interactives and 
special reports for ICTV and First National TV.  
RFE/RL’s Ukrainian Service provides reporting from 
Europe for ICTV. OSD has also placed joint VOA- 
RFE/RL Russian-language programming with  
more than 25 affiliates in countries including Lithuania, 
Moldova, Ukraine, Latvia, Georgia, Tajikistan, and 
Kyrgyzstan. 

This programming provides audiences with an 
alternative perspective in a region dominated by the 
Kremlin narrative. 

OSD’s Bangkok marketing office continues to 
expand placement of VOA (and now RFA) content into 
Burma/Myanmar.  A new agreement with “Cherry FM,” 
a nationwide network, provides RFA content as text into 
the station’s newscasts, to be used with full attribution.

Media Training
The BBG also supports a free and open press by 
improving the capacity of its media partners around the 
world. Through journalism and media business training, 
and in partnership with U.S. agencies such as the 
Department of State, the Centers for Disease Control 
and Prevention and the U.S. Agency for International 
Development, in 2015 the BBG trained hundreds of 
reporters, editors and news managers in countries 
including Bangladesh, Burundi, Ukraine, Haiti, Belarus, 
Jordan, the DRC, Jamaica, and others in the Balkans 
and East Africa. Training topics have included political 
reporting, journalism ethics, best practices in journalism, 
health, education, entrepreneurship, the environment, 
and the use of new technologies.

The International Broadcasting Bureau (IBB) is responsible for BBG’s strategic planning,  

transmissions, audience research, performance management, marketing, and program  

placement for all of U.S. international media.  The Office of Technology, Services and  

Innovation (TSI) manages BBG’s technical and infrastructure functions, including delivering 

content for the agency’s networks and efficiently leveraging cutting-edge and emerging  

technology to reach new audiences and expand the ways the networks tell stories.

Journalist training in Ivory Coast. IBB

Regional Marketing Representative Oscar Barcelo (center) 
meets with ATV news director Roxana Coronado, news anchor 
Pilar Higashi, and news producer Carlos Muñoz. ATV is a top-
rated national 24/7 news channel in Peru.  IBB



Digital Engagement and Innovations
IBB’s Office of Digital and Design Innovation (ODDI) 
led several advancements in 2015 to increase access 
and engagement with USIM audiences.  The new VOA 
Audio Streamer app makes it possible for users in low-
bandwidth countries to access VOA content via their 
mobile phone. ODDI also developed, in partnership with 
BBG networks, several electronic publications using 
innovative designs and creative digital-first storytelling. 
Successful ePubs from 2015 include a series of 
electronic publications with VOA’s Chinese division, 
with RFA on its illustrated Women’s Rights project and 
interactive Human Trafficking special, and with VOA 
Digital and Learning English on its project, “The Making 
of the Constitution.”  

Office of Technology,  
Services & Innovation
TSI provides engineering and  
technical support to support BBG  
staff and operations in Washington, D.C. 
and abroad. TSI distributes content from 
BBG broadcasters in the most effective 
and efficient way to audiences in more than 100 
countries.  In addition to traditional radio and television 
transmissions, TSI maintains, operates and supports 
delivery platforms including a satellite network, internet 
capability and mobile devices.

TSI has spearheaded a process of migration away 
from less effective transmission to platforms that 
audiences prefer and transfer of transmission from 
costly facilities to lower cost options.

In 2015, VOA launched a 24/7 FM in Dakar,  
Senegal. At the ribbon cutting ceremony, 
Alioune Drame, Director of Communications  
for Senegal’s Ministry of Communication,  
U.S. Ambassador James P. Zumwalt and  
BBG Director of Strategy and Development 
Bruce Sherman celebrate the launch of the  
new station. VOA

Transmitting Station 
Availability

99.81%



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  51

Expansion of 24/7 FMs in 
sub-Saharan Africa

IBB and TSI continued to increase distribution  

capacity in Africa’s volatile Sahel region. Since 

2011, BBG has installed FM transmitters in  

Bangui, Central African Republic; Bamako, Mali; 

Juba, South Sudan; N’Djamena, Chad; Nouakchott, 

Mauritania; Dakar, Senegal; Bujumbura, Burundi; 

and Timbuktu and Gao, Mali. At the end of 2015, 

additional stations were under construction in Niamey, 

Niger, as well as in four cities in the DRC. These 

stations provide VOA and Radio Sawa program-

ming with news, information, and music to young 

audiences vulnerable to extremist recruitment. 

Agency owned-and-operated FMs are a proven 

means of staying on the air during civil unrest. In 

the spring of 2015, when all private radio stations 

in Bujumbura, Burundi were silenced during  

election-related unrest, VOA remained on the air 

via the BBG FM transmitter.

GLOBAL BBG DISTRIBUTION 

5.3b emails

20 m subscribers

4,100 hours
original programming each week 

3,000affiliates 

   197transmitters

 97transmitting sites 
14 satellites 

6marketing offices

5networks 

Anti-Censorship Activities
TSI’s Internet Anti-Censorship (IAC) team develop 
solutions for audiences who cannot access uncensored 
information due to jamming, surveillance or other tools of 
oppression. Cuba, for instance, remained one of the most 
tightly controlled countries in the world in 2015 in the 
availability and use of the internet.  To counter this, IAC, 
working with the Office of Cuba Broadcasting, provided 
two-way, satellite-based connectivity and SMS-based 
programs, allowing the BBG to deliver 86 terabytes of 
information and facilitate the transmission of more than  
10 million messages to addresses in and outside of Cuba.

In 2015, IAC also continued to expand its capacity 
to send blast emails to Chinese, Vietnamese and Cuban 
audiences that consume BBG content.  These emails are 
also used to share information on Internet circumvention 
tools, web proxy addresses, links to web and social media 
pages, and satellite and radio reception information.  The 
BBG has nearly 20 million subscribers and delivered more 
than 4.2 billion emails in 2015.

IAC’s censorship evading technology also enabled the 
BBG to deliver about 958 million hits and more than  
54 petabytes (54,000 terabytes) of information to people 
who would otherwise be blocked from web-based  
URLs, desktop applications and mobile applications that 
link to proxy servers permitting access to BBG content 
and the Internet. 

BBG was part of a coalition of broadcasters that 
won support for efforts to stop satellite jamming at the 
International Telecommunication Union (ITU). Delegates 
to two major ITU conferences supported efforts to give 
the ITU an independent capability to identify the source of 
satellite interference, a process known as “geolocation.” 
Jamming of satellites in space by Iran has not been 
detected since late 2012; however, there are persistent 
reports from Iran of ground-based interference with VOA 
and RFE/RL Persian broadcasts.

VOA French to Africa reporter Idrissa Fall is interviewed by 
Senegalese press at the launch event for the new 24/7 FM 
station in Dakar. VOA

Workforce Support
IBB also launched a learning management system to 
organize, track and maintain records for the organized 
learning experiences for BBG employees. The system 
allows employees to retrieve their learning history at any 
time and plan future training in an organized fashion.  
The Office of Workforce Support and Development also 
secured a partnership with a leading online learning 
company to provide employees with video based online 
learning resources for business, software, technology 
and creative skills. 



52  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

AWARDS 2015 BBG journalists, producers and other staff were honored with numerous professional 
awards from around the world. More information is available at bbg.gov/2015awards.

INTERNET
MULTIMEDIA/ONLINE JOURNALISM 2015

VOA.........................Google Glass & Other Wearables

COMMUNICATOR AWARDS 

Online Video–Podcasts–Other (Award of Excellence)
RFE/RL..................Power Vertical

Online Video–Animation (Award of Distinction)
RFE/RL..................Current Time, Russian Service
	 And Now We Win

Online Video–News (Award of Distinction)
RFE/RL..................Russian Service
	 Displaced Ukrainians 

THE LOVIE AWARDS

Internet Video: Documentary (Bronze Award)
RFE/RL..................Russian Service
	 Displaced Ukrainians 

Public Service & Activism (Shortlist)
RFE/RL..................Balkan Service
	 The Faces of Srebrenica 

ASSOCIATION OF INTERNATIONAL  
BROADCASTERS (AIB) AWARDS

Online Factual Production (Highly Commended)
RFE/RL..................My Ukraine

AFGHAN SOCIAL MEDIA AWARDS

Twitter Power User
RFE/RL..................Radio Free Afghanistan
 

IWPR KYRGYZSTAN HUMAN RIGHTS &  
INVESTIGATIVE JOURNALISM AWARDS
Online / Radio (First Place)

RFE/RL..................Kyrgyz Service

MOBILE 
2015 GSMA GLOBAL MOBILE AWARDS

App of the Year (Finalist)
MBN, ODDI............Radio Sawa Mobile App

Best Mobile Media & Publishing App (Finalist)
VOA, ODDI.............VOA News App

Best Mobile Music App (Finalist)
MBN........................Radio Sawa App
 

SOCIETY OF NEWS DESIGN (SND) BEST OF DIGITAL DESIGN

Redesign (Winner / 1st  Place)
MBN........................Alhurra Mobile App

APPY AWARDS
Audio/Radio (Bronze)

MBN........................Radio Sawa App
	

RADIO 
NEW YORK FESTIVALS RADIO PROGRAM AWARDS

Information/Documentary Magazine Format (Gold)
RFE/RL..................Radio Farda
	 Tradition of the Blade

Entertainment/Best Regularly Scheduled Comedy Program (Silver)
RFE/RL..................Radio Farda
	 Five in the Afternoon

Human Interest (Silver)
MBN........................Radio Sawa
	 Humanitarian Crisis Facing Syrian Children

Best Investigative Reporting (Bronze)
RFA.........................Cantonese Service
	 A Citizenry Left in the Dark:  
	 China’s Nuclear Power Industry

BBG
2015 DAVID R. BURKE AWARDS

Every year the BBG presents the David Burke  
Distinguished Journalism Awards to recognize courage, 
integrity and professionalism of journalists working for  
U.S. international media.

VOA................... Ibrahim Ahmed, Hausa Service 

RFE/RL............ The staff of Azerbaijani Service’s Baku Bureau

OCB.................. José Alpizar

RFA................... Shohret Hoshur, Uyghur Service

MBN.................. The producers of Alhurra’s Delusional Paradise

Then OCB director Carlos García-Pérez celebrates with 
reporter José Alpizar on his David Burke Distinguished 
Journalism Award. BBG

https://www.bbg.gov/awards/?awardyear=2015


Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  53

Best Investigative Reporting (Finalist)
MBN........................Radio Sawa
	 Underage Marriage in Sudan 

Best Human Interest Story (Finalist)
MBN........................Radio Sawa
	 Religious Tolerance Through a Trifaith Initiative

Breaking News Category (Finalist)
VOA.........................Somali Service
	 The Stowaway Boy’s Parents

ASSOCIATION OF INTERNATIONAL BROADCASTERS  
(AIB) AWARDS

Radio Current Affairs Documentary (Highly Commended)
RFE/RL..................Radio Farda
	 Tradition of the Blade  

MIMAR MIRA AWARD (CENTER FOR PEACE AND  
MULTIETHNIC COOPERATION, MOSTAR, BIH)

RFE/RL..................Balkan Service
	 Bridge

IWPR KYRGYZSTAN HUMAN RIGHTS &  
INVESTIGATIVE JOURNALISM AWARDS

Coverage of Children’s and Women’s Rights Issues (First Place)
RFE/RL..................Nuripa: Spouse Dragged Me By The Hair

AFGHANISTAN MINISTRY OF HEALTH, HEALTH AWARENESS  
RECOGNITION AWARD—HEALTH CALL-IN SHOW

VOA.........................Radio Ashna

TELEVISION
NEW YORK FESTIVALS INTERNATIONAL TV AND FILM AWARDS

Social Issues Documentary (Silver)
VOA.........................“AIDS: Living in the Shadows”

Best Community Portrait Documentary (Bronze)
MBN........................Alhurra Television
                          Street Pulse

Human Interest Reports (Finalist)
MBN........................Alhurra Television
                          Religious Tolerance

Documentary/ Information Program Promotion (Finalist)
MBN........................Alhurra Television
                          Boxing Girls of Kabul

Station/Network ID (Finalist)
MBN........................Alhurra Television
                          Alhurra 10th Anniversary Campaign

ASSOCIATION OF INTERNATIONAL BROADCASTERS (AIB) AWARDS

TV Short News Report
REF/RL..................Ukrainian Service
	 Revealed: The Palaces Of Ukraine’s Energy Oligarchs

TV Domestic Investigative Documentary
RFE/RL..................Ukrainian Service
	 Questions Raised Over Poroshenko’s Role In  
	 Valuable Kyiv Land Deal

EMMY AWARDS BY THE NATIONAL ACADEMY OF  
TELEVISION ARTS AND SCIENCES SUNCOAST CHAPTER

Societal Concerns—Program
OCB........................Cambio de Ruta

RELIGION NEWSWRITERS ASSOCIATION AWARD

National Network/Cable News Religion Reporting
VOA.........................Relic of Saint Draws Catholics  
                          Worried About Immigration Issue

CHESAPEAKE ASSOCIATED PRESS BROADCASTERS  
ASSOCIATION AWARDS
The One Man Band Videojournalist of the Year

VOA.........................Kane Farabaugh

NATIONAL AWARD FOR INVESTIGATIVE JOURNALISM (UKRAINE)
Video Category (Second Prize)

REF/RL..................Ukrainian Service
	 Laundromat

PODGORICA JOURNALISM FORUM

Radio-Television Production
RFE/RL..................Balkan Service

ARTDOCFEST FILM FESTIVAL (RUSSIA)

Best Short Documentary
RFE/RL..................Current Time
	 Airport Donetsk

PEOPLE OF THE NEW ERA  
(NOVOYE VREMYA MAGAZINE, UKRAINE)

For the Highest Standards of Integrity
RFE/RL..................Ukrainian Service
	 Schemes Program

CAIRO MONDIAL FOR ART AND MEDIA

Gold Award
MBN........................Alhurra
	 Al Youm

CHESAPEAKE ASSOCIATED PRESS BROADCASTERS ASSOCIATION 
AWARDS OUTSTANDING SPECIALTY REPORTING (SCIENCE)

VOA.........................Steve Baragona

AFGHANISTAN MINISTRY OF HEALTH, HEALTH AWARENESS  
RECOGNITION AWARD—TV SHOW HOST

VOA.........................Dr. Njibullah Ahmad, Radio Ashna/Tolo TV

SEARCH FOR COMMON GROUND—KYRGYZSTAN

“Best coverage of religious extremism and terrorism in Kyrgystan and 
Central Asia”

RFE/RL..................Kyrgyz Service
	 Azattyk+



54  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

SPECIAL NOTE
BARBARA GOLDSMITH FREEDOM TO WRITE AWARD  
(PEN AMERICAN CENTER)

RFE/RL..................Khadija Ismayilova, Azerbaijani Service 

NATIONAL PRESS CLUB

John Aubuchon Press Freedom Award
RFE/RL..................Khadija Ismayilova, Azerbaijani Service

100 LEADING THINKERS OF 2015 
(FOREIGN POLICY INSTITUTE)

Chroniclers
RFE/RL..................Khadija Ismayilova, Azerbaijani Service

PRINCESS ORDER OF THIRD CLASS

VOA.........................Myroslava Gongadze, Ukrainian Service Chief
	 Presented by President Poroshenko

OLEKSANDR KRYVENKO AWARD (UKRAINE)

Progress in Journalism 
RFE/RL..................Ukrainian Service, News Coverage of Ukraine 

NATIONAL AWARD FOR INVESTIGATIVE  
JOURNALISM (UKRAINE) 

Print Category (First Prize)
RFE/RL..................Ukrainian Service
	 Life at the Reactor

NEXTGEN PUBLIC SERVICE AWARDS

Superior Public Service (Finalist)
IBB..........................Joan Mower, Will Sullivan

GOLDEN KEY (FREEDOM OF INFORMATION  
CENTER OF ARMENIA)

Journalist/Media Outlet Most Actively Covering Freedom  
of Information Issues

RFE/RL..................Armenian Service

UNION OF ALBANIAN JOURNALISTS,  
LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD

VOA.........................Ilir Ikonami, Albanian Service 

AWARDS 2015 

AFGHAN SENATE LETTER OF APPRECIATION

RFE/RL..................Radio Azadi, Afghan Service

NATIONAL ORDER FOR FAITHFUL SERVICE (ROMANIA)

Rank of Knight
RFE/RL..................Oana Serafim, Moldovan Service

PRESS COUNCIL OF MOLDOVA

The National Prize for Ethics and Deontology in Professional Journalism
RFE/RL..................Moldovan Service

Golden Apple for the Best Coverage of Cultural Issues
REF/RL..................Moldovan Service
	 “Pur si simplu” 

AFGHAN CRICKET BOARD CRICKET PROMOTION  
RECOGNITION AWARD 

VOA.........................Matiullah Abid Noor, Mohammad Jafar  
                          and Whidullah Faizi Safi 

2015 MAN OF THE YEAR (VIP MAGAZINE, MOLDOVA)

Mass Media
RFE/RL..................Vasile Botnaru, Moldovan Service

RFE/RL journalist Khadija Ismayilova received numerous 
awards for her investigative reporting in Azerbaijan. 



The Broadcasting Board of Governors is the independent federal agency that oversees all U.S. civilian international 
media, and it is the name of the board that governs the Agency.

Selecting and appointing a Chief Executive Officer was a key objective of the BBG and the Obama Administration, and 
was supported by the Office of Inspector General, to improve management and efficiency of BBG operations and mitigate the 
challenges of a part-time board.

Respected journalist and media executive Andrew Lack served as the first-ever CEO and Director of the agency 
before making an unforeseen return to NBC News. BBG Director of Global Technology, Services and Innovation  
André Mendes served as Interim CEO and Director until September when the BBG selected renowned media executive 
John F. Lansing as permanent CEO and Director. Read more about CEO Lansing on page 9.

In December, the Board named Maria “Malule” González as the new Director of the Office of Cuba Broadcasting after 
Carlos A. Garcia-Pérez stepped down from the position. Read more about the new OCB Director on page 39.

The Board meets regularly throughout the year to discuss the agency’s performance, review agency policies and provide strategic 
direction. Board meetings and related documents are available for viewing online, bbg.gov/boardmeetings. 

Broadcasting Board of Governors

Secretary of State John Kerry sits down for an interview with VOA’s Persian Service Director Setareh Derakhshesh in July. VOA

Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  55

Governors serving in 2015 

Jeff Shell, Chairman
Jeff Shell is chairman of Universal 
Filmed Entertainment.
 
He previously served as  
chairman of NBC Universal  
International from 2011-2013 

and as president of Comcast Programming Group 
from 2005 to 2011. Prior to joining Comcast, Shell 
held a number of positions, including CEO of  
Gemstar TV Guide International and President of 
the FOX Cable Networks Group. As president of 
the FOX Cable Networks, he oversaw the  
operations of FOX’s entertainment and sports cable 
programming businesses. He currently serves on 
the board of the National Constitution Center.  
Shell earned a B.S. in Economics and Applied 
Mathematics from the University of California, 
Berkeley and an M.B.A. from Harvard University.
 
Shell chairs the BBG’s Advisory Committee and served 
as chair on the Special Committee on the Creation of 
a CEO of U.S. International Media. He also chairs the 
board of directors for the BBG’s grantee networks.
 
He has served as Chairman of the Broadcasting 
Board of Governors since August 2013.
 

The Board is bi-partisan and composed of  
nine members with expertise in the fields  
of mass communications, broadcast  
media, or international affairs. Eight  
members are appointment by the President 
and confirmed by the Senate. The ninth,  
the Secretary of State, serves ex officio.

https://www.bbg.gov/category/event/board-meeting/?type=past


Matthew Armstrong
Matthew C. Armstrong is an author, 
speaker, and strategist on issues 
related to public diplomacy. He  
has worked on traditional and 
emerging security issues with  
civilian and military government 

agencies, news organizations, think tanks, and  
academia across several continents.
 
Armstrong serves on several organizational boards, 
including the Public Diplomacy Council, a nonprofit 
group committed to the importance of the academic 
study, professional practice, and responsible advocacy 
of public diplomacy. He is also on the board for the 
Lodestone Trust, a land conservation trust providing 
an enduring venue for the research and development 
of programs in outdoor group therapy for military 
service-related post-traumatic stress disorder patients 
under professional supervision. He is president and 
founder of the Mountain Runner Institute, a non-profit 
organization focused on issues related to public 
diplomacy. He earned a B.A. in International Relations 
and a Master of Public Diplomacy from the University 
of Southern California.
 
Armstrong is a member of the BBG Advisory  
Committee and the Special Committee on Internet 
Anti-Censorship. He also served on the Special  
Committee on the Creation of a CEO of U.S.  
International Media and served as chair of the Special 
Committee on the Future of Shortwave Broadcasting. 

He has served on the Broadcasting Board of  
Governors since August 2013.TOP: BBG Governors Kenneth Weinstein and Dr. Leon Aron during a 

break at a board meeting in Washington, D.C. BBG

LEFT: BBG Chairman Jeff Shell presides over a board meeting. BBG

RIGHT: Governor Matt Armstrong met with Burma President Thein Sein 
during a trip to Southeast Asia in June. BBG

56  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  57

Dr. Leon Aron
Dr. Leon Aron is Resident Scholar 
and Director of Russian Studies at 
the American Enterprise Institute, 
a position he has held since 1993. 
He was a weekly Contributor at the 
Voice of America’s Russian language 

radio and television show Gliadya iz Ameriki (Looking 
from America) from 1990 to 2004. Dr. Aron was  
previously an Adjunct Professor at Georgetown  
University from 1994 to 1996 and a Senior Policy 
Analyst at the Heritage Foundation from 1987 to 1992. 
He was awarded the Peace Fellowship from the U.S. 
Institute of Peace from 1992 to 1993. Dr. Aron received 
a B.A. from Moscow State Pedagogical Institute and an 
M.A. and a Ph.D. from Columbia University.

Aron serves on the Special Committee on Internet 
Anti-Censorship.

He has served on the Broadcasting Board of  
Governors since December 2014.
 

Amb. Ryan Crocker
Ambassador Ryan C. Crocker 
is dean of the Bush School of 
Government and Public Service at 
Texas A&M University—a position 
from which he had taken a leave of 
absence to serve as U.S.  

ambassador to Afghanistan from 2011 to 2012.

Crocker is also the James Schlesinger Distinguished 
Visiting Professor at the University of Virginia. Prior to 
resuming his position as dean, Ambassador Crocker 
was a Kissinger Senior Fellow at Yale University. His 
37-year career in the Foreign Service included service 
as U.S. Ambassador to Iraq, Pakistan, Syria, Kuwait, 
and Lebanon. He is a member of the Council on  

TOP: Ambassador Karen Kornbluh at a board meeting in  
Washington, D.C. BBG

BOTTOM: (l-r) Governors Michael Kempner, Ambassador  
Ryan Crocker, Kenneth Weinstein and Matt Armstrong at  
RFE/RL headquarters in Prague. BBG

Foreign Relations and the Board of Trustees of Whitman 
College. Ambassador Crocker is a recipient of the  
Presidential Medal of Freedom, the Presidential  
Distinguished Service Award, the Secretary of State’s 
Distinguished Service Award, and the Department of 
Defense Medal for Distinguished Civilian Service. He 
earned a B.A. from Whitman College.

Crocker served on the Special Committee on the Future 
of Shortwave Radio Broadcasting. 

He has served on the Broadcasting Board of Governors 
since August 2013.
 

John Kerry
On February 1, 2013, John Forbes 
Kerry became the 68th Secretary of 
State of the United States.

Previously, Mr. Kerry served 28 years 
in the United States Senate, with the 

last four as Chairman of the Senate Foreign Relations 
Committee.

As a senator Mr. Kerry was a leader on key foreign policy 
and national security issues facing the United States, 
including nuclear nonproliferation and global climate 
change. Prior to chairing the committee, Mr. Kerry 
chaired the Asia and Middle East subcommittees  
where he authored and passed major legislation on  
international drug trafficking, international money  
laundering, humanitarian aid, and climate change, and  
he helped negotiate the agreement establishing the  
United Nations tribunal to prosecute war crimes in  
Cambodia. Mr. Kerry is represented on the Board by 
Richard Stengel, Under Secretary of State for Public 
Diplomacy and Public Affairs.
 



Michael W. Kempner
Michael W. Kempner is the Founder, 
President, and CEO of MWW, a 
public relations firm he founded 
in 1986. He is board member of 
Goodwill Industries International 

and a Founding Board Member of ConnectOne 
Bancorp. He served on the White House Council for 
Community Solutions from 2010 to 2012. In 2013, he 
was named Agency Leader of the Year by PR News, 
Executive of the Year by American Business Awards, 
and Agency Professional of the Year and Communications 
Professional of the Year by Bulldog Stars of PR. Mr. 
Kempner received a B.S. from  
American University.

Kempner serves on the BBG Advisory Committee.

He has served on the Broadcasting Board of  
Governors since December 2014.

Amb. Karen Kornbluh
Ambassador Karen Kornbluh is the 
Executive Vice President of External 
Affairs for Nielsen, responsible for 
global public policy, privacy  
strategy, and corporate social  
responsibility. Prior to joining  

Nielsen, Kornbluh was the U.S. Ambassador to the 
Organization for Economic Co-operation and  
Development (OECD) from 2009-2012. Previously, she 
was Policy Director for then Senator Barack Obama. 
In the Clinton Administration, she served as Deputy 
Chief of Staff at the U.S. Department of Treasury 
and Director of the Office of Legislative and Inter-
governmental Affairs at the Federal Communications 
Commission. Additionally, Kornbluh founded the New 
America Foundation’s Work and Family Program and  

is a senior fellow for Digital Policy at the Council on 
Foreign Relations. She has a bachelor’s degree from 
Bryn Mawr College and a Master of Public Policy 
degree from the John F. Kennedy School of
Government at Harvard University.

Kornbluh chairs the Special Committee on Internet 
Anti-Censorship.

She has served on the Broadcasting Board of  
Governors since December 2014.

Kenneth Weinstein
Kenneth Weinstein has been  
President and CEO of Hudson 
Institute since 2011. Since joining 
Hudson Institute in 1999, he has 
held several other positions,  
including Chief Executive Officer, 

Chief Operating Officer, Senior Fellow, and Director of 
the Washington Office. From 1996 to 1998, he was 
the Director of the Government Reform Project at the 
Heritage Foundation, and from 1994 to 1996, he was 
Director of Research at the New Citizenship Project.  
He served on the National Council of the Humanities 
from 2006 to 2012 and was appointed to the D.C.  
Advisory Board to the U.S. Commission on Civil Rights 
in 2010. Weinstein received a B.A. from the University 
of Chicago, an M.Phil. from the Institut d’Études  
Politiques de Paris, and a Ph.D. from Harvard University.

Weinstein serves as member of the BBG Advisory 
Committee and the Special Committee on Internet 
Anti-Censorship. He also served on the Special  
Committee on the Creation of a CEO of U.S.  
International Media as well as the Special Committee 
on the Future of Shortwave Broadcasting. 

He has served on the Broadcasting Board of  
Governors since September 2013.

 58  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

TOP: Ambassador Ryan Crocker listens to a presentation  
at a board meeting in Washington, D.C. BBG

RIGHT: Under Secretary of State for Public Diplomacy and 
Public Affairs Richard Stengel (right) meets with U.S.  
Ambassador to the Czech Republic Andrew Shapiro  
at RFE/RL’s Prague headquarters. RFE/RL



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  59

Diverse Content Delivery
PLATFORM FM AM SW Satellite Terrestrial TV Live Streaming On-Demand Web Mobile Social Media E-mail SMS DVD/Flash Drives

Audio n n n n n n n n n n

Video n n n n n n n n

Text n n n n n n n

Growth in Measured Audience
Millions of adults, weekly

2010 2015

165 m

226 m

61 LANGUAGES WORLDWIDE
GLOBAL
English
(including  
Learning English)

AFRICA
Afaan Oromoo
Amharic
Bambara
French
Hausa
Kinyarwanda
Kirundi
Ndebele
Portuguese  
Sango

Shona
Somali
Songhai
Swahili
Tigrigna

CENTRAL ASIA
Kazakh
Kyrgyz
Tajik
Turkmen
Uzbek

EAST ASIA
Burmese
Cantonese
Indonesian
Khmer
Korean
Lao
Mandarin
Thai
Tibetan
Uyghur
Vietnamese

EASTERN/ 
CENTRAL EUROPE
Albanian
Bosnian
Croatian
Macedonian
Montenegrin
Romanian 
to Moldova
Serbian
Ukrainian 

EURASIA
Armenian
Avar
Azerbaijani
Bashkir
Belarusian
Chechen
Circassian
Crimean Tatar
Georgian
Russian
Tatar

LATIN AMERICA
Creole
Spanish

NEAR EAST/ 
NORTH AFRICA
Arabic
Kurdish 
Turkish

SOUTH ASIA
Bangla
Dari
Pashto
Persian
Urdu

Our networks provide access to accurate, objective 
news and information to audiences across the globe.

Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  59

BBG FAST FACTS 226 MILLION PEOPLE*

100 COUNTRIES
*In keeping with standards developed by the major western 
international broadcasters, BBG measures and reports 
unduplicated audience, meaning each individual, regardless of 
how many programs watched or listened to, or media platforms 
used, is counted only once.



60  |  Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015

Allocation of BBG FY 15 Budget

The independent accounting firm, Kearney & Company, 
conducted our FY 2015 financial statement audit and 
issued an unmodified opinion on our Principal Financial 
Statements. 

Preparing these statements allows the BBG to  
improve financial management and provide accurate 
and reliable information to Congress, the President, 
and the taxpayer. BBG management is responsible for 
the integrity and objectivity of the financial information 
presented in the statements. 

The financial statements and financial data presented 
in this report have been prepared from the accounting 
records of the BBG in conformity with generally  
accepted accounting principles and incorporate the  
application of the standards as prescribed by the  
Federal Accounting Standards Advisory Board. 

Financial Highlights

TSI
$180.6 m (24%)

$210.4 m (28%)

$28.1 m (4%)

$61.3 m (8%)

$103.9 m (14%)

$42.2 m (6%)

$109.4 m (15%)

BCI
$8 m (1%)

(IN THOUSANDS) 2015 2014

AT END OF THE YEAR
Condensed Balance Sheet Data

Fund Balance with Treasury $ 204,609 $ 191,082 

Accounts Receivable 1,656 226

Advances to Surrogate Broadcasters 44,800 55,000

Property, Plant and Equipment 111,176 116,411

Other 962 6,324

TOTAL ASSETS $ 363,203 $ 369,043

Accounts Payable and Other $ 34,789 $ 42,038

Payroll and Retirement Benefits 44,666 40,713

TOTAL LIABILITIES $ 79,455 $ 82,751

Unexpended Appropriations $ 194,975 $ 196,694

Cumulative Results of Operations 88,773 89,598

TOTAL NET POSITION $ 283,748 $ 286,292 

Total Liabilities and Net Position $ 363,203 $ 369,043

(IN THOUSANDS) 2015 2014

FOR THE YEAR

Condensed Statement of Net Cost Data 

Total Cost $ 756,070 $ 728,831

Total Earned Revenue (5,878) (3,426)

Total Net Cost of Operations $ 750,192 $ 725,405



Broadcasting Board of Governors Annual Report 2015  |  C



330 Independence Ave., SW  •  Washington, DC 20237
202.203.4400  •  bbg.gov  •  @BBGgov


	Letter from the Board
	Overview
	Awards 2014
	Board Highlights
	Financial Highlights

