
 
 
 

AMERICAN FOREIGN POLICY COUNCIL 
U.S. PERSIAN MEDIA STUDY 

 
 

Final Synthesis Report 
 
 

October 6, 2017 



	 2 

In April 2017, the American Foreign Policy Council was commissioned by the 
U.S. Broadcasting Board of Governors (hereinafter “the BBG”) to carry out an 
independent third-party review of programming on the Voice of America’s 
Persian Service and Radio Free Europe/Radio Liberty’s Radio Farda. The 
objective of the study was to examine relevant content for accuracy of reporting, 
institutional bias, and major flaws, with the goal of providing the BBG with an 
assessment of contemporary U.S. international broadcasting into Iran.  
 
This report constitutes the final assessment of that study. It is intended to 
synthesize and summarize the findings of the panelists, as well as to offer a 
series of recommendations for near-term action to be undertaken by the BBG in 
order to correct problems and shortfalls relating to Persian-language 
programming.  
 
COVERAGE OF THE IRAN NUCLEAR DEAL 
Because of its prominence in the Washington policy debate and its relevance to 
the overall state of U.S.-Iranian relations, reporting on the Iran nuclear deal 
(commonly known as the JCPOA) has been understandably robust on both the 
VOA and Radio Farda. In the aggregate, coverage was found to generally tilt 
toward positive views of the agreement and its provisions—a state of affairs that 
was broadly consistent with the prevailing official outlook of the Obama 
administration while it was in office. Nevertheless, at least some attention was 
paid to criticisms of the agreement from Congressional opponents, as well as to 
those of outside experts, who were periodically invited to explain their views of 
the agreement. Often, however, such critiques were aired as part of debate or 
panel formats, in which the composition of the panels themselves gave the 
appearance of being weighted in favor of proponents of the deal (See 
“recommendations” section).  
 More broadly, however, coverage of the JCPOA on both the Voice of 
America and Radio Farda was found to consistently lack broader context. Little 
to no effort was made, either by hosts or journalists, to explain the limitations of 
the agreement itself, or the detrimental side effects generated by it, or the 
implications of the deal for U.S. policy in the broader region. Similarly, in the 
media reports reviewed, only minimal effort was made to explain the reasoning 
and rationale behind the Trump administration’s different, and far more 
negative, view of the agreement. Simply put, Iranians were told in detail that the 
Obama White House supported the agreement, and why. They have not been 
afforded the same explanations of current administration policy.  
 



	 3 

COVERAGE OF U.S. MIDEAST POLICY 
The coverage reviewed by the panelists generally offered consistent, impartial 
reportage on the conflict in Syria, as well as of U.S. policy towards it. However, 
reporting on broader U.S. policy in the region was found to be far more spotty, 
and included failures to properly contextualize and explain the priorities, 
considerations and objectives of the new Administration. At the same time, at 
least some of the guests invited on the air on Voice of America programming 
espoused deeply negative, even conspiratorial, views of U.S. actions and 
priorities in the region without being authoritatively rebutted. In the material 
reviewed, this problem was significantly more pronounced on VOA than on 
Radio Farda, despite the latter’s geographic location in Prague (rather than 
Washington, DC).  
 
COVERAGE OF THE U.S. GOVERNMENT AND INSTITUTIONS  
The media clips examined as part of this study consistently suffered from a lack 
of substantive discussion regarding the institutions, procedures and workings of 
the U.S. government. Given the location of the Voice of America in Washington, 
DC, this represents an enormous missed opportunity to educate the Iranian 
public about the U.S. system of government—and about the workings of 
Congress and agencies within the Executive Branch. This failing is particularly 
striking because, as at least some of the panelists found, callers to various VOA 
programs expressed a clear desire to learn more about democratic processes 
(and to contrast them to Iran’s unrepresentative system of government). More 
often than not, however, these lines of inquiry were not pursued or were actively 
discouraged by the program’s hosts.  
 
COVERAGE OF IRANIAN DOMESTIC POLITICS AND CONDITIONS 
The Islamic Republic’s repressive political system and its unequal treatment of 
minorities and political dissidents is, rightly, a major focus of official U.S. 
broadcasting toward Iran, and reporting in this field was generally found to be 
robust. A number of the media clips reviewed by the panelists addressed the 
plight of minorities in Iran, including Zoroastrians, Sunnis, Christians and 
practitioners of the Baha’i faith. Others tackled issues of corruption and bribery 
by regime authorities. And some featured progressive discussions of Iranian 
culture, social conventions and the relevance of democratic values.  

These themes and issues are matters of the utmost importance to Iranian 
viewers, and—to the extent that it is possible to do so—coverage of them 
should be expanded and strengthened in keeping with the BBG’s larger mission 
“to inform, engage and connect people around the world in support of freedom 



	 4 

and democracy.” Notably, coverage of Iranian internal politics, as well as human 
rights conditions and societal trends within the Islamic Republic, was found to be 
markedly more robust on Radio Farda than on VOA. This represents a 
comparative bright spot in the BBG’s overall broadcasting toward Iran.  
 
COVERAGE OF IRANIAN FOREIGN POLICY 
Coverage of Iranian foreign policy on both the VOA and Farda was found to be 
rather problematic, owing to a pervasive lack of context. In the media segments 
reviewed by the panelists, there were repeated instances of the use of official 
regime statements as the baseline for stories in a manner that left the Iranian 
assertions unchallenged. Moreover, instances of problematic Iranian regional 
behavior (e.g., Iran’s extensive—and deeply harmful—activities in the Syrian 
theater in support of the Assad regime) were addressed sparsely, if at all. By 
contrast, both hosts and guests on a number of programs reviewed sought to 
portray the Islamic Republic as a constructive actor in the region—and a stalwart 
opponent of the more insidious threat of Sunni extremism. This dynamic, on the 
whole, perpetuated to audiences the appearance of pro-regime propaganda, 
rather than objective reporting, on the part of both the VOA and Farda.  
 
COVERAGE OF U.S.-IRANIAN RELATIONS 
In keeping with the services’ generally positive view of the 2015 nuclear deal 
(described above), significant coverage of the state of U.S.-Iranian relations 
reflected the mistaken notion that the Iranian regime is now friendlier to the 
United States. In addition to being empirically untrue, the lack of detailed, 
sophisticated discussion on this topic did a disservice to the larger strategic 
objective of the BBG to explain U.S. policy toward Iran, and America’s legitimate 
concerns and grievances regarding the conduct of the Iranian regime beyond its 
handling of the “nuclear file.”  

Additionally, in the aggregate, reportage on bilateral relations between 
the U.S. government and the Iranian regime conveyed an impression of 
equivalence between the parties, a position that is both surprising and improper 
for broadcasting that is funded by the U.S. government. It is also deeply 
misleading, insofar as it conflates the Iranian regime with the Iranian people, 
whereas the U.S. government opposes the former while supporting the latter.  
 
COVERAGE OF ISRAEL 
Coverage of Israel on both VOA and RFE/RL, when it occurred, was generally 
found to be even-handed. Notably, however, while the U.S. government’s 
attitudes toward Israel are on the whole favorable, those of the Iranian regime 



	 5 

are not. Consequently, attention must continue to be paid to news coverage 
that repeats the negative characterizations of Israel articulated by official Iranian 
news sources uncritically, without providing the proper context for the positions 
of these sources.  



	 6 

 

RECOMMENDATIONS 
 
The conclusions above provide a snapshot of the current state of official U.S. 
Persian-language broadcasting, and give indications of what can and should be 
improved by the BBG in order to optimize its informational outreach to the 
Islamic Republic. A number of those are encapsulated in the recommendations 
detailed below, which represent the consensus view of the study’s panelists.  
 
RECOMMENDATION I: More fundamental review needed 
By its nature, any study limited strictly to the review of media content produced 
by PNN and Radio Free Europe is incomplete. A variety of other factors—
including production values, staffing and so forth—have a direct bearing upon 
the appearance and effectiveness of U.S. broadcasting toward Iran. To truly 
assess the impact, output and deficiencies of current VOA Persian and Radio 
Farda programming, it is necessary for the Broadcasting Board of Governors to 
“broaden the aperture” in one or more future studies to examine such relevant 
indices as well. Only in this way will it be possible to gauge whether U.S. 
broadcasting is operating at maximum efficiency and effectiveness. It is the 
strong impression of the panelists that the BBG’s broadcasting toward Iran 
currently is not. 
 
RECOMMENDATION II: Appoint an ombudsman for Persian media 
The BBG’s Persian language broadcasting has, over the years, come under fire 
from various corners for inaccurate reporting, institutional bias and controversial 
journalism. While some of these charges are valid, many are not. However, the 
BBG currently lacks an authoritative mechanism by which to rebut these 
charges—or even to systematically investigate them in a transparent manner. 
The appointment of a dedicated professional (preferably selected with input 
from Congress) to serve as an impartial ombudsman for the BBG relating to 
Persian-language broadcasting would help centralize the institutional responses 
to such complaints, and send a strong signal to interested parties that the BBG 
is taking a more hands-on managerial role in guaranteeing the integrity of the 
content put out by the relevant services. So, too, would the publication, at 
regular intervals, of the findings of investigations by said ombudsman into 
viewer/listener complaints and allegations. Such activities would demonstrate an 
ongoing good-faith effort on the part of the BBG to respond to and address the 
concerns of consumers of media content, as well as of Congressional overseers.   
 



	 7 

RECOMMENDATION III: Greater monitoring of guest diversity 
Airing a full range of political viewpoints and ideological perspectives is 
essential to the BBG’s mission of providing coverage of trends in the Islamic 
Republic of Iran. At the moment, however, it is unclear whether this is in fact 
taking place. In the course of our study, the American Foreign Policy Council 
repeatedly requested from the BBG a comprehensive list of guests that had 
appeared on both Voice of America and RFE/RL over the past year—or, barring 
that, a representative sampling from a given month of such appearances. We 
were unable to obtain either. BBG management informed the review panel that 
a systematic process for tracking this was not in place, and that compilation of 
such a list would be both time consuming and difficult. 

This represents a significant shortfall, in terms of functionality as well as 
policy. The absence of such a capability contributes to the appearance of 
potential bias on the part of both VOA and RFE/RL, and allows political partisans 
of various stripes to claim that their opinions are intentionally underrepresented 
in favor of other viewpoints. Fortunately, this state of affairs is easily correctable 
through the establishment of a comprehensive and regularly updated database 
designed to track guest appearances—including the guests’ institutional 
affiliation, their political outlook, and their areas of expertise. Such a system, if 
established by BBG management and actively curated by professional staff, can 
be shared at will with Congressional overseers and/or critics in the media, and 
will provide a powerful rebuttal to the charge (currently unanswered) that the 
content and coverage of the services is skewed or biased in some way. At the 
same time, serious attention should be given to expanding the variety of guests 
featured on both the VOA and Farda as a way of injecting new voices into the 
ongoing policy debate about, and within, Iran.  

 
RECOMMENDATION IV: Balancing guest seniority 
It is a truism in the media sphere that not all commentators are created equal. 
More prominent personalities have greater gravitas than lesser-known 
commentators, and this lends their conclusions and positions the perception of 
greater weight and authority. In order to avoid the appearance of imbalance, 
VOA producers should give thought to the seniority of guests relative to the 
subject at hand. For instance, media coverage of the JCPOA that juxtaposes a 
senior official or commentator advocating in favor of the deal against a 
comparatively junior analyst arguing against the agreement inherently skews 
viewer perceptions toward the former, even if the arguments of the latter are 
more compelling and substantive. Attention should be paid to ways in which 
such perceptions of bias could be eliminated.  



	 8 

 
RECOMMENDATION V: Think more strategically about messaging 
opportunities 
AFPC’s review of VOA and RFE/RL programming relating to Iran did not find 
pervasive evidence of deep, systematic biases or mischaracterizations. However, 
the media clips reviewed by all of the panelists were rife with what could be 
called “sins of omission.” On multiple subjects, ranging from the Iran nuclear 
deal to internal Iranian politics, reporting by both outlets was consistently de 
minimus in nature, and failed to provide broader context regarding the topic at 
hand, or to succinctly rebut Iranian assertions/allegations in an authoritative way. 
The end result was the appearance of sympathy on the part of the broadcasters 
with the positions being taken by the Iranian regime. In order to refute and 
dispel this perception, significant attention must be paid by BBG management 
to ensuring that the news stories covered include detailed and comprehensive 
discussion of U.S. positions and arguments, as well as any relevant data that 
debunks or invalidates incorrect Iranian regime assertions. It should not be 
acceptable for controversial and/or false statements by the Iranian regime to 
simply be repeated on American-funded airwaves without relevant context or 
counterpoint.  
 
RECOMMENDATION VI: Make communication competitive 
It is vital for the BBG to view its broadcasting efforts not as an isolated initiative, 
but as part of a larger, and inherently competitive, process. By its nature, the 
Iranian media market is dynamic, and Iranian viewers have a variety of choices 
for their consumption of news, commentary and information. These include 
other foreign broadcasters (such as BBC Persian) and private media outlets (like 
Manoto), as well as a variety of Iranian regime news sources. In order for U.S. 
broadcasting to be effective and impactful, it must be tailored to actively 
compete with these rivals. The U.S. government must pay significant attention to 
whether its broadcasting toward Iran currently does so effectively, both visually 
and in terms of content—and, if it does not, assess what steps need to be taken 
in order to optimize the effectiveness and appeal of its outreach.  
  
 


