
The Broadcasting Board of Governors 
is an independent federal agency 
supervising all US government-funded 
civilian international broadcasting 
whose mission is: 
 
To promote freedom and 
democracy and to enhance 
understanding through 
multimedia communication 
of accurate, objective and 
balanced news, information 
and other programming 
about America and the 

Contents 
 
Features 
 

1 BBG Reporting Helps 
Audiences Understand 
Summer’s Events 

  
3  As Web Censorship 

Technology Advances, 
So Do Circumvention 
Methods 

 
Briefs 
 
 2 Transmission Updates  
 
 2 New Programming 
 
 3  Threats to Journalists 
 
 3 Press Clips 
 
Implementation Strategies 
at Work 

BBG Highlights is a publication of the 
Broadcasting Board of Governors Public 
Affairs Office.  For more information, 
please contact Jessica Stahl, Office of 
Public Affairs.  Phone: 202-203-4400; E-
mail: jstahl@bbg.gov 

August/September 2009 

This summer brought contentious elections, 
ethnic clashes and political upheaval, and 
BBG broadcasters helped their audiences 
understand and navigate the unfolding 
events.  The past few months have seen a 
coup in Honduras, elections and deadly 
attacks in Indonesia, and violence in 
Uganda, among other major events. 

Three of the biggest stories were the 
ongoing reaction to Iran’s presidential 
election and aftermath, July’s riots in 
Xinjiang province, China, which pitted ethnic 
Uyghurs against Han Chinese, and the 
August presidential elections in Afghanistan, 
which continue to reverberate with charges 
of election fraud. 

Iran 

VOA’s Persian News Network produced a 
half-hour TV documentary on the campaigns 
and election fallout, drawing on citizen 
journalist videos sent to VOA.  The 
documentary was aired as part of an hour-
long call-in show, and made available for 
download online. 

Reporting has also continued on post-election 
developments, including the inauguration of 
President Ahmadinejad, the trials of 
protesters, the crackdown by authorities on 
reformists and reformist publications, and the 

comments of U.S. and other officials on 
events in Iran. 

On August 17, RFE/RL’s Radio Farda 
reported that demonstrators had assembled 
outside the offices of the newspaper 
National Trust, which had been recently shut 
down by the government, and were chanting 
“Death to the dictator!” when security forces 
beat and dispersed the crowd with batons. 

The mother of Neda Agha Soltan, who 
became a symbol of the opposition 
movement when the video of her death 
circulated online, spoke with both Radio 
Farda and the Persian News Network.  Both 

(Continued on page 2) 

BBG Reporting Helps Audiences Understand Summer’s Events 
BBG broadcasters provide extensive coverage of major elections and crises 

Above: A VOA billboard hangs in Afghanistan in ad-
vance of the country’s presidential election. RFE/RL 
and VOA provided extensive coverage to Afghans 
throughout the campaign, voting, and following weeks. 

Iranian voters demonstrate in support of Mir-
Hossein Mousavi in June. (RFE/RL) 

Below: Rabiya 
Kadeer, the World 
Uyghur Council 
president who was 
blamed by China for 
inciting riots, speaks 
with RFA. 



Transmission Updates 
 
RFE/RL now has a weekday 
broadcast on Ukraine’s nationally 
syndicated ProMin network. In 
addition, top-10 rated Melodiya 
network is broadcasting the Service’s 
morning show, Saturday interview 
program and other short reports. 
 
RFE/RL Kyrgyz’s popular weekly TV 
shows, Azattyk+ and Inconvenient 
Questions, are now back on the air, 
having been off since October 2008 
due to government actions. 
 
VOA Mandarin began broadcasting 
24/7 via satellite radio with live 
news and repeats of programming 
to  c i r cumven t  t he  Ch i ne se 
government shortwave jamming.   
 
Also launched in August was a daily 
one-hour broadcast of English-
language lessons and American 
music on a South Korean AM station 
whose signal reaches through 
Shanghai and central China. 
 
As of July 20, VOA Swahili is 
offering headlines and breaking 
news via SMS to listeners in Kenya.  
The Swahili Service is also offering 
audio and video clips to cell phone 
users in East and Central Africa. 
 
VOA Indonesian TV feeds will be 
placed on Indonesian Web sites 
including www.republika.co.id, which 
has signed up to use Islam in America 
and other Islam-related programs. 
 
Other new affiliates include: Kaya 
FM in Kenya, Gabz FM in Botswana 
and Tshwane TV in South Africa for 
VOA, and Radio Stari Grad and 
Radio Sarajevo in Bosnia and 
Herzegovina for RFE/RL. 
 
 
New Programming 
 
VOA’s Thai Service recently 
completed several call-in TV 
interactives with TNN24, a cable 
television station in Bangkok.  The 
first two topics of Inside Washington 
with VOA Thai were North Korea 
and US health care reform. 

BBG Highlights ▪ August/September 2009  2 

services have also interviewed other victims 
of the violence.  Zahra Nik-Peyma, the 
mother of Ashkan Sohrabi, a 20-year-old 
university student who was fatally shot by 
a sniper, told PNN the family was able to 
recover her son’s body only with great 
difficulty but was barred — like the other 
families of those killed — from holding a 
public funeral. 

China 

When deadly riots erupted on July 5 in 
China’s Uyghur autonomous province, 
Chinese authorities moved quickly to take 
control of media reporting and to limit 
coverage that would highlight Uyghur 
grievances, according to an investigative 
report by RFA’s Peter Zhong.  But VOA 
and RFA offered extensive on-the-ground 
coverage, as well as interviews with 
experts and members of other Uyghur 
communities, to provide those in China and 
around the world with an accurate picture 
of the ongoing situation. 

RFA’s Uyghur, Mandarin, Cantonese and 
Tibetan services worked together to 
provide reports from all over China.  The 
services broadcast daily, in-depth 
coverage of the situation, including 
breaking the story of the disappearance 
of an outspoken Uyghur economist, Ilhan 
Totsi.  RFA’s eyewitness coverage was 
cited by major international news sources 
like the AP and Wall Street Journal. 

The president of the World Uyghur 
Congress, Rabiya Kadeer, who has been in 
exile in the US since 2005 was accused by 
Beijing of instigating the riots, talked to 
VOA Uzbek about the violence in an 
interview that was simultaneously 
translated to Turkish and broadcast live on 
VOA affiliate TGRT during the evening 
newscast.  Mrs. Kadeer told VOA, “If the 
world paid as much attention to the 
repression in China’s Xinjiang province as it 
paid to the situations in Darfur and Tibet, 
China would not repeat this type of 

violence.”  RFA also provided daily 
coverage of Ms. Kadeer’s visit to Japan. 

Afghanistan 

In advance of and during the August 20 
Afghan elections, RFE/RL and VOA 
brought the Afghan people expert 
analysis, profiles of the many candidates, 
and reports on local sentiment from all 
over the country. 

RFE/RL’s Radio Free Afghanistan hosted a 
presidential debate, the only one in which 
incumbent president and favored 
candidate Hamid Karzai participated.  
Radio Free Afghanistan Director Akbar 
Ayazi served as the moderator for the 
debate, which was broadcast live via 
radio and via Afghan state TV.  Other 
programming included short interviews with 
all 41 presidential candidates and call-in 
shows during which candidates took 
audience questions. 

“Never before have Afghans seen an 
incumbent president challenged by his 
opponents on live television and radio,” 
said Ayazi.  “Today was a great day for 
Afghan democracy.” 

Both VOA and RFE/RL broadcast live and 
on location during the elections, and were 
among the first to provide reports of voter 
intimidation and technical glitches at some 
polling places.  VOA’s coverage also 
included noteworthy interviews with 
Senator John Kerry and Ambassador 
Richard Holbrooke. 

Interest in the elections was high in 
surrounding regions as well.  VOA’s Persian 
News Network and MBN’s Alhurra TV sent 
reporters to Kabul to provide live updates 
for their TV viewers, and VOA’s managing 
editor for Pashto-language broadcasts 
provided a daily blog in English for the 
worldwide online audience.  ■ 

Briefs 

(Left to right) Ramzan Bashardost, Ashraf 
Ghani and Hamid Karzai participate in a 
debate co-sponsored by RFE/RL. 

Armed police move into Urumqi in transport 
trucks on July 8. (RFA Cantonese/Hailan) 

http://www.rferl.org/content/Highlights_From_The_Afghan_Presidential_Debate/1801346.html
http://www.voanews.com/english/Afghan_Elections_2009.cfm
www.republika.co.id


A s  W e b  C e n s o r s h i p 
Technology Advances, So Do 
Circumvention Methods 
Success and innovation at the BBG’s 
anti-censorship team 

The BBG’s Internet anticensorship efforts 
have been receiving attention this summer, 
both for their utility and their innovation.  
With tried-and-true methods like the 
proxies that helped Iranians access the 
Web during and after their presidential 
election, and developmental projects like 
Feed Over E-mail (FOE), the anticensorship 
team is charged with getting news and 
information to some of the most closed-off 
regions of the world. 

When VOA and RFA e-mails and Web 
sites were first blocked in China, a 
program was begun to send daily e-mail 
news summaries that bypassed filters by 
appearing to come from benign sources.  
The e-mails contained modified key words 
to bypass filtering, and proxy links that 
would allow users to access VOA and RFA 
Web sites. E-mail newsletters and Web 
proxies have since proven successful in 
other countries, such as Iran. 

The increase in censorship surrounding 
Iran’s June elections highlighted the 
importance of a non-Web-based proxy 
implemented by the anticensorship team 
called Freegate.  Freegate is client-side 
software that permits users to have direct, 
uncensored Internet access without having 
to go through the ever-changing proxies. 

The software proved so popular in the 
weeks following the elections that the IBB 
had to negotiate increased server capacity 
to accommodate the traffic. 

Other anticensorship methods have also 
been tried by the anticensorship team and 
others, such as using SMS to send news, 
multimedia content and proxy information.  
An SMS news delivery service proved 
valuable during Zimbabwe’s 2008 
presidential election, receiving more than 
15,000 subscribers for VOA news updates. 

The newest tool in development, debuted 
by anticensorship team member Sho Ho 
last month, is Feed Over E-mail, a system 
for sending RSS feeds and other 
information past censors via e-mail.  A 
user’s desired news feeds are downloaded 
by the FOE server and sent directly to the 
user, so the user does not need to access 
the news Web sites.   The system can also 
be used to download podcasts and other 
small pieces of data, and can work on 
mobile phones as well as computers. 

Sho Ho says that FOE can be blocked, but 
requires blocking servers and thereby 
restricting anyone in the country from 
accessing internationally hosted e-mail 
providers like Gmail. 

Sho Ho’s announcement of the FOE 
program was covered widely in the media, 
including by Reuters, AFP, The Telegraph, 
and Foreign Policy’s Net Effect blog.  ■ 

 

Threats to Journalists 
 
Z a k a r i a  Cam a r a ,  a  V OA 
correspondent in Guinea, was 
injured during an opposition protest 
in September. Security forces also 
took his telephones.  
 
A Cambodian provincial court 
summoned RFA reporter Rotha Visal 
on charges of “accomplice of 
incitement” for reporting on a 2007 
land dispute. Cambodian officials 
have been increasingly using the 
legal system to silence the press. 
 
Police severely beat and took 
equipment and notes from Dawa 
Khan Menapal, a local journalist 
working with RFE/RL in Afghanistan,  
when he visited the site of car bomb 
attacks in Kandahar on August 26.   
 
Three MBN reporters in Baghdad 
were assaulted between July and 
August.  Alhurra correspondent 
Mahmoud Fouad was pulled from his 
car and threatened by Iraqi soldiers.  
Radio Sawa reporters Alaa Hassan 
and Haider Al Qutbi were physically 
and verbally attacked in two 
separate incidents. 
 
 
Press Clips 
 
In a Washington Post op-ed, BBG 
Governor Hirschberg discussed the 
detention of Rahman Bunairee, 
VOA’s Deewa Radio stringer who 
came to work for VOA in the US 
after his house was blown up in 
Pakistan. Bunairee has been 
released but has not been granted 
permission to work. “Rahman 
Bunairee, and other allies like him, 
deserve our support,” he wrote. 
 
A Korea Times editorial praised 
VOA and RFA, saying they provide 
North Koreans “an important source 
of news about what is happening in 
their own country and a window on 
the outside world.”  
 
US Congressman Ed Royce told The 
Epoch Times that RFA Korean 
“broadcasts the truth about the 
regime...”  

Briefs 
BBG Highlights ▪ August/September 2009  3 

 

VOA’s Persian News Network 
Web site (right) and RFE/RL’s 
Radio Farda Web site (below) 
as viewed through a Web 
proxy.  The Web proxy can 
also be used to visit other 
blocked sites by typing a URL 
into the special proxy address 
bar in the orange banner at the 
top of the site.  

http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSTRE57D14R20090814
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gdYAylrNGBUnPHokB9Yej8L91o_g
http://www.telegraph.co.uk/technology/6028780/What-is-the-Feed-over-Email-system.html
http://neteffect.foreignpolicy.com/posts/2009/08/03/another_tool_makes_internet_censorship_obsolete
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/09/14/AR2009091402708.html
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/opinon/2009/09/137_51116.html
http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/20862/


Press Clips 
 
RFA broadcasts to Burma “are vital 
in breaking the regime’s monopoly 
on information,” according to a  
Wall Street Journal editorial. 
 
The Associated Press of Pakistan and 
Washington TV, among others, 
covered RFE/RL’s Sept. 17 event on 
broadcasting to the Afghanistan-
Pakistan border, at which US Special 
Envoy Richard Holbrooke spoke. 
 
The Wall Street Journal discussed the 
Kremlin’s suppression of foreign 
media, noting that 28 of Russia’s 36 
radio stations that once carried RFE/
RL programs have been shut down. 
 
Hendrik Hertzberg blogged for the 
New Yorker about visiting RFE/RL’s 
new P rague  headquar te r s , 
comparing it to Star Trek’s USS 
Enterprise.   He wrote that RFE/RL 
“doesn’t just find facts, it distributes 
them, mostly to places where people 
would otherwise have little or no 
access to them.” 
 
A Committee to Protect Journalists 
special report on blogging in Cuba 
noted that, outside of these 
bloggers, the only news sources 
Cubans have outside the official 
press are Radio Martí and VOA. 
 
Phayul.com profiled Tsewang 
Dhondup, a Tibetan who says he 
learned about the Dalai Lama’s 
teachings and his Middle Way 
approach through VOA. 
 
The Wall Street Journal featured the 
story of Rushan Abbas, a former 
broadcaster for RFA Uyghur, where 
she was “the sole female voice on 
the channel, communicating world 
news to western China and other 
Uyghur areas.” 
 
CNN highlighted Parnaz Azima, the 
Radio Farda reporter detained in 
Iran in 2007, in a piece about 
American journalists detained in Iran.  

Briefs 
BBG Highlights ▪ August/September 2009  4 

Build on BBG Reach and Impact Within 
the Muslim World 
 
VOA Urdu and PTV Join Hands for Peace 
On August 16 the Pakistan Television 
Corporation (PTV) broadcast a 12-hour 
“Media 4 Peace – United Against 
Terrorism” telethon, and VOA’s Urdu TV 
was among a handful of international 
broadcasters invited to participate in the 
show.  VOA’s hour-long primetime portion, 
featured interviews with US and Pakistani 
ambassadors, artists and commentators. 
 
RFE/RL Tajik Discusses New Mandatory 
Course on Islam 
RFE/RL Tajik reported on the 
announcement by state education officials 
that, for the first time, Tajik schoolchildren 
will take a mandatory course about Islam.  
Tajik President Emomali Rahmon has said 
the Islamic history course is intended to 
combat extremist groups among young 
people and to improve the knowledge of 
Islam among the country’s population.  
 
Facilitate Citizen Discourse 
 
RFA Provides New Online Outlets for 
Discussion 
RFA Mandarin’s new “add comment” box 
at the end of online report has generated 
heated discussions, particularly on reports 
about the Xinjiang unrest.  RFA Mandarin 
also launched, in July, an electronic “drop 
box” for citizen journalists.  Within 48 
hours of its installation, RFA received two 
story leads, which were verified and aired. 
 

One Year Later, RFE/RL Looks At Impact 
of Russia-Georgia War 
Marking the anniversary of the August 
2008 Russia-Georgia conflict, RFE/RL 
explored the impact of the war from a 
variety of angles.  Reporters traveled 
around the country to talk to survivors, 
while analysts discussed the impact of the 
war on Georgians, on the political fortunes 
of President Saakashvili, and on the roles 
of NATO and the EU in the region. 

 

Optimize Broadcasting Operations 
 
MBN Launches Intranet 
MBN launched a new Intranet site for 
employees, which provides information on 
benefits, strategic planning, Journalistic 
Code of Ethics, administrative forms and 
other items.  It serves as the home page for 
Alhurra and Radio Sawa employees based 
at their headquarters and will soon be 
available to all employees.  
 
OCB and VOA Expand Collaboration 
OCB supplied studio time for VOA 
interviews, first for Foro Interamericano, 
which included live interaction with the host 
and guests in VOA’s Washington studio, 
and second for a taped interview for 
VOA’s Mundo al Dia. Program sharing is 
expected to include VOA use of three 
hours of TV Martí productions. 
 
VOA Ukrainian TV Goes Tapeless 
On September 8, VOA Ukrainian became 
the first VOA TV production team to 
transition to tapeless broadcasting using 
the Dalet/Omneon digital asset 
management system.  VOA’s other TV 
services are slated to follow.  In addition, 
all of VOA’s video editing suites are now 
digital and networked. 

Implementation Strategies at Work 
From the BBG 2008-2013 Strategic Plan 

RFA Mandarin’s digital dropbox. The text 
informs users to upload text, audio, video or 
image files to help inform RFA’s reporting. 

EU monitors watch Georgia’s de facto border 
with South Ossetia from the Georgia side. 
(RFE/RL) 

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203863204574348262137704586.html?mod=googlenews_wsj
http://www.app.com.pk/en_/index.php?option=com_content&task=view&id=86253&Itemid=2
http://televisionwashington.com/floater_article1.aspx?lang=en&t=3&id=14134
http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203863204574345792268649298.html?mod=googlenews_wsj
http://www.newyorker.com/online/blogs/hendrikhertzberg/2009/09/a-us-enterprise.html
http://cpj.org/reports/2009/09/cuban-bloggers-offer-fresh-hope.php
http://www.phayul.com/news/article.aspx?id=25239&article=The+Will+to+Survive%3A+One+Man%27s+Harrowing+Escape+from+Tibet&t=1&c=1
http://online.wsj.com/article/SB124943066488606293.html?mod=googlenews_wsj
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/meast/08/05/iran.other.americans.detained/

