
The Broadcasting Board of Governors 
is an independent federal agency 
supervising all US government-funded 
civilian international broadcasting 
whose mission is: 
 
To promote freedom and 
democracy and to enhance 
understanding through 
multimedia communication 
of accurate, objective and 
balanced news, information 
and other programming 
about America and the 

Contents 
 
Features 
 

1 Exclusive Coverage and 
High-Level Interviews at 
UNGA 

  
2  Large Audiences, 

Credibility Cited in BBG 
Testimony on War Zone 
Broadcasting 

 
3 Radio Farda 

Broadcasters Lost in 
Prague Car Crash 

 
Briefs 
 
 2 Threats to Journalists 
 
 2 Transmission Updates 
 
 3  New Programming 
 
 3 Press Clips 
 
Implementation Strategies 
at Work 

BBG Highlights is a publication of the 
Broadcasting Board of Governors Public 
Affairs Office.  For more information, 
please contact Jessica Stahl, Office of 
Public Affairs.  Phone: 202-203-4400; E-
mail: jstahl@bbg.gov 

October 2009 

BBG broadcasters provided extensive 
coverage of the 64th session of the United 
Nations General Assembly,  broadcasting 
President Obama’s first-ever speech before 
the body, and following many other heads 
of state  who attended the meetings in New 
York City in late September. 

Alhurra TV and Radio Sawa carried 
President Obama’s speech live with 
simultaneous translation, along with those of 
UN Secretary General Ban Ki-Moon and 
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu.   
VOA also ran Obama’s speech live on TV, 
radio and online. 

Many language services broke news in 
interviews with visiting world leaders.  VOA’s 
language services conducted interviews with, 
among many others, Bosnian President Zelko 
Komsic, who told the Bosnian Service, 
“Successful reforms and processes in Bosnia 
and the other Balkan countries could not 
happen without strong US engagement,” and 
Albanian Prime Minister Sali Berisha, who 
downplayed devaluation of the national 
currency in an interview with the Albanian 

Service that was covered by Reuters and 
picked up by domestic media. 

Broadcasters connected the content of 
addresses with analyses of ongoing issues. 
For example, RFE/RL had devoted several 
reports in September to the growing tensions 
between Uzbekistan and its neighbors 
Tajikistan and Kyrgyzstan over hydropower 
stations that Uzbek ecologists have 
denounced as catastrophic for the 
environment. The Uzbek Foreign Minister 
reiterated the charge at the UN. 

VOA’s Persian News Network and RFE/RL’s 
Radio Farda reported on demonstrations 
outside the UN against Iranian President 
Mahmoud Ahmadinejad.  The founder of the 
group Cycling for Human Rights, one of the 
groups that demonstrated, told Radio Farda 
that “the aim in going to New York is not to 
interrupt Ahmadinejad’s speech” but to take 
advantage of “a very good opportunity to 
let the world know about the poor condition 
of human rights in Iran.” 

(Continued on page 2) 

Exclusive Coverage and High-Level Interviews at UNGA 
BBG broadcasters cover events at and around the 64th session of the UN General 
Assembly in New York 

At and around the UN General Assembly, VOA interviews the Presidents and Prime Ministers of (left to 
right) Montenegro, Serbia, Kosovo and Macedonia.   



Threats to Journalists 
Rahman Bunairee was granted 
asylum in the U.S. in a hearing on 
October 19, making him eligible to 
begin work for Deewa Radio.  
Bunairee arrived in the US in August 
on a J-1 visa, but was first detained 
by immigration authorities and then 
denied permiss ion to work.  
Bunairee’s home in Pakistan was 
destroyed by the Taliban as a result 
of his reporting for VOA. 

On October 1, the Deputy Minister 
of Information of Puntland, the semi-
autonomous region in northeastern 
Somalia, banned three VOA 
reporters – Nuh Muse, Mohamed 
Yasin and Abdulkadir Mohamed – 
from working in the region and 
ordered all affiliate FM stations to 
stop airing VOA programs. The ban 
was lifted on October 9 after 
discussions between the Puntland 
government ,  the U.S. State 
Department and the VOA Director. 

 

Transmission Updates 
VOA inaugurated a new radio 
station in Somalia’s breakaway 
region of Somaliland. Hargeisa 800, 
airs VOA programs 24/7, including 
3.5 hours of news and features from 
the Somali Service, with a goal of 
boosting the reach and clarity of 
VOA’s broadcasts in Somalia.   

R F E / R L  U k r a i n i a n  b e g a n 
broadcasting its morning show and a 
weekly Saturday interview program 
on Kanal Melodya, a top 10 national 
network.  The Ukrainian Service now 
has national distribution on two 
major radio networks. 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

BBG Highlights ▪ October 2009  2 

VOA Burmese reporters staked out the 
hotel where the Burmese delegation was 
staying and where demonstrators were 
protesting.  VOA exclusive video coverage 
of protestors throwing shoes, coffee and 
eggs at the motorcade of Prime Minister 
Thien Sein and Foreign Minister Nyan Win 
was widely picked up online. 

For their audiences in the Middle East, 
Radio Sawa and Alhurra TV had extensive 
reports on the trilateral meeting between 
President Obama, Prime Minister 
Netanyahu, and Palestinian Authority 
President Mahmoud Abbas and what it 
portends for the future of peace 
negotiations.  ■ 

 

Large Audiences, High 
Credibility Cited in BBG 
Testimony on War Zone 
Broadcasting 
Senate hearing focuses on BBG 
broadcasting to Iraq and Afghanistan 

BBG Governors D. Jeffrey Hirschberg, 
Steven Simmons and Joaquin Blaya 
testified at a Senate hearing on the role of 
international broadcasting in Iraq and 
Afghanistan, saying that “we cannot 
prevail against the extremists through 
force alone ... it is of critical importance to 
engage audiences, whose attention we and 
our adversaries both seek.” 

 “We play a critical role, especially in 
countries like Iraq and Afghanistan that 
lack adequate press freedom and credible 
alternative media,” Blaya told the October 
15 hearing of the International Operations 
and Organizations, Human Rights, 
Democracy and Global Women’s Issues 
Subcommittee of the Senate Foreign 

Relations Committee, chaired by Senator 
Ted Kaufman of Delaware. 

“We succeed when: (a) we deliver the 
news our audiences want and need to 
make informed judgment about their 
societies; and (b) when we deliver our 
content via the media our audiences prefer 
and they can easily access,” said Blaya. 

One way the BBG measures impact is 
through its audience reach, Governors told 
the panel.  73 percent of Iraqi adults listen 
to or watch one of the four BBG 
broadcasters serving that country – Alhurra 
TV, Radio Sawa, RFE/RL’s Radio Free Iraq 
and VOA Kurdish.  In Afghanistan, VOA 
and RFE/RL reach 56 percent of all adults 
in Dari and Pashto and RFE/RL is itself the 
most popular radio station in the country. 

“[RFE/RL’s Radio Free Afghanistan] is also 
the service Afghans say they turn to first – 
first – for news and information, and the 
one Afghans said they most preferred for 
news about the recent elections,” 
Hirschberg said. 

The Governors highlighted the credibility 
of BBG broadcasters in the eyes of their 
audience, suggesting that this perception 
of trustworthiness contributes to their reach.  
Research shows over 90 percent of the 
Afghan audience finds BBG broadcasts 
credible or mostly credible. 

(Continued on page 3) 

Briefs 

 “In my view, the 
independence and 

autonomy of the BBG is the 
key to its success”  

Senator Ted Kaufman  

 
VOA and RFA are 
advertised for the Asia 
Broadcasting Union 
meeting in Ulaanbaatar, 
Mongolia.  VOA and RFA 
banners were also 
prominently displayed in 
the conference center.   

While in Ulaanbaatar for 
the meeting, RFA’s Dan 
Southerland was granted 
an exclusive interview with 
Mongolian President 
Tsakhiagiin Elbegdorj.  



“In my view, the independence and 
autonomy of the BBG is the key to its 
success,” observed Senator Kaufman in his 
remarks.  “First, it serves as a credible 
source of balanced news reporting, and 
second, it demonstrates the true meaning 
of a free press internationally.” 

Another driver of impact is program 
interactivity with audiences through 
mechanisms like call-in shows.  Feedback 
indicates that local Pashto-speakers on the 
Afghan-Pakistan border seek engagement, 
Simmons noted. 

“We see robust audience reaction every 
day in some 400 listener phone calls to on-
air discussion programs,” said Simmons of 
VOA’s Deewa Radio, which broadcasts in 
Pashto to the border region. 

Governors also discussed the impact of 
using local platforms and local content.  In 
Iraq, for example, local news bureaus and 
operations, local FM and television 
distribution in major cities, and high levels 
of domestic coverage, including Alhurra’s 
dedicated Iraq stream, have “won a wide 
Iraqi following,” according to Blaya. 

The hearing included discussion about 
interagency coordination on public 
diplomacy.  In response to a question from 
Senator Roger Wicker of Mississippi, 
Hirschberg emphasized the independence 
of BBG content saying, “If the question is 
are we in the room from time to time, the 
answer is yes.  If the question is does the 
State Department or Ambassador 
Holbrooke suggest programming or content 
to us, the answer’s no.” 

Senator Wicker pointed out in his opening 
statement that there are populations in war 
zones that “no public diplomacy strategy 
will reach or persuade;” however, as 
Hirschberg noted, BBG broadcasts reach 
some important – and surprising – 
components of the Afghan population. 

“We are attracting the really hard-to-
reach audience on a daily basis.  RFE/RL 
and VOA together reach 25 percent of 
those who say they strongly oppose the 
Afghan government.” ■ 

New Programming 
As of October 1, TV Marti began 
broadcasting 5-minute newscasts 
every half hour from 7—11 p.m., 
which cover the leading stories of the 
day and are updated throughout the 
evening. TV Marti has also changed 
Washington al Dia from a two-
minute information spot to a half 
hour program airing three days a 
week, and introduced a new half 
hour program, Cuba al Dia.   

 
Press Clips 
At the Sept. 29 annual meeting of 
the five largest international 
broadcasters, including VOA, the 
Directors expressed their “resolve to 
jointly increase our efforts to set up 
a global civil society, where the free 
flow of information and the dialogue 
of cultures can take place 
unimpeded,” according to Deutsche 
Welle Director Erik Betterman. 

RFE/RL President Jeffrey Gedmin 
called surrogate broadcasting “one 
of the most effective and cost-
efficient programs … to promote 
democracy and advance U.S. 
national security interests” in a piece 
for Foreign Affairs on Sept. 27. 

New York Times reporter David 
Rohde, captured by the Taliban in 
Nov. 2008, related his experiences 
for the paper, saying his captors 
“listened to hourly news updates on 
Azadi radio,” the local name for 
RFE/RL’s Radio Free Afghanistan. 

AFP featured Daoud Sediqi, former 
host of Afghan Idol, who fled to the 
US where he continues to “work for 
Afghanistan” as a radio host on 
VOA.  The Sept. 21 piece describes 
how Afghan Idol broke ethnic and 
gender barriers, and led to threats 
against Sediqi and performers. 

Alhayat newspaper published an 
interview in Arabic with Alhurra 
correspondent Michel Ghandour. 
Ghandour talked about how he has 
been enriched by working at Alhurra 
and assured readers Alhurra does 
not have hidden political messages. 

(Continued on page 4) 

Briefs 
BBG Highlights ▪ October 2009  3 

Radio Farda Broadcasters Die in Prague Car Crash 
Radio Farda reporters Rosa Ajiri, 27, and Amir 
Zamani-Far, 29, were killed in the early 
morning of September 30 when their car was 
struck by a truck.  Radio Farda’s Mahin Gorji, 
43, is in a coma, and a fourth passenger, a 
visiting journalist, was treated and released 
from the hospital.   

Rosa and Amir were widely respected for their 
courageous and resourceful journalism.  
Listeners from Iran and around the world have 

called, e-mailed, and texted messages of condolence to Radio Farda and RFE/RL.   

RFE/RL’s Associate Director of Broadcasting Abbas Djavadi said in a statement, “They 
were young and vibrant. Optimistic and hopeful. Open and lovely. Smiling and fun. Hard 
working and helpful. Educated and dedicated -- to their families, friends, their country, 
and to freedom.” 

Radio Farda’s Golnaz Esfandiari remembers the two journalists in a piece for RFE/RL and 
Payvand. 

BBG Governors (l to r) Simmons, Hirschberg and 
Blaya testify at the hearing. 

Senators Ted Kaufman (D-DE), who chaired the 
hearing, and Roger Wicker (R-MS). 

http://www.rferl.org/content/Farda_Journos_Accident_press_release/1840513.html
http://www.rferl.org/content/In_Memoriam_Radio_Farda_Loses_Respected_Colleagues_To_Auto_Mishap/1840260.html
http://www.voanews.com/english/About/2009-09-29-broadcasting-statement.cfm
http://www.foreignaffairs.com/articles/65426/jeffrey-gedmin/boom-box-usa
http://www.nytimes.com/2009/10/19/world/asia/19hostage.html?pagewanted=3
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jVjY--rOL-Z0k-Ligl8ChU5TckDQ
http://www.daralhayat.com/portalarticlendah/59238


“I listened to Radio Free Europe 
several times a day, and those who 
did not do so were idiots," Nobel 
winner Herta Muller told the Epoch 
Times in an Oct. 18 article. She was 
responding to a question from Radio 
Free Asia, which the Epoch Times 
says is “very much appreciated” in 
mainland China. 

An Asia Sentinel piece on Oct. 15 
described the struggles of Chinese 
Uighurs to receive information, 
saying that they use extra antennas 
or pieces of tin that must be hidden 
from the police to receive signals 
from news sources like RFA. 

According to the Phnom Penh Post on 
Sept. 16, the UN Office for the High 
Commissioner for Human Rights said 
RFA Cambodian reporter Ratha 
Visal and another activist have been, 
“harassed and intimidated by both 
provincial authorities and the court in 
relation to their tireless struggle to 
defend the rights of communities 
dispossessed of their land and 
livelihoods ….” 

Kurt Achin, VOA Bureau Chief and 
correspondent in Seoul, told the 
International Conference on North 
Korean Human Rights that the 
challenge in reporting on North 
Korea is to not let the nuclear issue 
dominate coverage to the detriment 
of human rights issues, reported the 
Daily NK on Sept. 24. 

The Moshe Dayan Center reported 
that VOA has a “popular” Twitter 
feed, that “speeds up the capacity 
to deliver the news” in the Middle 
East, according to a report posted to 
Global Voices on Sept. 21. 

The Weekly Standard on Sept. 15 
quoted from an RFA report on the 
Burmese army’s forced conscription 
of children as young as 10 in their 
campaign against the Karen ethnic 
group. 

Briefs 
BBG Highlights ▪ October 2009  4 

Employ Modern Communication 
Techniques and Technologies 
 
RFA Vietnamese Starts New Webcast 
RFA’s Vietnamese Service, which 
broadcasts on radio, began producing a 
webcast of news, posted on both the RFA 
site and YouTube.  The show is shot in an 
improvised studio with a green screen, and 
clips are about 4 minutes long.  The shows 
feature four to six news items illustrated by 
photos and videos, including material sent 
by citizen reporters. 

 
VOA Vietnamese Adds New Blogs 
VOA’s Vietnamese Web site added blogs 
by five prominent Vietnamese bloggers on 
topics from technology and social trends to 
literature and poetry to politics and the 
economy.  Since July, the bloggers have 
contributed more than 180 posts that have 
elicited over 8,000 comments. 
 
Facilitate Citizen Discourse 
 
RFE/RL’s Moldova Service Airs Exclusive 
Interview with New Government 
Prime Minister Vlad Filat gave his first 
interview after being approved by the 
parliament to RFE/RL’s Moldova Service, 
telling listeners that Moldova needs to 
establish special strategic relations with the 
United States.  RFE/RL interviews with 
Moldova’s Speaker of Parliament, Acting 
President and Ministers of Foreign Affairs, 
Justice, Education, Culture and Defense 
were also quoted by domestic media. 
 

VOA Armenian Exclusive Interview 
Anticipates Armenia-Turkish Accord 
On October 10, Turkey and Armenia 
signed a historic accord normalizing 
relations after almost a century of hostility.  
Days earlier, the Armenian President 
Serge Sargsian signaled his government’s 
intentions to normalize relations with 
neighboring Turkey in an exclusive 
interview with VOA’s Armenian Service 
during his visit to New York.  VOA’s reports 
were broadcast by an affiliate in Yerevan 
and scooped the station’s own reporter, 
who was traveling with Sargsian. 
 
Engage the World in Conversation 
About America 
 
Alhurra Remembers 9/11 Attacks with 
Special Coverage 
Alhurra TV commemorated the 8th 
anniversary of the 9/11 terrorist attacks 
with special coverage and a town hall 
meeting with six experts on the Middle 
East, U.S. foreign policy and homeland 
security.  Al Youm also aired reports from 
the U.S. and the Middle East on peaceful 
coexistence among Christians, Muslims and 
Jews in New York, the negative effects of 
terrorism on Saudi Arabian youth and how 
victims’ relatives are turning their grief into 
actions against violence. 
 
Preserve Credibility and Ensure 
Overall Programming Excellence 
 
Radio Martí Reports on H1N1 Ensure 
Spread of Accurate Information 
Radio Martí broke the story that a 
pregnant woman had died of H1N1 in 
Cuba, a fact that was not recognized by 
the Cuban government until nearly a month 
later.  Increased coverage of H1N1 during 
September included health information, 
interviews with officials from the Pan 
American Health Organization and 
interviews with doctors in Cuba who 
confirmed that patients are arriving at 
hospitals with H1N1 symptoms. Radio 
Marti is not labeling these reports as H1N1 
patients until they are confirmed. 

Implementation Strategies at Work 
From the BBG 2008-2013 Strategic Plan 

This screen grab shows one of RFA’s Vietnamese 
webcasts, which are posted on YouTube and 
linked to the RFA Vietnamese site. 

http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/23997/
http://asiasentinel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2100&Itemid=189
http://www.phnompenhpost.com/index.php/2009091628404/National-news/adhoc-activist-reporter-receive-lawsuit-threat-from-rkiri-judge.html
http://www.dailynk.com/english/read.php?cataId=nk00100&num=5452
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2009/09/21/the-power-of-140-characters-twitter-in-the-middle-east/
http://www.weeklystandard.com/weblogs/TWSFP/2009/09/webb_clinton_and_burma_behind.asp

